Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - افزايش بهره‌وري يکي از مباحثي است که خلا آن در سال‌هاي گذشته بيشتر در اقتصاد ما نمايان شده است.به همين خاطر براي بررسي وضعيت بهره‌وري در حوزه‌هاي مختلف اقتصاد به گفت‌وگو با رويا طباطبايي، رئيس سازمان ملي بهره‌وري ايران نشستيم تا از آخرين شرايط بهره‌وري ايران با خبر شويم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاري ميزان، افزايش بهره‌وري يکي از مباحثي است که خلا آن در سال‌هاي گذشته بيشتر در اقتصاد ما نمايان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همين خاطر براي بررسي وضعيت بهره‌وري در حوزه‌هاي مختلف اقتصاد به گفت‌وگو با رويا طباطبايي، رئيس سازمان ملي بهره‌وري ايران نشستيم تا از آخرين شرايط بهره‌وري ايران با خبر شويم.
در بخش نخستين اين مصاحبه به موضوعاتي همچون جايگاه بهره‌وري در برنامه ششم توسعه،بهره وري بانک‌ها، بررسي سنجش و ارزيابي بنگاه هاي اقتصادي،شاخص ارزيابي، بهره وري شاخص نيرو کار پرداختيم.
در ادامه اين مصاحبه به مواردي همچون بهره‌وري آب، بهره‌وري انرژي، بهره‌وري در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و بهره‌وري خودروسازان پرداختيم.


* آپارتمان نشيني يکي از دلايل افت بهره‌وري آب

در فصل تابستان قرار داريم که در اين ايام مصرف آب به شدت افزايش مي‌ِيابد و به تازگي صحبت‌هايي در خصوص بهره‌وري آب و شاخص پايين ايران در اين خصوص در ميان کشورهاي خاورميانه و شمال افريقايي به گوش مي‌رسد. در اين خصوص با وزارت نيرو به‌عنوان متولي امر آب شرب کشور چه تعاملاتي داشته و چه برنامه‌اي براي افزايش بهره‌وري آب در کشور داريد؟
اخيراً کارگاه 5 روزه آموزشي بين‌المللي براي سازمان ملي بهره‌وري آسيايي در کشور با همکاري سازمان ملي بهره‌وري به همراه جهاد کشاورزي برگزار شد که از 14 کشور در اين کارگاه آموزشي شرکت کردند. پيش از اين از حدود 2 سال پيش کميته بهره‌وري با مشارکت وزارت نيرو، وزارت جهاد کشاورزي و خود ما و بعضي از دانشگاه‌ها به همراه يونسکو تشکيل و جلسات متعددي را برگزار کرديم که در حال حاضر بنا به شرايط اين جلسات کندتر برگزار مي‌شود ولي به زودي اين کميته را مجدداً برگزار خواهيم کرد.
براي بهره‌وري آب در تکليف برنامه جامع بهره‌وري کشور برنامه‌اي در خصوص ارتقاي بهره‌وري آب در دولت دوازدهم تقديم هيئت وزيران شده. مسائل کشور ما در خصوص بهره‌وري آب قابل‌ مقايسه با کشورهاي حاشيه خليج فارس نيست زيرا از لحاظ جمعيت و منابع آبي در اختيار کشور قابل‌ قياس با اين کشورها نيستيم. مسئله کشور ما در خصوص آب با توجه به جمعيت و ميزان منابع آب و شرايط جغرافيايي کشور يک بحران ويژه به حساب مي آيد که به‌ جز مناطق محدود، ساير مناطق در کشور از کمبود آب رنج مي‌برد.
آپارتمان‌نشيني و استفاده از کنتورهاي مشترک در واحدهاي بزرگ مسکوني يکي از نقاط ضعف ساختمان‌ها براي بهره‌ور کردن منابع آبي به حساب مي‌ِآيد. همچنين پايين بودن بهاي آب شرب و بي‌توجهي مردم هنگام استفاده به دليل بهاي کم آن بر روي بهره‌وري پايين منابع آب شرب تأثيرگذارا ست.
در کنار اين مسئله، صداوسيما و ساير نهادها بايد در خصوص قرار گرفتن شرايط کشور بر روي هشدار بيش از پيش فعاليت و آگاه سازي کنند. کشاورزان نيز بايد روش‌هاي قديمي آبياري را کنار گذاشته و به روش‌هاي نوين آبياري روي بياورند. سازمان بهره‌وري نقش حلقه واسطه را ميان دو وزارتخانه جهاد کشاورزي و وزارت نيرو بازي کند تا از اين طريق و از تبيين قوانين جديد و برگزاري کامل کميته بهره‌وري آب بتوانيم شاهد ارتقاء بهره‌وري در اين زمينه باشد.
استفاده مشترکين از شيرآلات اهرمي و يا چشمي به ويژه در مراکز عمومي، بهبود سيستم تجهيزاتي براي کاهش هدر رفت آب و جريمه مشترکين پرمصرف از سوي وزارت نيرو به همراه فرهنگسازي براي پرهيز مشترکين از اسراف در اين زمينه بايد صورت گيرد.
در شرايط حال حاضر نقش خانواده‌ها پررنگ‌تر از تمام نهادهاي اجرايي کشور بر روي افزايش بهره‌وري است. گفتني است اين فرهنگسازي بايد از دوران کودکي و از مدارس بر روي کودکان و نوجوانان آغاز گردد. تا اين اعضا جلوي مصرف زياد آب در محل زندگي خود را بگيرند. همچنين اقدام آب و فاضلاب براي جداسازي کنتور آب واحدهاي مسکوني مي تواند بر افزايش بهره‌وري کشور تأثير مثبت داشته باشد.
گفتني است اگر ما 25 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جويي نکنيم به زودي با مشکلاتي مواجه خواهيم شد که ديگر هر اقدامي براي جبران دير است.


*نياز به فرهنگ‌سازي در راستاي افزايش بهره‌وري انرژي

در خصوص بهره‌وري انرژي در کشور طي سال‌هاي گذشته توصيحاتي بفرماييد.
در خصوص بهره‌وري انرژي مدت‌ها است که در سازمان محاسباتي صورت گرفته، بخش معاونت، پايش و مشاوره بهره‌وري ما يکي از معاونت‌هاي سازمان است کاملاً تسلط کافي بر روي جنبه‌هاي فني دارد و از هر بنگاهي که بخواهند بهره‌وري انرژي خود را محاسبه کنند مي‌تواند از کمک‌هاي فني و مشاوره‌اي سازمان بهره‌مند شود.
در شرايط کلي در ايران مصرف انرژي نسبت به توليد ناخالص ملي بسيار بالا است. طبق محاسبات صورت گرفته مصرف انرژي در ايران چندين برابر کشورهايي با جمعيت مشابه و توليد ناخالص ملي نزديک به ما را دارند.
يکي از عوامل آن را مي‌توان به فرهنگ‌سازي در مدل مصرف اشاره کرد. مورد بعدي سطح پايين تکنولوژي در صنعت است که اين عامل باعث شده از ماشين‌آلات مورد استفاده در کارخانجات تماماً از لحاظ مصرف انرژي پرمصرف باشند که اين نيز با عاملي چون قيمت پايين حامل‌هاي انرژي در کشور ارتباط مستقيم دارد.
در صنعت خودروسازي با وجود اقدامات صورت گرفته در سال‌ گذشته ولي به دليل تحريم‌هاي اعمال شده در اين صنعت هم‌اکنون نيازمند فعاليت گسترده براي افزايش بهره‌وري هستيم.
از نظر وسايل برقي مورد استفاده در منازل و ادارات بايد به سمت استفاده از وسايل برقي با درجه A و يا A+ و A++ و A+++ باشيم. اين وسايل شايد در ابتدا گران قيمت‌تر از ساير وسايل مشابه خود باشند ولي در طول زمان با صرفه‌جويي در مصرف انرژي تفاوت قيمت ابتدايي خود را جبران مي‌کند.
برنامه‌هاي مشترکي هم با سازمان هاي مربوطه داريم تا بتوانيم موارد يافت شده را در کشور ما جايگزين کنيد؟
ما چون تا سال هاي گذشته سازماني کوچک بوديم و به‌ تازگي رشد داشته ايم، مسئله بهره‌وري ابعاد گسترده‌اي به خود گرفت، ولي در شرايط فعلي نمي‌توانيم جوابگوي نياز تمام سازمان ها باشيم، ولي به هر حال برنامه‌هاي مختصري داريم که اميدواريم با داشتن نيروي انساني کافي بتوانيم کارمان را گسترده‌تر کنيم.
عضويت ما در سازمان بهره‌وري آسيايي در نقش دبيرخانه سازمان به معناي ارتباط گسترده بين المللي است،که اين ارتباط مي‌تواند تجارب کشورهاي موفق و کمک هاي فني و مشاوره‌اي کشورهايي مانند ژاپن، تايوان و کره‌جنوبي را به ايران منتقل کند.
در خصوص بهره‌وري انرژي در حوزه‌هاي مختلف کدام گروه داراي بهره‌وري بيشتر و کدام گروه داراي کمترين ميزان بهره‌وري است؟
آمار ريز و دقيق در خصوص گروه‌هاي مختلف انرژي و محاسبه بهره‌وري آنها صورت نگرفته است و امکانات آماري اين اجازه را به ما نداده است که با جزئيات تمام مسائل را بررسي کنيم.
در محاسبه بهره‌وري بنگاه‌ها مشکلي وجود ندارد و به‌ راحتي تمام مسائل در آنجا قابل دسترسي و محاسبه است. البته در اين ميان بايد به ذات فعاليت بنگاه‌ها نيز توجه کرد زيرا برخي از توليدي‌ها به ذات انرژي‌بر هستند که در اين صورت ايران با سياستي مي‌تواند اين رشته فعاليت‌ها را کاهش دهد و جايگزين آن در حوزه‌هايي فعاليت کنند که کمتر در کشور انرژي نياز دارند.
به‌طور مثال فولادسازي‌ها مصرف انرژي بالايي دارند به همين دليل در برخي از برهه‌هاي زماني کشورهايي که خود توانايي توليد فولاد را داشتند رو به واردات اين کالا از کشورهاي ديگر کردند. بر همين اساس بايد کار زيادي را بر روي بهره‌وري و سنجش بهره‌وري در داخل کشور انجام داد و فقط در اين دو سه سال گذشته اقداماتي در اين زمينه‌ صورت گرفته و اميدواريم بتوانيم اين کاري که انجام مي‌دهيم به بهترين نحو در آينده ادامه دهيم.
در خصوص بهره‌وري سرمايه اطلاعاتي در حال حاضر داريد يا خير؟
اطلاعاتي داريم و مطالب مربوط به آن در روي سايت قرار گرفته است. در سطح بخش‌هاي نه گانه مي‌توانيد اطلاعات را ملاحظه کنيد و حتي در زمينه بنگاه‌هاي بورسي هم اين اطلاعات وجود داشته باشد.



* بهره‌وري بالاي در صنعت ارتباطات

در حال حاضر بهره‌ورترين حوزه اقتصادي کشورمان کدام است؟

دربخش بهره‌وري عوامل توليد در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي اگر بخواهيم يک دوره ده ساله را در نظر بگيريم زيرا بهره‌وري معقوله‌اي است که بايد در يک دوره بلندمدت و ميان‌مدت محاسبه شود و اگر سال پايه را 1383 در نظر بگيريم بخش ارتباطات از ساير نهادها بهتر عمل کرد بعد از آن بخش حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات، بخش معدن، اينها بخش‌هايي بودند که موفق‌تر ظاهر شدند.
حوزه نفت و گاز به دليل تحريم در شرايط ناگواري در خصوص بهره‌وري در آن سال‌ها بوده که بعد ازتحريم‌ها توانسته در سال هاي 94 و 95 آنها را جبران کند. بخش ساختمان هم تا آن سال عملکرد ضعيفي در خصوص بهره‌وري داشته که دليل آن را بايد در نبود تکنولوژي‌هاي روز در ساختمان‌سازي اشاره کرد.
دربخش ساير خدمات نيز موفق نبوده‌ايم در بخش خدمات حمل و نقل، ارتباطات، خدمات آب و برق و گاز جدا شده و مابقي تحت نام ساير خدمات محاسبه کرديم که بازهم بخش بزرگ و قابل توجهي به حساب مي‌ِآيد که موفق نبوده است.
در خصوص بهره‌وري خودروسازان کشورمان نيز توضيحاتي بفرماييد.
خودروسازان ما خيلي از تحريم لطمه ديدند و بايد شديدتر از آن براي جبران کاستي‌هاي ايجاد شده فعاليت کنند. زيرا کيفيت خودروهاي ما مناسب نيست، همچنين اين خودروها از نظر مصرف انرژي بالا هستند و راحتي مناسب براي مصرف‌کننده را ندارند.
ولي در شرايط فعلي که با خودروسازان بزرگ جهاني کار مي‌شود اميد است که کيفيت خودروسازان ما افزايش يابد زيرا در دنيا کشوري وجود ندارد که به‌صورت انفرادي اقدام به ساخت خودرو کند. اتومبيل‌سازان بزرگ جهان هم ممکن است براي توليد خودرو در يک کلاس مخصوصي به‌صورت مشارکتي اقدام به توليد کنند.
با توجه به اينکه تيراژ توليد خودروهاي روزانه ما افزايش يافته ما بيشتر از قبل نياز داريم که به مسئله کيفيت خودروها توجه کنيم.
با توجه به اينکه شاهد کاهش درآمدهاي نفتي کشور هستيم و بر اين اساس مسئله بهره‌وري بايد بيش از پيش جدي گرفته شود. آيا خروجي‌هاي اين جلسات تاثيرگذار بوده و نتايج ملموسي از آن داشته ايد؟
بهره‌وري سهل و ممتنع است يعني به ظاهر آسان مي‌آيد و فرمول آن به ظاهر آسان است ولي واقعيت اين نيست. بهره‌وري واقعاً موضوع پيچيده‌ و زمان‌ّبر است که اين مسئله در کنار جدي گرفته نشدن در دوره‌هاي قبلي کار را براي ما مشکل کرده است.
براي مثال کشوري مثل ژاپن براي بحث بهره‌وري خود هدف بلندمدت داشت که شايد در حدود 25 سال طول کشيد تا به هدف مورد نظر خود رسيد.
مورد به‌خصوصي هست که خودتان بخواهيد آن را مطرح کنيد.
مبحث بهره‌وري موضوعي به ظاهر ساده است که فرمول محاسباتي آن به راحتي محاسبه مي شود ولي در واقعيت بهره‌وري موضوع بسيار پيچيده‌اي است تا با آن به اهدافم مدنظر دست يابيم. براي توسعه در اين بخش هم بايد در زمينه فردي اقداماتي صورت گيرد، هم در سطح خانوارها و هم در سطح بنگاه‌هاي اقتصادي و بخش‌هاي کلان اقتصادي.
همه نهادها و سازمان‌ها بايد با کمک هم در راستاي ارتقاي بهره‌وري قدم بردارند و اگر قرار باشد بهره‌وري سهم 35 درصدي در رشد اقتصادي داشته باشد اين کار از دست يک نهاد برنمي‌آيد بلکه هماهنگي بين دستگاه‌ها مي طلبد.
سازمان ملي بهره‌وري ايران به عنوان مرکز ثقلي در ميان نهادها و سازمان ها نقش هدايتگر و نظارتگر دارد تا از اقدامات متناقض جلوگيري شود ولي کشورهاي مثل کره و ژاپن و کشورهاي موفق در اين زمين حداقل چيزي در حدد 20 سال زمان گذاشتند تا به‌صورت عميق بتواند در تمام ستون اقتصادي به بهره‌وري بينديشند و به بهره‌وري عمل کنند و اميدواريم روزي برسد همه ايرانيان به بهره‌وري آب، بهره‌وري خاک و انرژي بنيديشند و در راستاي آن عمل کنند.


انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور

علی اکبر محرابیان در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور با اعلام این خبر که به زودی در بورس انرژی ساز و کار جدیدی برای عرضه مستقیم برق نیروگاه‌ها به مصرف کنندگان از طریق بورس انرژی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است که با جذاب کردن اقتصاد صنعت برق، ساز و کاری ایجاد کنیم تا نیروگاه‌ها به صورت نقدی انرژی برق تولید شده خود را به مشترکان بفروشند و درآمد حاصل از آن را صرف توسعه فعالیت‌های خود کنند.

محرابیان با اشاره به تجربه موفق عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس گفت: اجرای موفق تابلوی سبز بورس که سبب شد فعالیت نیروگاهی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای بخش خصوصی جذاب و اقتصادی شود، اثبات می‌کند که عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی نیز در بورس انرژی می‌تواند به افزایش جذابیت فعالیت بخش خصوصی در این بخش و حل مشکل نقدینگی این صنعت کمک کند.

وی در ارتباط با برنامه‌های جامع وزارت نیرو برای افزایش مشارکت مشترکان بخش خانگی در مدیریت بار مصرف برق نیز گفت: با یک روش هوشمندانه و با اختصاص پاداش صرفه‌جویی به مشترکان میزان مصرف برق بخش خانگی به شکل معناداری نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت و در واقع انرژی برق به جای استفاده نادرست در بخش غیرمولد در بخش مولد مورد استفاده قرار گرفت.

وزیر نیرو با تاکید بر مدیریت مصرف بخش خانگی با روش‌های هوشمند و خلاقانه اضافه کرد: با اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی با هدف کاهش مصرف برق، تعرفه‌ها تا ۷۰ سنت افزایش یافت، سیاست دولت سیزدهم در این حوزه افزایش حداکثری مشارکت مشترکاندر صرفه‌جویی با اجرای طرح‌های متنوع مدیریت مصرف بود.

محرابیان اظهار کرد: بار اصلی وظایف صنعت برق کشور بر عهده بخش نیروگاهی است و بر همین اساس لازم بود در قالب همایشی سراسری آخرین اقدامات و برنامه‌های تولید برق نیروگاهی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

وی در ادامه به توسعه سریع کشور در طول دهه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در دهه‌های گذشته با توجه به رشد خوب کشور در بخش‌های مختلف به ویژه بخش صنعت، تقاضا برای مصرف برق به شدت افزایش یافت و همین روند توسعه‌ای باعث شد میان تولید و مصرف برق کشور فاصله معناداری ایجاد شود.

محرابیان اضافه کرد: اقتصاد کشور به صورت کلی بر پایه انرژی طرح‌ریزی شده است و در دهه‌های گذشته صنایع انرژی‌بر فراوانی مانند سیمان، آلومینیوم، فولاد، مس و در کنار آن بخش خانگی و تجاری رشد قابل توجهی داشتند که نتیجه همه این اتفاقات افزایش بسیار زیاد نیاز مصرف برق در کشور بود.

وزیر نیرو با اشاره به روندهای متفاوت افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی برق کشور در دولت‌های گذشته بیان کرد: در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰ درصد، در دولت‌های نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت تولید برق کشور نسبت به ابتدای هر دولت افزوده شد.

وی با بیان اینکه عملکرد ضعیف دولت گذشته در توسعه ظرفیت نیروگاهی سبب شد تا دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار خود با ناترازی زیادی در صنعت برق رو به رو باشد، اظهار کرد: در ابتدای فعالیت باید دو اقدام اساسی یعنی جبران ناترازی پیش آمده و مدیریت بار مصرف برق را در دستور کار قرار می‌گرفت.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی گفت: با اتکا به توان داخلی و ظرفیت نیروگاهی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است که برای تحقق این مهم از اقدامات متفاوتی مانند ارتقای بازدهی نیروگاه ها، احداث نیروگاه جدید در بخش‌های تجدیدپذیر، حرارتی و برقابی استفاده شد.

وی با بیان اینکه در کنار اقدام برای افزایش ظرفیت تولید برق، در بخش مصرف نیز اقدامات گسترده‌ای در دستور کار قرار گرفت، توضیح داد: سیاست وزارت نیرو تامین برق برای همه بخش‌ها مبتنی بر نظام مصرف است و در همین راستا در دولت سیزدهم تلاش بر این است تا صنعت برق به صورت اقتصادی اداره شود.

محرابیان با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته برق مورد نیاز بخش خانگی به صورت ۱۰۰ درصد تامین شد، افزود: در بخش صنعت نیز در چهار ماهه گرم سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ درصد انرژی برق بیشتری برای این بخش تامین شد و در همین بازه زمانی برای اولین بار میزان تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

وزیر نیرو اضافه کرد: تامین برق کافی برای بخش‌های مختلف در تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ در حالی رقم خورد که در تابستان ۱۴۰۰ خاموشی‌های گسترده در کشور اتفاق افتاد و نیز تابستان سال گذشته بر اساس منابع معتبر جهانی گرم‌ترین سال کره زمین در طول تاریخ معرفی شد.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است، بیان کرد: در طول دهه‌های گذشته حلقه‌های مصرفی انرژی با سرمایه‌گذاری‌های ویژه رشد زیادی پیدا کرده‌اند، اما در این بین در بخش نیروگاهی کشور که در واقع محرک بخش‌های مختلف صنعت است، سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق با هدف رفع ناترازی‌ها گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی باید به شیوه‌ای دنبال شود که فعالیت در این عرصه برای بخش خصوصی از جذابیت کافی برخوردار باشد.

محرابیان توضیح داد: نیروگاه‌های بخش خصوصی که در دو سال گذشته مجوز گرفته‌اند بر اساس قوانین جدید فعالیت خود را پیگیری می‌کنند و با توجه به نرخ‌های جذابی که مبتنی بر قانون برای مصرف بیش از الگوی بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است، نیروگاه‌ها می‌توانند برخلاف گذشته در این صنعت کسب سود داشته باشند.

وی همچنین به آغاز معاملات بورس انرژی با حضور شرکت‌های توزیع برق اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیروگاه‌ها می‌توانند با عرضه برق تولیدی خود در بورس به شرکت‌های توزیع و مشترکان بالای یک مگاوات، پول حاصل از فروش را به صورت نقدی دریافت کنند.

محرابیان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق ۱۰۰ اقدام، برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق، سال گذشته ۱۴۰ اقدام و برای سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در سال جاری علاوه بر تکرار پاداش صرفه‌جویی سال گذشته برای مشترکان کم مصرف، همچنین در قالب یک کمپین جامع و با هدف مشارکت حداکثری مردم در طرح‌های مدیریت مصرف برق، تعداد ۸۰ میلیون جایزه ویژه برای مشترکان در نظر گرفته شده است که شامل مواردی مانند ۶۰۰ دستگاه خودرو، ده‌ها هزار لوازم خانگی کم مصرف، ده‌ها هزار دستگاه‌های هوشمند و... است.

وی با تاکید بر اینکه منظور از مشارکت مردم در طرح‌های مدیریت مصرف برق به هیچ وجه به معنای کاهش سطح رفاه مردم نیست، گفت: مشترکان می‌توانند با خاموش کردن لوازم پرمصرف و مازاد خود مانند کولرهای گازی اضافی در مناطق گرمسیری در لیست مشترکان کم مصرف قرار بگیرند و مشمول جوایز ارزنده کمپین سال جاری شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها
  • کاهش تعداد ساختمان‌های فرسوده پایتخت
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • خسارت ۳ میلیارد دلاری محدودیت انرژی به صنعت فولاد کشور (اینفوگرافی)
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی