Web Analytics Made Easy - Statcounter

پورسعیدی گفت: فساد و فضای آلوده مختص تئاتر نیست و در هر قشری وجود دارد، لذا اگر افراد حدودشان را رعایت کنند مشکلی پیش نمی‌‌آید و چنانچه کارشان هم خوب باشد، نمی‌‌توانند آنان را حذف کنند و ناگریز مجبور به استفاده از هنرتان می‌‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،ثنا پورسعیدی، یکی از هنرمندان جوان تبریزی است که اخیراً در آثار متنوعی نام او به چشم می‌‌خورد و علی‌‌رغم سن و سال کمی که دارد توانسته در فیلم کوتاه لیلی به کارگردانی مرضیه محمدزاده جشنواره دوسالانه بسیج، ترانه‌های تلخ تارا در جشنواره استانی تئاتر رتبه‌های برترو نخست را در عرصه‌‌ی بازیگری کسب نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین مقام او به جشنواره فیلم تبریز مربوط می‌‌شود که پانزدهم مرداد ماه سال جاری به کار خود پایان داد و پورسعیدی عنوان بهترین بازیگر زن را به‌‌خاطر نقش آفرینی در فیلم کوتاه تولد ازآنِ خود کرد.

این هنرمند 22 ساله‌‌ی تبریزی در گفت‌‌وگویی صمیمی با پایگاه اطلاع‌‌رسانی آناج از آینده‌‌ای که برای خویش ترسیم کرده سخن می‌‌گوید و دغدغه‌‌های خویش را تشریح می‌‌کند. پورسعیدی از نگاه‌‌های محدودگرا گله‌‌مند است و استعداد بازیگران آذربایجانی را در سطح بالایی می‌‌بیند.

متن کامل گفت‌‌وگوی آناج با بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم تبریز و جشنواره استانی تئاتر را در ادامه می‌‌بینید:

در سریال تلویزیونی آجی‌‌بال نقش اول را ایفا می‌‌کنم

آناج: خودتان را برای مخاطبان‌‌مان معرفی کنید و بفرمایید از چه سالی وارد این عرصه شده‌‌اید؟

ثنا پورسعیدی متولد 74 هستم و از هنرستان به تئاتر آمدم و هم اکنون نیزدر در رشته‌ی کارگردانی تحصیل می‌کنم. از سال 88 اولین کار هنری‌‌ام در سال 91 سعادت لرزان و مردمان تیره روز به کارگردانی یعقوب صدیق جمال بود که به جشنواره تئاتر فجر هم رفت. چند فیلم کوتاه و سریال طاهره و آجی‌بال به کارگردانی آقای قربانعلی طاهرفر بازی کرده‌ام. در سریال آجی‌بال که در ماه‌های آتی از شبکه سهند پخش خواهد شد نقش اول را ایفا می‌کنم و کاراکتر دختر تک فرزند لوسی به‌‌نام نازی را برعهده دارم.

نمایش کلفت‌‌ها در ماه‌‌های آینده به روی صحنه می‌‌رود

آناج: در حال حاضر چه کارهایی روی صحنه دارید؟

نمایش نگاه ما می‌کنند به کارگردانی آقای رامین ریاضی است و در جشنواره‌ی استانی شرکت خواهد کرد. هیپوفیز به کارگردانی آقای نهرین و کلفت‌ها به کارگردانی آقای فتوحی نیز در ماه‌های آتی به روی صحنه خواهد رفت.

بازی در برابر دوربین را بیشتر می‌‌پسندم

آناج: کار در صحنه برای شما جذاب‌تر است یا تلویزیون؟

به هر دو حیطه علاقه‌مند هستم اما جنس بازی خودم را در مقابل دوربین بیشتر می‌پسندم. البته تئاتر به خاطر اجرای زنده هیجان مختص به خود را دارد و سخت‌‌تر است.

وضعیت مالی‌‌ام بد نیست/ خیلی کارها الان تهیه کننده دارند

آناج: درآمد کار هنری مخصوصا در تبریز را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در اوایل وقتی به تئاتر آمدیم همه دوستانه کار می‌کردیم، یعنی اگر در حد قابل قبولی کار ارائه می‌کردیم با توجه به فروش مبلغی در نظر گرفته می‌شد و گرنه حتی هزینه‌های جاری هم بر عهده خودمان بود. ولی اکنون همه گروه‌های تئاتر تهیه کننده دارند. البته به‌‌‌‌‌طبع در تلویزیون این مسئله وجود ندارد. در طاهره اولین تجربه سریالی من بود که اصلا بابت مالی هیچ صحبتی نکردم. ولی خوب در یکی دو سال اخیر که کمی در کار خود پیشرفت کرده‌ام، وضعیت مالی بد نیست.

هنگام کسب عنوان بهترین بازیگر زن، گفتند پارتی‌‌بازی شده است!/ به جای حمایت زیر پای آدم را خالی می‌‌کنند

آناج: به عنوان یک بازیگر چه دغدغه‌هایی دارد؟ چه کمبودها و نقص‌هایی از دید شما در این عرصه وجود دارد؟

دغدغه مهم بازیگران دیده شدن است. به طور مثال در هیپوفیز آخرین بازیگری بودم که به گروه ملحق شدم در گروه ما البته دو بازیگر هم از تهران آمده بودند. پس از تمرین‌های مختلف در بازبینی با ایراداتی که به نظر من منطقی هم نبودند کار کنار گذاشته می‌شود. این انرژی البته با چنین برخوردهایی در وجود ما می‌خشکد.

به نظر می‌رسد باید از نیروهای جوان حمایت ویژه‌ای صورت بگیرد. الان طوری شده است که اگر بازیگر در دانشگاه توانست خود را نشان دهد و بشناساند موفق است وگرنه دیگر مجالی برای عرضه هنر خود ندارد.

در جشنواره فیلم کوتاه فجر استانی که نتایج آن هم اخیرا منتشر شد، من به عنوان بازیگر برتر زنانتخاب شدم. یک کاری که با تیمی کاملا جوان تهیه شده اما به خاطر بسیاری از مسائل جانبی انرژی زیادی از گروه گرفت. مثلا رفت و آمد مکرر به اداره ارشاد و پخش فیلم در خارج از زمان تعیین شده بدون اینکه تبلیغاتی داشته باشد همگی منجر سردی اعضا نسبت به حضور در این جشنواره‌ها می‌شود.

سال گذشته هم در جشنواره‌ی استانی تئاتر فجر جایزه یک بازیگری زن به خاطر بازی در تئاتر دوبارگی به کارگردانی سیامک افسایی را گرفتم به جای اینکه حمایت شوم خیلی‌ها سعی کردند زیر پای من را خالی کنند و می‌گفتند پارتی بازی کرده و من را برگزیده‌اند. این باعث می‌شود آدم از فضای تئاتر زده شود. حداقل در تلویزیون و سینما این فضا وجود ندارد.

به خاطر سنگ‌‌اندازی‌‌ها، بازیگران تهران را به تبریز ترجیح می‌‌دهند

آناج: چه عواملی باعث شده بازیگران ما کمتر در سریال‌های ملی حضور یابند؟

استعداد ما در آذربایجان بسیار زیاد است. وقتی می‌شنویم دوستان ما پیشرفت می‌کنند و در کارهای کارگردانان مطرح کشوری دیده می‌شوند به خود می‌بالیم. آقای افشار اخیرا به تبریز آمدند تا سریالی کار کنند اما آنچه ما را ناراحت می‌کرد این بود که انتخاب افراد که توسط یک مُعرف تبریزی بود صرفا از روی آشنایی انجام می‌شد و حتی برخی نفرات به کار دعوت شده بودند که سر رشته‌ی زیادی از بازیگری نداشتند. من این را متوجه شده‌ام که تبریزی‌ها پیشرفت همدیگر را کمتر می‌خواهند.

بازیگران خوب خانم از تبریز رفته‌اند و این خوب ما را بسیار ناراحت می‌کند. البته به خاطر عدم حمایت و سنگ اندازی‌هایی که می‌شود طبیعی است تهران را به تبریز ترجیح دهند.

مردم تبریز کار طنز را بیشتر از کار هنری می‌‌پسندند

آناج: استقبال مردم آذربایجان را نسبت به تئاتر چطور می‌بینید؟

در این اواخر تماشاگر تئاتر خیلی خوب شده است و مردم به این هنر روی خوش نشان داده‌اند. البته هنوز به آن حد ایده‌آل نرسیده است. تئاتری‌ها عموما در اجراهای یکدیگر حاضر می‌شوند. ولی البته در کل به کار برمی‌گردد. مثلا کارهای هنری‌تر کمتر اقبال عمومی دارند ولی کمدی و طنز مخاطب بیشتری را به خود جذب می‌کند.

مردم تبریز بیشتر از کارهای هنری به کارهای طنز علاقه‌ دارند. ولی در تهران اینچنین نیست. کارهای هنری جایگاه خود را بین مردم یافته‌اند و انقدر اجرای هنری زیاد است که از بین آنها مردم انتخاب می‌کنند کدام را ببینند.

آناج: وضعیت مکانی تئاتر شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا پاسخ‌گوی ظرفیت تئاتر تبریز است؟

اولین مشکل تئاتر شهر تبریز مکان آن است هر چند در این سال گذشته اخیر به آن رسیدگی زیادی انجام شده است. نه پارکینگ مناسبی دارد و نه کافه‌ای که در شأن مخاطبان باشد. شب‌‌ها نیز میدان دانشسرا چنان سوت و کور است که افراد هنگام بیرون آمدن از تئاتر خوف می‌‌کنند. در اجرای پانتومیمدو توریست جزو تماشاگران ما بودند مخصوصا نمایش پانتومیم بود و آنها می‌توانستند ارتباط خوبی برقرار کنند، آن نمایش البته با استقبال کمی از تماشاگران تبریزی مواجه شده بود.

بازی نقش‌‌های درونی و رئال را بیشتر می‌‌پسندم

آناج: بیشتر نقش‌های مثبت را می پسندید یا منفی را؟

در سریال طاهره نقش مثبتی داشتم ولی در آجی‌بال شخصیت منفی داشتم. اما به عنوان بازیگر دوست دارم تمام شخصیت‌ها را تجربه کنم. در کار تئاتر البته بیشتر نقش‌هایرئال را می‌پسندم. البته بازی‌های درونی را بیشتر دوست دارم که این نوع بازی در سریال قابلیت بیشتریتا روی صحنه تئاتر دارد و با حالات چهره، پیام به مخاطبان ارائه می‌‌شود.

فساد و فضای آلوده در شغل‌‌های مختلف وجود دارد و مختص تئاتر نیست/ اگر بازیگری حدود خود را رعایت نکند، مورد سوءاستفاده قرار می‌‌گیرد

آناج: برخی می‌گویند که فضای تئاتر را آلوده است، نظر شما در این زمینه چیست؟

این جور مسائل در تمامی اقشار شغلی وجود دارد و تنها مختص تئاتر نیست. برمی‌گردد به خودمان اگر حد و حدود خود را با دیگران مشخص کنیم قطعا به مشکل بر نخواهیم خورد. با تمام کارگردانان استانی بازی کرده‌ام. همه ویژگی‌های منفی و مثبتی دارند اما در این جور موارد به نظر من نوع برخورد بازیگران تعیین می‌کند که دیگران چه نوع برخوردی با او داشته باشند. وقتی یک بازیگرخانم حد و حدود خود را رعایت نمی‌کند، افراد فرصت‌جو قطعا از این خلأ برای رسیدن به مطامع خود بهره خواهند برد.

در مدرسه علوی نمایش خلاق را درس می‌دهم. در روزهای اول متوجه ذهنیت بد بچه‌ها نسبت به فضای تئاتر شدم. کودکانی که در سطح ابتدایی تحصیل می‌کردند فقط تئاتر تهران را می‌شناختند. هیچ حتی کدام تئاتر شهر تبریز را نمی‌شناختند.

فضای تئاتر کمی صمیمی‌تر است و آنهم به خاطر حضور در جشنواره‌های مختلف در شهرهای متعدد است که لزوم سفر جمعی را به همراه دارد، اگر حد و حدود رعایت شود قطعا مشکلی ایجاد نمی‌شود.

بازیگر اگر حرفه‌‌ای باشد، در صورت تن ندادن به خواسته‌‌ها ناگریز مجبور به استفاده از او می‌‌شوند

آناج: این شبهه هست که کسانی که حد و حدود خود را رعایت‌ می‌کنند توسط برخی پس زده‌ می‌شوند و به اصطلاح طرد می‌شوند، نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر منِ نوعی در کار خود حرفه‌ای باشم، ناگریز به استفاده از من خواهند شد هرچند اگر سرسنگین و مقید به خطوط قرمز خود باشم. آنقدر در کار حاشیه هست که همه دنبال فرار از حواشی هستند.

آناج: از مسئولین و متولیان امر چه انتظاری دارید؟ آیا حمایت‌هایی که از شما انجام می‌شود کفایت می‌کند؟

جشنواره فیلم کوتاه برای اولین بار در استان شکل گرفته که این خود قدم بزرگی است و به نظر می‌رسد تبریز در کارهای هنری و نمایشی دارد روی غلطک می‌افتد. من همچنان معتقدم باید حمایت ویژه از اهلی هنر صورت بگیرد. به طور مثال وقتی بازبین یک کار را می‌بیند باید برخی نکات را مد نظر قرار دهد. مثلا اگر در یک کار بخشی از حجاب بازیگری درست نیست نباید کل کار زیر سوال رود چون این مسئله در اجرا قابل حل است و با تذکر موارد می‌توان کار را به روی صحنه برد.

مشکلات و اغراض شخصی را باید در کار کنار گذاشت و به خاطر اختلاف شخصی بازبین و کارگردان تمام زحمات یک تیم نادیده انگاشته شود. باید اغراض شخصی را کنار بگذاریم و با توجه به کار فرد قضاوت کنیم.

باندهای مافیایی گاهی زیرآب ما را هم می‌‌زنند/ گروه‌‌شان تقریباً ثابت است و کارها به آنان سپرده می‌‌شود

آناج: به وجود باند در تئاتر اعتقاد دارید؟

در تهران این قضیه ابعاد گسترده‌تری دارد اما در تبریز نه؛ قبلا اگر باند بازی می‌شد نفرات ضعیفی به کارهای بزرگ راه پیدا می‌کردند ولی اکنون در تبریز آموزشگاه شکلک باز شده است که استعدادهای خوب در آنجا شناختهو به کارهای بزرگ معرفی می‌شوند.

باند مافیا در کار ما نیز به گونه ای است که گروه ثابت هستند یعنی بازیگرانی هستند که در هر صورت به آنها کار داده می‌شود ولی خوب من خودم هم در این باندها کار کرده‌ام. اینها بیشتر سرشان به کار خودشان گرم است و البته گاهی هم زیر آب می‌زنند.

آناج: چه افقی در این حرفه برای خود ترسیم کرده‌اید؟

من در این حوزه دغدغه‌ی تدریس ندارم. بیشتر دوست دارم در زمینه بازیگری فعالیت داشته باشم و پس از اتمام تحصیل در استان خود رزومه‌ی مطلوبی گردآوری نمایم. پس از اتمام تحصیلات دوست دارم در آموزشگاه‌های بازیگری تهران آموزش ببینم و به طور حرفه‌ای کار خود را ادامه دهم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۵۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس باید همین امشب از توخل عذرخواهی کند!

به گزارش "ورزش سه"، اولی هوینس، رئیس افتخاری باشگاه بایرن مونیخ، روز جمعه در یک رویداد از توماس توخل، سرمربی مونیخ، انتقاد کرد و توخل را متهم کرد که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد هیچ بازیکنی را پرورش دهد!

توخل که در پایان فصل بایرن را ترک می‌کند، قبل از بازی با فرانکفورت در گفتگو با اسکای به این جملات انتقادی واکنش تندی نشان داد. حالا دتمار هامان، کارشناس اسکای اسپورت، این سوال را مطرح کرده که اگر هوینس فورا عذرخواهی نکند، در بایرن چه اتفاقی می‌افتد!

هامان در برنامه اسکای با نام «تمام بازی‌ها، تمام گل‌ها» درباره نقش هوینس در بایرن و مشکل توخل گفت: "این یک کنایه است. او به وضوح مخالف است. قبل از توخل هیچکس پاولوویچ را نمی‌شناخت. او اکنون 20 بازی کرده و به تیم ملی دعوت شده است. اگر هوینس سعی نکند در نیم ساعت یا ساعت آینده این اشتباه را اصلاح کند، تعجب می‌کنم. اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌دانم بعداً در باشگاه چه اتفاقی خواهد افتاد. این روی تمرکز توخل برای بازی مقابل رئال مادرید تأثیر می‌گذارد. اگر هوینس سعی نکند این موضوع را روشن کند یا عذرخواهی نکند، بسیار متعجب خواهم شد."

هوینس روز جمعه گفته بود: "ما می‌خواهیم مربی‌ای داشته باشیم که باعث پیشرفت یکایک بازیکنان شود. من شخصاً با توماس توخل مشکلی ندارم. چند باری با هم شام خورده‌ایم، شب‌های خوبی با هم داشتیم و همه چیز عالی بود. اما او نگرش دیگری دارد!  او باید باعث پیشرفت پاولوویچ شود. اگر اوضاع بیشتر از این پیش نرود، ما بازیکن می‌خریم!"

توخل امشب در گفتگو با اسکای به این موضوع واکنش نشان داد: "این بسیار دور از واقعیت است، من حتی نمی‌دانم چگونه به آن پاسخ دهم! اگر ما چیزی را در 15 سال گذشته ثابت کرده‌ باشیم، این است که بازیکنان جوان -به خصوص بازیکنان‌ آکادمی- همیشه در تمرینات کنار ما جای دارند و در صورت عملکرد مثبت، همیشه در زمین جایگاهی دارند. و به هر حال، ما اکنون این را ثابت کرده‌ایم! این موضوع را درک نمی‌کنم. من آن را کاملا بی‌اساس می‌دانم!"

هامان در پایان صحبت‌هایش گفت: "هوینس باید به نحوی آن را روشن یا درست کند. نمی‌تواند همینطور بماند. این همکاری نیست. این صحبت‌ها دور از ادب است. اولی هوینس باید در باشگاه یک الگو باشد. امیدوارم به خاطر بایرن، او امشب دست بکار شود و اوضاع را درست کند. شما نمی‌توانید و نباید آن را به همان شکلی که الان هست رها کنید."

دیگر خبرها

  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • گستره بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • حملات باندهای مسلح و داعش در نیجریه/ ۲۵ نفر کشته شدند
  • (ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!
  • حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود
  • عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • رئیس باید همین امشب از توخل عذرخواهی کند!