Web Analytics Made Easy - Statcounter

آذربایجان غربی در حالی اقدام به برداشت چند برابری حق آبه از رودخانه ارس کرده است که این سوال پیش می آید که آیا میزان حق آبه مغان از رودخانه مرزی ارس کاهش یافته است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آران مغان، همزمان با سفر چیت چیان وزیر نیرو به آذربایجان غربی، دو طرح آبیاری و زهکشی در ماکو و پلدشت به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح های افتتاح شده شامل توسعه بهره برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی برای استفاده از حق آبه کشور از رود مرزی ارس و طرح شبکه آبیاری و زهکشی دشت شهید قنبری ماکو بودند که بصورت همزمان و بصورت ویدئو کنفرانس افتتاح و به بهره برداری رسیدند.

علیزاده، میزان اعتبار هزینه شده براین طرحها را 23 هزار و 575 میلیارد تومان عنوان و خاطر نشان کرد: با همراهی و همدلی مسئولین نظام و مردم و همچنین حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و بخش خصوصی می توان به سرعت رشد، توسعه و آبادانی کشور افزود.

خیاطی، نماینده مجری طرح نیز در این مراسم گفت: طرح توسعه و بهره برداری از رودخانه مرزی ارس در محدوده آذربایجان غربی برای استفاده از حق آبه کشور از رودخانه ارس به منظور ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ایجاد فضای گردشگری در منطقه محروم اراضی حاشیه جنوبی رودخانه ارس از طریق اجرای سازه های آبی متنوع طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر در قالب اجرای این طرح سد مخزنی کرم آباد با حجم تنظیمی سالانه 57 میلیون متر مکعب، ایستگاه پمپاژ کرم آباد با ظرفیت 5/5 متر مکعب در ثانیه ، خط انتقال اصلی آب به طول 21 کیلومتر و شبکه آبیاری و زهکشی با وسعت خالص 19250 هکتار اجرا و برای آن 728میلیارد و 761 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

خیاطی در خصوص طرح شبکه آبیاری و زهکشی دشت شهید قنبری نیز گفت: این طرح در 5384 هکتار اجرا شده و برای اجرای آن 66 کیلومتر کانال، 15 دستگاه آب بند انحرافی و 70 کیلومتر هم جاده سرویس احداث شده است.

کیومرث دانشجو، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز به حقابه ایران از آب رودخانه مرزی ارس اشاره کرد و افزود: اعتبار پیش بینی شده برای احداث سد و شبکه آبیاری هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده و احداث آن بر روی رود ارس تدبیری برای استفاده بهینه از آب های عبوری از کشور است.

وی به اتمام عملیات اجرایی این سد تا پایان سال آتی اشاره کرد و گفت: حدود ۹ هزار هکتار از شبکه آبیاری این سد در سال جاری به بهره برداری می رسد.

بنابر شنیده ها در حالی آذربایجان غربی اقدام به برداشت چند برابری حق آبه از رودخانه مرزی ارس کرده است که این سوال در ذهن افکار عمومی ایجاد می شود، آیا میزان حق آبه مغان از روخانه ارس به همان میزانی که برای 62 هزار هکتار اراضی پایاب سدخداآفرین که قرار است به زیر آب برود، خواهد بود؟

آیا آذربایجان غربی که برنامه ریزی خاصی برای برداشت حق آبه از رودخانه ارس کرده است ، آیا میزان آب برای طرح خداآفرین مغان در این میان کم نخواهد شد و به همان میزان باقی خواهد ماند.

انتظار این است مسوولان استان، نمایندگان استان اردبیل در مجلس، سازمان آب منطقه ای استان، نسبت به این حرف و حدیثها که ذهن افکار عمومی در منطقه مغان را به خود مشغول کرده، شفاف سازی کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۷۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سطح بهره برداری بوستان بزرگ شهر یزد

علیرضا ابویی مدیر منطقه دو شهرداری یزد با بیان این که بوستان بزرگ شهر با وسعت تقریبی ۳۰ هکتار در مجاورت بلوار مدرس قرار دارد، اظهار داشت: در دو سال اخیر شاهد اقدامات خوبی در این بوستان بوده ایم به طوری که با صرف اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های عمرانی، پنج هکتار به سطح بهره برداری این مجموعه افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه این بوستان دارای طرح مصوب بالادستی است، افزود: امیدواریم در سال جاری بتوانیم با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در زمینه توسعه بوستان به ویژه در حوزه بازپیرایی قسمت قدیمی آن فعالیت‌های عمرانی خوبی را انجام دهیم و شاهد مراحل نهایی اقدامات عمرانی در بوستان بزرگ شهر باشیم.

مدیر منطقه دو شهرداری یزد، توجه به ورزش‌های همگانی در مجموعه بوستان بزرگ شهر را از نکات مهم و موثر در طرح توسعه این بوستان دانست و تصریح کرد: در این مجموعه، شاهد یکی از بزرگترین پیست‌های دوچرخه سواری در سطح بوستان‌های شهر یزد هستیم و همچنین در طراحی، به بحث ورزش‌های همگانی از جمله فوتبال ساحلی توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان این که بوستان بزرگ شهر یکی از محل‌های اسکان موقت مسافرین و مهمانان نوروزی است، گفت: آلاچیق‌هایی در سطح زیربنای ۲ هزار مترمربع احداث شده است به طوری که در ایام نوروز، هر روزه شاهد استقرار تعداد زیادی از مسافرین در این آلاچیق‌ها بودیم.

ابویی با اشاره به رضایت بالای مسافرین از اسکان در این بوستان، افزود: ان شاء الله در آینده بتوانیم به سطح بهره برداری اسکان مسافرین در سطح این مجموعه بیافزاییم.

وی جمع هزینه‌های عملیات عمرانی بوستان بزرگ شهر در دو سال اخیر و سال جاری را بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات منطقه دو عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه خواهران ماکو
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز درآذربایجان‌ غربی
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌ غربی
  • ۳۰ کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد
  • تصادف ۲ موتور سیکلت با پراید ۱۳۲ در محور ماکو به خوی 
  • آغاز عملیات حفر چاه عمیق زمین چمن فوتبال شهرستان پلدشت 
  • برگزاری جلسه کارگروه ایمنی و بهداشت آب و فاضلاب در ماکو
  • افزایش سطح بهره برداری بوستان بزرگ شهر یزد
  • بهره‌برداری از ۸۰ درصد پروژه‌های آموزشی تبریز
  • تلاش ۶ ساعته برای دسترسی به فوتی ارتفاعات پلدشت