Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-07@13:55:52 GMT

مبادلات ارزی ایران با یورو در حال انجام است

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۱۸۱۸۹

رویداد۲۴-وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی با ارز یورو در حال انجام است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
علی طیب نیا شامگاه دوشنبه در حاشیه آخرین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم که در اتاق ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: البته در زمینه مبادله با دلار به دلیل تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران محدودیت هایی وجود دارد که این ربطی به تحریم های هسته ای ندارد و مربوط به تحریم هایی است که از گذشته به دلایل دیگری وضع شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طیب نیا افزود: محدودیت در مبادلات دلاری سبب شده تا بانک هایی که ارتباط نزدیکی با آمریکا دارند و با دلار کار می کنند، با محدودیت هایی در همکاری با ایران داشته باشند.وی ادامه داد: البته عمده مبادلات ارزی ایران به یورو انجام می شود و پس از رفع تحریم ها هزینه های مبادلاتی کشور نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
برای مردمی کردن اقتصاد تلاش کردموزیر امور اقتصادی و دارایی در ارزیابی عملکرد خود در چهار سال تصدی این وزارتخانه، برگزاری جلسات مربوط به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی را از دستاوردهای دولت یازدهم برای بها دادن به بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد دانست.
طیب نیا گفت: معتقدم که دولتی بودن یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران است که برای رفع آن و دستیابی به رشد پایدار باید برنامه مردمی کردن اقتصاد در دستور کار باشد.
وی افزود: این رویکرد سبب شد تا در دوره وزارت خود توجه ویژه ای به شورای گفت و گو داشته باشم و از ابتدای ورود به دولت سعی کردم جلسات این شورا به طور مستمر تشکیل شود.
وی یادآور شد: پیش از این دولت، اصلا شورای گفت و گو تشکیل نشده بود اما در دولت یازدهم به طور مستمر و منظم جلسات آن تشکیل شد و شاید یکی از منظم ترین اعضای آن خود شخص من بودم که به دلیل اعتقادی که به بخش خصوصی داشتم، آن را دنبال می کردم.
طیب نیا با یادآوری اینکه علاوه بر شورای گفت و گو، نهادهای دیگری از جمله هیات تسهیل مقررات و هیات واگذاری ها نیز در فرآیند مردمی کردن اقتصاد ایران دخیل هستند، گفت: در این چهار سال سعی کردم سیاست هایی که می تواند به گسترش نقش بخش خصوصی در اقتصاد ایران و بهبود محیط کسب و کار منجر شود را دنبال کنم.
وی ادامه داد: برخی از این نهادها مثل هیات واگذاری، جزو نهادهای تصمیم گیر بودند و بنابراین توانستیم مسیر واگذاری ها را که به طور عمده به شکل واگذاری به شبه دولتی ها و نهادهای عمومی و یا رد دیون دولت بود، اصلاح کنیم و به بخش خصوصی واقعی سوق دهیم.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی می گوید که نیمی از جلسات شورای گفت و گو منجر به تصمیم گیری شده است، گفت: درباره تصمیم هایی که به حیطه وظایف وزارت اقتصاد باز می گشت، تصمیم ها را به طور کامل اجرایی کردیم که از جمله می توان به تسهیل امور مالیاتی بخش خصوصی اشاره کرد.
طیب نیا یادآور شد: برای نمونه درباره ماده 186 قانون مالیات های مستقیم 46 دستورالعمل مختلف وجود داشت که اصلاح و تسهیل شد و یا استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادر کنندگان به نتیجه رسید که موجب رضایت بخش خصوصی شد.
وی گفت: شورای گفت و گو در مجموع در پیگیری مطالبات بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار توفیق های نسبی داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اینکه تا چه میزان در اجرای برنامه ها و وعده های خود موفق بوده است، گفت: یک برنامه عملیاتی برای بخش های مختلف این وزارتخانه تنظیم شده بود که اجرای آن به طور هفتگی پایش می شد؛ در برخی از این برنامه ها نظیر استقرار نظام نوین یکپارچه گمرکی توفیق های خوبی داشتیم اما در برخی حوزه ها نیز پیشرفت کمتر بود.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۸۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند

به گزارش خبرگزاری مهر جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۳۷۷ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری ایران و هند در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ارزش تجارت دو کشور در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۵۸ میلیون دلار اعلام شده بود.

صادرات هند به ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲۶۹ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۲۲۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
اما واردات هند از ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی افت ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۱۰۸ میلیون دلار رسیده است. هند در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

برنج، میوه و کنجاله دانه‌های روغنی مهم‌ترین کالاهای صادراتی هند به ایران در دو ماهه امسال بوده است. هند در این دوره ۱۳۴ میلیون دلار برنج، ۶۰ میلیون دلار کنجاله، ۱۸ میلیون دلار میوه و ۷ میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است.

میوه، مواد خام تولید رنگ، و فرآورده‌های نفتی نیز مهم‌ترین کالاهای وارداتی هند از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ بوده‌اند. هند ۵۸ میلیون دلار میوه، ۱۷ میلیون دلار مواد خام تولید رنگ و ۱۱ میلیون دلار فرآورده‌های نفتی از ایران در این مدت وارد کرده است.

کد خبر 6097019 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند