Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-30@03:52:37 GMT

10 تاثیر مخرب سیگار کشیدن بر زیبایی و سلامت شما

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۲۰۸۴۰

سیگار یکی از مضر ترین انواع دخانیات است که مصرف آن مضرات بی شماری را برای فرد مصرف کننده در پی خواهد داشت. سیگار علاوه بر اینکه موجب بروز انواع اختلالات دستگاه تنفسی و بروز برخی سرطان ها می شود، آسیب های جدی نیز به پوست شما وارد می کند و زیبایی شما را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با دکتر سلام همراه باشید.

بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند.

بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن والاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند.

شاید هیچ راهی برای دستیابی به چشمه جوانی وجود نداشته باشد، اما قطعا راه‌هایی هستند که انسان‌ها را پیرتر و پیرتر می‌کنند. سیگار کشیدن، یکی از همین راه‌ها است که روی پوست، دندان‌ها و موها تاثیر منفی می‌گذارد و افراد را پیرتر می‌کند. حتی مسائل مهمی ماند قدرت باروری، قوای قلب، ریه‌ها و استخوان‌ها نیز از سیگار کشیدن تاثیر می‌پذیرند.

سیگار با پوست و زیبایی ما چه می‌کند؟ تغییر رنگ پوست

سیگار کشیدن به‌مرور پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌کند. به همین دلیل، ‌بعضی از سیگاری‌ها رنگ‌پریده به نظر می‌رسند و رنگ پوست بعضی از آنان هم حالت ناهموار پیدا می‌کند. این تغییرات می‌توانند در سنین جوانی هم شروع شوند. بنابراین، هرچه سیگار کشیدن را زودتر شروع کنید، سریع‌تر به پوست خودتان آسیب می‌رسانید.

افتادگی پوست

بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند. بنابراین، افراد سیگاری با دو پیامد ناگوار مواجه می‌شوند: افتادگی پوست و چین‌وچروک‌های عمیق.

افتادگی بازوها

سیگار کشیدن فقط به ظاهر صورت آسیب نمی‌رساند، بلکه می‌تواند به حالت بدن هم صدمه بزند. وقتی که قابلیت ارتجاعی پوست از بین می‌رود، قسمت‌های شاداب و سفت بدن شروع به افتادگی می‌کنند. بازوها بخش مهم از بدن هستند که به این مشکل مبتلا می‌شوند.

خطوط دور لب‌ها

یکی از پیامدهای سیگار کشیدن، ایجاد خطوط واضح در ناحیه دور لب‌ها است. سیگاری‌ها از عضله‌های دور لب‌ها برای سیگار کشیدن استفاده می‌کنند، ‌بدون این‌که بدانند درحال ایجاد چین‌های خودخواسته در ناحیه لب‌ها هستند. تکرار این حالت در کنار زوال قابلیت ارتجاهی پوست به‌واسطه سیگار کشیدن، خطوط عمیقی را در ناحیه دور لب‌ها ایجاد می‌کند.

لکه‌های پیری

لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌هایی تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست هستند که در صورت و دست‌های افراد مسن‌تر به‌وجود می‌آیند. با این‌که تماس بیش از حد با نور خورشید می‌تواند باعث شکل‌گیری این لکه‌ها شود، اما محققان می‌گویند که افراد سیگاری هم در معرض ابتلا به این لکه‌ها قرار دارند.

دندان‌ها و لثه‌های آسیب‌دیده

زردی دندان‌ ها، یکی از بدترین و واضح‌ترین اثرات سیگار کشیدن در درازمدت است، اما مساله فقط به تغییر رنگ دندان‌ها محدود نمی‌شود. افراد سیگاری معمولا بیشتر به بیماری لثه، بوی بدن دهان به‌طور مزمن و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان مبتلا می‌شوند. به‌علاوه، شانس از دست دادن دندان‌ها برای افراد سیگاری، ۲ برابر بیشتر از دیگران است.

انگشتان تیره و لک‌دار

بسیاری از سیگاری‌ها به حالت قرار گرفتن سیگار در بین انگشتان دست علاقه دارند. با این‌حال، آنان نمی‌دانند که این هوس و علاقه‌مندی، چطور به پوست دست‌ها و ناخن‌ها آسیب می‌رساند. یکی از ویژگی‌هایی تنباکو، این است که می‌تواند پوست و ناخن‌ها را مانند دندان‌ها لکه‌دار کند. البته، ترک سیگار بعد از مدتی این مشکل را برطرف می‌کند.

ریزش مو

هم زنان و هم مردان با افزایش سن، به ریزش موها مبتلا می‌شوند. با این‌حال، سیگار کشیدن می‌تواند این فرآیند را تسریع کند. حتی بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد سیگاری بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به طاسی مواجه هستند. محققان تایوانی هم سیگار کشیدن را به‌عنوان یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به الگوی طاسی مردانه در بین مردان آسیایی شناسایی کرده‌اند.

پسوریازیس

پسوریازیس، یکی از بیماری‌های پوستی مزمن است که در اکثر موارد باعث شکل‌گیری پچ‌های پوسته‌دار و ضخیم روی پوست می‌شود و معمولا هم روی زانوها، آرنج‌ها، دست‌ها،‌ پوست سر، پاها و پشت می‌شود. این پچ‌های پوستی می‌توانند سفید، قرمز یا حتی نقره‌ای باشند.

چین‌ و چروک‌ های پاکلاغی

همه انسان‌ها درنهایت به چین‌وچروک‌های مختلف در ناحیه بیرونی چشم‌ها دچار می‌شوند، اما افراد سیگاری این چین‌وچروک‌ها را زودتر از دیگران و بسیار عمیق‌تر تجربه می‌کنند. گرمای ناشی از سوختن سیگار و فشار آوردن به چشم‌ها برای دور نگه داشتن چشم‌ها از دود سیگار، دو عاملی هستند که شانس ابتلا به چین‌وچروک‌های پاکلاغی را در میان افراد سیگاری بالا می‌برند. همچنین، استنشاق ترکیبات شیمیایی سیگار باعث آسیب‌رسانی داخلی به ساختارهای پوست و رگ‌های خونی دور چشم‌ها می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۰۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند

به گزارش خبرآنلاین ،پوست سبزیجات اغلب سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و سایر مواد مغذی ضروری است و ما بدون فکر کردن به آن، آنها را پوست می گیریم.

سلامت نیوز در خبری نوشت:با این حال، دور انداختن پوست برخی از سبزیجات می تواند شما را از محتوای غذایی کلی سبزیجات محروم کند.

سبزیجاتی که هرگز نباید آنها را پوست بگیرید

سبزیجات بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم هستند، زیرا سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای تغذیه بدن و حفظ سلامتی هستند. پوست برخی از سبزیجات گنجینه ای از مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم می کند. از این رو، به جای پوست کندن سبزیجات، درباره فواید سلامتی خوردن چند سبزی با پوست یاد بگیرید.

در اینجا ۴ سبزی که به طور ایده آل نباید قبل از خوردن پوست آنها را جدا کنید آورده شده است:

۱. سیب زمینی

سیب زمینی جزء اصلی دستور های غذایی و پوست آن منبع غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. آنها حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به گوشت هستند که برای سلامت قلب و عملکرد عضلات ضروری است.

در واقع، پوست سیب زمینی مملو از آهن است که به حمایت از عملکرد گلبول های قرمز خون کمک می کند. از این رو، باقی ماندن پوست روی سیب‌زمینی نه‌تنها بافت لذت‌بخشی به آن می دهد، بلکه محتوای غذایی آن را نیز افزایش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که آنها را به درستی می شویید تا همه آلودگی ها قبل از پخت و پز پاک شوند.

۲. هویج

پوست هویج برای خوردن کاملا بی خطر و در واقع مفید است. پوست یا لایه ی نازک سطح هویچ، حاوی مواد مغذی متعددی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C، B۳، فیبر غذایی و فیتونوترینت‌ها است. این مواد مغذی به دلیل تقویت سیستم ایمنی و نقش آنها در حفظ سلامت پوست و بینایی شناخته شده اند.

همچنین محتوای بتاکاروتن که به هویج رنگ نارنجی پر جنب و جوش می دهد به بهبود هضم و سلامت کلی کمک می کند.

۳. خیار

خیار را هم باید با پوست آن بخورید. پوست خیار سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین K است که برای جلوگیری از لخته شدن خون و سلامت استخوان ها ضروری است.

پوست خیار همچنین منبع سیلیس است، ترکیبی که از سلامت پوست، مو و ناخن حمایت می کند.

پوست خیار را در سالاد یا میان‌وعده‌های خود بگنجانید تا تغذیه‌ای بیشتری داشته باشید و هیدراته بمانید.

۴. کدو سبز

هم گوشت و هم پوست کدو سبز فواید زیادی برای سلامتی دارند، مانند هضم بهتر، بهبود خلق و خو و استخوان سازی.

پوست کدو منبع فوق العاده ای از فیبر رژیمی، ویتامین C و پتاسیم است. چه در حال تفت دادن کدو باشید یا کباب کردن یا افزودن آن به غذاهای دیگر، باقی گذاشتن پوست کدو سبز یک راه عالی برای افزایش ارزش غذایی آن است.

بنابراین، اکنون می دانید کدام سبزیجات را هرگز نباید پوست بگیرید؛ اما مطمئن شوید که قبل از خوردن یا استفاده از این سبزیجات برای پخت و پز، آنها را کاملا بشویید تا آلودگی ها و آفت کش های آن را از بین ببرید!

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900663

دیگر خبرها

  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان