Web Analytics Made Easy - Statcounter


معاون قرآنی وزیر ارشاد گفت: هدف اصلی معاونت قرآن و عترت فهم و درک قرآن است و این امر در اولویت برنامه های این معاونت قرار دارد.

به گزارش بی‌باک،مراسم تکریم و تجلیل از خبرنگاران حوزه قرآن و عترتصبح دیروز دوشنبه ۱۶مردادماه و به مناسبت روز خبرنگار در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور معاون قرآنی وزیر ارشاد و جمعی از معاونان وی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم سید مهدی جعفری مدیر روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از خبرنگاران و فعالان حوزه قرآن و عترت بیان داشت:خوشبختانه تعامل خوبی میان روابط عمومی این معاونت و رسانه ها و فعالان حوزه قرآن و عترت برقرار شده که روند اطلاع رسانی و تبلیغ و ترویج فعالیت ها و مفاهیم قرآنی را سهولت خواهد بخشید.

مدیر روابط عمومی معاونت قرآن و عترت در ادامه افزود: دو نگاه در زمینه تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی وجود دارند که امیدواریم در راستای اهداف این معاونت اجرایی و عملیاتی شوند

١-برنامه ریزی و ایده ای مبنی بر برگزاری جشنواره قرآن وجود دارد که این طرح مطرح و با آن موافقت شده است.این امر در حال حاضر به صورت طرح مطرح شده و در راستای ترغیب و تشویق مردم در زمینه فعالیت های قرآنی تاثیرگذار خواهد بود.

٢-اصحاب رسانه که در حوزه قرآن و عترت فعالیت می کنند نیز به عنوان فعالان قرآنی در نظر گرفته شده و از تسهیلات و حمایت هایی که برای فعالان قرآنی فراهم شده ،بهره مند شوند.

در ادامه این مراسم معاونقرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: موسسات قرآنی سهم زیادی در رواج فرهنگ قرآنیدارند و این معاونت همواره از طرح ها ،انتقادات و پیشنهادهای خبرنگاران استقبال می کند.

وی درادامه با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه دارند ،بیان داشت:همکاری رسانه ها با موسسات و سازمان ها موجب ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی مردم با یادگیری قرآن به صورت مفهومی خواهد شد.معمولا تاکید رسانه ها بر پوشش اخبار قرآنی در حوزه هایی ازجمله حفظ ،قرائت و ... است و کمتر به موضوع یادگیری قرآن به صورت مفهومی تاکید می شود که این امر باید مورد توجه اصحاب رسانه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی افزود :معاونت قرآن و عترت، بارها در دو موضوع استفاده از هنر و رسانه در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی تاکید داشته است.واضح است که بدون استفاده از هنر در قالب های نمایشی ،داستانی و فیلم نامه و مستند و ... انعکاس فعالیت ها و مفاهیم قرآنی امکان پذیر نخواهد بود.این هنر رسانه هاست که در قالب هنر مفاهیم قرآنی را به گونه ای انعکاس دهند که برای تمام گروه های سنی در جامعه جذاب و قابل فهم و درک باشد.

ویبیان داشت:برای ترویج و تبلیغ مفاهیم قرآنی علاوه بر دو مقوله هنر و رسانه نیازمند عوامل دیگری از جمله نیروی متخصص و با تجربه در زمینه قرآن و مفاهیم قرآنی ،سرمایه گذاری در این زمینه از جمله فراهم کردن کلاس ها و کارگاه های آموزشی و موارد بسیار دیگری هستیم که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه را فراهم سازد.

وی افزود: البتههدف اصلیمعاونت قرآن و عترت فهم و درک قرآن است و این امر در اولویت برنامه های این معاونت قرار دارد.بنابراین محور اساسی هر اقدام و فعالیتی که معاونتقرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهد ، فهم قرآن خواهد بود و از طریق بهرهگیری از دو عامل رسانه و هنر اهداف این معاونت پیگیری خواهد شد وبرای تحقق این امر از اصحاب رسانه و هنرمندانو نیروی انسانی متخصص در این امر بهره گیری به عمل خواهد آمد.

معاون قرآنو عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه برایتبلیغ و ترویج مفاهیم قرآنی خبرنگاران و فعالان قرآنی می بایست اهتمام بیشتر و مطالعه کافی در این زمینه داشته باشند. وبرای ترویج بیشتر فرهنگ و ترویج مفاهیم قرآنی می بایست اخبار مروبوط به دیگر حوزه ها و فعالیت های قرآنی از نظر رسانه ها دور نماند ,٥٠ سازمان و وزارت خانه فعالیت های قرآنی انجام می دهند که کل اعتباری که به این امر تعلق میگیرد ،کافی نیست . مسابقات مختلفی در سازمان ها انجام می شود در حالی که تاکنون به امر فهم قرآن پرداخته نشده است.

وی افزود: خوشبختانه در نمایشگاه قرآن که هر ساله برگزار می شود ،تلاش ها بر این است که تمامی نقاط ضعف و نکات مهمی که لازم است به آن پرداخته شود،در نظر گرفته شود . همچنین باید از موسساتی دعوت شود که در زمینه تولید آثار هنری قدرتمند هستند و با کمک مالی به آنان از تولید آثار مروج فرهنگ و مفهوم قرآنی حمایت کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به انتقادها و پیشنهادهایی که خبرنگاران نسبت به نمایشگاه قرآن درسال ٩٦ داشتند ،اظهار داشت: تمامی پیشنهادها و نواقص در نمایشگاه قرآن در سال آینده در نظر و بکارگرفته خواهد شد و در زمینه ای که نیازمند اصلاح باشد ،قطعا اصلاحات صورت خواهد گرفت.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۲۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و این مهم دهه‌ها طول می‌کشد اما در کشورمان ایران، هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد. امروزه آیات قرآن کریم به عنوان یکی از محورهای اصلی در خوشنویسی به کار می‌رود و در میان خوشنویسان کمتر کسی را می‌توان یافت که بخشی از قرآن کریم یا تمام آن را در قالب‌های گوناگون ترسیم نکرده باشد. خط خوش و خوشنویسی هنری است که همیشه توأمان با قرآن بوده است و یکی از والاترین هنرهای قرآنی به حساب می‌آید، همچنان که از پیامبر رحمت نقل شده است: «هر کس آیه بسم الله الرحمن الرحیم را برای بزرگداشت خداوند به خطی خوش بنویسد، بخشیده خواهد شد.» (منیه المرید، ص ۳۵۱)

در ابتدای جریان نگارش قرآن، تنها خط مورد استفاده «خط کوفی» بود اما به تدریج و با ورود اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و خط‌های متفاوت، تنوعی در تعداد و انواع خط قرآنی به وجود آمد و امروزه قرآن کریم با خطوط «نسخ»، «نستعلیق»، «ثلث»، «ریحان»، «معلی» و … به نگارش در می‌آید. علاوه بر نگارش مرسوم قرآن بر روی کاغذ که به صورت کتاب و جزوه عرضه می‌شود، نگارش قرآن روی سنگ، چوب، شیشه و اشیای دیگر و نیز ساخت تابلوهای قرآنی با آمیزهایی از هنرهای گوناگون چون «تذهیب»، «نگارگری»، «معرق کاری»، «منبت کاری» و … هم در جامعه هنری ما مرسوم شده است.

تاثیرات یک نمایشگاه تخصصی بر رشد هنرهای قرآنی

در میان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری که برگزار می‌شوند، کمتر پیش آمده توجهی ویژه به خوشنویسی و به ویژه خوشنویسی قرآنی شود. البته برگزاری نمایشگاه‌های سالانه قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شوند، محملی برای گردهمایی هنرمندان قرآنی در کنار ناشران و نمایش برخی آثار آن هنرمندان است اما آن نمایشگاه‌ها به صورت ویژه نتوانسته اند از ظرفیت هنرهای قرآنی استفاده کنند.

یدالله کابلی هنرمند و استاد پیشکسوت خوشنویسی با اشاره به برگزاری نخستین دوره‌های نمایشگاه‌های قرآن، گفت: در آن سال‌ها در اولین و دومین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن شاهد آن بودیم که این نمایشگاه با محوریت خط و خوشنویسی برگزار می‌شد اما کم کم در دوره‌های بعد صور قرآنی و فروشگاه‌های نشر قرآن افزوده شدند و در نهایت کار به جایی رسید که خط و خوشنویسی کنار گذاشته شد.

جسته و گریخته نمایشگاه‌هایی با عناوین «تذهیب و هنرهای قرآنی» نیز در مراکز دانشگاهی همچون بنیاد ایرانشناسی برگزار می‌شود اما همگی اصل مطلب را در نمایشی کامل و جذاب ادا نمی‌کنند. شاید بتوان گفت نمایشگاه «روایت باران» که ۳۱ فروردین ماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد، یکی از منحصربه فردترین نمایشگاه‌های مبتنی بر هنر قرآنی؛ خوشنویسی سنتی باشد و می‌توان نمونه‌ای جذاب از جلوه‌های هنرهای قرآنی را در این نمایشگاه مشاهده کرد؛ نمایشگاهی که متشکل از آثار قدیمی و جدید از هنرمندان به‌نام و بزرگ خوشنویس و خطاط در کنار هنرمندان جوان و کاربلد این حوزه است.

غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، یدالله کابلی، علی‌اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی گرجستانی، علیرضا کدخدایی، عبدالصمد صمدی، محمد علی قربانی، رضا مافی، علیرضا اسکندری، مجتبی سبزه، احمد پیله‌چی، فتحعلی واشقانی فراهانی، احمد شفیعی‌ها، رسول مرادی، غلامرضا راهپیما، ذبیح‌الله لولوئی‌مهر، عارف براتی، علی تَن، عبدالحسین قزوینی، علی‌اکبر پگاه، سیدرسول آقامیری، سمیه ولیان، مهرک عبدالصالحی، زهرا عینک‌زاده، هادی هنردوست، فرشته احمدی، فاطمه نظری، مریم فیض‌پور، طاهره الله دادیان، محمد ارزگانی، محمدجواد شکوهی‌فر، پیمان پیروی، برنا فرخ‌نسب، مرضیه منیری، حسین بدیعی نامقی، الهام دهقان، مریم مرتضایی، هومان بابا اولادی، سمیه جوادیان، جواد لنگری، مجتبی ابراهیمی، سید مرتضی جعفری، اسماعیل نبهانی، خسرو شیرچی، افسانه زهری، کوروش مظفربیگی، ابوالفضل خزاعی، محمد خزاعی، خدیجه فلاحی، پیمان سادات نژاد، محمد مدعالی، علیرضا زندی، رقیه ترکمن‌ها، پیمان پیروی، مجید رجایی، محمدصادق احدپور، سیف‌الله مجیدی، مصطفی، عزیزاللهی، سحر فرید، گوهر همایی، زهرا میرزایی، علی مهری، اعظم علیزاده نیک، شهربانو نجفی، مینا موسوی، فرامرز تیمور نژاد، معصومه بختیاری، نیما حسن پور، زهرا باقرنژاد، زهرا عظیمی، علی گنجی، وحید احمدزاده، صفر نورزاده، علی قربانی حکیم، علیرضا قندالی، پوریا منصورزاده، نرگس بیگ‌مرادی، غلامرضا سپهری، ازهار شرکا، عبدالله کلهری، رضا ظریفیان، مصطفی تاجیان، نفیسه تقوی، مسعود سعادت، کمال سلیمانیان، سمیرا بصیری‌کیا، رضا زدوار، نسیبه هادی‌پور، زهرا حاج ابراهیمی، نوشین شمع‌ریز، انسیه ادیب، ساناز راجی، حکیمه یزدان‌پرست، احمد ابوطالبیان، غفار قنبرپور، غلامرضا یادگار، سیدعلی فخاری، محسن میرحسینی، مهرناز قربان‌پور، مهرناز قربان‌پور، فاطمه کاظمی، بهادر پگاه، میرحیدر موسوی، حمید احمدی، علی آقا حسینی، رضا مقدم، اعظم ابهرچایی، طیبه ارزندریانی، افسانه شهبازی، محمود رحیمی عهد، حسین غلامی و سهیلا لشگری، هنرمندانی هستند که آثارشان توسط شورای هنری نگارخانه ترانه باران که به صورت تخصصی به هنرهای قرآنی به ویژه خوشنویسی می‌پردازد، انتخاب شده است.

فراخوان دریافت آثار این نمایشگاه، دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد. بعد از آن، ۲ نشست شورای هنری و انتخاب آثار نمایشگاه «روایت باران» برگزار و در نهایت نیز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ نمایشگاه، افتتاح شد.

در این نمایشگاه، آثار قرآنی در بخش‌های کتابت، قطعه، سطر، حجم، چلیپا، خط نقاشی، حجم و … در ۲ بخش هنرمندان معاصر و بخش قدما به نمایش درآمده است. در نیم طبقه فوقانی گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران، مجموعه‌ای از آثار تاریخی نمایش داده شده که از آن جمله می‌توان به خط کوفی دوران اولیه اسلامی و خطوطی با قدمت قرن دوم و سوم هجری اشاره کرد. همچنین از دوره قاجار نیز چندین اثر در معرض دید عموم گذاشته شده است. در میان آثار، برخی آثار خط نقاشی و سیاه مشق رضا مافی نیز دیده می‌شوند که خوشنویسی سنتی را با شیوه‌های نقاشی مدرن تلفیق کرده بود.

لزوم حمایت عملی‌تر دولت از هنرهای قرآنی

نمایشگاه هنرهای قرآنی «روایت باران» اولین قدم از جریانی است که در بخش خصوصی انجام می‌شود و ارزشمند است که قطعاً باید تقویت شود. بر اساس گفته صاحب‌نظران دینی و هنری، اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه همه‌گیر شود باید با زبان هنر آن را نشر داد، چون بسیار نافذتر است و جلوه‌های بهتر و تأثیرگذارتر دارد. در واقع اگر قرآن و مفاهیم قرآنی با زبان و شیوه هنرمندانه ارایه شود، قطعاً تاثیر به‌سزایی دارد که باید از سوی مراکز فرهنگی و هنری ذیربط مورد حمایت قرار گیرد. اختصاص بخش کوچکی از بودجه سازمان‌ها و نهادها به خرید آثار هنری و آثار قرآنی، یکی از راه‌های حمایتی در این عرصه خواهد بود اما این طرح برای اجرایی شدن فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.

همچنان که علی اشرف صندوق آبادی هنرمند باسابقه خوشنویس در این مورد گفت: وقتی قانون شود که درصدی از بودجه یک سازمان به خرید آثار هنری اختصاص پیدا کند اما خریدی نبینیم، مشکل از مدیریت آن است؛ یعنی وقتی هیچ خریدی جدی انجام نشده به نظرم مشکل مدیریتی است و بهتر است دولت، دست کارآفرینان را باز بگذارد.

به گفته صندوق آبادی که عضو شورای نمایشگاه «روایت باران» است، نگاه در این نمایشگاه این است که دولت، حمایتی عملی‌تر را ایفا کند تا بتوانیم از هنرمندانی که فعال هستند، حمایت بیشتری کنیم.

چطور به حضور هنرمندان قرآنی امید داشته باشیم؟

نکته مهم بعدی، توجه تخصصی به آثار هنری قرآنی چه در بعد فرهنگی و چه در بعد اقتصادی است که بیش از گذشته جلوه‌گر شده است و در این عرصه باید هنرمندانی که در عرصه هنرهای قرآنی فعالیت می‌کنند، دیده و به جامعه ملی و بین المللی معرفی شوند که این روند، مسؤولیت متولیان امر همچون وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و دیگر مدیران مسؤول ذیربط را بیشتر می‌کند. اگر اکنون به هنرمندان فعال در عرصه کتابت و هنرهای قرآنی توجه نداشته باشیم، با توجه به شرایط جامعه و وضعیت اقتصاد هنر چگونه می‌توانیم چند سال دیگر به حضور و فعالیت این هنرمندان در زمینه قرآن امید داشته باشیم؟ شاید کم کم هنرهای قرآنی که حتماً مهمترین منبع اقتصاد فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود، با کم توجهی به سمت کمرنگ شدن پیش رود. توجه به اقتصاد و سرمایه گذاری در این حوزه در توسعه و ترویج هنرهای قرآنی تاثیر مستقیم و به‌سزایی دارد؛ همچنان که نمی‌توان از این مهم چشم پوشی کرد که نسخ خطی قرآن این قابلیت را دارند که رکورد فروش آثار را در اکسپوها و حراجی‌ها جابه‌جا کنند.

کد خبر 6099777

دیگر خبرها

  • بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در کابل به ایستگاه آخر رسید
  • محفل انس با قرآن در آبدان برگزار شد
  • طرح قرآنی «بشری» برای دومین‌بار در ملایر کلید می‌خورد
  • کریم منصوری: «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • تنها مکتبی که قادر به اداره جهان بوده قرآن و عترت است
  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود