Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@12:19:16 GMT

وقتی خبرنگاران خود سوژه خبری می شوند

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۲۲۱۹۱

خبر هرگز متوقف نمی‌شود، می‌آید و می‌رود و گاهی حتی جامعه‌ای را با آمدن و رفتنش متحول می‌کند، هرروز اخبار فراوانی از رادیو، تلویزیون و مطبوعات اعلام می‌شود، اخباری که گاهی حتی به قیمت جان خبرنگاران به نتیجه می‌رسد اما همیشه این پشت‌صحنه‌های تهیه خبر مخفی می‌ماند، روز خبرنگار بهترین بهانه برای طرح مشکلات خبرنگاران و دغدغه‌های آن‌هاست ، دغدغه‌هایی که لحظه‌ای خبرنگار را تنها نمی‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، استرس ارمغان همیشگی شغل خبرنگاری است، خبر متولد که می‌شود، می‌میرد و خبرنگار تنها مسئول مرگ خبر است، خبری که اگر به دقیقه‌ای دیرتر برسد ارزشی ندارد، خبرنگار از سویی زبان گویای مردم است و از سوی دیگر چشم بینایی که سعی می‌کند یکایک عملکرد مسئولان را برای دفاع از مردم برانداز کند، وعده‌های بی‌سرانجام، اعتباراتی که هرگز به نتیجه نمی‌رسد و در بگیر و ببندهای دولتی و خصوصی گم می‌شود و فریادهای بی‌صدایی که اگر جسارت خبرنگار نباشد هرگز به گوش نمی‌رسد. مهم نیست چندساله‌ای، در چه موقعیتی هستی، چقدر کارکرده‌ای و چه چیزهایی بلدی، فقط مهم این است که خبر به‌سرعت منتشر شود، حق مردم مطرح شود و مسئولان خود را در برابر کرده‌هایشان پاسخگو بدانند و مردم ؛ حرف اول و آخر خبرنگار است. دغدغه‌های معیشتی، عدم امنیت شغلی، آموزش ناکافی، عدم وجود دبیران و مسئولان کارآمد، مشخص نبودن جایگاه و منزلت اجتماعی، پاسخگو نبودن مسئولان و جایگاه همیشه گمنامشان و منزلت خبرنگار ازجمله بندهایی هستند که همواره همراه خبرنگارند و او را از انجام مأموریت خود بازمی‌دارند.

به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار، گروه خبری ایسنا به صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس رفت و از نزدیک با خبرنگاران خبرگزاری صداوسیما، بخش خبری رادیو و تلویزیون به گفت‌وگو نشست.

مدیر اتاق خبر صداوسیما مرکز خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایسنا،ضمن تبریک روز خبرنگار به‌تمامی اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از سال 84 وارد صداوسیما مرکز خلیج‌فارس شده است، در خصوص روند کار خبر در این مرکز اظهار کرد: خبرها پس از تهیه و تنظیم در اتاق خبر توسط بنده ویرایش و تدوین نهایی شده و به سمت واحدهای مختلف انتشار خبر از قبیل سایت خبرگزاری صداوسیما خلیج‌فارس، کانال تلگرامی مرکز، بخش خبر رادیو و بخش خبر تلویزیون ارسال می‌شود.

علی عیسوی در بیان خاطره‌ای از سال‌های فعالیت خبری‌اش در صداوسیما مرکز خلیج‌فارس، افزود: در سال 92 زلزله‌ای در شهرستان بستک اتفاق افتاد و خبرنگار آزادمان در آنجا امکان ارسال گزارش تصویری را به علت قطعی اینترنت نداشت و به‌ناچار توسط راننده‌ای نوار آن را به بندرعباس فرستاد و متأسفانه راننده بومی نبود و شناختی از مسیرها نداشت و گزارش باید برای خبر ساعت 14 به تهران ارسال می‌شد؛ هر بار که با راننده تماس می‌گرفتیم نمی‌دانست در کجای جاده قرار دارد و حتی وقتی به بندرعباس رسید موقعیت مکانی‌اش را با توصیف ساختمان‌های اطرافش اعلام می‌کرد؛ درنهایت پس از فشار و استرس فراوانی که متحمل شدیم، نوار در ساعت 13:57 به دستمان رسید و به علت ضیق وقت ناچار شدیم فیلم خام را بدون ویرایش و تدوین ارسال کنیم.

یک کارشناس تحقیقات سیاسی واحد خبر صداوسیما مرکز خلیج‌فارسدر گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از سال 89 در این مرکز مشغول به کار هستم، اضافه کرد: پس از تهیه، تنظیم و دبیر خبر آن را برای تائید نهایی و ارسال به واحدهای پخش به سردبیر ارسال می‌کنم و بخش دیگری از کارهایم تهیه گزارش‌های مکتوب سیاسی است که به‌تناسب رویدادهایی که در استان مطرح می‌شود تهیه و تنظیم می‌کنم که هم مبنای تولید گزارش‌های واحد پخش می‌شوند و هم‌روی سایت خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج‌فارس قرار می‌گیرند.

محمد امیرمحمدی در خصوص احساسش نسبت به کار خبر تصریح کرد: اینکه درد مردم و جامعه را پیگیری کرده و در اطلاع‌رسانی و نمایاندن واقعیات جامعه به مردم نقشی دارم نوعی احساس رضایت درونی در وجودم ایجاد می‌شود.

قادری، یکی از دبیران اتاق خبر صداوسیما مرکز خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه درس‌خوانده رشته علوم ارتباطات بوده و چند ماهی است به‌عنوان دبیر خبر وارد این مرکز شده‌ام، در خصوص احساسش نسبت به کار خبر عنوان کرد: کار خبر سرزندگی و نشاط زیادی دارد و از طرفی کار کردن برای مردم و دغدغه‌های آنان موجب ایجاد احساس رضایت درونی در شخص می‌شود و حس خوبی دارد.

سردبیر اتاق خبر صداوسیما مرکز خلیج‌فارسدر گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مشکلات کار ابراز کرد: مشکلات و سختی‌ها در کار خبر به‌خصوص در صداوسیما بسیار زیاد بوده و مسئولیت استرس بالایی دارد، مردم از ما توقع دقیق‌ترین، درست‌ترین و بی‌موقع‌ترین خبرها را دارند.

رحیمی ادامه داد: استان هرمزگان جزء استان‌هایی است که بلایای طبیعی در آن زیاد است، و با هر طوفان زلزله یا سیلی و حتی انتشار شایعه‌ای، سیر تلفن‌ها و تماس‌ها به تحریریه سرازیر می‌شود و مسئولیت ما در رساندن اخبار درست بسیار حساس است؛ صحت، دقت و سرعت سه اصلی است که هر خبرنگاری باید آن‌ها در کار خود رعایت کند و در برخی مواقع اولویت‌بندی بین این سه مورد بسیار سخت است؛ بنده فکر می‌کنم در کنار همه مشکلات استرس کار خبر به دلیل حساسیتش سخت‌ترین بخش این کار است.

عباس اسلامی، یکی دیگر از دبیران اتاق خبر صداوسیما مرکز خلیج‌فارسدر گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از سال 85 کار خبری خود در این مرکز را آغاز کرده است، بیان کرد: مسیر تولید و پخش خبر در صداوسیما با خبرگزاری‌های مکتوب و روزنامه‌ها متفاوت است چراکه واحد خبر صداوسیما علاوه بر سایت خبرگزاری و فضای مجازی، برای رادیو و تلویزیون هم خوراک خبری تهیه می‌کند و همین مسئله حساسیت کار را بیشتر می‌کند اما با تمام این سختی‌ها کار برای مردم لذتی دارد که خستگی را از تن هر خبرنگاری بیرون می‌کند.

سمانه فلاح کاظمی، یکی دیگر از کارشناسان تحقیقات سیاسی واحد خبر صداوسیما مرکز خلیج‌فارسدر گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه 7 سال است در این مرکز مشغول به کار است، خاطرنشان کرد: غیر از تهیه و تفسیر خبر و نوشتن گزارشات مکتوب، کار خبرنگاری و دبیری خبر را نیز انجام می‌دهم؛ بیشتر حوزه فعالیتم در نوشتن گزارشات مکتوب از مشکلات مردم همراه با تفسیر، تحلیل و ریشه‌یابی از مسئولان است که به علت درگیری مستقیمی که با دغدغه‌های مردم دارد، حس خوب مفید بودن را در انسان ایجاد می‌کند.

یک گوینده خبر رادیو مرکز خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایسنا،با اشاره به اینکه 15 سال است که در رادیوی خلیج‌فارس مشغول گویندگی خبر هستم در خصوص روند تهیه خبر و پخش آن در رادیو اظهار کرد: خبرها توسط بخشی از همکاران ازجمله خودم در اتاق تحریریه خبر، تهیه می‌شود؛ خبرهایی که از ادارات و بخش‌های مختلف ارسال می‌شود و یا سوژه‌هایی که اتفاق می‌افتد را پیگیری می‌کنیم و بخشی از خبرها را هم خبرنگاران از بیرون تهیه می‌کنند، خبر توسط خبرنگاران و دبیران تنظیم و توسط سردبیر بررسی‌شده و پس از بررسی نهایی روی خط می‌رود، سردبیر پخش نیز خبر را در زمان پخش رادیو از روی خط می‌گیرد و توسط گوینده اعلام می‌شود.

مریم خیاطی بابیان اینکه بخش مهمی از کار خبر، علاقه بیش‌ازاندازه است چراکه کار سخت و بسیار حساسی است، افزود: کار خبر و گویندگی خبر مشکلات و سختی‌های خاص خود را دارد، در هر شرایط و ساعتی از شبانه‌روز باید آماده بود و تا هرلحظه‌ای که کار هست در محل کار ماند، حساسیت کار خبر ایجاب می‌کند که همیشه در خصوص اخبار محلی، کشوری و جهانی به‌روز بوده و در همه زمینه‌ها مطالعه داشت و تلاش‌ها و سختی‌های بسیار زیادی که این شغل را از سایر شغل‌ها متمایز می‌کند.

وی در خصوص استرس گویندگی خبر به‌صورت زنده اضافه کرد: این استرس بیشتر به خاطر حساسیت کار خبر است نه زنده بودن پخش آن، همین مسئله باعث می‌شود گویندگی خبر نسبت به سایر گویندگی‌ها سخت‌تر و حساس‌تر باشد، برای مدیریت این استرس در زمان اجرا تنها به این فکر می‌کنم که دارم به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنم و این کار باید به بهترین شکل و بدون هیچ اشتباهی صورت بگیرد؛ مردم تشنه دریافت اطلاعات هستند و انتظار دارند اخبار را سریع، درست و دقیق و از منابع صحیح دریافت کنند.

این گوینده خبر رادیو مرکز خلیج‌فارس با اشاره به اینکه خبرها چه خوب باشند و چه بد در زندگی روزمره تمام فعالین خبر به‌خصوص گویندگان خبر که باید خبر را صریح و بی‌نقص و بدون دخالت احساسات بیان کند، تأثیرگذار است، تصریح کرد: بهترین جنبه این شغل این است که همیشه در جریان تمام مسائل هستیم و بدترین جنبه، خبرهای بدی است که احساسات انسان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

خیاطی در بیان خاطره‌ای از کار گویندگی خبر، عنوان کرد: سال‌ها پیش زمانی که زلزله بم اتفاق افتاد، کودکی نامه‌ای به خدا نوشته بود که در زمان پخش خبر آن را خواندم، آن‌قدر آن نامه تأثیرگذار بود که وقتی آن را خواندم به‌سختی توانستم مانع از سرازیر شدن اشک از چشم‌هایم شوم و خبر را به شکل صریحی بخوانم.

وی همچنین در بیان خاطره‌ای دیگر ابراز کرد: روزی در تاکسی نشسته بودم و زمانی که می‌خواستم کرایه را حساب کنم، راننده تاکسی پرسید شما خانم خیاطی هستید؟ من هرروز اخبار رادیو خلیج‌فارس را در تاکسی گوش می‌کنم و شما را از روی صدایتان شناختم.

این گوینده خبر رادیو مرکز خلیج‌فارس در پایان در خصوص تأثیر رسمیت و خشک بودن کار گویندگی خبر در خلق‌وخوی خود، خاطرنشان کرد: امیدوارم روی خلقیاتم تأثیری نگذاشته باشد اما روی خوانش متن بنده تأثیر داشته به‌شکلی که نمی‌توانم شعر یا متن‌های ادبی و لطیف را بخوانم.

یک گوینده خبر تلویزیون مرکز خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایسنا،ضمن تبریک روز خبرنگار در خصوص علت ورودش به این عرصه اظهار کرد: از گذشته علاقه خیلی خاصی به گویندگی بخصوص گویندگی بخش داشتم و پس از تست گویندگی برای گویندگی خبر در صداوسیما مرکز خلیج‌فارس پذیرفته شدم.

سالاری بابیان اینکه تنها کار گویندگی خبر را بر عهده دارد و در تهیه آن دخالتی ندارد، افزود: خبرهای تهیه‌شده در اتاق خبر توسط سردبیران پخش به دستم می‌رسد و هر آنچه به دستم رسیده را اجرا می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه گویندگی خبر تلویزیون به علت زنده بودن پخش استرس بالایی دارد و هرچقدر سابقه کار و تجربه داشته باشی باز هم این استرس در تمام طول اجرا همراه گوینده است، اضافه کرد: بااین‌وجود بنده فکر می‌کنم تا زمانی که این استرس وجود نداشته باشد تمرکز حواس نیز به وجود نمی‌آید و همین استرس است که باعث تقویت حس مسئولیت‌پذیری، دقت، تمرکز و اجرای بهتر می‌شود.

این گوینده خبر تلویزیون مرکز خلیج‌فارس بابیان اینکه مشکلات کار گویندگی به‌واسطه کار کردن در جمع صمیمی همکاران و انرژی خوبی که از آن‌ها می‌گیریم برایم کمرنگ می‌شود، تصریح کرد: رسمیت و خشکی کار گویندگی خبر تأثیری در خلقیاتم د زندگی شخصی نداشته و تنها لحظاتی را که در استودیو خبر هستم خبرها را در فرمتی که برای گویندگی خبر تعریف شده اجرا می‌کنم و سپس به زندگی روزمره خود بازمی‌گردم.

سالاری در پایان خاطرنشان کرد: هرلحظه کار گویندگی خبر خاطره است و گویندگان با تمامی خبرهایی که آن‌ها را بیان می‌کنند زندگی می‌کنند و خاطره می‌سازند.

یک گوینده خبر هواشناسی تلویزیون مرکز خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایسنا،با اشاره به اینکه 10 سال سابقه کارشناسی هواشناسی استان هرمزگان را دارد و چهار سال است که وارد عرصه خبر تلویزیون شده است، عنوان کرد: هواشناسی یکی از ملزومات اساسی روزمره مردم است که بخش هواشناسی خبر تلویزیون در قالب تصویر اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه به مردم می‌کند.

مجتبی حمزه نژاد در خصوص احساسش نسبت به کار خبر در حوزه هواشناسی، ابراز کرد: کار اصلی بنده کارشناسی هواشناسی است و به علت علاقه بسیار زیاد به این حوزه وارد آن شدم اما با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی می‌تواند کمک بسیار زیادی در بازتاب رسالت کارمان داشته باشد، کار خبر احساس خیلی خوبی را در وجودم ایجاد می‌کند.

یک گوینده خبر ورزشی تلویزیون مرکز خلیج‌فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا،ضمن تبریک روز خبرنگار بابیان اینکه از سال 87 وارد عرصه خبر ورزشی شدم، اظهار کرد: به علت علاقه زیادی که هم به حوزه ورزش و هم خبر داشتم به سمت خبر و گویندگی خبر در عرصه ورزش ورود کردم.

مسلم کریمی با اشاره به اینکه خاطرات تلخ و شیرین در دنیای ورزش رخ می‌دهد، افزود: صعود تیم فوتبال آلومینیوم المهدی به لیگ برتر که اتفاق بسیار خوبی برای فوتبال استان هرمزگان بود یکی از بهترین خاطرات و سقوط تیم‌های هرمزگانی به دسته‌های پایین‌تر شاید از تلخ‌تری خاطراتم بوده است.

یک گوینده پیشکسوت خبر تلویزیون مرکز خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایسنا،بابیان اینکه نزدیک به دو ده است که در عرصه خبر با عناوین و شغل‌های مختلف مشغول به کار هستم، اضافه کرد: از کارمندی ساده خبر تا خبرنگاری، سردبیری و گویندگی را در این غصه تجربه کرده‌ام.

حسین اژدهایی در بیان خاطره‌ای تصریح کرد: روزی برای گویندگی بخش خبر رادیو آفیش شده بودم و تنها پنج دقیقه تا شروع پخش باقی‌مانده بود، چند لحظه احساس سرگیجه داشتم و برای آب زدن به ‌صورتم از اتاق خارج شدم و کاغذهای خبر را روی میز گذاشتم، در این مدت نیروی خدماتی اداره به تصور اینکه کاغذها باطله هستند آن‌ها را برداشته بود و وقتی برگشتم دیدم خبرها نیست و درحالی‌که فرصت زیادی تا شروع زمان پخش خبر نبود و استرس زیادی داشتم به راهرو رفتم و دیدم همکار خدماتی‌ام دارد با سطل زباله از اداره خارج می‌شود و من مجبور شدم خبرها را از سطل زباله بردارم و تنها چند ثانیه قبل از شروع پخش برای اجرای خبر وارد استودیو شوم؛ استرسی که آن روز متحمل شدم باعث شد که این خاطره هیچ‌گاه از خاطرم نرود.

وی در خصوص مشکلات کار در حوزه خبر عنوان کرد: طبیعی است که هر کاری سختی‌های خاص خود را دارد اما سختی‌های حوزه خبر بسیار شیرین است و ما این سختی‌ها را به علت عشقمان به کار قبول کردیم و وقتی پشت این مشکلات، نتایج، انگیزه و علایق خاصی وجود دارد آن‌قدر دیده نمی‌شوند که قابل بازگو باشند و باعث شود فکر کنم این سختی‌ها سد راهی برای کار کردنم باشد.

به گزارش ایسنا، نبود امنیت در کار خبرنگاری تنها به حوزه اقتصاد ختم نمی‌شود چراکه در این چند سال اخیر ثابت‌شده خبرنگاران از امنیت جانی چندانی هم برخوردار نیستند. حضور در متن جنگ‌های میان کشورها، تهدید شدن از جانب افرادی که منافعشان باکار خبرنگاران در تضاد است و… باعث شده تا میزان امنیت جانی خبرنگاران کاهش پیدا کند کافی است بررسی کنید چه تعداد خبرنگار در جنگ آمریکا و عراق، درگیری‌های افغانستان و پاکستان، جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی و حوادث تروریستی کشته‌شده‌اند.

تهیه و تنظیم از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۲۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزت نفس در نوجوانان سوژه نشست بچه‌های رستا

سیزدهمین نشست گفت و گو محور «بچه‌های رستا» با عنوان «تصویر ذهنی نوجوانان از بدن» برگزار می‌شود و راهکارهای عملی برای افزایش عزت نفس معرفی خواهد شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیزدهمین نشست گفت‌وگو محور «بچه‌های رستا» با موضوع «تصویر ذهنی نوجوانان از بدن» روز چهارشنبه 29 فروردین ماه در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود. در این نشست عزت نفس و رابطه آن با تصویر ذهنی نوجوانان از بدن خود و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی در گروه‌های مختلف به ویژه نوجوانان مورد بحث قرار می‌گیرد.

توجه به تئاتر کودک و نوجوان در پردیس تئاتر تهران

همچنین دو فیلم کوتاه «رفیق» و «جادوی رسانه و بدن شما» به نمایش درخواهند آمد و حامد خیاط به نقد و بررسی این دو فیلم می‌پردازد.

سلسله نشست‌های «بچه‌های رستا» در مناسبت‌های مختلف با انتخاب محورهای محتوایی متنوع برگزار می‌شود که تاکنون 12 دوره از این نشست‌ها با موضوعات مختلف تشکیل شده است. این نشست‌ها در امتداد تشکیل باشگاه مخاطبان نوجوان فرهنگسرا، توسط نوجوانان طراحی و با مشارکت، راهبری و نظارت فرهنگسرا در حال برگزاری است.

سیزدهمین نشست «بچه‌های رستا» روز چهارشنبه 29 فروردین ‌1403 از ساعت 19 الی 22 با حضور نوجوانان در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شنیدن رنج‌ مردم برایم عادی نشده!
  • ورزشی‌های بیست و هفتم فروردین ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از کشف محموله های چوب قاچاق در دامغان
  • وقتی شبکه خبر «ساعت طلایی» توجه مخاطب را باخت!
  • عزت نفس در نوجوانان سوژه نشست بچه‌های رستا
  • غذای سلف یک دانشگاه که سوژه کاربران فضای مجازی شد + عکس
  • برگزاری جشن وعده صادق در بندرعباس
  • ورزشی‌های بیست و ششم فروردین ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از تجلیل از فعالان کتابخوانی در گرمسار
  • خبر‌هایی از برپایی محفل انس با قرآن و تجلیل از قرآن آموزان در شهمیرزاد