Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مسعود سلطاني فر، وزير پيشنهادي وزارت ورزش و جوانان برنامه‌هاي خود را براي تصدي اين وزارتخانه در دولت دوازدهم به صورت مشروح ارائه داد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌‌رساني دولت، دکتر سلطاني فر در اين برنامه مشروح با تفکيک دو حوزه ورزش و جوانان از هم و با بازخواني ديدگاه‌هاي امام (ره) و مقام معظم رهبري در مورد اين دو حوزه مهم برنامه‌هاي خود را به صورت تفکيکي ارايه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براي دريافت فايل پي دي اف روي معرفي و برنامه کليک کنيد.
سوابق علمي، تخصصي و اجرايي
نام و نام خانوادگي : مسعود سلطاني فر
تاريخ تولد: 1338 – تهران
مدرک تحصيلي: ليسانس و فوق ليسانس علوم سياسي – دکتراي نيمه تمام مديريت و برنامه ريزي توسعه

پيشگفتار
وزارت ورزش و جوانان به عنوان يک دستگاه فرهنگي و نهاد متولي «ساماندهي امور جوانان» و «مديريت ورزش کشور» مسئوليت‌ها و وظايف متنوع و گسترده‌اي را در اين دو حوزه عهده‌دار است. در حوزه ساماندهي امور جوانان با رويکرد رفع مسائل و چالش‌هاي فراروي جوانان موضوعاتي چون ارتقاء هويت ديني و ملي، ارتقاء و تقويت سرمايه اجتماعي، مسئوليت‌پذيري، بهبود و اصلاح سبک زندگي جوانان منطبق با ارزش‌هاي اسلامي ايراني، ارتقاء توانمندي‌ها، و توسعه مشارکت‌هاي اجتماعي در اولويت برنامه‌هاي اين وزارت قرار دارد، همچنان که در حوزهء ورزش نيز با رويکرد ارتقاء سلامت، نشاط و شادابي مردم، توسعه و تعميم ورزش همگاني، ارتقاء ورزش قهرماني ، تقويت و توسعه ورزش پرورشي، و تحکيم و ترويج ارز‌شهاي اخلاقي و فرهنگي در ورزش به عنوان اهداف اصلي مورد توجه قرار دارند.
به يقين، دستيابي به چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوري اسلامي ايران و تحقق اهداف برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور نيازمند حرکتي هماهنگ و برنامه‌ريزي شده و منطبق با ظرفيت‌ها و واقعيات کشور است که بر اين اساس برنامه پيشنهادي اينجانب براي تصدي مسئوليت وزارت ورزش و جوانان در دوره چهارساله 1396 تا 1400 تنظيم و تقديم شده است.
مجموعه حاضر مشتمل بر دو بخش شامل «اهداف، راهبردها و برنامه‌هاي اجرايي در ساماندهي امور جوانان» و «اهداف راهبردها و برنامه‌هاي اجرايي پيشرفت ورزش کشور» تهيه و تدوين شده است. ضمن آنکه در ابتداي هر بخش، در نگاهي کلي، وضعيت جوانان و ورزش و چالش‌ها و مسائل هرکدام به صورت اجمالي بيان گرديده که مي‌تواند مکمل رويکرد کلان ما به مسائل اين دو حوزه مهم باشد.
اميدوارم با عنايات خداوند سبحان و تحت توجهات حضرت ولي عصر (عج)، و با بهره‌گيري از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي و حمايت‌هاي همه قوا و ارکان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران همچنان توفيق خدمتگزاري به اسلام و ملت شريف و بزرگوار ايران را داشته باشم.
مسعود سلطاني‌فر
مرداد 1396

ديدگاه‌هاي حضرت امام خميني (ره) درباره امور جوانان و ورزش
الف) جوانان
از منظر امام خميني (ره) جوانان ذخيره عزت و اقتدار كشور محسوب شده و بايد براي ايفاى مسئوليت‏هاى ملى و مردمى مجهز و مهيا شوند. کساني که وارث کشور هستند و ضروري است از جفا‌كارى‏ها، يأس‌افكنى‏ها و حرمت‏شكنى‏ها در حق آنان پرهيز شود. اين كه ايشان از واژه «وارث» براي نسل جوان استفاده مي‌کنند، نشان دهنده توجه ژرف‌انديش ايشان نسبت به نيروي عظيم و تأثيرگذار جواني در پيشبرد آرمان هاي انقلاب اسلامي است. از تأکيدات مهم و هميشگي ايشان به جوانان «تهذيب نفس» بود، و اينکه از نگاه ايشان، مهم‌ترين ضرورت براي کشور، تعهد و تهذيب اسلامي جوانان و بويژه ترغيب جوانان به شناخت حقيقت قرآن است. در نهايت حضرت امام خميني (ره) به مسئولين و دست اندرکاران توصيه مي کنند که به هر شکل ممکن وسايل ارتقاي اخلاقي، اعتقادي، علمي و هنري جوانان را فراهم سازند و ضمن همراهي آنان تا مرز رسيدن به بهترين ارزش‌ها و نوآوري‌ها، روح استقلال و خودکفايي را در آنان زنده نگه دارند.
ب) ورزش
نگاه حضرت امام خميني (ره) به امر ورزش يک نگاه تربيتي و انسان‌ساز است و ايشان ورزش را صرفاً معطوف به بعد جسماني نمي‌دانند. بر اين اساس از ورزشکاران مي‌خواهند که در تمامي ابعاد انساني و بويژه بعد روحاني آن ورزش کنند و تنها به بعد جسماني ورزش بسنده نکنند. ايشان در بخش ديگري از بيانات خود به نقش ورزشکاران به عنوان پشتوانه‌هاي ملت اشاره کرده و تأکيد مي‌کنند که کشور علاوه بر علما و دانشمندان، به ورزشکاران نيز احتياج دارد. حضرت امام خميني (ره) به نقش سلامت‌محور ورزش نيز تأکيد مي‌کنند و اينکه ورزش مي‌تواند موجب شادابي و پرهيز از افسردگي شود و همچنين مي‌تواند ارزش‌ها و معنويت انقلاب را به جهان صادر کند. بر اين اساس مي‌توان استنباط نمود که حضرت امام خميني (ره) بر سه بعد ورزش يعني تربيتي (ورزش براي تهذيب نفس و تربيت همه ابعاد انساني)، همگاني (ورزش براي نشاط و سلامتي) و قهرماني (ورزش براي صدور ارزش‌ها و معنويت انقلاب) تأکيد داشتند.
ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري درباره امور جوانان و ورزش
الف) جوانان
رهبر معظم انقلاب همواره در خصوص جوانان داراي دغدغه‌هايي هستند که در مناسبت‌هاي مختلف بيان مي‌کنند. از منظر ايشان؛ مسئله جوانان در کشور يک مسئله حقيقتاً «ملي» است و همه بايد در قبال اين مسئله احساس مسئوليت کنند. معظم له مشخصاً به نقش دولت، روحانيت، بسيج، سازمان هاي ورزشي، صدا و سيما و همه دستگاه هاي اجرايي مرتبط با جوانان اشاره کرده و تأکيد مي کنند که اين دستگاه ها بايد در خصوص مسئله جوانان در کشور احساس مسئوليت کنند.
‌اهم انتظارات مقام معظم رهبري از مديران دست‌اندرکار امور جوانان عبارتند از:
تربيت جوان پاک و توجه به هويت، اعتماد به نفس ملي و استقلال جوانان
توجه به ازدواج و اشتغال جوانان
انجام کار فوق‌العاده براي رفع آسيب‌هاي اجتماعي
مأنوس کردن جوانان با قرآن و معنويت
اطمينان و اعتماد به خلاقيت جوانان و بويژه جوانان مومن و انقلابي
مصون‌سازي فرهنگي جوانان از نفوذ و تهاجم فرهنگي دستگاه‌هاي تبليغاتي بيگانه
توجه و چاره‌انديشي پيرامون تاثيرات سوء فضاي مجازي
الگوسازي براي جوانان و توجه به نقش و اهميت ورزش
ترغيب جوانان به کتاب و کتابخواني
تقويت و حفظ روحيه جهادي در جوانان
مقابله با ترويج و مصرف مواد مخدر در بين جامعه جوان
مقابله با انحراف و خرافه‌گرايي در جوانان
تقويت توأمان علم و اخلاق، و نوآوري در جوانان

ب) ورزش
ورزش از منظر مقام معظم رهبري امري لازم و واجب براي تمامي اقشار جامعه است و هر بار که معظم‌له در اين‌باره سخن گفته‌اند، رويکرد عميق و جامع ايشان درباره ابعاد و زواياي اين پديده فرهنگي و اجتماعي بيشتر پديدار گشته است. هر کدام از ابعاد ورزش در نزد ايشان، داراي اهميت ويژ‌اي است. در جايي که ورزش همگاني را سلامت همگاني جامعه معرفي مي‌کنند و آن را در کنار ورزش قهرماني و به عنوان موتور محرکه آن دانسته‌اند و بر نقش ورزش قهرماني به عنوان راه معرفي فرهنگ و هويت ملت به جهانيان تأکيد مي‌کنند. تأکيد ايشان بر افتخارآفريني ورزشکاران جانباز و معلول و همچنين مشارکت فعال بانوان در عرصه‌هاي داخلي و بين‌المللي با حفظ ارزش‌هاي اسلامي نشان از نگاه عميق ايشان به موضوع ورزش در نظام مقدس جمهوري اسلامي است. ضمن اينکه از منظر ايشان ورزش داراي ماهيت فرهنگي است و ضروري است مسئولين براي پاکيزه نگه داشتن محيط ورزش تلاش کنند.

اهم انتظارات مقام معظم رهبري از مديران حوزه ورزش عبارتند از:
پاک نگه داشتن محيط ورزش و ترويج ارزش‌هاي ديني و معنوي در محيط‌هاي ورزشي
انتقال پيام معنويت براي سراسر دنيا توسط ورزشکاران
نشان دادن علاقه‌مندي ورزشکاران به دينداري، ارزش‌هاي اسلامي و مظاهر معنوي در ورزش
امر به معروف عملي و رواج خير در جامعه از طريق ورزش
مبارزه با معنويت‌زدايي دستگاه‌هاي تبليغاتي بين‌المللي از طريق ورزش
تأمين تحرک، شادابي و توانايي در ميان نسل جوان
توجه به امر ورزش همگاني به عنوان موضوعي لازم براي کشور
توجه به ورزش قهرماني به عنوان موتور محرکه ورزش همگاني
توانمندسازي مربيان و افزايش رويهء قهرمان‌پروري در کشور
تقدير و احترام نسبت به قهرمانان و افراد ممتاز ورزش کشور و بويژه زنان ورزشکار محجبه
اولويت‌بندي رشته‌هاي ورزشي و سرمايه‌گذاري بر رشته‌هاي داراي ريشه تاريخي
حمايت از ورزش جانبازان و معلولين
تقويت ورزش‌هاي ملي، بومي و محلي کشور
افزايش مشارکت بانوان و دختران ورزشکار در ميادين بين‌المللي با رعايت حجاب شرعي
افزايش امکانات ورزش بانوان
علمي‌سازي ورزش و بهره‌گيري از تحقيقات علمي و نظريه‌هاي متخصصان و صاحب‌نظران جوان
ايجاد ميدان نوآوري در ورزش و ابداع رشته‌هاي ورزشي جديد

ديدگاه‌هاي رياست محترم جمهوري درباره امور جوانان و ورزش
الف) جوانان
از منظر دکتر حسن روحاني، جوانان سرمايه هاي اصلي و ملي کشور هستند و ضروري است در سياست‏گذاري‌ها و برنامه‏‌ريزي‌هاي کشور، نگرش به مسئله جوانان به طور اصولي تغيير کرده و به عنوان يک فرصت به آن نگاه شود. ضمن اينکه از نظر ايشام ضروري است زمينهء مشاركت فعال همه افراد جامعه بخصوص جوانان در مسائل كشور و بويژه فعاليت‏‌هاي فرهنگي فراهم شده و زيرساخت‏‌هاي مناسب آن ايجاد شود. دکتر حسن روحاني مشکلات اصلي نسل جوان را مسائلي نظير «اشتغال»، «منزلت اجتماعي»، «مسائل فرهنگي و اجتماعي» و همچنين «ازدواج و مسکن» مي‌دانند و از همه دستگاه‌هاي اجرايي مسئول در اين زمينه خواسته‌اند براي حل اين مشکلات و بويژه مشکل ازدواج جوانان تلاش کنند.

اهم انتظارات رياست محترم جمهوري از مديران دست‌اندرکار امور جوانان عبارتند از:
ايجاد الگوهاي رفتاري صحيح براي نسل جوان منطبق با اخلاق و مقتضيات زماني، مكاني و فرهنگي
شناسايي دقيق و صحيح نيازهاي جوانان و ايجاد پل ارتباطي ميان نسل‏‌ها با توجه به مقتضيات زمان
تدوين و برنامه‌ريزي آموزش‏‌هاي گوناگون در صداوسيما، كتب درسي و ديگر رسانه‏‌ها، در خصوص شيوه‏‌ها و روش‏هاي سالم پر كردن اوقات فراغت و شناسايي آسيب‏‌هاي بالقوه و بالفعل خلأهاي فراغتي
ترميم شيوه‏‌هاي ارتباط مستقيم مسئولان با جوانان، به منظور بازسازي اعتماد جامعه نسبت به مديريت كلان كشور
محوريت و اصل شمردن تقويت روحيه اميد به آينده به عنوان مهم‏ترين انگيزة تلاش سازنده و زندگي بانشاط، در هرگونه برنامه‏‌ريزي و تصميم و اقدام مربوط به جوانان
ايجاد بسترهاي مناسب براي آشنا شدن اقشار مختلف جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان نسبت به انواع انحرافات هنجاري، رفتاري و عواقب خانمان‏‌برانداز اين انحرافات
ايجاد اوقات فراغت مناسب براي جوانان و هدايت آنها به مجراهاي صحيح زندگي، از طريق آموزش و ايجاد پايگاه‌هاي فرهنگي و مراكز مشاوره
ايجاد و گسترش فرهنگ‌سراها و خانه‌هاي فرهنگ (با امكانات تفريحي، علمي، ورزشي، فرهنگي) در كشور براي جوانان
ب) ورزش
نگاه و رويکرد دکتر حسن روحاني نسبت به امر ورزش، رويکردي عميق و راهبردي است و نگاه راهبردي ايشان مبني بر پياده سازي سياست هاي افقي در ورزش به جاي عمودي، از عمق تفکر فلسفي ايشان نسبت به امر ورزش خبر مي دهد. جايي که نگاه قهرمان پروري صرف آن هم به صورت گلخانه اي، جاي خود را به سرمايه گذاري وسيع در ورزش هاي تربيتي و همگاني داده و تلاش مي شود با افزايش فرصت‌هاي حضور همگان در ورزش بويژه از سنين پايه، افراد مستعد و شايسته بيشتري از ميان جمع آن ها انتخاب شده و در نتيجه قطار ورزش کشور در ريل واقعي خود قرار گيرد. سياست‌زدايي، کاهش حداکثري تصدي‌گري دولت و همچنين زمينه‌سازي لازم براي حضور بخش خصوصي، موضوعات راهبردي ديگري هستند که بارها از سوي ايشان مورد تأکيد قرار گرفته‌اند. به طور کلي ايشان ورزش را براي نشاط، شادابي، سلامت و فرهنگ جامعه ضروري مي‌دانند و معتقدند ورزش بهترين ابزار تبليغ و ترويج فرهنگ جامعه و همچنين بهترين ابزار تغيير افکار عمومي مردم جهان است. پديده‌اي که مي‌تواند هزينه‌هاي مصرف دارو در کشور را کاهش داده و پايه اصلي سلامت مردم تلقي شود. ضمن اينکه از نظر ايشان، ورزش مي‌تواند به امنيت اجتماعي و حتي ملي مردم ايران کمک کرده و از نظر ارتقاي غرور ملي و ديپلماسي عمومي بسيار مهم تلقي شود. به طور کلي ورزش از منظر رياست محترم جمهوري علاوه بر مولفه‌هاي مهم تربيتي، قهرماني و همگاني، مولفه‌هاي ديگري نظير فرهنگي، اقتصادي و ارتباطات بين‌المللي را نيز در بر مي‌گيرد که اين امر ضرورت سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي وزارت ورزش و جوانان براي تحقق تمامي مولفه‌هاي مذکور را يادآور مي‌شود.

اهم انتظارات رياست محترم جمهوري از مديران حوزهء ورزش عبارتند از:
ايجاد نشاط، فضاي اخلاقي و تعاملي در جامعه از طريق ورزش
کمک به فرهنگ جامعه از طريق ورزش با تأکيد بر آموزش و آگاهي‌بخشي از سنين ابتدايي و مدارس
ارتقاء ورزش قهرماني با رويکرد افزايش انسجام ملي و روحيهء کار گروهي
کاهش دخالت دولت در ورزش و زمينه‌سازي حضور مردم و بخش خصوصي
افزايش مشارکت مردم و بويژه بانوان در ورزش همگاني و ايفاي نقش در نظام سلامت
گسترش ورزش بانوان و بويژه مشارکت آنان در رقابت‌هاي بين‌المللي و ايجاد فرصت‌هاي برابر ورزشي براي بانوان
بهره‏ گيري از ظرفيت‏ها و قابليت‏هاي بخش ورزش در توسعه اقتصادي و تحقق سياست‏هاي اقتصاد مقاومتي
رويکردها و برنامه
اهداف و وظايف وزارت ورزش و جوانان (لايحه اهداف، وظايف و اختيارات وزارت ورزش و جوانان)
وزارت ورزش و جوانان بر اساس ماده واحده قانون تبديل سازمان هاي تربيت بدني و ملي جوانان به وزارت ورزش و جوانان مصوب 1389 تشکيل گرديد و اهداف و وظايف زير در قالب لايحه اهداف، وظايف و اختيارات وزارت ورزش و جوانان از سوي دولت محترم به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است:
اهداف وزارت ورزش و جوانان
الف) ورزش
1- توسعه و تعميم ورزش همگاني
2- توسعه و ارتقاي ورزش قهرماني
3- تقويت و گسترش ورزش حرفه‌اي
4- رشد و تقويت ورزش پرورشي
5- تحکيم و تقويت معنويت و ارزش‌هاي اخلاقي در ورزش مبتني بر فرهنگ اسلامي – ايراني
6- ارتقاء و ترويج شايستگي‌هاي حرفه‌اي در جامعه ورزش
ب) جوانان
1- ارتقاي هويت ديني و ملي جوانان
2- ارتقاء و تقويت سرمايه اجتماعي، مسئوليت‌پذيري، هويت و مشارکت همه‌جانبه جوانان
3- بهبود و اصلاح سبک زندگي جوانان منطبق با ارزش‌هاي اسلامي- ايراني
4- ارتقاي توانمندي‌هاي جوانان در راستاي وظايف و اختيارات وزارت
وظايف و اختيارات وزارت ورزش و جوانان
الف) ورزش
1- تأمين موجبات لازم براي بهره‌مندي اقشار مختلف جامعه از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي ورزشي به منظور تحقق بند (3) اصل سوم قانون اساسي
2- تهيه و تدوين برنامه‌هاي بلند مدت، ميان مدت و سالانه امور ورزش کشور و اتخاذ سياست‌ها و خط مشي‌هاي اجرايي مربوط
3- استفاده از ظرفيت‌هاي آموزشي و پژوهشي کشور به منظور ارتقاي علمي ورزش و بهره‌مندي از دانش فني و کاربردي حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي
4- ترويج منش پهلواني، بازي جوانمردانه و ارزش‌هاي اخلاقي در ورزش
5- فراهم نمودن زمينه مشارکت، تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي به منظور توسعه ورزش
6- تعيين چهارچوب‌ها و ضوابط فعاليت‌هاي ورزشي (همگاني، پرورشي، قهرماني و حرفه‌اي) و نظارت بر حسن اجراي آن‌ها
7- استقرار نظام کشف و پرورش استعدادها در ورزش و حمايت از نخبگان ورزشي
8- تعيين ضوابط و معيارهاي تخصصي مربوط به احداث و بهره‌برداري از اماکن و تجهيزات ورزشي و نظارت بر حسن اجراي آن
9- نظارت بر فعاليت‌ها و برنامه‌هاي ورزشي کليه دستگاه‌هاي اجرايي و ارزيابي عملکرد آن‌ها
10- صدور و لغو مجوز فعاليت رشته ها و سبک هاي ورزشي در قالب فدراسيون‌ها، انجمن‌ها، کميته ها و ساير تشکل هاي مربوط
11- صدور و لغو پروانه تأسيس و فعاليت باشگاه‌هاي ورزشي و اماکن و مراکز ورزشي و نظارت بر فعاليت آن‌ها با رعايت قوانين و مقررات
12- حمايت، نظارت و هماهنگ‌سازي فعاليت‌هاي کليه نهادهاي ورزشي اعم از کميته ملي المپيک، کميته ملي پارالمپيک، فدراسيون‌ها، انجمن‌ها، هيأت‌ها و کميته‌هاي ورزشي در چهارچوب قوانين و مقررات مربوط به منظور حسن اجراي وظايف
13- تعيين سياست‌ها و ضوابط تعاملات و مراودات بين‌المللي توسعه تعاملات بين‌المللي ورزش و حمايت از حضور نمايندگان جمهوري اسلامي ايران در مجامع منطقه‌اي و جهاني
14- آمايش ورزش کشور و تأمين متناسب و متوازن زيرساخت‌ها، امکانات و نيروي انساني مورد نياز توسعه ورزش در سطح کشور
15- تعيين خط مشي و ضوابط و نظارت بر اعزام ورزشکاران و مربيان به خارج از کشور و همچنين ورود ورزشکاران، مربيان و تيم‌هاي ورزشي خارجي به داخل کشور
16- عضويت يا نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي ورزشي مرتبط با رعايت قوانين مربوط
17- احياء و تقويت ورزش‌هاي ملي، بومي، محلي و پهلواني و تلاش براي ارتقاء و ترويج جهاني آن‌ها با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط
18- بهره‌گيري از ظرفيت هاي ورزشي در بخش گردشگري، محيط زيست و توسعه پايدار با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط
19- حمايت از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي، آموزشي و پژوهشي مرتبط با حوزه تربيت بدني و ورزش
20- کسب درآمدهاي اختصاصي و پايدار از محل فروش بليط، انواع درآمدهاي حاصل از رويدادها و مسابقات ورزشي، تبليغات و بازاريابي ورزشي، حق پخش رسانه‌اي، درآمد حاصل از بهره‌برداري و واگذاري و فروش مجموعه‌ها و امکان ورزشي و اراضي متعلق به وزارت که پس از واريز درآمدهاي فوق به خزانه دولت، صد در صد آن در چهارچوب قوانين بودجه سنواتي جهت رفع نيازمندي‌هاي امور ورزشي کشور و در راستاي تحقق اهداف و انجام وظايف مندرج در اين قانون جهت هزينه در اختيار وزارت ورزش و جوانان قرار مي‌گيرد.
21- پيش‌بيني تسهيلات و تمهيدات لازم جهت تشويق و توسعه فعاليت‌هاي بخش خصوصي در حوزه ورزش
22- بهره‌برداري از اراضي مورد نياز وزارت براي امور ورزشي در سطح خشکي و آبي با رعايت قوانين و مقررات مربوط
23- واگذاري اماکن و تأسيسات موجود يا نيمه تمام ورزشي وزارت به بخش غيردولتي با رعايت قوانين و مقررات مربوط
24- توسعه مشارکت مردمي در امور ورزش و گسترش نهضت داوطلبانه
25- تأمين هزينه‌هاي برگزاري مراسم و رويدادهاي ورزشي، مسابقات داخلي و خارجي، اعطاي جوايز و آماده‌سازي تيم‌هاي ورزشي و کمک به قهرمانان، باشگاه‌ها، فدراسيون‌ها، انجمن‌ها و هيأت‌هاي ورزشي از محل اعتبارات بودجه عمومي و درآمدهاي اختصاصي و در چهارچوب آيين‌نامه مصوب هيأت وزيران
26- حمايت از پيشکسوتان و قهرمانان ورزشي از طريق صندوق حمايت از پيشکسوتان و قهرمانان
ب) جوانان
1- تهيه برنامه‌هاي بلند مدت، ميان‌مدت و سالانه امور جوانان و ارائه به مراجع ذي‌ربط
2- نظارت بر اجراي مصوبات شورايعالي جوانان و پيگيري آن‌ها
3- مديريت راهبردي و فرابخشي امور جوانان (سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، تصميم‌سازي و نظارت) در جهت حل مسائل جوانان و استفاده بهينه از تونايي‌ها و ظرفيت‌هاي نسل جوان
4- بسترسازي به منظور سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و نهادهاي غيردولتي در حوزه‌هاي مرتبط با اوقات فراغت و توانمندسازي جوانان
5- رصد و مطالعه جامع از وضعيت جوانان و پايش و پژوهش مستمر وضعيت امور جوانان و شاخص‌هاي مربوط
6- تدوين راهبردهاي لازم در جهت حمايت از برنامه‌هاي پژوهشي مرتبط با امور جوانان
7- طراحي و اجراي برنامه‌هاي الگويي و ويژه ملي و منطقه‌اي جوانان با مشارکت و همکاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط
8- حمايت از ايجاد، فعاليت و توانمندسازي تشکل‌هاي غيردولتي جوانان و نظارت بر عملکرد آن‌ها
9- سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي بين‌المللي در حوزهء جوانان با همکاري دستگاه‌هاي مرتبط و نمايندگي دولت در سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي مرتبط با امور جوانان
10- صدور مجوز تأسيس و فعاليت خانه‌هاي جوانان و تعيين ضوابط، استانداردها و نظارت بر فعاليت آنان
11- پيش‌بيني تسهيلات و تمهيدات لازم جهت تشويق و توسعه فعاليت‌هاي بخش خصوصي در حوزهء جوانان
12- توسعه مشارکت مردمي در امور جوانان و گسترش نهضت داوطلبانه
13- کمک به سازمان‌هاي مردم نهاد در امور جوانان و اداره خانه‌هاي جوانان ايجاد شده توسط دولت

بخش اول : امور جوانان
جوانان؛ تبيين مفاهيم و رويکردهاي پايه
تعاريف مختلفي از مفهوم جوان و جواني خواهيم داشت. امروزه در بسياري از رشته‌هاي علمي و دانشگاهي مانند روان‏شناسي، جامعه‌شناسي، جمعيت‏شناسي، مطالعات فرهنگي، زيست‌شناسي و فيزيولوژي اصطلاح و يا مفهوم جوان و جواني مستعمل بوده و متخصصان هر يك از اين رشته‌هاي علمي با رويكرد خاص خود به اين اصطلاح و مفهوم نظر مي‌كنند. اگر بخواهيم در يك دسته‌بندي ساده و مختصر رويكردهاي غالب در زمينة مفهوم جوان را مورد مطالعه و بررسي قرار دهيم، رويكردهاي ذيل قابل تبيين است:
1)رويكرد روان‌شناختي
اين رويكرد به ويژگي‌ها و مشخصه‌هاي رواني افراد نظر دارد و لذا در ادبيات اين رشته جواني دوره‌اي از زندگي انسان است كه شامل يك سري از ويژگي‌هاي روحي و رواني خاص مي‌شود كه پس از دوران كودكي و پس از طي دوران نوجواني (بلو‎غ) محقق مي‌گردد. شخص جوان براساس اين رويكرد شخصي است كه دوران كودكي را پشت سر گذاشته و با احساسات، عواطف، اميال، آرزوها، خواسته‌ها و نيازهاي روحي جديد و متفاوتي وارد اجتماع مي‌شود. شايد يكي از عمده‌ترين و اساسي‌ترين رويكردهايي كه در تعريف و شناخت دورة‌ جواني صورت گرفته است و در واقع حاصل رشد و توسعه علم در دوران مدرن بوده است، رويكرد روان‌شناختي به جوان و جواني باشد.
2) رويكرد جامعه‌شناختي
اين رويكرد از سوي جامعه‏شناسان و متخصصان و محققان حوزة جامعه‏شناسي اتخاذ مي‌شود. بر اساس اين رويكرد جوانان يك گروه اجتماعي هستند و فرد جوان يكي از اشخاص عضو اين گروه است كه داراي نگرش‌ها، رفتارها، برخوردها، گرايش‌ها و دسته‌بندي‌هاي خاص اجتماعي خود است. مطالعه و بررسي برخي از مقولات اجتماعي مانند خرده فرهنگ، گروه‌هاي بزهكاري، سبك‌ها، مد، فرهنگ عامه و تحولات اجتماعي از جمله موضوعاتي است كه بيشتر با گروه اجتماعي خاصي به نام جوانان سر و كار پيدا مي‌كند.
3) رويكرد جمعيت ‏شناختي
اتخاذ‌كنندگان اين رويكرد محققان، مسئولان و دانشمندان حوزة جمعيت‏شناسي و آمار هستند. در نزد جمعيت‏شناسان هر گونه مطالعه و بررسي جمعيتي نيازمند دسته‌بندي و تفكيك گروه‌هاي جمعيتي است. هر يك از اين گروه‌هاي جمعيتي نيز در ذيل عناويني دسته‌بندي شده‌اند كه گروه جوانان نيز در اين زمره قرار دارند. لذا، زماني كه مطرح مي‌شود جمعيت جوان يك كشور افزايش يا كاهش يافته است مسلماً مقصود همان گروه جمعيتي است كه تحت نام گروه جوانان دسته‌بندي شده است و معيار سنجش آن سن تقويمي افراد است.
3) رويكرد حقوقي- مدني
از منظر حقوقدانان و نظام حقوقي نيز جوانان داراي يك تعريف خاص خود هستند. بر اساس اين رويكرد يك شهروند، يا شخص نابالغ و كودك و به تعبيري صغير است و يا مرحله بلوغ اجتماعي را پشت سر گذاشته و به سن قانوني مثلاً 18 سال رسيده است. اما، آنچه در اين رويكرد قابل تأمل است اين است كه شخص جوان به نام بزرگسال جوان شناخته مي‌شود. زيرا، اشخاص در نزد قانون و نظام حقوقي يا صغيرند و يا كبير شده و به سن قانوني رسيده‌اند. حال اين سن قانوني ممكن است در هر كشوري با توجه به زير ساخت‌هاي اجتماعي و فرهنگي و مذهبي آن متفاوت باشد. مقولاتي مانند جرايم جوانان، حق رأي‌دهي، حق ازدواج، حق اشتغال به‌كار، كه معمولاً به همراه خود تكاليف يك بزرگسال را بر يك شخص جوان تحميل مي‌كند نيز از مقولاتي هستند كه در قالب نظام حقوقي كشورها قابل طرح و رسيدگي هستند.
4) رويكرد زيست‌شناختي
اين رويكرد شايد از شايع‌ترين رويكرد‌هاي موجود باشد كه گذشته از اعتبار در نزد متخصصان حوزه‌هاي زيست‌شناسي و فيزيولوژي در نزد عامة مردم نيز رواج و شيوع دارد. علّت آن نيز روشن است، زيرا بر اساس رويكرد زيست‌شناسي گذار شخص از دورة كودكي و ورود وي به دورة بعد كه در ابتدا شخص نوجوان و بلافاصله پس از مدتي كوتاه بزرگسال جوان ناميده مي‌شود مرحله‌اي بسيار ملموس‌تر و آشكارتر است. مسلماً ويژگي‌هاي جسماني و ظواهر و نشانه‌هاي مربوط به بلوغ جسمي و جنسي افراد نسبت به ويژگي‌هاي رواني، اجتماعي و فكري آنها از نمود و وضوح بسيار بيشتري برخوردار است. مطالعات فرهنگ عامه نشان مي‌دهد كه اين رويكرد از قديمي‌ترين رويكردهاي مربوط به مفهوم جوان و جواني بوده است، زيرا، در فرهنگ عامه نيز قدرت جسماني، شور و نشاط جواني از مشخصه‌هاي اصيل دورة جواني محسوب مي‌شود. اگر به تاريخ ادبيات عامه ملّت‌هاي مختلف رجوع كنيم به وضوح مي‌توان دريافت كه تمامي ملّت‌ها جواني را مترادف قدرت جسماني، شهامت و قدرت در نبرد، و برتر از كودك ضعيف يا پير ناتوان مي‌دانند كه جملگي در زيست‌شناسي و فيزيولوژي جوانان قابل درك است.
5) رويكرد مذهبي
يكي ديگر از رويكردهايي كه به مفهوم جوان و جواني مي‌پردازد رويكرد مذهبي يا ديني است. اين رويكرد بيشتر از سوي روحانيون و علماي ديني مطرح شده و در نزد عامة مردم نيز از اعتبار برخوردار است. در رويكرد مذهبي شخص جوان به كسي گفته مي‌شود كه دوران كودكي و عدم تكليف را پشت سر گذاشته است و با بلوغ جسمي وارد دنياي بزرگسالي شده است. بر اساس تعاليم و مقررات شرعي در فقه اسلامي هنگامي كه فرد به سن بلوغ مي‌رسد و دوران كودكي را پشت سر مي‌گذارد از يك سري حقوق و تكاليف برخوردار خواهد شد. اين حقوق در نصوص فقهي و ديني تصريح شده است. حقوقي مانند حق تسلط بر اموال، حق ازدواج و تشكيل خانواده، حق تعيين سرنوشت، حق طلاق، حق خريد و فروش، و ساير حقوق ديگري كه در دوران كودكي امكان تحقق آن براي شخص وجود نداشت. در مقابل اين حقوق تكاليفي نيز در نص صريح قرآن مجيد و در نصوص فقهي مشخص شده است كه در دوران كودكي افراد از آن تكاليف معاف هستند. تكاليفي مانند اقامة نماز، دفاع از وطن و ناموس، امر به معروف و نهي از منكر، انجام فرايض روزه‌داري و حج، و ساير مسئوليت‌هاي شرعي كه ارتباط مستقيم با بلوغ جسماني شخص دارد.
بنابراين، بر اساس رويكرد مذهبي جوان به شخصي گفته مي‌شود كه دوران خردسالي و كودكي را پشت سر گذشته و با بلوغ جسماني از يك سري حقوق فطري و شرعي برخوردار شده و متقابلاً داراي يك سري از تكاليف شرعي در قبال خود، ديگران، و خداوند مي‌شود. اما، در مورد اينكه مدت اين دورة جواني بر اساس اين رويكرد چقدر است نيز قول واحدي وجود ندارد. لكن، مي‌توان به استناد آيات شريفة ذيل امتداد آن را از زمان بلوغ تا 40 سالگي تخمين زد:
و ابتلوا اليَتمَي حتّي إذَا بَلَغواُ النِّكاحَ فَأََن أَنستم مِنهم رُشداً فادفَعوا إليهم اَموالَهُم. (سورة نساء، آية 6): شامل حق تصرف در اموال
و اذا بلغ الاطفال منكم الحلم فليستئذنوا كما استئذن الّذين من قبلهم. (سورة نور، آيه 59)
انّهم فتيةٌ أمنوا بربّهم و زدنهم هديً (سوره كهف، آيه 13)
- حتّي إذا بَلَغَ اشدّهُ و بَلَغَ اربعين سنةً.(سوره احقاف، آيه 15)
مي‌توان از اين آية اخير به توجه دين به بعد روان‌شناختي و جامعه‌شناختي جواني نيز پي برد و نتيجه گرفت كه در رويكرد ديني فقط بعد زيست‌شناختي و فيزيولوژيكي جواني مطرح نيست و در واقع رويكرد ديني به جوان و جواني تلفيقي از چند رويكرد ديگر است.
6) رويكرد كل‌نگر
اين رويكرد اخير كه مي‌توان از آن به رويكرد تلفيقي نيز نام برد در واقع همان رويكردي است كه از سوي سياستگذاران، برنامه‌ريزان و قانونگذاران حوزة امور جوانان اتخاذ مي‌شود. از آنجا كه برنامه‌ريزان امور جوانان بايد تمامي ابعاد و جنبه‌هاي مختلف زندگي جوانان را مد نظر قرار دهند نمي‌توانند خود را محدود به يكي از رويكردهاي چهارگانه فوق كنند. هيچ سياستگذار و برنامه‌ريزي نمي‌تواند منكر نيازهاي روحي و رواني و هم‌زمان نيازهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جوانان شود. از سوي ديگر، پاسخگويي و رسيدگي به نيازهاي جوانان از طريق اتخاذ يك رويكرد خاص اصلاً امكان پذير نيست. بنابراين، سياستگذاران و برنامه‌ريزان جوانان چه آن دسته از سياستگذاران و برنامه‌ريزان ملي كه در قالب دستگاه‌هاي حاكميتي كشورشان موظف به رسيدگي به مسائل جوانان هستند و چه آن دسته از برنامه‌ريزاني كه در سطوح منطقه‌اي و جهاني در قالب سازمان‌ها و ائتلاف‌هاي بين‌المللي اقدام به ارائه طرح‌ها و برنامه‌هاي جوانان مي‌كنند عموماً با رويكرد كلي‌نگر اقدام به تدوين و اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي جوانان مي‌كنند.
همان‌طور كه ذكر شد در رويكرد كلي‌نگر، سياستگذاران و برنامه‌ريزان سعي دارند تمامي جنبه‌ها و مشخصه‌ها و نيازهاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي جوانان را مد نظر قرار دهند و با تلفيق ساير رويكردها به يك تحليل متعادل دست يابند. لذا، در تعريف خود از جوان نيز در هيچ يك از چارچوبه‌هاي مربوط به رويكردهاي روان‌شناختي، جامعه‌شناختي، جمعيت‌شناختي و حقوقي - مدني محدود نمي‌شوند و بيشتر بنا به اهداف آماري و برنامه‌ريزي‌اشان كلي‌نگر عمل مي‌كنند. جمهوري اسلامي ايران نيز از اين قاعده مستثني نبوده و با اتخاذ رويکرد مثبت و کل‌نگر در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌هاي مربوط به حوزه جوانان، دامنه جواني را 15 تا 29 سال دانسته و به رسميت شناخته است.
ساختار حوزه جوانان در کشور
سازمان ملي جوانان که به موجب ماده 157 قانون برنامه سوم توسعه کشور به لحاظ ساختاري تغيير يافته و جايگزين مرکز ملي جوانان شده بود در سطح مشاورت رئيس جمهور تا سال 1384 به فعاليت خود ادامه داد در سال 1384 با تغيير رئيس‌جمهور، دولت جديد اقدام به ارتقاي سطح اين سازمان از سطح مشاورت رئيس جمهور به سطح معاونت نمود تا اين سازمان بتواند با حضور در جلسات هيئت وزيران کارآمدي و اقتدار بيشتري پيدا کند و بتواند وظيفه اصلي خود؛ يعني مديريت راهبردي امور جوانان در کشور را بهتر انجام دهد. لکن، به موجب قانون تبديل سازمان‌هاي تربيت-بدني و سازمان ملي جوانان به وزارت ورزش و جوانان مصوب جلسه علني مجلس شوراي اسلامي ايران در سال 89 اين ساختار تغيير يافت و از سطح معاونت رئيس‌جمهور به سطح معاونت ساماندهي امور جوانان وزارت تبديل گرديد. البته، نهاد متولي امور جوانان به لحاظ ساختاري داراي مراجع قانوني براي تصويب سياست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هاي ملي در حوزه جوانان نيز مي‌باشد که عبارتند از:
1) شوراي عالي جوانان: اين شورا که به موجب مصوبه دويست و هفتاد و هشتمين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تاريخ 1/2/1371 تشکيل گرديد به عنوان مرجع قانوني براي تصويب سياست‌ها و برنامه‌هاي مرتبط با امور جوانان محسوب مي‌شود. در اساسنامه مصوب شورا چنين آمده است:
نظر به اهميت و ضرورت اهتمام به امور جوانان به ويژه با توجه به ميانگين سني پايين جامعه انقلابي ايران و نقش ارزنده جوانان فعال و اميدوار، پر‌نشاط و شاداب و خلاق و مبتکر در جهت ارتقاء مادي و معنوي کشور و نسبتي که سرنوشت نسل با

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۴۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، جلسه کارگروه ارتقا فرهنگ هواداری به ریاست معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان امروز (یک‌شنبه) برگزار شد.

در جلسه کارگروه ارتقا فرهنگ هواداری، سیدمحمدشروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان، داود آذرنوش مشاور فرهنگی وزیر، حجت‌الاسلام علی احدی مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و دیگر اعضا حضور داشتند.

سیدمحمدشروین اسبقیان با اشاره به اتفاقات اخیر در لیگ برتر و دستور وزیر ورزش و جوانان مبنی بر پیگیری این موضوع تصریح کرد: رییس فدراسیون فوتبال بلافاصله در پی این دستور جلسه‌ای با همکاران خود داشتند و قرار است جلسه‌ای نیز با قید فوریت با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان با رئیس فدراسیون و مسئولان ارکان انضباطی و اخلاقی این فدراسبون برگزار شود و امیدوارم با تدبیر و تصمیم‌گیری مناسب، راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ناهنجاریهای اخلاقی اتخاذ شود.

معاون توسعه‌ ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزشی جوانان اهمیت کارگروه جلسه کارگروه ارتقا فرهنگ هواداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: این کارگروه از جمله مهم‌ترین کارگروه‌هایی است که فعالیتش آغاز شده است و در راستای تسری ارزش‌های اخلاقی در فضای فرهنگ هواداری اثرات مثبتی خواهد داشت.

او ادامه داد: قرار است در قالب فعالیت‌های این کارگروه، چهار آیین‌نامه متناسب با ارتقا فرهنگ هواداری تدوین شود تا با عزم و اراده‌ی جدی از اتفاقات غیرفرهنگی جلوگیری شود.

در ادامه در خصوص آیین‌نامه‌ی تشکیل کانون هواداری که از فصل بعد به عنوان یک الزام برای باشگاه‌ها قرار خواهد داشت، بحث و تبادل نظر صورت گرفت تا با اصلاح و تکمیل آیین‌نامه، برای اجرا، ابلاغ شود.

مریم کاظمی‌پور معاون توسعه‌ی ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، تشکیل کانون هواداران باشگاه‌ها را به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار داد و نسبت به قرارگرفتن معاونت بانوان در ساختار اداری کانون‌های هواداری نکاتی را مطرح کرد.

کد خبر 6097468

دیگر خبرها

  • گزارش وزیر ورزش از اقدامات و افتخارآفرینی ورزش کشور به رئیس جمهور
  • تبریز میزبان نشست ملی هم اندیشی رؤسای گروه‌های توسعه ورزش همگانی
  • صدای مرحوم مسعود اسکویی را بشنوید
  • حضور وزیر ورزش در مراسم ترحیم مرحوم اسکویی
  • تدوین 4 آیین‌نامه جدید برای ارتقای فرهنگ هواداری در دستور کار وزارت ورزش
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود
  • جلسه معاون وزیر با تاج درباره اتفاقات اخیر
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مهرداد اسکویی