Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت کانادا هم اکنون بر سر دو راهی است که آیا بر شعار خود مبنی بر حقوق بشر بین المللی اصرار کند یا همچنان از منافع قابل توجه اقتصادی حاصل از صادرات تسلیحات به کشورهایی مثل عربستان سعودی بهره مند باشد. به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صداوسیمابه نقل ازشبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، اطلاعات و مطالب منتشر شده از شرق عربستان سعودی در رسانه های اجتماعی جرقه ای برای ماجرایی جنجال آفرین در کانادا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این اطلاعات و عکس ها و فیلم ها را فعالان حقوق بشر مخالف دولت عربستان سعودی در رسانه های اجتماعی منتشر کرده اند. برخی از این اطلاعات و تصاویر را نیز ظاهرا تعدادی از اعضای نیروهای امنیتی عربستان سعودی منتشر کرده اند. در این عکسها و فیلم هایی که از درگیری ها در منطقه قطیف عربستان منتشر شده است، تصاویری از تسلیحاتی وجود دارد که به گفته کارشناسان نظامی قطعا خودروهای زرهی گورکای ساخت کاناداست. اگر واقعی بودن این مسئله تایید شود، می تواند نقض سیاست های دفاعی کانادا باشد.آنتونی فنتون پژوهشگر روابط کانادا و کشورهای عرب خلیج فارس گفت انتشار این تصاویر به نوعی می تواند دولت کانادا را مجبور کند این واقعیت را بپذیرد کشورهایی مثل عربستان سعودی از این تسلیحات برای سرکوب مخالفان داخلی خود استفاده می کنند که خلاف سیاست‌های دفاعی کاناداست.کانادا درباره درگیری ها در شرق عربستان سعودی که اکثرا شیعه نشین است، ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است تحقیق می کند که آیا خودروهای ساخت کانادا در این قضیه استفاده شده است. دستورالعمل صادرات تسلیحات کانادا می گوید تجهیزات نظامی ساخت کانادا را نمی توان به جاهایی که احتمال می رود در نقض حقوق بشر استفاده شود، صادر کرد. با وجود این عربستان سعودی که اغلب هدف انتقادات گروههای حقوق بشری است، پس از آمریکا دومین خریدار تسلیحات ساخت کاناداست.سرجان ووستیک از دانشگاه اوتاوای کانادا گفت در جهان کشورهای معدودی هستند که صادرات تسلیحات خود را منوط به معیارهای حقوق بشری و دموکراتیک کنند. حتی کشورهایی که این معیارها را دارند مثل سوئد، آن را به درستی رعایت نمی کنند و به راحتی به کشورهایی مثل عربستان سعودی تسلیحات و تجهیزات نظامی می فروشند.اگر دولت کانادا مطمئن شود که خودروهای زرهی گورکای ساخت این کشور در درگیریهای شرق عربستان سعودی استفاده شده است، ممکن است قراردادهای بزرگتر تسلیحات با عربستان سعودی دچار مشکل شود. شاخه کانادایی شرکت ژنرال دینامیک انگلیس قراردادی ده ساله به ارزش یازده میلیارد دلار برای فروش این خودروهای زرهی به ریاض دارد. این قرارداد هزاران فرصت شغلی را برای کاناداییها تضمین می کند. فعالان حقوق بشر و احزاب سیاسی مخالف دولت کانادا از دولت می خواهند تا این قرارداد را لغو کند.پگی میسون رئیس موسسه مطالعات ریدوی کانادا گفت بسیار مضر و مخرب است که گفته شود فرصتهای شغلی کانادا باید به صادرات تجهیزاتی وابسته باشد که قرار است برای نقض آشکار و بسیار شنیع حقوق شهروندان و ظلم و ستم به آنها استفاده شود. اقتصاد کشور کانادا نباید از این طریق ساخته شود.دولت کانادا هم اکنون بر سر دو راهی قرار گرفته است که آیا بر شعار خود مبنی بر حقوق بشر بین المللی اصرار کند یا همچنان از منافع قابل توجه اقتصادی حاصل از صادرات تسلیحات به کشورهایی مثل عربستان سعودی بهره مند باشد. دانلود دانلود تصویر

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۵۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

آخرین دیدار امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند ۱۴۰۲ در جده و در جریان اجلاس فوق العاده Oic به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شد.

دیگر خبرها

  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی