Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییرات ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نسبت به سال گذشته نشان می دهد ظرفیت پذیرش در گروه های ریاضی و تجربی کاهش یافته و ظرفیت گروه علوم انسانی افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب رشته برای کنکور سراسری ۹۶ از پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶ آغاز می شود و داوطلبان تا ۲۳ مرداد فرصت دارند رشته های مورد علاقه خود را به ترتیب در فرم انتخاب رشته الکترونیکی درج کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظرفیت پذیرش نهایی که برای پذیرش دانشجو در دوره های روزانه، شبانه (نوبت دوم)، نیمه حضوری، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، پردیس های دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کدرشته های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اعلام شده ۷۴۴ هزار و ۴۱۸ نفر است.

این ظرفیت نسبت به سال گذشته که حدود ۷۵۰ هزار نفر بود حدود ۵ هزار نفر کمتر است.

بر اساس آمار سال ۹۵، ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال ۹۵ حدود ۷۵۰ هزار نفر بود که در نهایت ۳۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر در آزمون سراسری سال ۹۵ قبول شدند که از این تعداد ۲۲۷ هزار و ۵۱۸ نفر در دوره های با آزمون و بیش از ۱۷۱ هزار نفر در دوره های بدون آزمون پذیرفته شدند.

جدول مقایسه ظرفیت پذیرش کنکور سراسری سال ۹۵ با سال ۹۶ (بر اساس جداول دفترچه کنکور)

گروه های آزمایشی کل ظرفیت پذیرش سال ۹۵ کل ظرفیت پذیرش سال ۹۶ ظرفیت پذیرش روزانه سال ۹۵ ظرفیت پذیرش روزانه سال ۹۶ علوم ریاضی و فنی ۲۵۳ هزار و ۴۲ نفر ۲۳۵ هزار و ۴۹۷ نفر ۴۹ هزار و ۵۲۹ نفر ۵۲ هزار و ۵ نفر علوم تجربی ۱۵۵ هزار و ۴۷۲ نفر ۱۵۴ هزار و ۵۸۲ نفر ۴۷ هزار و ۸۷۶ نفر ۴۷ هزار و ۴۸۹ نفر علوم انسانی ۲۹۸ هزار و ۹۴۷ نفر ۳۱۰ هزار و ۹۲۵ نفر ۲۴ هزار و ۳۴۳ نفر ۲۵ هزار و ۷۶۳ نفر

گروه علوم ریاضی و فنی

بر اساس دفترچه کنکور میزان ظرفیت پذیرش در گروه علوم ریاضی و فنی در سال ۹۵ تعداد ۲۵۳ هزار و ۴۲ نفر بود که این میزان در سال ۹۶ به تعداد ۲۳۵ هزار و ۴۹۷ نفر کاهش یافته است.

همچنین ظرفیت پذیرش در دوره روزانه گروه علوم ریاضی و فنی در سال ۹۵ تعداد ۴۹ هزار و ۵۲۹ نفر بود که این میزان در سال ۹۶ به ۵۲ هزار و ۵ نفر افزایش یافته است.

ظرفیت پذیرش در دوره شبانه یا نوبت دوم این گروه آزمایشی در سال ۹۵ به میزان ۱۲ هزار و ۶۷۴ نفر بود که در سال ۹۶ به ۱۱ هزار و ۴۱۴ نفر کاهش یافت.

همچنین ظرفیت پذیرش در دوره پیام نور گروه علوم ریاضی و فنی در سال ۹۵ تعداد ۸۲ هزار و ۸۱۴ نفر بود که این میزان در سال ۹۶ به ۷۸ هزار و ۷۸ نفر کاهش یافته است.

گروه علوم تجربی

بر اساس دفترچه کنکور میزان ظرفیت پذیرش در گروه علوم تجربی در سال ۹۵ تعداد ۱۵۵ هزار و ۴۷۲ نفر بود که این میزان در سال ۹۶ به میزان ۱۵۴ هزار و ۵۸۲ نفر کاهش یافته است.

همچنین ظرفیت پذیرش در دوره روزانه گروه علوم تجربی در سال ۹۵ از میزان ۴۷ هزار و ۸۷۶ نفر در سال ۹۵ به ۴۷ هزار و ۴۸۹ نفر در سال ۹۶ کاهش یافت.

ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره شبانه یا نوبت دوم گروه علوم تجربی هم نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از ۷ هزار و ۶۸۳ نفر در سال ۹۵ به ۶ هزار و ۸۹۱ نفر در سال ۹۶ رسیده است.

ظرفیت پذیرش در دوره پیام نور گروه علوم تجربی هم ۶۸ هزار و ۴۲ نفر در سال ۹۵ به ۶۵ هزار و ۶۷۲ نفر در سال ۹۶ کاهش یافت.

گروه علوم انسانی

میزان ظرفیت پذیرش در گروه علوم انسانی در سال ۹۵ بر اساس دفترچه کنکور، تعداد ۲۹۸ هزار و ۹۴۷ نفر بود که این میزان در سال ۹۶ تعداد ۳۱۰ هزار و ۹۲۵ نفر افزایش یافته است.

ظرفیت پذیرش در دوره روزانه گروه علوم انسانی در سال ۹۵ از تعداد ۲۴ هزار و ۳۴۳ نفر به ۲۵ هزار و ۷۶۳ نفر در سال ۹۶ افزایش یافت.

همچنین ظرفیت پذیرش در دوره شبانه گروه علوم انسانی در سال ۹۵ تعداد ۷ هزار و ۲۲۴ نفر بود که در سال ۹۶ به ۶ هزار و ۶۲۵ نفر کاهش یافت.

ظرفیت پذیرش در دوره پیام نور گروه علوم انسانی نیز از ۲۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر در سال ۹۵ به ۲۲۲ هزار و ۵۶۰ نفر در سال ۹۶ افزایش یافت.

ظرفیت گروه های هنر و زبان های خارجی نسبت به سال گذشته نیز کاهش یا افزایش محسوسی نداشته است. ظرفیت پذیرش در گروه هنر در سال ۹۵ بیش از ۱۹ هزار نفر بود که این میزان در سال ۹۶ نیز همین حدود است. این موضوع در مورد گروه زبان های خارجی نیز صادق است و ظرفیت پذیرش در این گروه نیز در سال ۹۵ و سال ۹۶ بیش از ۲۳ هزار نفر است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۷۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۵هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

۱۴ هزار و ۹۰۰ داوطلب کنکور سراسری (نوبت اول) در استان خراسان جنوبی باهم رقابت کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند؛ همزمان با آغاز نوبت اول آزمون سراسری سال  1403، تعداد 2959 داوطلب در گروه‌های علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در دانشگاه بیرجند همزمان با سراسر کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند.

نوبت اول کنکور سراسری سال 1403 در گروه‌های علوم ریاضی و علوم انسانی همزمان با سراسر کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

در این رقابت 3307 داوطلب شامل 1903 نفر زن و 1404 مرد در پردیس علوم، پردیس مهندسی، پردیس علوم رفتاری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سالن امید و سالن ورزشی فجر دانشگاه بیرجند به رقابت پرداختند.

همزمان با آغاز کنکور سراسری، این آزمون در 10 شهرستان خراسان جنوبی نیز برگزار شد.

 14900 داوطلب در  تمام گروه‌های آزمونی نوبت اول کنکور سراسری، در خراسان جنوبی به رقابت با یکدیگر پرداختند که از این تعداد 6354 داوطلب در دانشگاه بیرجند در آزمون شرکت کردند.

همزمان با برگزاری آزمون داوطلبان گروه‌های آموزشی علوم ریاضی و علوم انسانی، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند و رئیس ستاد استانی آزمون سراسری در خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان از روند برگزاری آزمون بازدید کرد.

به گزارش تسنیم، در کل کشور تعداد 128 هزار و 362 داوطلب در آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی شرکت کردند که از این تعداد 47 هزار و 112 نفر معادل 37 درصد داوطلبان زن و تعداد 81 هزار و 250 نفر معادل 63 درصد داوطلبان مرد بودند.

در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی در کل کشور تعداد 384 هزار و 960 داوطلب شامل تعداد 250 هزار و 345 نفر معادل 65 درصد داوطلبان زن و تعداد 134 هزار و 615 نفر معادل 35 درصد داوطلبان مرد بودند.

انتهای پیام/250

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • رقابت ۱۵هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی
  • رقابت بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد
  • آغاز کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان ریاضی و انسانی
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در اصفهان
  • آغاز آزمون سراسری علوم ریاضی و علوم انسانی
  • رقابت کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» آغاز شد