Web Analytics Made Easy - Statcounter

رژیم صهیونیستی که تا مدتی پیش به دنبال تحقق رویای از نیل تا فرات بود، امروز برای تضمین امنیت ساکنان خود در چهارگوشه فلسطین اشغالی ۶ دیوار حائل احداث کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الجزیره، رژیم اشغالگر قدس از سال 2010 تاکنون مجموعه‌ای از دیوارهای مرزی را با هدف تضمین امنیت اسرائیل و حمایت از مرزهای این رژیم از طرف‌ها و جبهه‌های مختلف طراحی و تأسیس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احداث این دیوارها نشانه ای از شکست اسرائیل در تحقق امنیت ساکنان سرزمین‌های اشغالی با وجود ترورها و جنایت‌ها و جنگ‌هایی است که این رژیم در جبهه‌های مختلف به راه انداخته است.

احداث این دیوارها رویکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبتنی بر ایجاد امنیت و نظریه دیوار آهنین را نشان می‌دهد که اعتقاد دارد قدرت و تقویت برتری نظامی و انزوای امنیتی اسرائیل از محیط اطراف آن بهترین تضمین برای حفظ امنیت این رژیم است.

تاکنون شش دیوار امنیتی میان اسرائیل در طول مرزهای این رژیم با مصر و اردن و سوریه و لبنان و نوار غزه طراحی شده، بعلاوه اینکه بزرگ‌ترین دیوار حائل در کرانه باختری تاسیس شده است.

در این مقاله مهم‌ترین دیوارهای احداث شده از سوی رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

دیوار حائل با کرانه باختری

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دیوارهای رژیم صهیونیستی ، دیوار حائل است که این رژیم در کرانه باختری در نزدیکی خط سبز برای جلوگیری از ورود ساکنان فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی یا شهرک‌های صهیونیست‌نشین نزدیکی کرانه باختری احداث کرده است. آغاز احداث این دیوار به تاریخ 23 ژوئن 2002 در دوره نخست وزیری آریل شارون باز می‌گردد.

دیوار حائل از اراضی مسکونی و زراعی کرانه باختری عبور کرده و مانع از دسترسی فلسطینیان به تعدادی از خیابان‌ها و مزارع خود می شود. نحوه احداث این دیوار در منطقه شمالی به گونه‌ای است که باعث انزوای بیش از 5000 فلسطینی شده است که در مناطق بین خط سبز و دیوار حائل گیر افتاده‌اند. مقامات رژیم صهیونیستی مجموعه‌ای از درب های تردد را در این دیوار تعبیه کرده‌اند که برای عبور و مرور از آن سامانه ای برای صدور مجوز طراحی شده است.

طول این دیوار در کرانه باختری اشغالی بالغ بر 770 کیلومتر است که 142 کیلومتر آن در بخش اطراف قدس قرار دارد و غلاف قدس نامیده می شود. ارتفاع این دیوار نیز تا 8 متر می رسد. در حال حاضر 539 کیلومتر از این دیوار یعنی حدود 70 درصد آن تکمیل شده و حدود 62 کیلومتر یعنی 7 درصد در حال احداث است و حدود 170 کیلومتر از آن یعنی 22 درصد نیز باقی مانده است.

دیوار غزه

دیواری با بتون آرمه که بر روی زمین و زیر زمین کشیده شده است. نظامیان رژیم اشغالگر قدس احداث این دیوار را در سپتامبر سال 2016 در مرز فلسطین اشغالی و نوار غزه با هدف ایجاد امنیت برای شهرک‌نشینان نزدیک مناطق مرزی و مقابله با خطر تونل‌های حفاری شده توسط مقاومت فلسطین احداث می‌کنند. هزینه ساخت این دیوار بالغ بر نیم میلیارد دلار است.

طول دیوار سیمانی نوار غزه به ده‌ها کیلومتر در مناطق مرزی بین اسرائیل و غزه می رسد . این دیوار با عمق زیاد در زیر زمین احداث می‌شود تا بتواند مانع از نفوذ عناصر مقاومت فلسطین به داخل سرزمین‌های اشغالی شود. گادی ایزنکوت رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی این دیوار را بزرگ‌ترین پروژه در تاریخ ارتش این رژیم برشمرده است. ارزش مالی این پروژه بالغ بر 2 میلیارد شیکل (532 میلیون دلار) برآورد شده ، اما رسانه‌های عرب زبان می‌نویسند این هزینه به یک میلیارد دلار نیز می رسد. هدف از احداث این دیوار ، ایجاد مانعی بتنی در برابر نفوذ عناصر مقاومت فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی است.

رسانه‌ها در آگوست 2016 گزارش دادند که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مناقصه‌هایی را برای حفاری و احداث دیوار جدید به طول 60 کیلومتر منتشر کرده تا بتواند تمامی مرزهای نوار غزه را احاطه کند. البته مهلت زمانی که احداث این دیوار طول خواهد کشید، مشخص نشده است . چرا که این دیوار باید چندین متر در زیر زمین و چند متر در روی آن احداث شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دیوار همین است که باید در عمق بالایی از زمین احداث شود و چندین طبقه در زیر زمین و روی آن داشته باشد.

دیوار اردن

دیدار اردن با طول 30 کیلومتر در نواحی مرزهای شرقی این رژیم با اردن تأسیس می شود. هزینه احداث این دیوار بالغ بر 300 میلیون شیکل (78 میلیون دلار) است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اول ژانویه 2012 از طرح احداث این دیوار خبر داد و تأکید کرد که این رژیم دیواری امنیتی در نواحی مرزی اردن و طول منطقه وادی عربه طراحی و احداث خواهد کرد.

بنا بر اعلام رژیم صهیونیستی هدف از احداث این دیوار حمایت از مرزهای فلسطین اشغالی در برابر اردن و جلوگیری از نفوذ عناصر مهاجر آفریقایی به سرزمین‌های اشغالی است. این پروژه نیازمند راهسازی و ایجاد برج و احداث و نصب ابزارهای پیشرفته رصد و پیگیری تحولات در نزدیکی فرودگاه ایلان رامون است که در منطقه تمناع قرار دارد. ده‌ها پیمانکار و صدها کامیون وابسته به اداره مهندسی و ساخت و ساز در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در احداث این پروژه حضور دارند.

دیوار مصر

کابینه رژیم صهیونیستی در آغاز سال 2010 با احداث دیواری در امتداد بخشی از مرزهای سرزمین‌های اشغالی با مصر موافقت کرد. همچنین مقرر شد در این دیوار دستگاه‌های پیشرفته نظارت به بهانه جلوگیری از نفوذ عناصر مهاجر غیرقانونی و فعالان سیاسی به داخل سرزمین‌های اشغالی نصب شود تا به ادعای صهیونیست ها هویت دموکراتیک و یهودی اسرائیل تضمین شود.

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در مطلبی نوشت که نتانیاهو با طرح احداث دیوار حائل در طول مرزهای مصر از شهر ایلات در خلیج عقبه تا تقاطع مرزهای مصر با فلسطین اشغالی و نوار غزه با هزینه مالی بالغ بر 400 میلیون دلار موافقت کرده است. نتانیاهو گرچه در این نشست تأکید کرد که تصمیم به احداث این دیوار یک تصمیم استراتژیک برای تضمین حفاظت از هویت یهودی و دموکراتیک! رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، اما به نظر می رسد این دیوار نیز با هدف مشابه دیوارهای دیگر احداث شده و برای جلوگیری از انجام اقدامات نظامی ضد صهیونیست ها و شهرک نشینان تاسیس شده است.

در همین راستا در اوایل آغاز 2017 روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت که مقامات رژیم اشغالگر قدس برای احداث دیوار حائل در زیر زمین در طول مرزهای جنوبی سرزمین‌های اشغالی با مصر برنامه‌ریزی می‌کنند. روزنامه مذکور علت این اقدام را ناتوانی نیروهای امنیتی مصر در متوقف کردن فعالیت‌های گروه‌های مسلح در صحرای سینا و نگرانی اسرائیل از کشیده شدن عملیات آنها به داخل سرزمین‌های اشغالی توصیف کرده است.

این دیوار شبیه دیوار صهیونیستی احداث ‌شده در طول مرزهای نوار غزه است و بنابراین گزارش صهیونیستی مراحل اولیه آن تنها در یک کیلومتر به تصویب رسیده و به ارتش رژیم اسرائیل این امکان را می‌دهد تا تونل‌های حفرشده در زیر صحرای سینا را شناسایی کند. با ادامه احداث این دیوار ، طول آن سه کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی گرچه هدف از احداث این دیوار را دور کردن تهدیدات گروه‌های تروریستی نظیر داعش از طریق استفاده از تونل‌ها در صحرای سینا توصیف کرده است، اما این گروه‌ها هرگز عملیات و حملاتی را ضد اهداف اسرائیلی در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی انجام نداده‌اند.

دیوار جولان

کابینه رژیم صهیونیستی احداث دیوار در مرزهای جولان اشغالی تحت اشغال خود از سال 1967 تاکنون را تصویب کرده است. شبکه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی در اواخر ژوئن 2011 با اعلام این خبر تأکید کرد که دیدار مذکور 8 متر ارتفاع خواهد داشت و طول آن چهار کیلومتر بوده و در نزدیکی روستای مجدل شمس و به صورت ویژه در منطقه تل الصیحات (تل الصراخ: تپه داد و فریاد) احداث خواهد شد. نامگذاری این منطقه از آن رو است که اشغالگری رژیم صهیونیستی در این منطقه باعث دور شدن ساکنان آن از نزدیکان خود در بخش سوری جولان شده و آن ها برای گفتگو با خانواده‌ها و نزدیکان خود در داخل اراضی سوریه از بلندگو استفاده می کنند.

گرچه در درجه اول احداث این دیوار در مساحت چهار کیلومتر اعلام شده بود اما بعداً مشخص شد که طول این دیوار 70 کیلومتر بوده و مناطق مرزی با سوریه که پیش ‌از این خطرناک توصیف نکرده بود نیز به آن اضافه شده است. این دیوار از منطقه الحمه در جنوب بلندی های جولان آغاز شده و تا گذرگاه القنیطره در شمال جولان اشغالی امتداد پیدا می‌کند.

دیوار لبنان

احداث دیوار مرزی سیمانی در مرزهای سرزمین‌های اشغالی و لبنان در سال 2012 از سوی رژیم صهیونیستی به طول تقریباً یک کیلومتر تا ارتفاع حدود 8 متر آغاز شد که مناطق کفرکلای لبنان و شهرک صهیونیست‌نشین المطلة واقع در روبروی آن در سرزمین‌های اشغالی را از هم جدا می‌کند. کفرکلا و المطلة به هم مشرف هستند و کسانی که از یکی از این مناطق عبور می‌کنند، می‌توانند اتفاقات موجود در طرف مقابل را به خوبی مشاهده کنند. این دو منطقه یک گذرگاه مشترک نیز دارند.

رژیم صهیونیستی که تا پیش از این تلاش داشت مرزهای جغرافیایی خود را گسترش داده و در همین راستا طرح نیل تا فرات را تبلیغ می‌کرد، در جریان شکست های متوالی دو دهه گذشته از محور مقاومت، برای حفظ امنیت شهروندان و ارتشش، خود را در این شش دیوار محصور کرده است.

انتهای پیام/

R36346/P36447/S8,90/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۸۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی

به نقل از رسانه جنگ گروه‌های مقاومت اسلامی عراق، در این بیانیه تأکید شده است:برپایه ادامه رویکرد ما در مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی، یاری ساکنان غزه و در پاسخ به کشتار صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی، این موضع توسط مجاهدان مقاومت اسلامی عراق مورد هدف قرار گرفت.

مقاومت اسلامی عراق پنجشنبه شب نیز دو بیانیه دیگر را منتشر کردند که در یک عملیات دو هدف حیاتی در تل آویو را هدف قرار دادند که برخی منابع اعلام کردند که یکی از آن اهداف را مرکز «گلیوت» وابسته به موساد بوده است.

در حمله دیگر نیز مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که یک هدف حیاتی را در بئر السبع در جنوب سرزمین‌های اشغالی هدف حمله موشک کروز پیشرفته الارقب قرار داده که موشک به صورت مستقیم به هدف برخورد کرده است.

براساس اینفوگرافی که به تازگی رسانه جنگ نیرو‌های مقاومت منتشر کرده‌اند، مقاومت اسلامی عراق در ۲۰۰ روزه گذشته که از طوفان الاقصی می‌گذرد، به ترتیب ۲۴۳ عملیات حمله به ۹۰ هدف در خاک عراق، ۶۵ حمله به اهداف در اراضی اشغالی و ۸۸ حمله به هدف در سوریه انجام داده است.

گروه مقاومت اسلامی عراق در عملیات‌های گذشته به سرزمین‌های اشغالی، هشدار داده بود که در صورت ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عملیات خود علیه مواضع این رژیم را تشدید خواهد کرد.

این گروه پس از انجام عملیات‌های خود در سرزمین‌های اشغالی، همواره بر حمایتش از مردم غزه و تشدید حملات علیه اشغالگران در ماه مبارک رمضان تأکید کرده بود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پایان یورش بیش از ۱۲ ساعته نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم
  • پایان یورش بیش از ۱۲ ساعته نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم+ فیلم
  • یورش گسترده اسرائیل به طولکرم و درگیری با مقاومت فلسطین
  • آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است
  • حملات حزب الله به مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین
  • حمله پهپادی حزب الله به الجلیل اشغالی/ موشک‌باران جبل میرون+ فیلم
  • سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی
  • تجاوز آمریکا و انگلیس به صعده یمن
  • محاصره کارخانه اسلحه‌سازی حامی رژیم صهیونیستی در انگلیس
  • مأموریت دشوار بلینکن