Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران با اعلام اينکه در 12 سال گذشته يعني از سال 84 تا سه ماهه اول سال 96، شهرداري تهران 73 هزار و 476 ميليارد تومان عملکرد نقد داشته است، گفت: براساس گزارش نهايي تمامي اعداد و ارقام در تفريغ ذکر شده که حاکي از آن است که 96 درصد عملکرد شهرداري تحقق يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خبرگزاري آريا، قدرت گودرزي در سيصد و شصت و هفتمين جلسه علني، در تشريح گزارش عملکرد معاون مالي شهرداري تهران با بيان اينکه درآمدهاي شهرداري در بخش غيرنقد 52 هزار و 713 ميليارد تومان مصوب درآمدي از سوي شورا بوده که 45 هزار و 308 ميليارد تومان آن محقق شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع 12 سال گذشته 130 هزار و 211 ميليارد تومان درآمد مصوب شهرداري بوده که از اين مبلغ 118 هزار و 784 ميليارد تومان هزينه شده است که در مجموع به صورت ميانگين 91 درصد از بودجه مصوب محقق شده است.
وي با اشاره به اينکه درآمد شهرداري دو نوع بوده است، متذکر شد: درآمدهاي پايدار و ساير درآمد ها، درسال 84 که کل درآمد شهرداري نقد بوده است 1323 ميليارد تومان بوده که217 ميليارد تومان آن به ميزان 16 درصد پايدار بوده است.
گودرزي با اشاره به اينکه 1106 ميليارد تومان نيز به ساير درآمد هاي شهرداري اختصاص داشته است، افزود: در سال84 شهرداري تهران 84 درصد درآمد ناپايدار داشته، اما اين عدد در سال95 برابر 5 هزار و 102 ميليارد تومان بوده است که 33 درصد بودجه را تشکيل مي دهد و 67 درصد نيز به ساير درآمدها اختصاص داشته است.
معاون مالي شهرداري تهران ادامه داد: درآمدهاي پايدار شهرداري در 12 سال گذشته مشخص است، اين درآمد ها شامل عوارض ارزش افزوده، عوارض نوسازي، عوارض کسب و پيشه، عوارض خودرو، عوارض بهاي خدمات پسماند، عوارض حفاري، تبصره 2 ماده 32 و ساير آيتم هاست که مجموع اين درآمدها در سال 84 برابر با 217 ميليارد تومان بوده است.
وي بيان کرد: در سال 95 عوارض ارزش افزوده برابر 3هزار و 991 ميليارد تومان افزايش يافته و ساير درآمد ها نيز افزايش يافته است. به طوري که مجموع درآمدهاي پايدار به 5 هزار و 152 ميليارد تومان رسيده است. تا سال 62 بيش از 45 درصد از اعتبارات شهرداري از بودجه عمومي دولت حاصل مي شد، اما بعد از 34 سال لايحه درآمد پايدار ارايه نشده است. شهرداري ها دنبال آن بودند که درآمد پايدار تحقق يابد، از اين رو تقاضا کردند از محل ارزش افزوده به شهرداري ها نيز رديف بودجه اي اختصاص يابد، اما شاهد بوديم که دولت در سال گذشته به جاي اينکه اين درآمد ارزش افزوده را بيشتر کند، 50 درصد آن را نيز کاست.
گودرزي با يادآوري اينکه قبل از سال81 قانون تجميع عوارض نبود و شهرداري ها مستقيما از همه جا عوارض خود را مي گرفتند و راحت بودند، ياداوري کرد: اگر رقم حاصل از تجميع عوارض کم بود به اين دليل نبود که نمي توانستيم عوارض را بگيريم به اين جهت بود که ميزان آن کم بود. سال 81 تصويب شد همه اين عوارض ها به عنوان تجميع عوارض جمع شود، اما با اين وجود شاهد بوديم که عوارض شهرداري ها نسبت به سابق کمتر نيز شدند.
وي با اشاره به اينکه اين تجميع عوارض تا سال 87 ادامه داشت و در سال 87 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب شد، افزود: بر اساس اين قانون به جاي اينکه تجميع عوارض را 100 درصد به شهرداري ها بدهند، در همان اول 50 درصد واگذار مي شد. يعني تجميع عوارضي که عوارض خود شهرداري ها بود شامل 50 درصد از ماليات بر ارزش افزوده مي شد که هر سال درصدي به کل اين ماليات اضافه مي شد هرچند اين درصد رشد به سهم شهرداري ها اضافه نمي شد و از پنجاه درصد به نزديک 33 درصد امروز رسيد. بنابراين بايد اعلام کنيم درست است که به نسبت ساير بودجه ها رشد داشته است، اما اگر همان عوارض خودمان را در اينجا مي گرفتيم بيشتر از اين ارقام بود.
معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران با اعلام اينکه فهرست ساير درآمد هاي شهرداري تهران که شامل اوراق مشارکت، عوارض شهرسازي، درآمد حاصل از فروش املاک، درآمد حاصل از سرمايه گذاري و درآمد حاصل از مجتمع هاي ايستگاهي بوده است در سال 84 برابر با هزار و 106 ميليارد بوده است، گفت: اين رقم در سال 1395 برابر با 15 هزار و 861 ميليارد تومان بوده است.
گودرزي با اعلام اينکه هزينه هاي شهرداري تهران از 130 هزار و 211 ميليارد تومان اعتبار مصوب به 118 هزار و 784 ميليارد تومان تا پايان سه ماهه اول امسال رسيده که همه آن هزينه شده است، افزود: برابر اعتبارات مصوب، اعتبار تملک و دارايي ها 61.1 درصد ، اعتبار تملک دارايي هاي مالي 8.2 درصد و اعتبار هزينه اي يا جاري 30.7 درصد بوده است اما در عملکرد جاري ما 25.8 درصد بوده است که اين نقطه قوت شهرداري است که اين هزينه در ساخت مترو و توسعه زير ساخت ها و پروژه ها هزينه شده است. اين در حالي است که اگر با دولت مقايسه کنيم تنها 10 تا 15 درصد بودجه براي بودجه سرمايه اي است و ما بقي هزينه هاي جاري است.
وي با ياداوري اينکه شهرداري تهران پرداخت ها را اولويت بندي کرده به طوريکه امروز اولين اولويت ما حقوق و مزايا است، ادامه داد: اولويت بعدي شهرداري تهران مترو و نگهداشت شهر است. بر اين اساس خطوط مترو در سال 84 برابر 104 کيلومتر بوده است که در سال 96 به حدود 300کيلومتر رسيده است. تعداد ايستگاه هاي مترو نيز از 36 ايستگاه به170 ايستگاه، ناوگان مترو از 287 لوکوموتيو به 1732 لوکوموتيو، طول تونل هاي درون شهري از صفر کيلومتر در سال 84 به 24 کلومتر، طول بزرگراه ها از 304 کيلومتر به 554 کيلومتر، تقاطع هاي غير همسطح از 157 دستگاه به 344 دستگاه، مساحت فضاي سبز از 29 هزار هکتار به 52 هزار هکتار، ايستگاه هاي آتش نشاني از 72 ايستگاه به 129، سرانه فضاي سبز از 9.2 به 1607 درصد، مجموعه هاي ورزشي از 57 هکتار به 320 هکتار رسيده است. همچنين سوله هاي مديريت بحران که تا پيش از اين در شهر وجود نداشته است م اکنون به تعداد 113 سوله وجود دارد.
وي ادامه داد: تعداد سراي محلات نيز از 8 عدد به 334 سرا و نوسازي بافت فرسوده از 27هکتار به 688 هکتار رسيده است. همچنين اقدامات شاخصي مثل ساخت برج ميلاد، نمايشگاه دائمي گل و گياه، باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب، فرهنگسراها و ... نيز در اين مدت صورت گرفته که همگي در مقياس کلان و قابل توجه است.
معاون مالي شهرداري تهران با اشاره به اينکه بارها شنيده شده که منتقدان مديريت شهري تهران را شهر سوخته مي نامند و مي گويند که قرار است شهر سوخته تحويل بگيرند، گفت: ارزش تقريبي املاکي که در اين 12 سال تملک کرديم 22 هزار و 845 ميليارد تومان بوده است. ارزش تقريبي تهاتر املاک نيز 11 هزار و 92 ميليارد تومان بوده است. يعني دارايي هاي شهرداري تهران در اين مدت بيش از دو برابر افزايش يافته است.
گودرزي با اعلام اينکه دستاوردهاي ناشي از تملک ها توسعه سراي محلات، بازارهاي ميادين ميوه و تره بار، تعداد ايستگاه هاي مترو، مساحت بوستان هاي درون شهري، تعداد ايستگاه هاي آتش نشاني و طول بزرگراه ها بوده است، خاطرنشان کرد: در بزرگراه امام علي(ع) 8 هزار و 847 مورد ملک به مساحت 176 هکتار تملک کرديم، در بزرگراه شهيد زين الدين و خرازي نيز 1396 مورد ملک تملک کرديم. در بزرگراه هاي آزادگان 209 هکتار، صياد شيرازي 46 هکتار، يادگار امام (ره) نيز 13 هکتار و تعريض خيابان حضرت امام نيز 33 هکتار، تعريض خيابان پيروزي 61 هکتار، نمايشگاه شهر آفتاب 270 هکتار تملک کرده ايم.
وي با ياداوري اينکه در سازمان سرمايه گذاري شهرداري تهران 116 قرارداد منعقد شده است که ارزش ريالي آن ها معادل 12 هزار و 670 ميليارد تومان بوده است، يادآوري کرد: ارزش قدرالسهم بخش خصوصي 8 هزار و 797 ميليارد تومان و ارزش قدر السهم نيز 4 هزار و 335 ميليارد تومان بوده است.
گودرزي در زمينه بدهي هاي شهرداري نيز گفت: اولا بدهي داشتن نقطه قوت است، ما تعهد ايجاد مي کنيم براي افزايش سرمايه شهر. بر همين اساس تا امروز ديون مناطق 22 گانه 6 هزار و 351 ميليارد تومان بوده که در اين رقم پيمانکاران، املاک، بيمه و ماليات هم ديده شده است. همچنين ديون سازمان ها و شرکت ها 2 هزار و 168 ميليارد تومان است. از همين رو اعلام مي کنم درمجموع شهرداري تهران 8 هزار و 519 ميليارد تومان مجموعه ديونش است.
وي با يادآوري اينکه در بانک ها ميزان بدهي بابت تسهيلات دريافتي شهرداري تهران تا امروز 6 هزار و 992 ميليارد تومان است متذکر شد: اين ميزان بدهي ها معادل اصل وام است شايد يک تا حداکثر دو هزار ميليارد تومان براي سود و جرايم نيز وجود داشته باشد. از همين رو مجموع بدهي ها معادل 15 هزار و 511 ميليارد تومان است که شامل ديون شهرداري در املاک و پيمانکاري، بيمه، ماليات، تسهيلات بانکي و ... است. اينکه عدد هاي 60 و 40 هزار ميليارد توماني اعلام مي شود درست نيست. اميدوارم از اين به بعد دوستان مصاحبه ها را اصلاح کنند.
گودرزي با يادآوري اينکه شهرداري امروز هيچ سند پشت باجه ندارد و آنچه تا امروز به عنوان بدهي ذکر مي شود همين رقم 15 هزار و 511 ميليارد تومان است، بيان کرد: کسي که طلبکار است تا صورت وضعيت نياورد، تبديل به قرارداد نمي شود. پس با توجه به رقم بودجه شهرداري تهران طي 12 سال گذشته که معادل 130 هزار و 211 ميليارد تومان بوده است، سهم ديون ايجادي در حدود 6.5 درصد اين رقم است.
معاون مالي شهرداري تهران با اعلام اينکه ما سه ملک به بانک شهر به صورت صورتجلسه شده با حضور رئيس شوراي اسلامي شهر تهران تحويل داده ايم، گفت: معادل سه هزار ميليارد تومان سه ملک در کنار اتوبان چمران، دردشت و مهرويلا واگذار کرده ايم که در مجموع سه هزار و 10 ميليارد تومان ارزش اين سه ملک است. 60 درصد شهروند و شهرآفتاب نيز مطابق مصوبه شوراي شهر واگذار شده است که هم اکنون در حال کارشناسي است. علاوه بر اين ميزان دو هزار ميليارد تومان تراکم و پروانه نيز به صورت صورتجلسه که هزار ميليارد تومان آن کارسازي شده واگذار شده است که در مجموع 9 هزار و 247 ميليارد تومان اصل وام بوده است و 7 هزار ميليارد تومان آن رقم در اين بازپرداخت ها مسترد شده است.
وي ادامه داد: مطالبات شهرداري از دولت نيز در کنار بدهي ها وجود دارد که در مجموع 19 هزار ميليارد تومان آن تاييد شده است. اما آنچه مهم است اين است که 15 هزار و 138 ميليارد تومان از بدهي هاي شهرداري در 10 آيتم از سوي سه سازمان حسابرسي تاييد شده است. علاوه بر اين يک ميليارد دلار محل صندوق ذخيره ارزي شهرداري طلب کار است که در مجموع 19 هزار ميليارد تومان مي شود.
گودرزي با يادآوري اينکه منابع موجود شهرداري تهران که قابل مصرف هستند 1080 ميليارد تومان است که شامل املاک قابل فروش نيز مي شود، افزود: نمي توانيم خام فروشي کنيم. پروژه هاي مشارکتي و سرمايه گذاري الان 9 هزار و 171 ميليارد تومان است که شامل پروژه هاي قابل فروش نيز هست. معادل 400 ميليارد تومان نيز در مجتمع هاي ايستگاهي زمين هايي داريم که قابل فروش است و در مجموع 10 هزار و 651 ميليارد تومان منابع قابل مصرف وجود دارد. با اين حساب شهرداري تهران نه تنها بدهي ندارد بلکه حدود 14 هزار ميليارد تومان منابع موجود دارد که مي تواند از آنها استفاده کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۰۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور

 به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، آمار‌ها حاکی از آن است که مجموع تسهیلات غیرجاری ۲۴ بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۴۵ همت رسیده است که در مقایسه با رقم پایه پولی، بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور ارزش دارد.
 

 میزان مطالبات غیرجاری هر یک از بانک‌ها در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ بررسی شده است. در حالت کلی زمانیکه از مدت زمان اتمام قرارداد بیش از دو ماه گذشته باشد و بخشی از تعهدات همچنان تسویه نشده باشد، مطالبات مربوطه بانک در زمره مطالبات غیرجاری قرار می‌گیرد.

بانک‌ها در انتهای هر فصل آمار و جزئیات اطلاعات مربوط به باقی مانده تسهیلات کلان پرداختی خود به اشخاص یا به عبارتی تسهیلات کلان غیرجاری خود را منتشر می‌کنند. در حالت کلی مشاهده می‌شود مجموعا ۶۴۵ همت ارزش تسهیلات کلان غیرجاری شبکه بانکی در پایان اسفند ۱۴۰۲ بوده است که ارزش آن بیش از نصف کل پایه پولی کشور برآورد می‌شود.

شایان ذکر است در این گزارش صرفا آمار مربوط به ۲۴ بانک بررسی شده و موسسه اعتباری ملل و بانک ایران و ونزوئلا به دلایل آماری وارد بررسی‌ها نشده است.

 

سبقت تسهیلات غیرجاری بانک صنعت و معدن از بانک آینده
مشاهده می‌شود بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در پایان سال ۱۴۰۲ متعلق به بانک صنعت و معدن بوده که با رقم ۲۴۰.۴ همت از بانک آینده با ۱۲۵ همت تسهیلات غیرجاری پیشی گرفته است.

در رده سوم نیز بانک صادرات با ۱۰۹ همت تسهیلات غیرجاری در جایگاهی بالاتر از بانک صادرات با ۴۹.۵ همت ارزش تسهیلات سررسید شده بیش از ۲ ماه قرار دارد.

در مقام‌های بعدی نیز بانک ملی، توسعه صادرات، پارسیان و تجارت نیز به ترتیب ارزش تسهیلات غیرجاری خود در پایان سال ۱۴۰۲ را در میان ۲۴ تا ۱۰ همت اعلام کرده‌اند.

مشاهده می‌شود ۱۸ بانک مورد بررسی دیگر نیز کمتر از ۱۰ همت تسهیلات غیرجاری در پایان سال گذشته به ثبت رسانده‌اند که از این میان تسهیلات مورد بررسی نیمی از آن‌ها کمتر از ۲ همت بوده است.

تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، خوب یا بد؟
به‌طور کلی تسهیلات غیرجاری می‌تواند منجر به افزایش ریسک انباشته در ترازنامه بانک‌ها شود و یا نقدینگی در دسترس بانک اختلال ایجاد کند، این موضوع ممکن است حتی در برهه‌هایی منجر به توسل به آخرین پناه یعنی بانک مرکزی شود. به همین ترتیب پایین بودن میزان تسهیلات غیرجاری یکی از معیار‌های قضاوت در رابطه با عملکرد بانک‌ها در گزینش مشتریان خوش‌حساب به شمار می‌آید.

باید توجه شود مسئله تسهیلات تکلیفی، تامین مالی طرح‌های دولت و جبران کسری بودجه یکی از دلایل عمده در رابطه با بالا بودن میزان تسهیلات غیرجاری بانک‌های دولتی است. در مقابل برخی از بانک‌ها نیز به دلایلی همچون کج‌گزینی و مخاطره اخلاقی، رانت جویی یا طرح‌های غیر اقتصادی تولیدی متحمل تسهیلات غیرجاری چشمگیری شده‌اند.

دیگر خبرها

  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • شهرداری در حوزه بافت فرسوده چه کرد؟
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران