Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-02@03:02:17 GMT

گزارش مکتوب: مرگ تدریجی یک دریا! فیلم

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۳۱۶۷۲

گزارش مکتوب: مرگ تدریجی یک دریا! فیلم

نفس های آخر دریاچه ارومیه این روزها در حالی به شمارش افتاده که برخی از طرحهای احیای آن به علت وجود پاره ای کمبودها و نارسایی ها متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، تراز آبی دریاچه ارومیه ثبت شده در هفتم مرداد سالجاری 54/1270 از سطح آبهای آزاد است و میزان ذخیره آب در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال 36سانتی متر کاهش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم آب دریاچه ارومیه یک و نیم میلیارد مترمکعب است و مساحت فعلی آن 2 هزار کیلومتر تخمین شده است که به عقیده کارشناسان با توجه به شدت گرما و تبخیر آب تا پایان شهریور این رقم به 1500کیلومتر کاهش خواهد یافت.

کارشناسان عوامل اقلیمی و انسانی را در بروز بحران آبی دریاچه ارومیه دخیل می دانند به نحوی که 70درصد آن را مربوط به عوامل انسانی عنوان می کنند.

عواملی چون الگوی کشت نامناسب و راندمان پایین کشاورزی، ندادن حقابه دریاچه ارومیه، سد سازی، لایروبی نکردن رودخانه ها و احداث پل میانگذر با رسوب گذاری بالا به همراه عوامل طبیعی از جمله کاهش بارندگی و تبخیر آب عواملی اند که موجب بروز بحران آبی دریاچه شده است.

جباری معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی می گوید: احداث میانگذر دریاچه ارومیه موجب رسوب گذاری در اطراف جاده و میانگذر شد در حالیکه قبل از احداث آن عمق آب در این نواحی 14 متر بود.

در راستای احیای دریاچه ارومیه 44 طرح در دست اجراست که انتقال آب، تثبیت شن های روان، تجهیز اراضی کشاورزی به سیستمهای نوین آبیاری و لایروبی رودخانه از جمله آنهاست.

انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه به طول 36 کیلومتر از جمله طرحهایی است که در دست اجراست و با تکمیل آن 650 میلیون مترمکعب آب از طریق تونل به گدارچای و در نهایت دریاچه سرریز خواهد شد.

در حال حاضر تنها 11 کیلومتر از طرح انتقال آب از کانی سیب تکمیل شده است.

سد سیلوه پیرانشهر و کانال انتقال آب جلدیان از طرحهای مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه است که با بهره برداری از آن و کانال انتقال آب سالیانه 100 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرریز خواهد شد، این طرح در مسیر توسعه خود در سد چپرآباد اشنویه به علت کمبود اعتبار از سال 94 متوقف شده است.

آبیاری تحت فشار نیز از طرحهای کاربردی در زمینه احیای دریاچه ارومیه است و می بایست در کل 17هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوزه آبریز دریاچه به این سیستم تجهیز شود که تاکنون 6 هزار و 200هکتار از اراضی مجهز به سیستمهای نوین آبیاری شده است.

لایروبی رودخانه ها در مسیر حوزه آبریز دریاچه نیز از جمله طرحهایی است که به علت سیل اردیبهشت ماه در آذربایجان غربی باید به طور مجدد صورت گیرد.

آقای سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه می گوید: در حال حاضر کمبود اعتبار تنها مشکل در راه احیای دریاچه ارومیه است.

او می افزاید: تنها 30 درصد از مجموع اعتبارات احیای دریاچه ارومیه محقق شده است و به این علت 50 درصد طرح ها متوقف شده اند.

دکتر آق نائب رئیس مطالعات دریاچه ارومیه، تنها راه نجات دریاچه ارومیه را کوچکتر کردن مساحت آن به 3 هزار کیلومتر مربع می داند تا با ایجاد عمق زیاد و کاهش غلظت نمک و تبخیر مانع از ادامه روند خشک شدن دریاچه شود.

دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۱۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زخمی شدن ۴ نفر در برخورد دیزل قطار با واگن در اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ عارف شرهانی سخنگوی اورژانس ۱۱۵ خوزستان گفت: بر اثر برخورد دیزل قطار با واگن در روز چهارشنبه در ایستگاه هجرت اهواز چهار نفر مصدوم شدند.

این حادثه در ساعت ۹:۱۲ دقیقه رخ داد و نیروهای امدادی اورژانس ۱۱۵ به محض اطلاع از وقوع حادثه برای انجام اقدامات درمانی اولیه و انتقال مصدومان به محل حادثه اعزام شدند.

این حادثه در ایستگاه هجرت فلکه راه‌آهن اهواز رخ داد و چهار نفر مرد ۳۰، ۳۷، ۴۱ و ۴۳ ساله گزارش شده که با آمبولانس به بیمارستان‌های گلستان و امام خمینی (ره) اهواز انتقال یافتند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901719

دیگر خبرها

  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • زخمی شدن ۴ نفر در برخورد دیزل قطار با واگن در اهواز
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • محکومیت پزشک متخلف در ارومیه
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟