Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبود شغل و دغدغه های معیشتی، مردم برخی روستاهای جغتای را برای برداشت کتیرا از تنه گونها، راهی کوهها کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام جغتای، گیاه گَوَن به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای پوشش گیاهی کوههای شهرستان جغتای محسوب می شود که به علت تامین کتیرا از شکاف تنه اصلی خود مورد اقبال برخی از روستانشینان شهرستان برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سادگی فرآیند تهیه کتیرا از تنه اصلی گون و عدم نیاز به مهارتی خاص در این زمینه از یک طرف و قیمت بالای آن از طرفی دیگر جزو عوامل موثر بر هجوم روستاییان به برداشت این ماده ارزشمند شده است.

وجود ناهمواری های فراوان در محل رشته کوههای جغتای و همچنین رویش این گونه گیاهی در مناطق صعب العبور نیز باعث شده است تا مسولان منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست شهرستان نتوانند با برداشت کنندگان کتیرا مقابله کرده و مانع از آسیب به این گونه گیاهی مهم گون بشوند.

تسلط اهالی روستاهای کوهپایه ای به مناطق کوهستانی و شناخت دقیق از محل رویش تراکمی این گیاه نیز کار را برای ماموران محیط زیست ومنابع طبیعی دشوار کرده است، چرا که مردم شب را برای شکافتن تنه گون ها انتخاب می کنند و از این رو عملا نظارتی موثر بر این روند غیر قانونی وجود ندارد.

زندگی خرج دارد، چاره ای نداریم

یکی از اهالی روستاهای کوهپایه ای شهرستان جغتای در گفت و گو با خبرنگار ما به انگیزه های خود برای برداشتن کتیرا از تنه گیاه گون پرداخته است.

وی اظهار داشت: اوضاع ناامید کننده کشاورزی طی سال جاری و نبود موقعیتهایشغلی مناسب ما را آواره کوه کرده است تا شاید بتوانیم برای امرار معاش خود و خانواده هایمان پولی به دست بیاوریم.

این مرد روستایی که مدت زیادی از آغاز زندگی مشترکش نمی گذرد، افزود: شب هنگام و با استفاده از نور چراغ قوه و یا روشنایی مهتاب، به کوههای اطراف روستا می رویم و با وسایل مخصوصی که تهیه و یا ساخت آنها خیلی راحت است، اقدام به شکافتن تنه گون ها میکنیم و به وسیله تخته سنگ روی محل شکاف را پوشانده و پس از چند روز برای برداشت کتیرایی که از تنه گون ترشح شده است به محل برمی گردیم.

کتیرا را به صورت قاچاق میفروشیم

وی یادآور شد: افراد مشخصی در مناطق مختلف شهرستان وجود دارند که با تماس با آنها برای فروش کتیرای برداشتی خود قرار میگذاریم و هر کیلو کتیرا را بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رسانیم.

این برداشت کننده کتیرا همچنین خاطرنشان کرد: چنانچه در هنگام انتخاب گون ها برای شکافتن دقت کنیم و آنها را در دو سال پیاپی مورد برداشت قرار ندهیم و همچنین اگر شکاف هایی با عمق کم بر روی تنه آنها ایجاد کنیم، از میزان آسیب ها به این گونه گیاهی تاثیر گذار کاسته می شود.

وی گفت: متاسفانه افراد سودجویی از شهرها و روستاهای دیگر به کوههای جغتای می آیند که به هیچ وجه مراعات حال گون ها را نمیکنند و با ایجاد شکافهایی با عمق زیاد باعث خشکیدن آنها می شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۲۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، جعفری در بازدید از گلزار‌های گل محمدی در شهرستان اشکذر گفت: گل محمدی از جمله گیاهان با ارزش اقتصادی بالا است و با توجه به سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی استان یزد در جهت تغییر الگوی کشت، گل محمدی به عنوان کشت جایگزین با سایر گیاهان آب بر، در مناطق مستعد کشت می‌شود. 

وی افزود: از فراورده‌های گل محمدی می‌توان به غنچه خشک، گلبرگ خشک، گلاب و اسانس اشاره کرد که تقریبا۸۰ درصد گل‌های‌تر برای گلاب گیری و اسانس و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی و غنچه خشک بیشتر جهت صادرات استفاده می‌شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی اشکذر، با تاکید بر اهمیت زمان برداشت گل محمدی اظهار داشت: گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و تأخیر در زمان برداشت منجر به کاهش کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده می‌گردد. برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب شروع می‌شود و باید قبل از گرم شدن هوا به مراکز خرید یا کارخانجات عرق‌گیری انتقال یابد.

جعفری گفت: برداشت گل محمدی از ۱۰ هکتار از گلستان‌های این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می‌شود حدود ۳۵ تن گل‌تر توسط کشاورزان در این شهرستان برداشت گردد و برداشت این محصول در شهرستان اشکذر هر ساله از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

جعفری با اشاره به اهمیت راه اندازی و توسعه واحد‌های فراوری و اسانس گیری این محصول اقتصادی افزود: هم اکنون یک واحد گلابگیری صنعتی در این شهرستان وجود دارد، که سالانه حدود ۳۵ هزار لیتر گلاب از این واحد استحصال می‌شود.

دیگر خبرها

  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • حل مشکلات تولیدکنندگان کشتارگاه اقلید نیازمند اراده مسوولان است
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود