Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بین الملل: عبدالوحید فرزه یی، کارشناس مسائل حقوقی بر این باور است که اکثر حوادث امنیتی که در افغانستان اتفاق می افتد، جنایت جنگی است؛ به خصوص حمله علیه افراد بی گناه و غیرنظامی که امکانات دفاعی ندارند، جنایت جنگی و نقض جدی قوانین حقوق بشر دوستانه محسوب می شود.

به گزارش بولتن نیوز، به باور این کارشناس حقوقی افغانستان، جنایت صورت گرفته در میرزا ولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل، فراتر از ابعاد یک جنایت جنگی، بیشتر به جنون یا نسل کشی می ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتقاد وجود وجود دارد که حکومت افغانستان، نهادهای مدافع حقوق بشر و سازمان ملل این گونه جنایات را به صورت جدی بررسی و پی گیری نکرده اند.

عبدالوحید فرزه یی، کارشناس مسائل حقوقی افغانستان در مصاحبه با آوا می گوید که جدا از تمام حوادثی که در افغانستان تاکنون اتفاق افتاده است، در میرزا ولنگ، علیه یک قبیله یا قوم خاص و از طرف جریان خاصی جنایت صورت گرفته است؛ این یک نسل کشی است که باید از سوی سازمان ملل متحد به صورت جدی بررسی شود.

او همچنین گفته است: هرگاه اتفاقات و فجایعی مانند میرزا ولنگ رخ می دهد، دولت افغانستان باید به سازمان ملل و محکمه بین المللی جزایی مراجعه کند تا موضوع از دید قوانین بشردوستانه و اساس نامه محکمه بین المللی جزایی مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش بولتن نیوز، مقام‌های محلی سرپل در شمال افغانستان می‌گویند طالبان و داعش پس از حمله به منطقه میرزا اولنگ شهرستان صیاد این ولایت بیش از ۵۰ غیرنظامی را تیرباران کرده و بیش از ۱۵۰ خانواده‌ی دیگر را گروگان گرفته‌اند.

گروه طالبان و داعش در هماهنگی باهم حوالی ساعت ۱۲ شب ۱۲ اسد حملات تهاجمی را بالای منطقه میرزا اولنگ شهرستان صیاد ولایت سرپل آغاز و پس از ۴۸ ساعت درگیری این منطقه را تصرف کردند.

محمد ظاهر وحدت، والی ولایت سرپل در یک نشست خبری گفت در میان کشته شده‌های این رویداد زنان و کودکان و ریش سفیدان نیز شامل اند. به گفته‌ی آقای وحدت جنگجویان داعش و طالب پس از ورود به منطقه، مساجد و منبرها را نیز به آتش کشیده‌اند.

آقای وحدت دلیل سقوط میرزا اولنگ به‌دست مخالفان مسلح دولت افغانستان را نرسیدن کمک‌های هوا نیرو و نیروهای زمینی خوانده و گفت که «تا آخرین لحظات این کمک‌ها صورت نگرفت و به‌دلیل نرسیدن کمک و تجمع بیش از حد دشمن از سایر ولایات روستای میرزاولنگ سقوط کرد.»

والی سرپل همچنان به حکومت مرکزی افغانستان هشدار داد که اگر برای بازپس‌گیری منطقه میرزا اولنگ اقدام نشود، شهرستان سرپل و سپس شهر سرپل نیز به‌دست مخالفان مسلح دولت سقوط خواهد کرد.

روستای میرزا اولنگ یکی از روستاهای مهم و استراتژیک شهرستان صیاد است. این منطقه از مدت سه سال به این طرف از سوی مخالفان مسلح دولت افغانستان محاصره شده بود.

میرزا اولنگ از یک طرف با روستای قارچی مربوط شهرستان گل‌چراغ ولایت فاریاب، از طرف دیگر با شهرستان کوهستانات سرپل و از جانبی با روستاهای مربوطات شهرستان صیاد و قسمتی از شهرستان‌های قوش‌تپه و درزاب ولایت جوزجان هم‌مرز است. این منطقه ۲۰ کیلومتر از مرکز ولایت سرپل فاصله دارد.

دفتر مطبوعاتی والی سرپل در خبرنامه‌ای نوشته است که گروه‌های هراس‌افگن از ولایت‌های جوزجان، فاریاب، غور و بادغیس نیرو جمع‌آوری کرده و از سه جهت بالای این منطقه حمله کرده‌اند.

طالبان و داعش پس از تصرف میرزا اولنگ بیش از ۵۰ تن را تیر باران کرده و یا سر بریده‌اند

این روستا درحالی به‌دست طالبان و داعش سقوط کرده است که شهرستان کوهستانات در همجواری آن از دو سال به این طرف از کنترل دولت افغانستان خارج است. پیش از این نیز والی سرپل در گفت‌وگو با خبرنامه از حضور سنگین جنگجویان در کوهستانات هشدار داده بود. میرزا اولنگ نطقه‌ای است که از یک سال به این طرف طالبان در پی تصرف آن بودند. این منطقه کمربند محکم امنیتی برای ولایت سرپل پنداشته می‌شود.

سید محمد حسن شریفی بلخابی، نماینده سرپل در مجلس نمایندگان در گفت‌وگو با خبرنامه گفت منطقه میرزا اولنگ منطقه‌ای است که اشراف بر سرپل، خود مرکز و شهرستان صیاد دارد. او تصریح کرد که گرفتن این منطقه در واقع سقوط سرپل را در ذهن تداعی می‌کند.

قتل عام خون‌بار

گزارش‌ها می‌رساند که طالبان و داعش پس از تصرف میرزا اولنگ بیش از ۵۰ تن را تیر باران کرده و یا سر بریده‌اند. در این میان بیش از ۱۵۰ خانواده دیگر را به گروگان گرفته‌اند.

ظاهر وحدت، والی سرپل گفته است که سفاکان سیاه دل قرن پیکرهای سربریده و پاره پاره شهدای روستای میرزا اولنگ سرپل را به خانواده‌های داغدار شان نه سپردند تا در دل خاک بگذارند.

آقای بلخابی می‌گوید که رقم تلفات نزدیک به ۶۰ نفر رسیده اما هنوز آمار دقیقی به‌خاطر حضور داعش و طالبان در آن منطقه در دست نیست

در همین حال سید محمد حسن شریفی بلخابی، نماینده سرپل در مجلس نمایندگان افغانستان به خبرنامه گفت که رقم تلفات نزدیک به ۶۰ نفر رسیده اما هنوز آمار دقیقی به‌خاطر حضور داعش و طالبان در آن منطقه در دست نیست.

اما محمد نور رحمانی، رییس شورای ولایتی سرپل در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که گروه داعش تحت رهبری شیر محمد غضنفر ۲۵ نفر را تیرباران کرده و تلفات مجموعی به ۵۰ تن می‌رسد. او افزود که یک نفر پولیس محلی، یک نفر ارتش، ۴ نفر خیزش مردمی و ۴۴ نفر مردم ملکی.

از این میان ۲۵ نفر در منطقه باغ سید اسماعیل و ۹ نفر از بزرگان و موسفیدان میرزا اولنگ در محلات دیگر تیر باران شده‌اند. آقای رحمانی افزود که این منطقه در کنترل شورشیان قرار دارد و حکومت افغانستان در مدت دو شبانه روز گذشته، اقدام برای بازپس‌گیری منطقه و نجات قربانیان انجام نداده است.

از سوی دیگر شمار زیادی از باشندگان این منطقه فرار کرده و در مرکز ولایت سرپل و مناطق همجوار پناه برده که به شدت نیازمند سرپناه، خوراک و لباس ‌اند. با این حال و با آن که رقم دقیق تلفات در دست نیست و این منطقه نیز در کنترل طالبان و داعش قرار دارد، محمد ظاهر وحدت، والی سرپل خطاب به حکومت افغانستان و ماموریت حمایت قاطع گفته که از تبدیل شدن میرزا اولنگ به قتلگاه انسان‌های بی‌دفاع جلوگیری کنند.

محمد نور رحمانی، رییس شورای ولایتی سرپل

آقای وحدت نوشته است که در پایان یکبار دیگر فریاد می‌کشم که های سران حکومت مرکزی! ‌های جامعه ملل! ‌های مردم دنیا! ‌های مدعیان مبارزه با تروریزم که در افغانستان حضور دارید و ‌های حامیان حقوق بشر و انسانیت! داعشیان و طالبان بدنام و سفاک حدود بیشتر از ۱۵۰ خانواده بی‌دفاع را در روستای میرزا ولنگ سرپل در اسارت گرفتند. بدون کدام هراس و ترحم به کشتار ادامه می‌دهند. نگذارید میرزا ولنگ قتلگاه انسان‌های بی‌دفاع ملکی و زنان و اطفال در قرن ۲۱ ثبت تاریخ شود و شما هم از اثر بی‌توجهی شریک این ننگ تاریخی قلم داد شوید.

فاجعه انسانی

کشته‌شدگان میرزا اولنگ در شهرستان صیاد سرپل بیشتر افراد ملکی اند که در میان آنان زنان، کودکان و کهن‌‎سالان نیز شامل اند.

سید محمدحسن شریفی بلخابی، نماینده سرپل در مجلس نمایندگان افغانستان گفت که طالبان و داعش پس از سقوط میرزا اولنگ شهروندان غیرنظامی، زنان، کودکان، پیرمردان، کشاورزان و چوپان‌ها را نیز به رگبار بسته‌اند. آقای بلخابی گفت که مردم اکثراً مهاجر شده و در مرکز سرپل هستند. بسیار یک فاجعه انسانی و دلخراش رخ داد. همه قربانیان افراد غریب، زن و کودک بودند.

یکی از باشندگان میرزا اولنگ که در حال حاضر خانه‌اش را ترک کرده و از منطقه فرار کرده در گفت‌وگو با خبرنامه تاکید کرد که بسیاری‌ها کشته شدند، شمار شان را نمی‌دانم، شماری می‌گویند ۶۰ نفر، یک تعداد می‌گویند ۶۰ نفر ولی ما از منطقه فعلاً خبر نداریم.

سید محمدحسن شریفی بلخابی، نماینده سرپل در مجلس نمایندگان افغانستان

این باشنده محل که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود، تصریح کرد که «سه بجه شب بود. من با یک برادر و زن برادر خود آمدم. یک برادرم را دور داده شهید کرد. نمی‌دانم طالب بود یا داعش، اما ما را در به در و خاک به سر کردند.»

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان کشتار بی‌رحمانه افراد ملکی، به‌ویژه زنان و کودکان، در میرزا اولنگ ولایت سرپل را محکوم کرده و از افزایش حمله بر افراد ملکی ابراز نگرانی کرده است. این کمیسیون با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تیرباران (کشتن) افراد ملکی یک عمل وحشیانه، شنیع، غیرانسانی و غیرقانونی بوده که در مغایریت صریح با احکام دین مقدس اسلام، قواعد حقوق بشر دوستانه بین‌المللی و قوانین ملی قرار دارد. هدف قرار دادن و کشتن بیرحمانه افراد ملکی از مصادیق جرایم جنگی به شمار رفته و عاملین آن باید مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در عین حال از دولت این کشور خواسته است تا عاملان این قضیه را هرچه زودتر شناسایی کرده و مورد پیگرد عدلی قرار بدهد.

از سوی دیگر اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رویداد میرزا اولنگ را بررسی و عاملان این جنایت را در هیچ نقطه افغانستان در امان نمانده و به پنجه‌ی قانون سپرده خواهند شد.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۴۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان همکاری اسلامی تداوم حملات اسرائیل را جنایت علیه بشریت خواند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای ادامه کشتار رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را به شدت محکوم کرد.
 
گزارش‌ها از گورهای دسته جمعی کشف شده اخیر در مجتمع پزشکی نصر در خان یونس در جنوب نوار غزه، حاکی از آن است که صدها آواره، مجروح و بیمار و همچنین کاروان‌های پزشکی قبل از اعدام و دفن دسته جمعی در معرض انواع شکنجه و آزار قرار گرفتند.
 
سازمان همکاری اسلامی این اقدامات را جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و تروریسم سازمان یافته دولتی دانست که بر اساس قوانین کیفری بین‌المللی مستلزم تحقیق، پاسخگویی و تحریم است.
 
این سازمان همچنین تاکیدکرد که دیوان کیفری بین‌المللی باید مسئولیت خود را در این زمینه بر عهده بگیرد.
 
سازمان همکاری اسلامی، رژیم اشغالگر اسرائیل را مسئول عواقب جنایات و اقدامات تروریستی مستمر علیه مردم فلسطین دانست که همه ارزش‌های انسانی را نفی می‌کند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.
 
این سازمان در پایان باردیگر از جامعه بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت خواست جنایات جنگی رژیم اشغالگر اسرائیل در نوار غزه را متوقف کرده و حمایت بین‌المللی برای مردم فلسطین را محقق کنند.
 

دیگر خبرها

  • اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود
  • عفو بین‌الملل: اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود
  • افکار عمومی جهان مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه است
  • سفیر ایران در ژنو: نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • اگر این جنایات دهشتناک فورا متوقف نشود...| واکنش تند ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • واکنش طالبان به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • سازمان همکاری اسلامی تداوم حملات اسرائیل را جنایت علیه بشریت خواند