Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: طی دو سال گذشته، اعتبارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برای گسترش و ساخت و ساز هر چه بیشتر این مراکز به چهار برابر رسیده است.

به گزارش ایسنا، سید جواد محقق نیشابوری که به مناسبت روز خبرنگار در محل این خبرگزاری حضور یافته بود اظهار کرد: طی دو سال گذشته، اعتبارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برای گسترش و ساخت و ساز هرچه بیشتر این مرکز به چهار برابر رسیده است و ما در طرح توسعه ششم، در بخش فرهنگ و هنر نسبت به دوره پنجم توانستیم این اعتبارات را از ۷درصد به ۲۵درصد برسانیم که این اتفاق در هیچ یک ازکانون های کشور به این صورت شکل نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گسترش فعالیت‌های کانون ادامه داد: ما مدعی نیستیم که باید برای گسترش کانون، ساخت و ساز بیشتری داشته باشیم اما حداقل باید در هر شهرستان و یا در هر شهرمان یک کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به عنوان مرکزی که بتواند کل شهر را تحت پوشش قرار دهد، داشته باشیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی تصریح کرد: مشهد به عنوان یک کلان شهر باید به اندازه۲۰تا ۲۵ شهرستان تقسیم شود که در ۲۵منطقه اش بتوانیم ۲۵مرکز داشته باشیم. البته این مقدار هم گسترش محسوب نمی شود ولی می‌تواند حداقلی برای گسترش کانون باشد.

محقق نیشابوری اضافه کرد: ما باید بتوانیم کانون را به اماکن دیگر مانند مدرسه، محله ها،خیابان ها و... ببریم و مهم تر از آن اینکه ما نباید به فکر متولی بودن برای کانون باشیم بلکه باید در حکم مادری باشیم که بچه‌های زیادی را متولد می‌کند و چون هر مربی ما یک صاحب نظر محسوب می‌شود باید دانش خود را در این حوزه گسترش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ما در طول دو سال اخیر، توانستیم ۴۳ مرکز خراسان را با کمک مردم و خیرین از حالت بحران خارج کنیم و در فاز دوم نسبت به گسترش آن اقدام کنیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به برنامه های کانون به مناسبت رویداد مشهد ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام افزود: فعالیت‌ها و حضور ما در رویداد مشهد ۲۰۱۷ بسیار خوب بوده و از جمله برنامه هایی که با رویداد مشهد ۲۰۱۷ مرتبط است و در حال رایزنی برای انجام هماهنگی‌های آن هستیم "جشنواره قصه گویی یا مادران قصه گو " است که مسایل فرهنگ دینی، فرهنگ رضوی، مباحث عمومی و معرفی مشهد از آیتم‌های آن هستند و قرار است تا قبل از ۱۱ دی ماه پیگیری شود.

محقق نیشابوری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه باید کرد تا متولی امر کودکان و نوجوانان باشیم و شاهد این افسارگسیختگی در حوزه فرهنگ نباشیم، خاطر نشان کرد: مقوله فرهنگ زمانی فراگیر می‌شود که جزئی از فرهنگ عمومی باشد و فرهنگ عمومی را تحت تاثیر قرار دهد. سال‌هاست که هم در دنیا و هم در ایران به کودکان و نوجوانان توجه زیادی می‌شود و علما و بزرگان ما نیز از قدیم متوجه اهمیت پرورش کودکان و نوجوانان بوده‌اند. در طی ۶۰ سال اخیر، به صورت خیلی ویژه به کودکان و نوجوانان توجه شده و اکثر خانواده‌ها متوجه اهمیت پرورش کودک و نوجوان هستند اما مسئله مهم این است که نمی‌توانند تشخیص دهند چه نهادی باید این عمل را بر عهده گیرد و این همان مرحله‌ای است که در آن دچار ضعف هستیم.

وی ادامه داد: اینجاست که ما متوجه اهمیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می شویم؛ کانونی که سیستماتیک، نظام مند و علمی است و سابقه ای ۵۲ ساله دارد. این نهاد، نهادی بسیار استانداردی است و در آن به هیچ عنوان کتابی که ممیزی علمی نداشته باشد، نداریم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: از مسئله کتاب که بگذریم، مسئله مربیان است که حتما باید گزینش علمی شوند و با روحیات کودک و نوجوان آشنایی کامل داشته باشند و به عبارت دیگر مربیان باید کانونی باشند.

محقق نیشابوری تصریح کرد: کانون، نهاد فوق العاده استانداردی در ایران است. نهادهای بسیاری در کشور در حال فعالیت هستند اما تشکیلاتی مانند کانون ندارند و به عبارتی خیلی استاندارد نیستند و قطعا اگر امکانات و لوازم بیشتری را در اختیار کانون قرار دهیم و کانون را تقویت کنیم، این مرکز می‌تواند در سطح کشور متولی پرورش کودکان و نوجوانان باشد.

وی افزود: با اینکه اساتید دانشگاه‌های تعلیم و تربیت با کار کانون آشنایی کامل دارند و به خوبی این مرکز را می‌شناسند اما تفاوت ما با آن‌ها در این است که ما در عرصه عمل کودکان را پرورش می دهیم و استادان تعلیم و تربیت به صورت تئوری به این مسائل می‌پردازند اما اگر ساز و کار درستی داشته باشیم هردوی این‌ها می‌توانند متولی کانون باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مورد خطری که هم اکنون کانون را تهدید می‌کند، اظهار کرد: اخیرا بنگاه‌های اقتصادی متوجه شدند که از طریق حوزه کودک و نوجوان می‌توانند درآمدهای چشم گیری داشته باشند اما چون جنس مسائل اقتصادی با درآمدزایی و مبحث پول پیوند خورده این خطر وجود دارد که مشکلات جدی را برای کودکان ما به‌وجود آورد.

محقق نیشابوری در خصوص فعالیت های موجود در کانون و به ویژه مذهب کودکان و نوجوانان افزود: فعالیت‌های ما در کانون به فعالیت‌های دینی، علمی، ادبی و هنری و...تقسیم می‌شوند. در حوزه فعالیت‌های دینی ما با دو برخورد مواجه می‌شویم؛ یک سری ارزش‌های دینی وجود دارند که حاوی آیه و حدیث هستند و این ارزش‌ها مانند راستگویی و پرهیز از دروغ که در نزد اولیا هم مورد پذیرش بوده در ادیان دیگر هم مشترک هستند و ما دراین باره باید برآیندمان از کانون را مورد توجه قرار دهیم و اینکه بدانیم خروجی کانون چه خواهد بود و به تعبیر دیگر ما در کانون کار غیر دینی انجام نمی‌دهیم و تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، بخشی از آن به موضوعات دینی می‌پردازند و ما نمی‌توانیم بگوییم که در کانون فعالیت‌های دینی تخصصی نداریم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که کانون باید به شکل حرفه ای و تخصصی به مضامین دینی بپردازد زیرا مضامین دینی منجر به خروج انسان کامل می‌شود و یکی از حساسیت‌های کانون در این زمینه این است که مباحث را به گونه‌ای به کودکان نیاموزد که نتیجه عکس بدهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های بسیار مهم دیگر کانون در سال‌های اخیر، فعالیت انیمیشن بوده است. اهمیت انیمیشن از آن جهت است که شامل موضوعات مهمی از جمله ادبیات، موسیقی، عکاسی و نقاشی است. خلاقیت، آزادی، لذت بردن و سرگرمی چهار پایه فعالیت‌های کانون و سرفصل‌های فعالیت کودکان هستند و هر فعالیتی که این چهار مورد را نداشته باشد کانونی نیست.

محقق نیشابوری در خصوص رقابت با تولیدات جهانی اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم با تولیدات جهانی رقابت کنیم، باید اراده‌ای کلان داشته باشیم و از آنجا که سرعت پیشرفت جهان بسیار بالاست و ما در این عرصه دیده نمی‌شویم باید سازوکارهای اجتماعی، قانونی و حتی سیاسی داشته باشیم تا بتوانیم با جهان در رقابت باشیم و در غیر این صورت کانون به تنهایی نمی‌تواند این مهم را برآورده سازد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص توزیع متوازن فعالیت‌ها و گسترش آن در بخش فرهنگی تصریح کرد: کانون جزو دستگاه‌هایی است که هوش درونی بالایی دارد و بسیار عمیق است و چون درون گرا است و کار تخصصی نمی کند تاکنون دیده نشده است و متاسفانه متولیان کانون به این مسئله دامن می زنند و احساس می‌کنند که اگر اجتماعی شوند اصالت خود را از دست می‌دهند و آسیب می‌بینند اما چند سالی است که این اتفاق تغییر کرده و ما به این نتیجه رسیده‌ایم که ضمن حفظ هوش درونی‌مان باید به مسائل دینی هم بپردازیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ضمن تبریک به خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار عنوان کرد: کار خبرنگاری در پیکره کشور مانند جریان و حرکت خون در تمام اجزای بدن است و نقش بسیار حیاتی و مهمی دارد و من مشخصا از ایکنا و ایسنا برای اینکه فعالیت‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را پیگیری می‌کنند تشکر می‌نمایم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۴۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند

به گزارش قدس خراسان، آذر رشیدی در آیین افتتاح پیش دبستانی و دبستان بانو پروین گرجستانی در سه‌شنبه‌های امید که امروز در منطقه رضویه برگزار شد، اظهار کرد: ۸۰ درصد از مدارس استثنایی استان خیرساز هستند و این حاصل نگاه ویژه خیرین گرانقدر به دانش آموزان بانیازهای ویژه است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بیان کرد: پیش‌دبستانی و دبستان بانو پروین گرجستانی از این جهت یک مدرسه استثنایی است که دانش‌آموزان آن استعدادهای نهفته استثنا دارند و این استعدادهای نهفته باعث استثنا شدن آن‌ها شده است که اگر این استعدادها به شکوفایی برسد این عزیزان جزو برترین دانش‌آموزان خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه همه دانش‌آموزان حق ادامه تحصیل دارند افزود: باید تلاش کنیم دانش‌آموز با نیاز ویژه‌ای به خصوص در مناطق محروم و روستایی از تحصیل باز نماند.

رشیدی گفت: این آموزشگاه، دومین آموزشگاهی است که در منطقه رضویه افتتاح شده و خدا را شاکریم که از مهر سال آینده دانش آموزان بانیازهای ویژه با آموزش‌های خاص و معلمین متخصص در این منطقه ادامه تحصیل خواهند داد.

در ادامه همچنین جواد روحانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز فعالیت‌های خیرین مدرسه‌ساز را بسیار ارزشمند و قابل ستایش عنوان کرد و گفت: این باقیات و صالحات افراد خیر است که یادگارهایی معنوی به جای می‌گذارند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در میان همه کارهای خیر، مدرسه‌سازی متمایز است، افزود: مدرسه جایگاه ویژه و ممتازی دارد؛ چرا که مدرسه نه تنها یک مکان، بلکه بنایی رفیع با جایگاهی بلند است. از مدرسه آینده یک سرزمین ساخته می‌شود و خیرین به عنوان معماران مهربانی که امروز به پاس تکریم آن‌ها جمع شده‌ایم، به نسل امروز و فردا آموخته‌اند که بخشنده بودن، بیش از آن که تمکن مالی بخواهد قلب بزرگ و دل عاشق می‌طلبد.

روحانی بیان کرد: توسعه فضاهای آموزشی به یقین زمینه‌های رشد و پیشرفت همه جانبه کشور به ویژه در بخش علمی را که زیربنای اصلی توسعه است، فراهم می‌سازد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، گفت: این آموزشگاه در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر و با زیربنای ۲۵۰ متر مربع به ارزش بالغ بر ۳ میلیارد تومان با مشارکت نیک‌اندیش بانو پروین گرجستانی و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان احداث شد.

گفتنی است، زمین آموزشگاه توسط علی جان مقیمی به اداره آموزش و پرورش استثنایی اهدا شده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • کانون ایلام جزء کانون‌های پیشرو کشور است
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب ‌از مدارس در دل دختران نهادینه شود
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت