Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حجت الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي گفت: به کمک مردم در طول ساليان اخير و بخصوص در سال جاري کار بسيار خوبي توسط سازمان زندان‌ها و ستاد ديه و صداوسيما انجام شد. اين فعاليت‌ها بسيار مؤثر بوده و ذهن مردم را براي کمک‌رساني آماده کرده است. اما واقعيت اين است که مردم بيش از اين مي‌توانند کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته صرفاً کمک نقدي منظور نيست.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان نشست معاون اول قوه قضائيه با مديران سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني تربيتي کشور به ميزباني سازمان زندان‌ها برگزار شد.
حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي معاون اول قوه قضائيه در اين نشست اظهار کرد: خدا را سپاس که به ما توفيق داد در خدمت مردم و نظام اسلامي باشيم. از "دکتر جهانگير" و همه همکاران ايشان که در اين سازمان‌ شبانه‌روزي همه تلاش خود را مي‌کنند تا به زندانيان و خانواده آنها خدمت کنند، تشکر مي‌کنم. درود و سلام بر همه شهدا بخصوص شهداي سازمان زندان‌ها در طول پس از انقلاب و شهداي قوه قضائيه بويژه "شهيد لاجوردي" که در آستانه سالگرد شهادت او هستيم، همچنين ياد و خاطره "شهيد کچويي" را گرامي مي‌داريم.نيک
معاون اول قوه قضائيه گفت: کار زندانباني و نگهداري از زندانيان از جهات مختلف کار دشواري است؛ بخصوص که ما معتقد هستيم که زندانباني صرفاً به معني نگهداري زنداني نيست. کار ما در خصوص زندانيان بسيار بالاتر از اين تعريف است.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: ما مي‌خواهيم فردي که در اختيار ماست، در جهت اصلاح او تلاش کنيم و اين فرد اگر اشکال و ايراداتي داشته است که منجر به جرم او شده، زماني‌که آزاد شد، از قبل براي جامعه مفيدتر باشد؛ يا اگر مضر بوده است، ديگر مضر نباشد.
حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي ادامه داد:‌بايد اصلاح ما اين محصول را داشته باشد که فرد پس از آزادي زندگي خوب و موفقي را تجربه کند. ما موظف هستيم تلاش کنيم که اگر مي‌شود اين فرد زنداني در دوران محکوميت خود حرفه‌اي را بياموزد که در جامعه پس از آزاد شدن بيکار نماند. اگر فرد بي‌سواد است سواد بياموزد و اگر سواد دارد، سواد او بيشتر شود.
معاون اول دستگاه قضا گفت: همچنين ما در قبال خانواده‌هاي زندانيان مسئوليتي داريم. بحمدالله در دوره‌هاي مختلف و در اين دوره همه دست‌اندرکاران اين سازمان در جهت کار‌هاي اصلاح و تربيت زندانيان، ارتقاءِ سواد و حرفه‌آموزي زندانيان و درجهت ارتقاءِ بهداشت زندانيان اهتمام جدي دارند.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: اگر بخواهيم اهدافي که ذکر شد را عملياتي کنيم، نياز به لوازمي داريم که حقيقتاً همه اين لوازم در حال حاضر فراهم نيست. ظرفيت اسمي زندان‌هاي ما کاملاً مشخص است؛ درست است که بسياري از زندان‌هاي ما در زمان جانمايي اوليه مناسب بودند، اما اکنون بايد به جا‌هاي ديگري منتقل شوند. مثلاً‌برخي از اين ساختمان‌ها فرسوده شده است و تجهيزات مناسب سرمايشي و گرمايشي ندارد.
حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي گفت: خيلي تلاش مي‌شود که وضع بهداشت زندانيان را در حد مطلوب نگه دارند؛ ولي اين کار امکانات مي‌خواهد؛ بخصوص که هميشه حدود 40 درصد از زندانيان ما مستقيماً مربوط به جرائم مواد مخدر هستند و نگهداري آنها بسيار سخت و هزينه‌بر است و علاوه بر خود فرد به ديگران نيز ممکن است آسيب‌هايي وارد کند.
معاون اول دستگاه قضا بيان کرد: سازمان زندان‌ها از يکسري تجهيزات و امکانات و بودجه براي انجام وظايف خود در راستاي درمان اين زندانيان محروم است. بسياري از اين امور مستلزم طبقه‌بندي زندانيان است. اگر ما قصد اصلاح درست داريم، آن افرادي که براي اولين بار مرتکب جرم شده‌اند و يا بخاطر مسائل مالي زنداني شده‌اند، بايد سوابق آنها بررسي شود؛ بايد اين افراد از هم تفکيک شوند و اگر امراضي دارند، مشخص شود و در محيط‌هاي جداگانه نگهداري شوند.
سخنگوي قوه قضائيه اظهار کرد: ما در اينجا به کمک و مساعدت ويژه مجلس و مردم نياز داريم. اگر چنانچه دولت و مجلس بخواهند حسب همان ساليان گذشته نسبت به افزايش بودجه سازمان زندان‌ها اقدام کنند، ما نمي‌توانيم به هدفگذاري‌هاي مورد نظر خود برسيم و چه بسا ممکن است مشکلات موجود افزوده شود؛ لذا نياز به يک کار و مساعدت ويژه از طرف دولت و مجلس داريم تا کسري‌ها و عقب‌ماندگي‌ها جبران شوند. بعدا که اين کسري‌ها و عقب‌ماندگي‌ها جبران شد، مي‌توانند طبق سنوات قبلي بودجه‌ها را پرداخت کنند.
وي بيان داشت: من در خصوص حل مشکلات سازمان زندان‌ها پيشنهادات شخصي مختلفي داده‌ام؛ مثلاً من مي‌گويم اگر دولت اين امکان را ندارد که کمک فوق‌العاده‌اي را انجام دهد تا از وضعيت حال حاضر خارج شويم، بيايد به نوع ديگري کمک کند؛ مثلاً فرض کنيد آنچه که از جريمه‌هاي نقدي که از فعالين اقتصادي دريافت مي‌شود را به مدت يک تا سه سال به خزانه دولت واريز کرده و سپس بخشي از آن را به قوه قضائيه اختصاص دهد. ما واقعاً کسري بودجه دو تا سه هزار ميليارد توماني داريم.
حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي بيان داشت: مثلاً ما در يک پرونده 700 ميليارد تومان جزاي نقدي را به حساب خزانه واريز کرديم؛ اگر توسط دولت اجازه داده شود که با يک شرايط خاص بخشي از اين جرائم که مربوط به برخي پرونده‌هاي خاص است، به سازمان زندان‌ها برگردانده شود، بسياري از مشکلات ما حل مي‌شود.
معاون اول دستگاه قضا در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع خانواده زندانيان اشاره کرد و گفت: فردي که مي‌خواهد وارد زندان شود، طبيعتاً از اين کار ناراحت و ناراضي است؛ اما نبايد دچار فشار‌هاي ديگري مثل عدم ارتباط با خانواده يا کمبود جا باشد. اين فشار‌ها علاوه بر زندانيان به خانواده آنها نيز منتقل مي‌شود. ما توقعي را که از سازمان زندان‌ها داريم، بايد متناسب با امکانات و محدوديت‌هاي آنها در نظر بگيريم. من خودم بار‌ها و بار‌ها از سازمان زندان‌ها گلايه داشته و حتي تندي‌هايي داشته‌ام؛ اما مردم و مسئولان بايد بدانند که اين سازمان واقعاً داراي محدوديت‌هايي است و بايد توقع‌ها متناسب با اين محدوديت‌ها باشد.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: دستگاه‌هاي مختلف در خصوص کمک به اين سازمان‌ها نقش مؤثري دارند. مثلاً اگر يک دستگاه بدرستي به وظايفش عمل مي‌کرد، اين ميزان ورودي زنداني نداشتيم. اگر دستگاه‌هاي دولتي وظايف خود را بدرستي انجام دهند، تعداد زندانيان کم مي‌شود. اگر اين دستگاه‌ها از ظرفيت‌هاي خود استفاده کنند، اين مشکلات کم مي‌شود.
وي گفت: همچنين سازمان زندان‌ها بايد برود و مطالعه کند که چه دستگاه‌هايي در چه زمينه‌هايي ظرفيت کمک‌رساني دارند و آن امکانات و ظرفيت‌ها را در جهت کاهش فشارها شناسايي و از آنها استفاده کند. همه دستگاه‌ها در جهت پيشگيري از وقوع جرم بايد با معاونت اجتماعي قوه قضائيه همکاري کنند که بتوانيم در کاهش ورودي زندانيان موفق باشيم. دستگاه‌هاي مختلف اگر در جهت پيشگيري کمک کنند اين کار مؤثر خواهد بود.
معاون اول دستگاه قضا گفت:‌به کمک مردم در طول ساليان اخير و بخصوص در سال جاري کار بسيار خوبي توسط سازمان زندان‌ها و ستاد ديه و صداوسيما انجام شد. اين فعاليت‌ها بسيار مؤثر بوده و ذهن مردم را براي کمک‌رساني آماده کرده است. اما واقعيت اين است که مردم بيش از اين مي‌توانند کمک کنند. البته صرفاً کمک نقدي منظور نيست؛ کمک از اين جهت که مراقب باشند که دوست،‌آشنا، همسايه،‌فاميل و ... مرتکب جرم نشوند. امر به معروف کنند و در جهت پيشگيري از وقوع جرم به قوه قضائيه کمک کنند. مردم مي‌توانند پليس خودشان باشند.
سخنگوي قوه قضائيه بيان داشت: جهت ديگري که مردم مي‌توانند کمک کنند، اين است که به خانواده‌هاي زندانيان کمک کنند. حتماً لازم نيست که کمک آنها در راستاي آزادي يک فرد باشد؛ چون بخشي از مشکلات بخاطر فقر و نداري است. لذا مردم قبل از زنداني شدن يک فرد به او و خانواده‌اش مي‌توانند کمک کنند.
وي اظهار کرد‌: بحمدالله کمک‌هاي زيادي در اين خصوص توسط مردم انجام شده است؛ اما اگر بتوانيم بدرستي اين مسئله را تبيين کنيم، مردم ما کمک بيشتري مي‌کنند. البته اين کار هنر ستاد ديه، رسانه‌ها و سازمان زندان‌هاست؛ چون نهايتاً اين کمک و خير اين کمک به خود مردم مي‌رسد.
حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي افزود: کمک ديگر مردم و خيّرين اين است که زمينه اشتغال زندانيان را فراهم کنند. چون برخي از زندانيان پس از آزاد شدن کاري را ندارند و به دنبال شغل هستند. البته دولت و حاکميت هم بايد در اين راستا اقداماتي انجام دهد.
معاون اول دستگاه قضا بيان کرد: درست است که اين کار ريسک دارد، اما تا جايي که امکان دارد مردم بايد کمک کنند که فرد پس از آزادي مشغول به کار شود.
سخنگوي قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برنامه ششم برنامه‌هايي را براي قوه قضائيه و سازمان زندان‌ها پيش‌بيني کرده است. همه ما بايد تلاش کنيم که اين برنامه اجرايي شود. البته برنامه وحي مُنزل نيست؛ اما وقتي که نوشته شد، بايد سعي کنيم از همه ظرفيت آن استفاده کنيم. در اين برنامه وظايفي براي قوه قضائيه و سازمان زندان‌ها و همچنين دولت پيش‌بيني شده است. مديران سازمان زندان‌ها بايد برنامه ششم را بطور دقيق مطالعه کنند و از ظرفيت آن براي کمک به سازمان بهره ببرند.
وي گفت: اگر دستگاهي وظيفه کمک داشته است و اين وظيفه مغفول مانده، سازمان زندان‌ها بايد آن وظيفه را تذکر داده و يادآوري کند. مثلاً‌ بگويد که قوه قضائيه، وزارت بهداشت، ‌سازمان محيط زيست و ... شما بايد اين کمک‌ها را به ما بکنيد.
حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي بيان داشت: ما بايد کاري کنيم که زنداني کمتري داشته باشيم؛ البته در اين خصوص معاونت اجتماعي کارهايي مي‌کند که بايد بيشتر شود.
معاون اول دستگاه قضا گفت: ‌قوه قضائيه در اين رابطه قانون‌هايي را براي باز گذاشتن دست قاضي مدنظر قرار داده است که مثلاً قاضي از مجازات‌هاي جايگزينِ حبس استفاده کند و در صدور احکام تعليقي دستش باز باشد.
سخنگوي قوه قضائيه بيان داشت: همچنين لازم است ارتباط دادسراها و دادگاه‌ها با سازمان زندان‌ها بيشتر شود که آنها هم با مشکلات زندان‌ها و زندانيان بيشتر آشنا شوند و افراد را کمتر محکوم به حبس کنند.
وي گفت: از کارکنان سازمان زندان‌ها مي‌خواهم که اگر چنانچه قراري ديدند که صادر شده است و مدت آن طولاني شده، اين موضوع را به قاضي و رؤساي کل منعکس کنند؛ چون براساس گزارشات 23 درصد از زندانيان تحت قرار هستند و اين عدد، عدد بالايي است.
حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي اظهار داشت:‌ اگر ديديد که در يک استان يا يک شعبه اين مسائل بيشتر است، حتماً اين موارد را به حوزه رياست قوه قضائيه و به خود بنده منعکس کنيد تا پيگيري کنيم. البته نگوييد که يک بار يا دوبار گزارش داديم؛ خسته نشويد و به‌جاي يک بار ده بار يا بيست بار بگوييد.
معاون اول دستگاه قضا بيان کرد: مسئله ديگر اين است که بايد تحمل و صبر خود را در کار زندانباني افزايش دهيم. طبيعتاً فرد زنداني از زنداني بودن ناراحت است؛ خانواده او هم ناراحت هستند؛ چون دچار محدوديت شده‌اند و اينها فشارهايي است که باعث مي‌شود کارهايي کنند که نبايد انجام دهند. همچنين خانواده زندانيان دچار مشکلاتي هستند؛ بسياري از آنها فرد زنداني را بي‌گناه مي‌دانند؛ لذا آنها هم تحت فشارهايي هستند؛ در اين خصوص بايد صبر و تحمل خود را نسبت به اقدامات آنها بالا ببريم.
سخنگوي قوه قضائيه گفت:‌ درست است که کار زندانباني کار دشواري است، اما چاره‌اي نيست؛ شما اين دشواري کار را مکرراً به نيروهاي زيردست خود تذکر دهيد. اگر در جايي قرار است تشويق کنيد، تشويق کنيد و اگر قرار است تنبيه کنيد، اين کار را انجام دهيد. درست است که گفتن اينها راحت است و در عمل سخت است، اما تا جايي که امکان دارد بايد صبر خود را در شغل زندانباني افزايش دهيد.
وي گفت: در اين راستا لازم است که بين خانواده زنداني با خود زنداني فرق قائل شويد. گاهي يک خانواده واقعاً نمي‌تواند فرزند خود را کنترل کند و همه تلاش خود را هم کرده است. خانوده‌هاي متدين و محترمي هستند که بشدت از اين گرفتاري‌ها رنج مي‌برند.
حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي بيان داشت: گاهي اصلاً خانواده‌ها نمي‌دانند که جرم فرزند يا برادر يا فرد عزيزشان چيست. چون فرد زنداني واقعيت را به آنها نمي‌گويد و مي‌گويد که من را اشتباهي يا الکي گرفته‌اند؛ بنابراين خانواده‌ها ناراحت هستند که خواهش مي‌کنم در اين زمينه صبر و تحمل خود را افزايش دهيد.
معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: در مجموعه‌اي که شما کار مي‌کنيد ممکن است آسيب‌هاي مختلفي گريبانگير افراد شود. هرچند مي‌دانم که شما براي رفع اين آسيب‌ها دائماً در حال تلاش هستيد، اما باز مي‌گويم براي همه بخصوص براي طبقات پايين سازمان زندان‌ها تا جايي‌که امکان دارد مساعدت انجام دهيد. از جهات روحي، جسمي، ‌مالي و احترامي به نيروها و همکاران زيردست خود کمک کنيد. طبيعتاً‌ فردي که مستقيماً با يک زنداني در ارتباط است، در معرض انواع آسيب‌ها و امراض است. فردي که مثلاً‌ مسئول انتقال يک زنداني است، طبيعتاً دچار آسيب‌هايي مي‌شود و لذا بايد تا جايي که امکان دارد از کمک به او و در جهت کاهش آسيب‌هاي او تلاش کنيد. اين افراد بايد بدانند که براي شما کاملاً قابل احترام هستند. اين همکاران بايد بدانند که به نيازهاي آنها توجه مي‌شود و لذا ضروري است که در اين راستا هم توجه کافي داشته باشيد.
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)



منبع:همشهری

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فرار از زندان با نقش‌آفرینی یک گربه (فیلم) خلاقانه‌ترین مدل فرار از زندان در سال 2023 ثبت شد (فیلم)

دیگر خبرها

  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • فیلم/ نقشه فراری که زندانیان را به مقر پلیس رساند
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • رهاورد ۱۶ جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد
  • رهاورد ۱۶ جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین