Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-30@23:50:46 GMT

آغاز کاوش های باستان شناسی در قلعه رستم سیستان

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۳۴۶۳۴

آغاز کاوش های باستان شناسی در قلعه رستم سیستان


سرپرست هیأت کاوش در قلعه رستم سیستان از آغاز کاوش و خاکبرداری محوطه قلعه رستم دشت سیستان با هدف بررسی خندق پیرامون و پی یابی و خوانا سازی شاه نشین خبر داد.

به گزارش بی‌باک به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مجتبی سعادتیان سرپرست هیأت کاوش در قلعه رستم با اعلام این خبر گفت :این مجموعه باستانی در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شهرستان هامون استان سیستان و بلوچستان و در منطقه فرهنگی حوضدار واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود : بر اساس مطالعات باستان شناختی پیشین، این محوطه به سده های ۶ تا ۱۱ هجری قمری منتسب شده است.

سعادتیان اظهار داشت: این در حالی است که چندین محوطه پیش از تاریخ و دوران تاریخی نیز در این منطقه فرهنگی به چشم می خورد و منطقه حوضدار را به یکی از مناطق مهم فرهنگی دشت سیستان بدل کرده است.

او افزود :قلعه باستانی رستم یکی از آثار این پهنه فرهنگی است که در بررسی های باستان شناختی دشت سیستان در سال های ۸۵ و ۸۶ به سرپرستی رضا مهرآفرین و سید رسول موسوی حاجی بررسی و در سال ۱۳۹۳ با شماره ۳۱۱۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این باستان شناس گفت :بنای شاه نشین، سر در ورودی، بنای گنبدی (یخدان)، اصطبل و چندین فضای دیگر در این این قلعه به چشم می خورد که علاوه بر انجام فعالیت های مرمتی، نیازمند انجام مطالعات منظم باستان شناختی است تا بتوان به حصول نتایج درخور امیدوار بود.

او افزود : بر این اساس و با توجه به لزوم فعالیت های علمی، گروهی از باستان شناسان و مرمت گران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدام به تهیه طرح پژوهشی کاوش و خاکبرداری در بنای شاه نشین و بررسی خندق پیرامون کرده اند تا بتوانند علاوه بر انجام مطالعات باستان شناختی، زمینه انجام فعالیت های مرمتی را نیز مهیا کنند.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۴۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در نشست ستاد احیای ربع رشیدی تبریز، مساحت عرصه و اعیانی این اثر باستانی و تاریخی در تبریز را طبق اسناد کهن بیش از ۹۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: اما این محل در طول هفت قرن همواره مورد تهاجم و دستبرد حکومت ها و جوامع محلی قرار گرفته و در زمان حاضر کمتر از ۱۳ هکتار آن قابل احیا است.

به گفته وی در سال های اخیر و با مساعدت نهادها و ارگان های مختلف بیش از یازده هکتار این مجموعه تملک و آزادسازی شده است.

حمزه زاده با اشاره به اجرای پنج فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در مجموعه ربع رشیدی، ادامه داد: این مجموعه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در فهرست موقت یونسکو برای ثبت جهانی قرار گرفته که نیازمند آزادسازی اراضی است.

وی جلوگیری از ساخت و سازها در حریم محوطه و تلاش برای تملک اماکن واقع در حریم از جمله پمپ بنزین خیابان عباسی را از رویکردها و اهداف اصلی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد.

حمزه زاده اراضی محوطه ربع رشیدی را بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی یاد کرد و گفت: به دلیل اهمیت موضوع راه دسترسی از کف خیابان تا برج ربع رشیدی با پلکان های چوبی و با فاصله از سطح خاک پوشانده شده است تا مراقبت های لازم و کافی از این محوطه به عمل آید.

وی گفت: هر گونه اقدام مرمتی و ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران در ربع رشیدی با استفاده از سازه های برگشت پذیر به طبیعت ممکن است.

کد خبر 6092428

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • کاوش در فلک‌الافلاک / سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین