Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پایان فصل سوم کاوش در کانال‌های زیرزمینی تخت جمشید سیصد شی تاریخی کشف شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مجید منصوری باستان شناس گفت: این اشیا ارزشمند شامل ظروف سنگی، دسته خنجر سنگی لاجورد، کتیبه و قطعات نقش برجسته سنگی است.
وی همچنین از پیدا شدن چند اسکلت انسان در زیر دروازه ناتمام خبر داد و گفت: زمان و نحوه تدفین این اسکلت‌ها مشخص نیست و برای مطالعه بیشتر به آزمایشگاه های پیشرفته تهران فرستاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این باستان شناس افزود: اشیا کشف پس از مطالعه و ثبت برای مشاهده عموم به موزه تخت جمشید انتقال داده می‌شوند.
فصل سوم از کاوش آبراهه‌های تخت جمشید، با هدف تداوم کاوش‌های گذشته، شناسایی شبکه کامل آبراهه‌های تخت جمشید، شناخت کامل تری از تاریخ و روند تحولات ساخت و سازهای این محوطه، انجام شده است .

دانلود دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۵۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است

لیدا شجاعی‌فر رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب درگه سنگی نقده با بیان اینکه این تالاب بیشترین حجم آب را در بین تالاب‌های فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی با بیش از ۶۰۰ هکتار از اواخر آذرماه پارسال آغاز شده و بیش از ۸ میلیون مترمکعب آب به داخل تالاب رها شده است.

وی با اشاره به اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: در سال‌های گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد، اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود.

شجاعی‌فر اضافه کرد: تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوها است به‌طوریکه این تالاب پارسال پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

وی در ادامه گفت: این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی همچنین بیان کرد: تالاب درگه سنگی از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان نقده است و تالاب‌های سولدوز، آق قلعه (شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان به ترتیب در رتبه‌های بعدی تالاب‌های این شهرستان از نظر وسعت قرار دارند.

به گفته شجاعی‌فر، چنگر، مرغابی‌ها، اردک سرسفید و فلامینگو‌ها از پرندگان شاخص این تالاب هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»
  • سر ریز شدن بند سنگی ملاتی در آبیز
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور