Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استان يزد را با جاذبه‌هاي تاريخي و ميراث فرهنگي مي‌شناسند اما در همه نقاط استان جاذبه‌هاي طبيعي نيز وجود دارد که تماشاي آن خالي از لطف نيست و مهريز مجموعه‌اي از اين جاذبه‌هاست.

خبرگزاري مهر ـ گروه استان‌ها: از مرکز استان يزد به سمت جنوب که حرکت کنيم، در فاصله 60 کيلومتري از شهر يزد، شهرستاني قرار دارد به نام مهريز که نه‌تنها منطقه‌اي باستاني با تاريخي کهن است بلکه به‌واسطه آب‌وهواي نسبتاً بهتر نسبت به مرکز استان و وجود باغ‌هاي سرسبز و جاذبه‌هاي طبيعي به باغ‌شهر يزد معروف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسياري از مردم يزد به‌ويژه آن‌ها که اصالتاً مهريزي هستند و به دلايل مختلف به شهر يزد مهاجرت کرده و در آنجا زندگي مي‌کنند، آخر هفته‌هاي خود را در اين شهر باستاني و روستاهاي خوش آب‌وهواي آن مي‌گذرانند.
در واقع سفر به مهريز، آن‌هم در آخر هفته‌اي با هواي داغ، علاوه بر اينکه فرار از شلوغي شهر و گرماي هوا و پناه بردن به منطقه‌اي چند درجه خنک‌تر است، تيري با چند نشان است زيرا آن‌ها که در پي تماشا و لذت بردن از آخر هفته‌هاي خود هستند، مي‌توانند مجموعه‌اي از کوه و چشمه و کوير و باغ و قلعه و بوستان را کنار هم به تماشا بنشينند.
کوه‌ريگ تفرجگاهي براي کاهش دردهاي عضلاني
يکي از جاذبه‌هاي طبيعي مهريز که معجزات درماني بسياري دارد براي آن‌ها که از دردهاي عضلاني رنج مي‌برند، «کوه‌ريگ» است.

کوه‌ريگ به‌ويژه در اين روزهاي گرم تابستان همانند مطب اطباي متخصص شلوغ است و بيماراني که از درد پا و کمر هميشه نالانند، دمي خود را به ريگ‌هاي داغ اين تپه ماسه‌اي مي‌سپارند تا هم تفريحي کرده باشند و هم مسکني براي دردهاي خود يافته باشند.
کوه ريگ مهريز به دليل خاصيت‌هايي که از نور خورشيد به دست مي‌آورد، تسکين‌دهنده دردهاي عضلاني است و بسياري معتقدند مانند داروهاي قوي معجزه مي‌کند.
تفرجگاه کوه ريگ، تنها تپه شني طبيعي استان يزد است و در واقع تلي از ماسه‌هاي تميز و بدون خاک است که به‌صورت تپه بسيار بزرگي در نزديکي يکي از کوه‌هاي شهر مهريز قرار دارد.
ريگ‌هاي اين کوه به دليل تابش مستقيم نور خورشيد، داغ مي‌شود و به دليل ريگ بودن تپه، کوهنوردان را اغلب تا نيمي از پا در ريگ‌هاي داغ فرو مي‌برد.کوه ريگ در طول ساليان طولاني و در چند صد سال پيش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده‌هاي عظيمي از شن کنار يک کوه به وجود آمده و اکنون به يک منطقه تفريحي و ورزشي براي جوانان و خانواده‌ها تبديل شده است.
به همين دليل بسياري از مردم معتقدند، داغي ريگ‌ها مي‌تواند دردهاي عضلاني پا و کمر را از بين ببرد که همين امر سبب شده سالانه تعداد زيادي از گردشگران از اين منطقه به‌عنوان يک منطقه گردشگري درماني استفاده کنند.
کوه ريگ در طول ساليان طولاني و در چند صدسال پيش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده‌هاي عظيمي از شن کنار يک کوه به وجود آمده و اکنون به يک منطقه تفريحي و ورزشي براي جوانان و خانواده‌ها تبديل شده است.
ساخت آلاچيق، سرويس‌هاي بهداشتي و برخي ديگر از امکانات موردنياز گردشگران، در روزهاي پاياني هفته تعداد زيادي از مردم را به اين منطقه مي‌کشاند.

آنها که تجربه بيشتري در سفر به کوه‌ريگ دارند اغلب توصيه مي‌کنند که بهترين زمان براي بالا رفتن از اين کوه ريگي، عصر و حوالي غروب است زيرا در اين ساعت شن‌ها همه گرماي خورشيد در طول روز را در خود ذخيره کرده‌اند ضمن اينکه تابش مستقيم نور خورشيد ديگر براي گردشگران آزاردهنده نيست.
اغلب مردم روزهاي پاياني هفته، شام ساده‌اي فراهم مي‌کنند به سمت کوه‌ريگ حرکت مي‌کنند، هنگام عصر ابتدا از تپه شني بالا مي‌روند و تفريح مي‌کنند و بعد از آن در آلاچيق‌هايي که گرداگرد اين تپه ساخته شده، در کنار خانواده به صرف شام مي‌پردازند.
چشمه غربالبيز و باغ پهلوان‌پور مهريز لذت حضور در کوه‌ريگ را تکميل مي‌کند
کساني که آخر هفته خود را به مهريز مي‌روند علاوه بر کوه‌ريگ مي‌توانند با طي فاصله‌اي کوتاه از جاذبه‌هاي ديگر نيز بازديد کرده و دمي در آنجا بياسايند.

از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي مهريز که فاصله چنداني از کوه‌ريگ ندارند مي‌توان به چشمه «غربالبيز» و «باغ پهوان‌پور» مهريز اشاره کرد که هر دو حدود پنج تا هشت کيلومتر از کوه‌ريگ فاصله دارند.
چشمه غربالبيز چشمه‌اي کهن است و سنگ‌نگاره‌هاي اطراف اين کوه گوياي قدمت تاريخي اين چشمه است.
گرچه غربالبيز در اغلب ايام سال به دليل خشکسالي خشک است اما طبيعت آن زيباست و وجود سکوهاي اقامت، سرويس بهداشتي و ... مي‌تواند ساعاتي خوش در آخر هفته براي مردم خسته از کار و روزمرگي رقم بزند.

کمي آنسوتر با طي مسافتي نه چندان طولاني، باغ زيبا و رويايي پهلوان‌پور مهريز، قدم زدن در يک روز تابستاني در کنار درختان سر به فلک کشيده و رود کوچک جاري در اين باغ را لذت‌بخش مي‌کند.
قدم زدن در باغ پهلوان‌پور حتي در يک ظهر داغ تابستاني هم دلچسب است
در باغ پهلوان‌پور مهريز امکان اقامت و اطراق نيم‌روزه وجود ندارد اما مي‌توان ساعت‌ها در عمارت و باغ و باغچه آن اوقات را سپري کرد و از آن لذت برد.

در اين باغ نيز سرويس‌هاي بهداشتي، رستوران، کافي‌شاپ و سوئيت‌هايي براي اقامت بيش از يک روز وجود دارد.
درختان تبريزي سر به فلک کشيده، درختان انار و بادام و انواع ميوه‌ها، باغچه‌هايي که مملو از گل‌هاي رز رنگي است و از همه مهم‌تر جوي کوچکي که در ميان درختان راه گرفته، فضاي اين باغ را بسيار زيبا و رويايي کرده است و مي‌تواند حتي در يک ظهر داغ تابستاني، مطبوع و دلچسب باشد.

قدمت باغ پهلوان پور به اواخر دوره قاجار برمي‌گردد و اين باغ متعلق به يکي از تجار يزدي به نام علي پهلوان‌پور بوده است.
اين باغ از بناهاي مهم فرهنگي تاريخي است که طبيعت، هنر و معماري را در کنار هم دارد و به دليل روان بودن آب از ميان باغ و عبور آن از ميان تنه‌هاي سپيدار و چنار، زيبايي خاصي به اين باغ بخشيده است.
مساحت باغ پنج هکتار است که شامل يک مجموعه ورودي، ساختمان کوشک يا شربت‌خانه در بخش مرکزي، بناي زمستان‌خانه در بخش غربي، برج گلين در جنوب شرقي و اصطبل، انبار و کارگاه‌هاي قالي بافي و ريسندگي در بخش جنوبي است.

سبک معماري اين باغ ترکيبي از معماري کوشکي و حياط مرکزي است و درختان چنار در دو طرف جوي اصلي باغ قرار دارند.
ساخت کوشک مربوط به دوره قاجار است که در سه سطح (دو طبقه و نيم) طراحي شده و زيباي ويژه‌اي از معماري ايراني به نمايش گذاشته است.
ثبت جهاني باغ پهلوان‌پور به همراه 8 باغ ايراني ديگر
اين بنا در تاريخ هفتم مهر 1381 با شمارهٔ ثبت 6334 به عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده و پس از آن به همراه باغ دولت آباد و چند باغ ايراني ديگر، در فهرست ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيد.

باغ پهلوان پور در محله مزويرآباد مهريز واقع شده و آب جاري در اين باغ از قنات مشهور به حسن آباد سرچشمه مي گيرد و به جز باغ پهلوان پور به طور مستقيم از هيچ يک از باغهاي منطقه عبور نمي‌کند.
آب قنات حسن آباد درختان چناري را که در حاشيه آن روييده اند، سيراب مي کند. علاوه بر قنات ذکر شده اين باغ از طريق دو رشته آب ديگر به نام قنات شاه حسيني و قنات مزوير آباد، آبياري مي‌شود.

باغ داراي 16 حقابه (سهميه آب در اصطلاح محلي يزد حقابه ناميده مي شود) است که هر 12 روز يکبار به آن متعلق مي گيرد که زمان هر حقابه بين 10 الي 11 دقيقه است که به آن «سبو» نيز گفته مي‌شود.
دو طرف جوي اصلي باغ پهلوان پور درختان تنومند و سالخورده چنار قرار دارند. درختان مثمر باغ نيز شامل انار، بادام و خرمالو است و کاشت اين درختان با توجه به گرماي زياد استان يزد، نمايانگر آب و هواي متفاوت نسبتاً خنک اين منطقه است.
با طي کردن حدود 40 کيلومتر از مرکز استان يزد، به راحتي مي‌توان از اين باغ ارزشمند، ‌ زيبا و نمونه بازديد کرد و در سايه‌سار درختان آن و در کنار جوي‌هاي روان و صداي آب، دمي فارغ از هياهوي شهر آسود.

اين باغ در هر يک از فصل‌هاي سال، زيبايي‌هاي خاص خود را دارد، در بهار برگ‌هاي تازه و شکوفه‌هاي رنگارنگ و هواي ملايم، در تابستان خنکاي آب و سايه‌ساز درختان، در پاييز برگ‌هاي هزار رنگ درختان و زمين پوشيده از برگ‌هاي زرد و نارنجي و زمستان، سکوت و درختان عريان و ... ساعات خاطره‌انگيزي براي همگان رقم مي‌زند.
همچنين مسافراني که خسته از روزهاي پرکار پايان هفته بار سفر مي‌بندند تا گوشه‌اي دنج بيابند و در آن به قول شاعر دمي بياسايند، به طور قطع روستاها برايشان يک پيشنهاد درجه يک است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر در استان يزد حدود 50 روستاي هدف گردشگري وجود دارد که حداقل‌هايي براي سفر به اين روستاها وجود دارد.
فاطمه دانش يزدي عنوان کرد: همه روستاهاي هدف گردشگري حداقل يک جاذبه تاريخي يا طبيعي دارند و روستاهايي به عنوان هدف گردشگري معرفي شده‌اند که واقعا جاذبه سفر در آنها وجود داشته باشد.
وي با بيان اينکه بسياري از روستاهاي يزد، روستاهاي باستاني هستند، افزود: حتي گردشگران خارجي براي اقامت در اين روستا علاقه نشان مي‌دهند.
در کنار اينها صدها جاذبه طبيعي و تاريخي ديگر در شهرستان مهريز وجود دارد و مي‌توان براي لذت بردن از حضور در اين مکان‌ها ده‌ها مدل برنامه‌ريزي کرد اما به طور قطع يکي از بهترين برنامه‌ريزي‌ها براي يک روز تعطيل، گذراندن صبح تا ساعتي بعد از صرف ناهار در غربالبيز، سپس قدم زدني يک ساعته در باغ پهوانپور مهريز و بعد از آن سپري کردن عصر و غروب در کوه‌ريگ است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»

در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیه‌السلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

دیگر خبرها

  • اعتبار هزار میلیاردی برای طرح‌های عمرانی روستاها
  • تصاویر | نجات معجزه‌آسای زن بمی بعد از ۴ روز حبس بین دیوار
  • جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز
  • چشم نوازی چشمه غربالبیز در دل طبیعت شهر مهریز + فیلم
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • اجرای ۱۲ برنامه شاخص آموزش و پرورش در مهریز
  • نماهنگ|«تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
  • نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»