Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@04:03:08 GMT

موبايل‌تان را به آزمايشگاه پزشکي تبديل کنيد!

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۳۷۳۷۴

خبرگزاري آريا - در روزگاري که براي هر کاري اپليکيشني وجود دارد ساختن وسايلي براي تبديل کردن تلفن همراه به غير از آن‌چيزي که مي‌شناسيم چندان عجيب نيست. اين روزها وسايل زيادي هستند که تلفن همراه ما را به يک وسيله پزشکي يا آزمايشگاهي قابل اعتنا تبديل مي‌کنند.


باغ ابداع ابزارهاي جديد، به نظر مي‌رسد عصر آزمايش‌هاي روتين سلامتي که اين روز‌ها هنوز در آزمايشگاه‌هاي با وسايل پيچيده و گران‌قيمت انجام مي‌شود، رو به پايان است و هر کسي از اين پس مي‌تواند يک آزمايشگاه ساده در خانه و يا حتي در کوله پشتي‌اش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين موضوع مخصوصا خبر بسيار خوبي براي تيم‌هاي پزشکي است که در مناطق دور افتاده خدمات پزشکي ارائه مي‌‌کنند. با هم نگاهي مي‌کنيم به برخي از مهم‌ترين و جذاب‌ترين اين وسايل.

سونوگرافي خانگي


شايد عجيب باشد اما يک وسيله بسيار کوچک و ساده مي‌تواند تلفن همراه شما را به يک دستگاه سونوگرافي کوچک و سيار تبديل کند. اين وسايل که به طور عمده توسط دو شرکت با نام‌هاي تجاري Mobisant و iBaby توليد مي‌شوند گران هستند و حداقل 7 هزار دلار قيمت دارند و به کار تيم‌هاي پزشکي مي‌آيند که در مناطق محروم کار مي‌کنند. شايد باورش سخت باشد اما هنوز هستند جاهايي در جهان که با امکانات پزشکي رايج و مرسوم، روزها پياده‌روي و ساعت‌ها رانندگي فاصله دارند
آزمايش قند خون

اين روزها وسايلي بسيار کوچک، اندازه يک تلفن همراه براي آزمايش قند خون ابداع شده‌اند. اما خب وقتي شما يک تلفن همراه را هميشه همراهتان داريد، همراه بردن يک وسيله ديگر به همان اندازه کار راحتي نيست. در تلاش براي کم کردن از اندازه و تعداد وسايلي که يک بيمار ديابتي بايد همراهش داشته باشد، وسايلي بسيار کوچک ابداع شده‌اند که با اتصال به تلفن همراه قند خون شما را مي‌سنجند. انواع و اقسام اين وسايل توسط برند‌هاي تجاري متفاوت توليد شده‌اند که قيمت‌هاي بسيار ارزاني در حد 10 تا 20 دلار دارند.
نوار قلب همراه

ثبت وضعيت سيگنال‌هاي الکتريکي قلب که اصطلاحا به آن نوار قلبي گفته مي‌شود، يکي از راهکاري تشخيص پزشکي براي مشکلات قلبي است و مي‌تواندباعث حفظ جان بيماران شود. اما گاهي زمان بسيار ارزشمند بوده و براي رسيدن به مراکز پزشکي داراي دستگاه نوار قلبي بسيار کوتاه است. Alivcore يک قاب به قيمت 99 دلار ساخته است که تلفن همراه را به يک دستگاه ثبت نوار قلبي تبديل مي‌کند. به اين ترتيب با هزينه بسيار اندک و يک پوشش بسيار سبک، تلفن همراه تبديل به وسيله‌اي مي‌شود که در هر مکان و زماني قابليت ثبت مشکلات سيگنال‌هاي الکتريکي قلبي را دارد.
فشار خون

همانند دستگاه سنجش قند خون، اين روزها دستگاه‌هاي رنگارنگ سنجش فشار خون براي خانه‌ها وجود دارند. البته همراه بردن اين وسايل در سفر و جاهاي سخت کار آساني نيست چون معمولا بزرگ و حجيم هستند. اما فشار خون يک وضعيت پزشکي بسيار جدي است. چه براي کساني که از نوسان فشار خون رنج مي‌برند،چه آن‌هايي که افت فشار يا افزايش فشار دارند. براي پاسخگويي به اين نياز است که withings يک بازوبند بي سيم سنجش فشار خون به قيمت 130 دلار ساخته است که با تلفن همراه کار مي‌کند.
گوشي پزشکي يا استتوسکوپ

گوشي پزشکي وسيله‌اي است که مي‌توان صداهاي داخلي و ضعيف قسمت هاي مختلف بدن را با آن تقويت کرد و بدون آنکه لازم باشد سر خود را روي شکم يا سينه بيمار بگذاريم معاينه را انجام داد. اين وسيله معمولا به وسيله پزشک براي معاينه استفاده مي‌شود. اما steth Io يک گوشي پزشکي به همراه اپليکيشن مخصوص آن ساخته است که مي‌توانيد اطلاعات پزشکي را از بدنتان دريافت کرده و به تلفن همراهتان انتقال دهد و سابقه پزشکيتان را ثبت کند. همچنين اپليکيشن همراه اين وسيله مي‌تواند از اطلاعات به دست آمده براي تشخيص‌هاي اوليه پزشکي استفاده کند.

سنجش بينايي

آزمايشگاه Smart Vision Labs در نيويورک تجهيزات ساده و ارزان قيمتي براي بينايي سنجي به وسيله گوشي موبايل ساخته است که برخلاف تجهيزات مشابه در بازار، کاربر مي تواند به طور مداوم از آن استفاده کند. هدف از ساخت اين دستگاه کمک به چشم پزشکان است زيرا با فراهم کردن تجهيزات با کيفيت با قيمتي اندک، هزينه هاي بينايي سنجي را مي کاهد و ديگر نيازي به تجهيزات گرانقيمت نيست. همچنين مي توان اين دستگاه را در کشورهاي در حال توسعه نيز استفاده کرد. اين وسيله بسيار ساده بوده و با نصب شدن روي دوربين گوشي بينايي شما را مي‌سنجد. براي استفاده از آن فقط کافي است دستگاه را به تلفن هوشمند متصل کرد. سپس بايد در صفحه نمايش خط قرمز و سبز را همخوان کرد. همچنين به وسيله اين دستگاه ساده مي توان اختلالات بينايي مانند آستيگماتيسم و نزديک بيني را نيز شناسايي کرد.
تشخيص ويروس HIV

به تازگي پژوهشگران دانشگاه کلمبيا در نيويورک موفق به ساخت ابزاري شده اند که به گوشي هاي تلفن همراه متصل مي شود و داراي محفظه اي از جنس پلاستيک است که نمونه خون شخص، درون آن قرار مي گيرد.کاربر براي استفاده از دستگاه بايد انگشت شست خود را روي آن فشار دهد. بر اثر اين فشار، پوست دست بريده شده و قطره اي از خون وارد محفظه مي شود. از طرف ديگر، محفظه حرکت مي کند و مجموعه اي از معرف ها (شناساگر) که از قبل درون محفظه قرار گرفته اند، آزاد مي شوند. اين دستگاه توان الکتريکي مورد نياز براي گردآوري و ارسال اطلاعات را از طريق ورودي صوتي گوشي همراه که به آن متصل شده، دريافت مي کند. در حال حاضر از روش‌هاي سنتي براي تشخيص اين نوع بيماري ها استفاده مي شود و تجهيزات لازم براي اين کار در حدود 18 هزار دلار قيمت دارد؛ در حالي که هزينه توليد تجهيزات مورد نياز براي تشخيص بيماري با استفاده از گوشي همراه در حدود 34 دلار است. با استفاده از اين روش مي توان علاوه بر بيماري ايدز، بيماري عفوني سيفليس را نيز در مدت 15 دقيقه تشخيص داد.

منبع : khabaronline

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار؛ مراقب این نرم افزار‌های جعلی باشید

سرهنگ فدائیان ۱۶ اردیبهشت ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به پیشرفت فناوری، امروزه بسیاری از خدمات بانکی به صورت غیرحضوری قابل انجام بوده و این خدمات از روش‌های گوناگونی مانند اینترنت بانک، همراه بانک و... قابل دریافت است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مجرمان سایبری با طراحی همراه بانک‌های جعلی بدافزار و قرار دادن نرم‌افزار‌ها در منابع نامعتبر مبادرت به دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن همراه و کارت بانکی کرده و اقدام به سرقت و برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان می‌کنند.

سرهنگ فدائیان خاطرنشان کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که برای جلوگیری از این اقدام، حتما تلفن همراه خود را به آنتی ویروس معتبر تجهیز کرده و به طور مستمر آن را به روز رسانی نمایند. همچنین باید توجه داشته باشند که اطلاعات مهم مانند رمز اول کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی، cvv ۲ و تاریخ انقضای کارت را بر روی گوشی تلفن همراه دخیره نکنند.

سرهنگ فدائیان به شهروندان توصیه کرد: برای نصب اپلیکیشن‌های بانکی حتما از سکو‌های عرضه نرم افزار موبایلی داخلی و یا سایت‌های رسمی بانک‌ها اقدام و از دریافت و نصب اپلیکیشن‌های آلوده که اکثرا لینک آن‌ها توسط مجرمان سایبری از طریق ارسال پیام و یا پیامک‌ها به وسیله پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای شما ارسال می‌شود، اکیدا خودداری کنید.

رئیس پلیس فتا استان سمنان از شهروندان خواست: در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک و مجرمانه مراتب را از طریق سامانه فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار پلیس درباره ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی!
  • ۲۲ وسیله ضروری برای زائران حج تمتع
  • باورتان می‌شود این گوشی تلفن همراه، پرفروش‌ترین در جهان است؟
  • میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه ارزیابی می‌شود
  • ارزیابی میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات
  • دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای در کرج
  • جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج اعلام شد
  • اعلام جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج ایرانی
  • هشدار؛ مراقب این نرم افزار‌های جعلی باشید
  • تشدید برخورد با خودرو‌های هنجارشکن در میاندوآب