Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-26@13:52:39 GMT

تهران چندمین شهر آلوده در دنیاست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۳۸۶۸۵

به گزارش شریان نیوز،دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه امروزه تهران با هشت میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلان‎شهر پرجمعیت جهان است، گفت: تهران همچنین در رده سی و ششمین شهر آلوده جهان قرار دارد.


به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دهمین جلسه اتاق فکر بام(برنامه ریزی و اقتصاد مسکن) با موضوع اقتصاد شهر و سیاستگذاری شهری در تهران به میزبانی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این جلسه که با حضور جمعی از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری برگزار شد دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری شهری، هم یک مفهوم علمی است و هم یک فعالیت سیستماتیک که توسط مقامات مدیریت شهری برای پیشبرد توسعه شهر به‎کار گرفته می‎شود، گفت: سیاست‌گذاری شهری، ماهیتی بین رشته‎ای دارد که با دیگر سطوح سیاست‎گذاری‎های (ملی و منطقه‎ای) درهم تنیده است و طی آن، ابتدا مسائل و مشکلات شهر، شناسایی می‎شوند و سپس سیاست‎ها به گونه‎ای هماهنگ و هم‎ساز برای دخالت سازنده در شهر ارائه می‎شوند.

وی با بیان اینکه امروزه تهران با هشت میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلان‎شهر پرجمعیت جهان است و این کلان‎شهر با 680 کیلومتر مربع وسعت دارای تراکم 10550 نفر در کیلومترمربع می‎باشد، افزود: به لحاظ زیست‎پذیری طبق گزارش اکونومیست، تهران در رده 126 در بین 140 شهر جهان قرار دارد،از منظر پایداری، طبق گزارش مؤسسه آرکادیس، تهران در بین 100 شهر اول جهان نیست،در زمینه شاخص نوآوری، تهران در بین 500 شهر در جهان، در رده 423 قرار دارد و در زمینه فضای کسب و کار طبق گزارش اکونومیست که 82 شهر را از مناطق مختلف جهان انتخاب کرده، تهران در رده 81 قرار گرفته است و از لحاظ شاخص‎های جهانی شدن، تهران در بین 128 شهر، در رده 98 است.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه تهران کنونی، محصول فرایند پیچیده‎ای است که بخشی از چهره آن، حاصل سیاست‌گذاری شهری و قسمتی از آن نیز نتیجه نبود سیاست‌گذاری، طرح و برنامه‎ریزی است، خاطرنشان نمود: کلان‎شهر تهران با مجموعه‏‌ای از مسائل روبرو است که هر نوع سیاست‌گذاری و نیز تصمیم‏‌گیری باید برای رفع و کاهش دامنه آنها باشد. مشکلات شهر تهران از نوع طبیعی و زیست‎محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی هستند.

وی آلودگی را یکی از معضلات اصلی شهر تهران خواند که از منظر اقتصاد شهری، آثار و تبعات بسیاری برای این شهر دارد و گفت: تهران در رده سی و ششمین شهر آلوده جهان قرار دارد، هوای تهران سالانه حدود 110 روز در وضعیت ناسالم قرار دارد و میزان مرگ و میر شهر تهران در روزهای ناسالم، 20درصد بیشتر از روزهای سالم است.

استاد دانشگاه ترافیک را یکی دیگر از معضلات پیش روی تهران خواند و گفت: کلان‎شهر هشت میلیونی تهران، با بیش از چهار میلیون خودرو و دو میلیون دستگاه موتورسیکلت، بیش از چهار برابر ظرفیت واقعی خود پذیرای خودروها شده است و سالانه نیز بیش از 400هزار دستگاه بر این میزان افزوده می‎شود.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: این میزان خودرو، سالانه بیش از پنج میلیارد لیتر بنزین مصرف می‎کنند و در واقع کلان‎شهر تهران تقریباً یک پنجم کل بنزین مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

طباطبایی افزود: از طرفی دیگر، کمبود پارکینگ سبب شده است که خیابان‎ها، نقش پارکینگ را ایفا کرده و سرعت را بیش از پیش کند کرده و بر معضل ترافیک بیافزایند. بررسی ها نشان می‎دهند که برای روان‎سازی ترافیک پایتخت به بودجه 20هزار میلیاردی نیاز است که به هیچ وجه در توان مالی شهرداری تهران نیست و برای تأمین این بودجه بیش از چهل سال زمان نیاز است. خبرگزاری ایسنا

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۸۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: هرچقدر پنجره تعامل کشور با دنیا کاهش پیدا کند، فرصت‌ها برای ارتباطات حوزه کسب و کار هم کاهش می‌یابد.

اخیرا کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی پیشنهادی را مصوب کرد که طی آن روز‌های تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روز‌های کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود، اما برخی فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع انتقاد داشتند. آنها معتقدند ایران در حال حاضر هم چهار روز کاری مشترک با دنیا دارد و اگر یک روز دیگر هم کم شود، ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم که عدد کمی در محاسبات اقتصادی نیست. البته این موضوع هنوز قطعی نیست و باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن علنی مجلس باشیم.

در این رابطه شهاب جوانمردی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در اصل فقط بحث ارتباط دو سازمان مطرح نیست، بلکه با توجه تفاوت‌های زمانی و برنامه‌های کاری، در موارد زیادی حتی تنظیم زمان جلسات مشترک هم دشوار است؛ به ویژه به این دلیل که معمولا کارمندان در سایر کشور‌ها در روز‌های تعطیل خود کار نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اثرگذاری منفی تعطیل شدن روز پنجشنبه بر بحث تجارت بدیهی است، تصریح کرد: این اثرگذاری حتی در ارتباط با کشور‌های همسایه هم وجود دارد.

به گفته این عضو حتی اگر بانک‌ها در روز دوم تعطیلات فعال باشند باز هم بر تجارت خارجی اثر منفی دارد، گفت: در آن صورت یک روز به تعطیلات کشور اضافه شده، اما بانک‌ها و شرکت‌هایی که باید به آنها خدمات دهند باید فعالیت کنند و به کارمندان اضافه کاری پرداخت کنند که این خود یک هزینه اضافه است.

tags # تعطیلی ادارات سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی