مهريه و حق طلاق، ابزار دفاعي براي زنان
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۳۸۷۸۰
خبرگزاري آريا - روزنامه وقايع اتفاقيه: پاي حرف خيلي از آنها که در آستانه ازدواج هستند، بنشينيم، اين نگراني را دارند که چطور بايد با موضوعي مثل مهريه از يک طرف و شروط ضمن عقد مخصوصا وکالت زنان در طلاق، از طرف ديگر مواجه شوند. آنها که طرفدار گرفتن مهريه زنان هستند، به اين اشاره ميکنند که اين تنها سلاحي است که در شرايط فعلي، زنان از آن برخوردارند و بهعنوان پشتوانهاي مالي ميتوانند براي زندگي بعد از طلاق احتمالي روي آن حساب کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از طرف ديگر، طرفداران وکالت زنان در طلاق يا همان که در فرهنگ عموم بهعنوان حق طلاق شناخته ميشود، تأکيد ميکنند انتخاب افراد براي وارد و خارجشدن از يک زندگي، از هر چيزي مهمتر است و انتخاب مهريه بهجاي حق طلاق، ميتواند مشکلات زيادي در رضايت از زندگي مشترک ايجاد کند. عده ديگري هم هستند که معتقدند ميتوان بين اين دو راهحل، فقط يکي را انتخاب نکرد و جمع مهريه و حق طلاق را داشت اما در عين حال، اين موضوعي است که نگراني مردان را سبب ميشود و ميگويند اگر قرار باشد هم مهريه را به زنان اختصاص بدهيم و هم حق طلاق را، چه تضميني هست که ازدواجها با انگيزه مالي انجام نشوند و زناني نباشند که بلافاصله بعد از عقد ازدواج، براي جدايي و درعينحال گرفتن مهريه اقدام کنند؟ خبرآنلاين در گزارشي، نظر چند وکيل دادگستري و کارشناس خانواده را در پاسخ به اين سؤال رايج که آيا «زنان با گرفتن وکالت طلاق بايد مهريه را ببخشند؟» پرسيده است.
مهريه؛ ابزار دفاعي براي زنان
فريده غيرت، وکيل دادگستري دراينزمينه با اشاره به اينکه «طبق مقررات قانوني که برگرفته از شرع مقدس اسلام است، براي ازدواج حتما بايد مهريهاي که مالي داشته باشد، براي زن در نظر گرفته شود»، به خبرآنلاين ميگويد: اين مهريه انواع مختلفي دارد و ميتواند مبالغ گوناگوني را شامل شود اما در شرايط فعلي، آنچه ميبينيم اين است که شرايط موجود سبب شده بهعنوان مهريه، مبالغ زيادي تعيين شود که به تبع آن، مردان زيادي را در زندانها ببينيم.
او دراينزمينه توضيح ميدهد: يکي از دلايلي که باعث شده مهريههاي گزاف در نظر گرفته شوند، يکطرفهبودن حق طلاق براي مردان است. در برابر حق مطلقي که براي مردان در نظر گرفته شده، زن امروزي وقتي ميبيند مجبور است قيد زوجيت را حتي وقتي از زندگياش رضايت ندارد، تحمل کند و با اجبار در زندگي خانوادگياش باقي بماند، تصميم گرفته مهريه سنگيني در نظر بگيرد که با استفاده از آن بتواند در صورت نياز، مرد را تحت فشار قرار دهد و از او جدا شود.
شرعي هست اما مفيد نيست
اما حجتالاسلاموالمسلمين سيدمهدي واعظموسوي، نظر ديگري دراينزمينه دارد. او دراينباره ميگويد: براساس قواعد مختلفي مانند اراده طرفين در عقد قرارداد، شوهر ميتواند به همسرش براي طلاق وکالت دهد و اين کار غيرشرعي و غيرقانوني نيست اما مسئلهاي که از آن غفلت ميشود، آثار زيانباري است که چنين کاري به همراه دارد.
اين مشاور ازدواج ادامه ميدهد: چرا بايد در کار خداوند دست ببريم؟ چرا دقت نميکنيم که وقتي خداوند اين حق را به مردان داده، حتما حکمتي در اين کار وجود داشته؟ حکمت اينکه مردان حق طلاق دارند و زنان نه، اين است که زنان احساساتيتر هستند و ممکن است با کوچکترين بحث و جدل، کار زوج به طلاق کشيده شود؛ البته درست است که بعضي از مردان احساساتي هستند و برخي زنان عقلانيتر رفتار ميکنند اما بايد نسبت را در نظر گرفت و همانطور که ميبينيم، عموم زنان احساساتيتر هستند.
حق طلاق به شرط بذل مهريه
در عين حال، بهمن کشاورز، حقوقدان و وکيل دادگستري در پاسخ به اين سؤال که ميتوان مهريه و حق طلاق را در مقابل هم قرار داد، ميگويد: مهريه و حق طلاق هيچ ارتباطي با هم ندارند. مهريه در مبناي نظريات مختلف، هديهاي است که مرد به همسرش در آغاز ازدواج ميدهد و اين تعبير زيباتر و شايد درستتر قضيه است. تعبير ديگري نيز وجود دارد که بهتر است درباره آن زياد بحث نکنيم و بههرحال، نتيجه يکي بوده؛ يعني مهريه حق زن است و حتي ميتواند تا زماني که آن را نگرفته، از انجام وظايف زناشويي در قبال شوهر خودداري کند و در اين حالت هم نفقه او به عهده شوهر خواهد بود.
او ادامه ميدهد: حق طلاق، حقي است مقرر براي مرد که زن در موارد خاص از آن برخوردار است؛ مواردي که در قانون مدني شمرده شده و در قانون حمايت از خانواده هم تصريح شده و در تعبير نهايي به وجود عسروحرج براي زن تعبير ميشود. بااينحال، ممکن است زني از خواستگارش بخواهد که اين حق خود را ضمن وکالتي خارج از عقدنامه بهطور جداگانه به او منتقل کند. مرد ميتواند اين پيشنهاد را قبول کند يا نکند و زن هم ميتواند همسر مردي که چنين پيشنهادي را قبول نميکند، بشود يا نشود. بايد توجه کرد که واگذاري حق طلاق بهاينترتيب به زنان فقط باعث ايجاد تعادل و تساوي بين طرفين ميشود و درواقع دادن امتيازي به زوجه نيست.
حقوق مساوي، شرايط را بهتر ميکند
علي نجفيتوانا، وکيل دادگستري نيز درباره موضوع مهريه و حق طلاق به خبرآنلاين ميگويد: در کشور ما، مهريه نوعي تعهد مالي است و پذيرش دين عندالمطالبهاي است که نه مشروط و معلق و نه موجل است. مهريه درواقع، نوعي تضمين براي زناني است که با ازدواج، در شرايطي قرار ميگيرند که مرد هروقت بخواهد ميتواند او را طلاق دهد.
در چنين شرايطي، زن ميماند و مشکلات زيادي که در جامعه براي او وجود دارد. درواقع، مهريه، سرمايهاي است که زوجه بتواند با آن يک زندگي متعارف داشته باشد و در شرايطي که فرصتهاي شغلي براي زنان کمتر است، اين امکان را داشته باشد که نيازهاي ضروري مادي زندگياش را برطرف کند. هرچند دراينزمينه متأسفانه افراط وجود دارد و زيادهرويهايي به چشم ميخورد که باعث ميشود به جاي اينکه زنان مورد احترام قرار بگيرند، تعيين بالاي مبلغ مهريه، شاخص ارزيابي ارزش اجتماعي و فردي آنها شود. درواقع، بايد اين موضوع فرهنگسازي شود که مبلغ مهريه، ميزان علاقه و اعتباري نيست که يک مرد براي همسرش قائل است.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۸۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
متن پیام حضرت آیتالله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی