Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب‌سايت گجت نيوز - سپهر فاتحي: ناو هواپيمابر جرالد فورد بلاخره پس از يک سال تاخير و 12.9 ميليارد دلار هزينه، در پايگاه نورفولک نيروي دريايي در ويرجينيا رسما وارد خدمت شد.


برنامه ساخت اين ناو که جديدترين و پيشرفته‌ترين ناو هواپيمابر آمريکا است، با افزايش هزينه و تاخيرهاي زيادي همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون نيز عليرغم ورود به خدمت، چهار سال طول خواهد کشيد تا توانايي انجام عمليات را پيدا کند و عملا وارد ناوگان دريايي اين کشور شود.




درحالي که هنوز ميزان قابل توجهي از پروسه ساخت و آزمايش اين ناو هواپيمابر تکميل نشده، چالش‌هاي زيادي پيش روي آن قرار دارد. در حقيقت مهم‌ترين مشکلي که بايد حل شود، پرتاب و بازيابي هواپيماهاست که اصلي‌ترين بخش يک ناو هواپيمابر است.

همه‌ي اين مسائل به کنار، اين ناو جزئي حياتي در آينده دفاعي آمريکا است. در اينجا قصد داريم به چند نکته در مورد اين شناور عظيم اشاره کنيم.

به آينده خوش آمديد

ناو هواپيمابر جرالد فورد، اولين ناو از جديدترين کلاس ناو‌هاي هواپيمابر است؛ جديدترين کلاس از زمان ورود به خدمت اولين ناو هواپيمابر کلاس نيميتز در سال 1975 ميلادي. کار ساخت اين سوپر ناو هواپيمابر از سال 2005 آغاز شد و مراسم به آب‌اندازي آن در سال 2013 انجام شد. ناو هواپيمابر جرالد فورد گران‌ترين کشتي جنگي است که ايالات متحده تاکنون ساخته است.

به نسبت ناو‌هاي پيش از خود، کلاس فورد تغييرات زيادي کرده که مهم‌ترين آن‌ها پرتابگر جديد، ساختار فوقاني يا جزيره جديد و کوچکتر که نسبت به ناو‌هاي پيشين موقعيت آن کمي عقب‌تر است، عرشه پروازي بزرگتر، سامانه‌هاي راداري جديد، بالابر‌هاي تسليحاتي سريع‌تر و 300 درصد ظرفيت الکتريکي بيشتر به لطف راکتور هسته‌اي جديد هستند.




مشکل اينجاست که بسياري از اين سامانه‌ها ناآزموده هستند و عملکردشان در سطح مورد انتظار نيست. وبسايت سانديگو يونين تريبيون ساخت ناو هواپيمابر جرالد فورد را به "نمادي از هزينه کردن ميليون‌ها دلار بر روي تکنولوژي‌هاي آزمايش نشده که اغلب با هزينه بالاتر، عملکرد بدتري دارند براي نيروي دريايي” تشبيه کرده است. عليرغم همه تملق‌هاي نيروي دريايي و پيمانکاران دفاعي، ساخت ناو هواپيمابر جرالد فورد چيزي شبيه به فاجعه بوده است.

البته هيچ ناو مدرني را نمي‌توان بلافاصله پس از ورود به خدمت به جنگ فرستاد. زماني که کشتي تحت نظارت سازنده‌اش به آب انداخته مي‌شود، بايد آزمايشاتش را کامل کند و مدتي در دريا حرکت کند تا هرگونه اشکال و نقصي که ممکن است در طول ساخت از نظر پنهان مانده باشد، آشکار و برطرف گردد.

با اين حال مورد فورد کمي متفاوت است. بخش‌هاي زيادي از آن دچار مشکلاتي هستند که حل نشده باقي مانده‌اند و انتظار نمي‌رود زودتر از سال 2020 به قابليت عملياتي اوليه دست پيدا کند.

انتظار مي‌رود نيروي دريايي بين ماه‌هاي مارس و نوامبر سال آينده، ناو هواپيمابر جرالد فورد را تحت مجموعه‌اي از آزمايشات قرار دهد. پس از آن نيز اين ناو آزمايش شوک را پشت سر خواهد گذاشت؛ که البته کميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان در ماه گذشته، آزمايش شوک فورد عقب خواهد انداختند و به جاي آن آزمايش شوک بر روي ناو هواپيمابر دوم اين کلاس، جان اف کندي، انجام خواهد شد. (آزمايشي که براي ارزيابي مقاومت کشتي در مقابل انفجار‌هاي زير آب و در نزديکي آن انجام مي‌شود)

با عقب افتادن آزمايش، فرماندهان نيروي دريايي اميدوارند که اين ناو زودتر براي انجام عمليات‌هاي فرامرزي آماده شود. در اواخر سال 2015 گزارش شده بود که با انجام اين آزمايشات، نيروي دريايي درصدد حل مشکلات احتمالي ناو برخواهد آمد که اين مسئله باعث مي‌شود ناو هواپيمابر جرالد فورد حدود دو سال براي انجام اولين ماموريت خود دچار تاخير شود.

پول بيشتر، مشکلات بيشتر

اخيرا دو گزارش منتشر شده، که مشکلات ناو هواپيمابر جرالد فورد را برجسته کرده است. اولين گزارش در دسامبر 2016 منتشر شد. مديريت ارزيابي و آزمايش عملياتي وزارت دفاع آمريکا در اين گزارش و درحالي که به زودي قرار بود فورد به آب انداخته شود، به مشکلاتي که اين ناو با آن روبه‌رو بود اشاره کرد. در اين گزارش مشکل اصلي، تکنولوژي‌هاي جديد عنوان شد. در گزارش آمده است:

اطمينان‌پذيري پايين و ناشناخته پرتابگر جديد و کابل‌هاي فرود، بالابرهاي تسليحات و رادار، که همگي براي عمليات‌هاي پروازي حياتي هستند، مي‌تواند در توانايي ناو هواپيمابر جرالد فورد در به پرواز درآوردن هواپيما‌ها تاثير بگذارد و کشتي را در مقابل حملات آسيب‌پذيرتر کند. و يا در هنگام عمليات‌هاي عادي باعث ايجاد محدوديت شود.اطمينان‌پذيري پايين يا ناشناخته اين سامانه‌هاي حياتي، جدي‌ترين خطري است که فرود را تهديد مي‌کند. بر اساس براورد‌هاي اطمينان‌پذيري حال حاضر، بعيد است که اين ناو از عهده ماموريت‌هاي پروازي پرتعداد که در شرايط جنگي انجام مي‌شوند، برآيد.

اين گزارش چيزي نيست که پس از صرف 13 ميليارد دلار انتظار شنيدنش را داشته باشيد.

گزارش دوم که اوايل همين ماه، و توسط دفتر پاسخگويي دولت يا (Government Accountability office (GAO در مورد ساخت ناو‌هاي نيروي دريايي منتشر شد، انتقاد تند ديگري به تصميم نيروي دريايي، براي پذيرفتن ناو هواپيمابر جرالد فورد از کمپاني سازنده، در وضعيتي تکميل نشده بود.




بنابر اين گزارش، نيروي درياي حداقل 779 ميليون دلار ديگر، بابت تکميل ساخت و انجام آزمايشاتي که عملکرد ناو را تاييد مي‌کند خواهد پرداخت. GAO همچنين با اشاره به گزارشي که پيش از اين گفتيم، به اين واقعيت که ناو هواپيمابر جرالد فورد، از شرايط لازم براي انجام عمليات‌هاي هوايي، ناوبري و حفاظت سايبري برخوردار نيست اشاره کرد و افزود اين ناو در حالي که "ساخت آن به ميزان زيادي ناقص است” تحويل داده خواهد شد و کار بر روي 367 بخش آن تعطيل شده است. اين بخش‌ها شامل خوابگاه خدمه، بخش‌هاي خدمات غذايي و دستشويي‌ها است.

پرتابگر پيشرفته مشکل‌ساز خواهد شد

از ميان همه مشکلات ناو هواپيمابر جرالد فورد، واضح‌ترين آن‌ها ناتواني آن در به پرواز درآوردن جنگنده‌ها با تسليحات کامل است. براي بيش از 50 سال، نيروي دريايي براي به حرکت درآوردن پرتابگرهايش به بخار وابسته بود. اين پرتابگرها قابل اطمينان و کارآمد بودند، با اين حال نيروي دريايي تصميم به جايگزيني آن‌ها با نمونه‌اي که نگه‌داري از آن ساده‌تر بود گرفت. نگه‌داري و تعمير ساده‌تر و کمتر به معني کاهش تعداد خدمه مورد نياز براي انجام اين کار‌ها است که خود به معني کاهش هزينه‌هاي عملياتي است.

پرتابگر جديد، سيستم پرتاب هواگرد الکترومغناطيس يا (Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS نام دارد. اين پرتابگر توسط کمپاني جنرال اتميکس ساخته شده، کمپاني که پهپادهاي معروف MQ-1 و MQ-9 را ساخته، اما تجربه‌اي در ساخت سامانه‌هاي مخصوص ناوهاي هواپيمابر را ندارد.


پرتاب آزمايشي جنگنده F-35 با پرتابگر مغناطيسي


اين پروژه از زمان آغاز، يعني از سال 2014 تا کنون توفيق زيادي نداشته. EMALS نه در آزمايشات موفق بوده و نه در جلب نظر کنگره آمريکا. به گزارش جينز "قانون‌گذاران آمريکا اظهار داشتند که مشکل اين سامانه که پيش از اين مطرح شده، توانايي آن در پرتاب هواگردهاست؛ خصوصا هواگردهايي که در حالت لود کامل هستند.”

بنابه گزارش مديريت ارزيابي و آزمايش عملياتي وزارت دفاع آمريکا، مشکل اين سامانه پرتاب جنگنده‌هاي سوپر هورنت يا گراولر، زماني که تانک‌هاي سوخت خارجي و ساير تسليحات را در زير بال خود حمل مي‌کنند به وجود مي‌آيد. اين مسئله به اين معناست که ناو هواپيمابر جرالد فورد نمي‌تواند جنگنده‌ها را در حالت بارگذاري کامل از روي عرشه پرتاب کند، که در نتيجه باعث کاهش اثربخشي رزمي سوپر هورنت و گراولر مي‌شود.

گفته مي‌شود که اين مشکل، يک مشکل نرم افزاري است و بر طرف گرديده، با اين حال آزمايش کامل آن تا اواخر امسال و يا اوايل سال آينده انجام نخواهد شد. EMAILS همچنين با اين هدف طراحي شده که فشار کمتري به هواگرد در هنگام پرتاب وارد کند، که خود باعث افزايش طول عمر هواگرد خواهد شد. اما اين مورد هم در هنگام آزمايشات عملي نشده و نتايج نشان مي‌دهند که در حقيقت فشار زيادي در هنگام پرتاب به بدنه هواگرد وارد مي‌شود.

مشکل بزرگ ديگر اين سامانه "چرخه‌هاي اصلي بين نقص جدي” است. "چرخه‌هاي اصلي بين نقص جدي” به مدت زماني گفته مي‌شود که طول مي‌کشد تا يک وسيله دچار نقصي جدي شود. اين مسئله باعث قراردادن خدمه در موقعيت خطرناکي مي‌شود.

عمليات‌هاي پروازي ناو هواپيمابر، عمليات‌هايي بسيار حساس هستند که جاي زيادي براي انجام اشتباه و نقص در آن‌ها وجود ندارد. حداقل تعداد پرتابي که يک پرتابگر پيش از خراب شدن بايد انجام دهد 4166 بار است که اين عدد در حال حاضر باري EMAILS تنها 400 بار است که اصلا به حداقل مورد نياز نزديک نيست.

مشکل بعدي عدم توانايي جدا کردن يک پرتابگر براي تعمير از ساير پرتابگر‌ها است. در پرتابگر‌هاي قبلي که از بخار استفاده مي‌کردند، هر کدام از پرتابگر‌ها را مي‌توان براي تعمير از سه پرتابگر ديگر جدا کرد و از کار انداخت. اين مسئله اجازه مي‌دهد تا عمليات‌ها پرواز در هنگام تعمير آن پرتابگر همچنان ادامه يابد. در EMALS نمي‌توان پرتابگر‌ها را جدا کرد و تعمير آن‌ها نيز کار وقت‌گيري است. بنابراين اين مسئله کل عمليات‌هاي پروازي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

بر اساس گزارش مديريت ارزيابي و آزمايش عملياتي وزارت دفاع آمريکا، تنها از چرخش ايستادن ژنراتور‌هاي موتور EMALS يک ساعت و نيم طول مي‌کشد. پس از آن است که مي‌توان تعمير را آغاز کرد و در اين مدت نمي‌توان هيچ عمليات پروازي انجام داد.

قابليت ديگر ناوهواپيمابر جرالد فورد اين است که نرخ سورتي بالاتري دارد؛ به اين معني که مي‌تواند هواگردهاي بيشتري را نسبت به ناوهاي قبلي به پرواز درآورد. باز هم در گزارش مديريت ارزيابي و آزمايش عملياتي، الزامات نيروي دريايي براي دستيابي به اين نرخ زير سوال رفته و گفته شده که اين نرخ در شرايط جوي مساعد، ديد نامحدود و بدون در نظر گرفتن اين که ممکن است حرکات ناو و نقص تجهيزات ناو عمليات‌ها را تحت تاثير قرار دهند، محاسبه شده است.

مشکلات ناو هواپيمابر جرالد آر فورد به سامانه پرتابش محدود نمي‌شود. رادار جديد، انتظارات غير واقعي از خدمه مورد نياز و حتي سامانه محاسباتي معمول ناو هم مشکل دارند و کابل‌هاي فرود پيشرفته هم به نظر مي‌رسد به اندازه پرتابگر مشکل‌ساز باشند.


کابل فرود بر روي عرشه ناو هواپيمابر


صبر کنيد، هنوز مشکلات ديگري باقي مانده است!

بر اساس گزارش GAO، نيروي دريايي ناو هواپيمابر جرالد آر فورد را در شرايطي تحولي مي‌گيرد که هنوز تعداد زيادي از آزمايشات و ميزان زيادي از پروسه ساخت هنوز به انجام نرسيده است. در حقيقت هنوز بيشتر بالابرهاي تسليحاتي جديد پيشرفته و سريع نصب نشده‌اند.

اين بالابر‌ها که براي انتقال سريع‌تر تسليحات از درون ناو به روي عرشه طراحي شده‌اند، قرار است مزيت زيادي براي اين ناو به همراه داشته باشند. تاکنون تنها دو دستگاه از 11 بالابر ناو نصب شده‌اند و 9 عدد ديگر پس از ورود به خدمت آن نصب خواهند شد.


بالابر تسليحات يک ناو هواپيمابر


ناو هواپيمابر جرالد فورد، شناوري بسيار پيشرفته و اولين در کلاس خود است. با اين حال نيروي دريايي در تحويل اين کشتي از قوانين معمول سرپيچي کرده و يا از آن‌ها چشم‌پوشي نموده است. به همين دليل هم نياز است تا پس از تحويل گرفتن ناو، کارهاي بيشتري بر روي آن انجام شود. بالابر تسليحات، کابل‌هاي فرود و رادار جديد همگي نياز به کار بيشتري دارند. GAO ابراز نگراني کرده که اين سه بخش در آينده نيز اطمينان‌پذيري پاييني ارائه دهند.

GAO اذعان کرده که ساخت کشتي کار دشواري است، و ميزان مشخصي از ناکارآمدي را بايد انتظار داشت، خصوصا وقتي در مورد اولين ناو در يک کلاس صحبت مي‌کنيم. با اين حال در مورد ناو هواپيمابر جرالد فورد، نيروي دريايي قوانين خود را کنار گذاشته و از قدرت خود آزادانه جهت قائل شدن استثنا براي سازنده ناو و پروسه تحويل آن استفاده کرده است که اين مسئله باعث شده فورد، در شرايطي کاملا نا تمام تحويل داده شود و ناوگان را در خطر افزايش هزينه و مواجهه با عدم آگاهي در مورد کيفيت اين ناو قرار داده است.

آينده ناو هواپيمابر جرالد فورد چگونه خواهد بود ؟

نيروي دريايي در نظر دارد 43 ميليارد دلار بر روي 3 ناو اول کلاس فورد هزينه کند: دو ناو ديگر جان اف کندي و اينترپرايز نام خواهند گرفت. کندي هم‌اکنون در حال ساخت است و تا سال 2020 وارد خدمت نخواهد شد و در 2025 اولين ماموريتش را آغاز مي‌کند. ساخت اينترپرايز در 2018 آغاز خواهد شد و در 2025 وارد خدمت مي‌شود.




شکي در اين نيست که در اين مرحله، ناو هواپيمابر جرالد فورد مورد شک و ترديد قرار دارد. اين ناو هدف محبوبي براي انتقاد در مورد اتلاف هزينه است. سناتور مک کين آن را "يکي از ديدني ترين افتضاح‌هايي که مي‌توان به ياد آورد” ناميد و دبير سابق نيروي دريايي، ري ميبس در مورد آن گفت "فورد کتابي درسي است در مورد اين که چگونه نبايد يک کشتي را ساخت.”

شايد روزي در آينده اين ناو هواپيمابر جرالد فورد، به آن جهش تکنولوژي که نيروي دريايي آمريکا انتظار داشت تبديل شود، اما تا آن زمان هنوز زمان زيادي باقي مانده و شايد ميليارد‌ها دلار ديگر نيز هزينه در بر داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۳۹۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم

دریافت 1 MB

به گزارش همشهری آنلاین، امیر دریادار دوم حسین حسنی فرمانده منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش با اشاره به اقدامات این یگان در کمک به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور به دلیل سیلاب‌هاب رخ داده، متاسفانه خسارت‌هایی در کنارک ایجاد شد. لذا؛ نیروی دریایی ارتش بنابر دستورات فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی ارتش وارد عرصه کمک به مردم سیل زده در سیستان و بلوچستان شد.

وی ادامه داد: در این راستا، ما در نیروی دریایی ارتش با توان بالا و پیشرفته‌ترین تجهیزات اعم از بالگردها و خودروهای تیپ تفنگداران توانستیم همه کمک‌های جمع‌آوری شده توسط بنیاد برکت، بنیاد احسان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) جهت رفع نیازهای اعلام شده از سوی ستاد بحران را توسط بالگرد و خودروها به صعب العبورترین روستاها که امکان دسترسی به آن‌ها وجود نداشت، منتقل کردیم.

فرمانده منطقه سوم دریایی ارتش در ادامه با بیان اینکه تا ۵ اردیبهشت، ۱۶ نوبت پرواز بالگرد را به روستاهای صعب‌العبور داشته‌ایم، تصریح کرد: این پروازها از طریق یگان هوادریا در منطقه سوم دریای نبوت ارتش انجام می‌گیرد که در همکاری با خودروهای تاکتیکی تیپ تکاوری حمزه سیدالشهدا (ع)‌ جهت انتقال کمک‌ها و نیازمندی‌های مردم به نقاط صعب العبور استفاده شد.

دریادار حسنی همچنین از استمرار آمادگی نیروی دریایی ارتش برای امداد به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: مادامی که ستاد بحران استان از ما برای کمک به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان درخواست داشته باشند آماده خدمت‌رسانی هستیم. در این راستا، بالگردهای ما امروز به سوی منطقه دشتیاری نیز اعزام خواهند شد.

وی ادامه داد: بالگردهای هوا دریای ارتش در منطقه سوم نبوت در اسفندماه سال گذشته نیز، چندین نوبت پرواز در شهرستان‌های دشتیاری و قصر قند داشتند که خدمات مهمی همچون انتقال مواد غذایی و نیازهای ضروری را انجام دادند که همه توسط نیروی دریایی ارتش آماده و به سیل زدگان اهدا شده بودند.

کد خبر 847130 منبع: فارس برچسب‌ها سيل خبر مهم استان سیستان و بلوچستان دفاع - ارتش جمهوری اسلامی

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • (ویدئو) لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • ببینید | لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی
  • سرنگونی دومین پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکا در سواحل یمن
  • سومین پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا هدف ارتش یمن قرار گرفت
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم