Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات با اشاره به این نکته که فعالیت های کشاورزان شهرستان تقریبا تک محصولی شده است، گفت: این‌گونه کشاورزی ریسک تولید را بالا می‌برد و در صورت هر گونه خسارت به محصولات، محلی برای جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد نادری در گفت‌وگوی تفصیلی با سیمای مه ولات،گفت:شهرستان مه ولات سه هزار و 323 کیلومترمربع مساحت داشته و مجموع سطوح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان 30 هزار 675 هکتار می‌باشد که ۲۹۱۵ هکتار آن محصولات زراعی و27 هزار 760 هکتار آن محصولات باغی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مه‌ولات رتبه نخست سطح زیرکشت پسته استان را از آن خود دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات افزود: با توجه به سطوح زیر کشت باغات مه ولات، این شهرستان بزرگ‌ترین شهرستان باغی خراسان رضوی محسوب می‌شود و در این بین محصول پسته شهرستان ۳۰ درصد سطح زیر کشت استان و شش درصد سطح زیر کشور را بخود اختصاص داده و رتبه اول سطح زیر کشت و تولید پسته در استان خراسان رضوی را دارا می‌باشد.

وی یادآور شد: دومین محصول باغی شهرستان انار می‌باشد که مه‌ولات با سطح زیر کشت ۲۴۵۰ هکتار مقام اول تولید استان را به خود اختصاص داده است.

کار‌شناس ارشد جهاد کشاورزی مه ولات به دومین محصول باغی شهرستان اشاره داشت و افزود: انار رقم اردستانی مه ولات ازمهم‌ترین ارقام صادراتی کشور است که متاسفانه باغات انار شهرستان در سال گذشته دچار خسارت سرمازدگی شده که عمدتا برای رشد مجدد کف‌بُر شدند که می‌بایست حداقل تا سه سال آینده انتظار کشیده تا دوباره محصول انار به تولید اقتصادی برسد.

نادری سومین محصول عمده شهرستان را زعفران خواند و ادامه داد: مه‌ولات با سطح زیر کشت ۳۹۵۰ هکتار، رتبه پنجم در خراسان رضوی را به خود اختصاص داده که به لحاظ نیاز آبی پایین و اشتغالزایی از اهمیت بسزایی در شهرستان برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی مه ولات با اشاره به تولید محصولات گلخانه‌ای که در افزایش بهره وری در مصرف آب نقش بسزایی دارد، گفت: سطوح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای شهرستان در حال حاضر حدود سه هکتار است، که با توجه به محدودیت منابع آبی شهرستان می‌بایست در خصوص توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به هزینه‌های بالای احداث آن‌ها، حمایت بیشتری انجام شود.

وی افزود: مکانیزاسیون به عنوان یکی از چهار چرخ اصلی و حرکت در رشد بخش کشاورزی موجب ارتقاء بهره وری، افزایش بازده تولید محصولات و نیز بهبود وضعیت مصرف آب می‌شود و در حالی که ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان حدود ۱/۴ اسب بخار در هکتار می‌باشد، ضریب مکانیزاسیون شهرستان حدود ۱/۷ می‌باشد که نشان دهنده جایگاه مطلوب شهرستان در شاخص مکانیزاسیون و توسعه یافتگی این بخش است.

نادری یادآور شد: در حال حاضر تعداد تراکتورهای سبک، متوسط و سنگین شهرستان ۱۴۷۵ دستگاه است، که ضمن بهبود ضریب مکانیزاسیون، نقش قابل توجهی در بهبود درجه مکانیزاسیون در شهرستان ایفاء می‌کند و این مهم تاثیر بسیار زیادی بر افزایش بهره وری در مصرف منابع و اقتصادی کردن فعالیت‌های بخش کشاورزی بر جا گذاشته است.

این مسئول با توجه به تخصیص و جذب اعتبار که از ضروریات توسعه بخش کشاورزی است، ابراز داشت: در همین راستا طی چهار سال عملکرد دولت یازدهم منابع مالی بسیار خوبی برای توسعه بخش کشاورزی تخصیص یافته که مهم‌ترین آن‌ها شامل 36 هزار 123 میلیون ریال تخصیص اعتبارات بلاعوض از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرحهای آبیاری کم فشار و تحت فشار در سطح ۷۳۵ هکتار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات با بیان مشکلات زیادی که فراروی بخش کشاورزی می‌باشد، خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین مشکل، محدودیت منابع تولید بخصوص آب و در مرحله بعدی حاصلخیزی اراضی است، که با توجه به تغییرات بسیار زیاد شرایط اقلیمی طی دو دهه گذشته به حاظ کاهش بارندگی‌ها و بروز خشکسالی‌ها و کاهش کمی و کیفی منابع تولید آب و خاک، تولیدات بخش کشاورزی را با تهدید جدی روبرو کرده است.

وی افزود: به دلیل بهبود و کاهش مشکلات تولید در بخش می‌بایست در خصوص ارتقاء بهره‌وری در مصرف منابع آب و خاک با اجرای طرحهای مختلف به‌منظور صرفه جویی در مصرف و بهبود کیفی منابع تولید به لحاظ کاهش محدودیت‌های شوری وPHآب و خاک، اقدامات اساسی انجام شود.

نادری این مهم را فقط با عزم و اراده راسخ بهره‌برداران در مدیریت صحیح و اصولی منابع و استفاده از دانش و تکنولوژی‌های جدید توام با تجربه و دانش بومی دانست و ادامه داد: در این خصوص در قدم اول می‌بایست نگرش تمامی بهره برداران به استفاده از منابع تولید تغییر کند و به این باور برسند که نجات از این چالش جدی که حیات اقتصادی منطقه را به خطر انداخته تنها و تنها مدیریت صحیح و اصولی منابع مبتنی بر استفاده از دانش و تکنولوژی‌های جدید توام با استفاده از تجربه و دانش بومی می‌باشد.

وی گفت: در راستای حرکت به این سمت، حمایت‌های مالی دولت نیز می‌بایست بیشتر شود تا امکان اجرای طرحهای مختلف که بعضا هزینه‌های بالایی دارند از جمله اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار زیر سطحی و افزایش ماده آلی اراضی کشاورزی محقق شود.

نادری مشکلاتی که از جانب بهره برداران در خصوص هزینه‌های بالای تولید و قیمت پایین محصولات که در ‌‌نهایت منجر به غیر اقتصادی شدن فعالیت بخش کشاورزی می‌شود را به پایین بودن شاخص بهره وری در تولید ربط داده و بیان کرد: میزان تولید، تابع دو عامل وجود منابع، امکانات، سرمایه و دیگری عوامل مدیریتی است و چنانچه در ارتباط با منابع، امکانات و سرمایه همراه محدودیت زیادی برای بهره برداران مشاهده می‌شود به این دلیل است که به عوامل مدیریتی که می‌تواند نقش بسزایی در تولید داشته باشد و بخش قابل توجهی از کمبود‌ها را جبران نماید توجهی نمی‌شود.

نادری اظهار کرد: با مدیریت صحیح می‌توان آفت پسیل در باغات پسته را با رعایت بهداشت باغ و اجرای عملیات زراعی، مکانیکی و غیر شیمیایی ورعایت اصول سمپاشی با کمترین هزینه کنترل کرد و از انجام سمپاشی‌های بی‌رویه که هزینه‌های زیادی را به کشاورز تحمیل می‌کند جلوگیری کرد و هزینه‌های تولید خود را به‌شدت کاهش دهند ضمن اینکه باقیمانده مجاز سموم موجود در محصول نیز مانعی برای صادرات و کاهش قیمت محصول تولیدی نخواهد بود.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط بحران آب هر ساله شاهد کاهش دبی پروانه‌ها و خاموشی بیشتر منابع آبی هستیم در تمامی دنیا برای مدیریت در مصرف آب، از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود و با همین سیستم‌های آبیاری در آمریکا بطور میانگین بیش از چهار تن پسته خشک از هر هکتار برداشت می‌شود و حمایت‌های لازم هم برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار به‌صورت بلاعوض فراهم می‌شود، بنابراین اصرار داریم کشاورزان باغات خود را با استفاده از سیستم‌های مذکور آبیاری کنند.

مشکل اساسی در کشاورزی، عدم توجه به مسائل مدیریتی است

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات با اشاره به وجود تمامی مشکلات اعم از محدودیت‌های اقلیمی، کمبود منابع مالی و سرمایه‌ای، بالا بودن هزینه‌های تولید و قوانینی دست و پا گیر، گفت: به نظر بنده، مشکل اصلی و اساسی بخش کشاورزی عدم توجه به مسائل مدیریتی در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی است.

این کار‌شناس ارشد کشاورزی مه ولات به آفات پسته به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین موانع تولید پسته استان و شهرستان اشاره کرده و اظهار داشت: خسارت آفات یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان است که در محصول پسته دو آفت پروانه چوبخوار و پسیل پسته در شهرستان جزو آفات کلیدی و مهم محسوب می‌شود، که بر اساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی مهم‌ترین راههای کنترل آفت پروانه چوبخوار پسته انجام عملیات هرس شاخه‌های آلوده و سوزاندن آن‌ها، نصب تله‌های فرمونی برای شکار حشرات نر و جلوگیری از جفت گیری و تخم ریزی پروانه‌ها و در ‌‌نهایت در صورت بالا بودن جمعیت آفت در مرحله پیک پرواز که توسط کار‌شناسان با تجربه تعیین می‌شود سمپاشی علیه این آفت است.

نادری در ارتباط با پسیل پسته مهم‌ترین راههای کنترل را شامل شخم و یخ آب زمستانه، جمع آوری بقایای گیاهی داخل باغ، نصب کارت‌های زرد رنگ و نهایتا در صورت بالا بودن جمعیت حشره، سمپاشی با استفاده از سموم مجاز و توصیه شده دانست و یادآور شد: تمامی مطالب در سال گذشته از طریق ۱۲۷ کلاس آموزشی در سطح روستا‌ها، توزیع ۶۰۰۰ اطلاعیه، ارسال بیش از ۷۵۰۰ پیامک، نصب بنر کارتن پلاست به تعداد ۸۰۰ عدد در سطح شهر و روستا‌ها، برگزاری هفت سمینار و گردهمایی آموزشی با حضور بیش از ۳۰۰۰ نفر روز، برگزاری ۲۵ جلسه آموزشی ویژه نمایندگان چاههای کشاورزی اطلاع رسانی انجام شده است که علی‌رغم تمامی اقدامات صورت گرفته، متاسفانه بازهم توجه همگانی برای عملیاتی کردن راههای کنترل آفات مذکور اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین به مصوبات سفر استاندار خراسان رضوی در تیرماه سال ۹۴به این شهرستان اشاره و در خصوص حفر و تجهیز یک حلقه چاه با عنوان چاه بحران بیان داشت: در راستای مصوبات سفر استاندار به مه ولات و موافقت با تخصیص آب برای ایجاد مجتمع گلخانه ای و حفر یک حلقه چاه تحت عنوان چاه بحران در شهرستان، این مدیریت پیگیری های زیادی انجام داده و در خصوص مجتمع گلخانه ای عقد قرارداد با آب منطقه ای در خصوص تخصیص آب و واگذاری ۳۰ هکتار زمین از طریق اداره امور اراضی این مدیریت انجام شده است.

این مسئول در خصوص مشکلات تخصیص آب مورد نیاز توسط سازمان آب منطقه ای خاطرنشان کرد: متاسفانه تخصیص آب مجتمع توسط آب منطقه ای، تعرفه صنعتی داشته که برای سال اول حدود ۸۲۰ میلیون ریال اعلام هزینه شده که می بایست واریز تا مجوز حفاری صادر شود، ضمن اینکه هزینه احداث یک مجتمع گلخانه ای ۱۰ هکتاری حداقل ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد که متاسفانه علی‌رغم پیگیری انجام شده از هیچ محلی منابع مالی لازم تاکنون فراهم نشده است.

نادری اضافه کرد: درارتباط با چاه بحران نیز مشابه مجتمع گلخانه‌ای، اقدامات لازم حتی بخشی از هزینه های آب منطقه ای پرداخت شده؛ اما تاکنون منابع مالی مورد نیاز تامین نشده است؛ از طرفی احداث مجتمع گلخانه ای از طریق شرکت شهرکهای کشاورزی کشور نیز پیگیری شده که اولین شرط شرکت، برای شروع و سرمایه گذاری تغییر تعرفه آب بهای مجتمع از صنعتی به کشاورزی است که علی‌رغم پیگیری و مکاتبات انجام شده این موضوع نیز اتفاق نیافتاده که نیازمند پیگیری بیشتری بخصوص توسط فرماندار و نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات با توجه به کاهش کمی و کیفی منابع آبی زیر زمینی که حیات کشاورزی و اقتصادی منطقه در گروی پایداری چاههای کشاورزی می باشد، خاطرنشان کرد: ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و کاهش برداشت آب از منابع زیر زمینی کاملا محسوس است و این مهم تنها با خاموشی چاههای کشاورزی امکان پذیر می باشد که البته و قطعا برای فعالیت های بخش کشاورزی محدودیت های زیادی ایجاد می‌کند.

فعالیت کشاورزان مه‌ولات تک‌محصولی شده است

نادری بااشاره به انجام خاموشی های صورت گرفته چاه های کشاورزی مه ولات از پنج سال گذشته تاکنون گفت: تقریبا تمامی سطوح زیر کشت محصولات زراعی شهرستان حذف شده و درآمد اقتصادی کشاورزان کاهش یافته ضمن اینکه فعالیت های کشاورزان شهرستان تقریبا تک محصولی شده و در منابع مختلف با توجه به کیفیت آب و زمین، عمدتا یکی از سه محصول پسته، انار و یا زعفران می باشد که متاسفانه ریسک تولید را بالا می برد و در صورت هر گونه خسارت به محصولات تک محصولی، محلی برای جبران خسارتهای وارد برای کشاورزان وجود ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات درباره سرمازدگی باغات انار و مزارع زعفران در سال زراعی ۹۶-۹۵ یادآور شد: شهرستان مه ولات در دو محصول زعفران و انار دچار خسارت سرمازدگی شدند و کشاورزان عمده درآمد خود را از دست داده اند و با مشکلات عدیده مالی روبرو شدند.

مهم‌ترین محصول شهرستان مه‌ولات، پسته است

وی با اشاره به این نکته که مهم ترین محصول شهرستان مه ولات پسته است، گفت: مدیریت تولید در محصول تک کِشتی از اهمیت زیادی برخوردار است که می بایست بهره برداران بخش کشاورزی به این موضوع توجه جدی داشته باشند و با استفاده از دانش و تکنولوژی نوین و دانش بومی، محدودیت های آبی و خاکی و اقلیمی را برای حداکثر بهره وری از منابع تولید و کاهش خطرات محیطی، مدیریت کنند.

نادری بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی بدون مصرف نهاده های شیمیایی کود و سم تحت عنوان محصول ارگانیک یکی از فرصت هایی است که می توان با توجه به رویکرد جامعه جهانی مبنی بر مصرف روز افزون محصولات سالم برای داشتن بدن سالم مورد توجه قرار گیرد.

تولید محصولات ارگانیک ضامن حفظ محیط زیست است

وی با اشاره به اینکه تولید محصولات ارگانیک ضامن حفظ محیط زیست بوده و از طرفی به‌لحاظ کاهش هزینه های تولید و افزایش قیمت محصول تولیدی می تواند بهبود درآمد اقتصادی بهره برداران را فراهم کند، افزود: در همین خصوص برای اولین بار تولید محصول ارگانیک پسته در سطح ۱۲۰ هکتار در خراسان رضوی در شهرستان مه ولات انجام شده و بدون مصرف هیچ گونه سمی برای کنترل آفات بخصوص پسیل پسته و بدون مصرف کودهای شیمیایی، محصول پسته ارگانیک تولید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات تصریح کرد: در سطوح باغات مذکور برای کنترل آفات و تغذیه باغات از روشهای زراعی، مکانیکی و بیولوژیک و نهاده های زیستی و غیر شیمیایی استفاده شده است که ضمن کاهش هزینه های تولید، حدود ۶۰ تن محصول تولیدی به‌عنوان محصول ارگانیک با تایید شرکت بازرسیBSCآلمان، در بازاریابی اتحادیه اروپا، به قیمت حداقل دو تا سه برابر سایر پسته های معمولی به فروش رسیده.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحدهای راکد مشکل اصلی صنعت بابل

ایسنا/مازندران فرماندار بابل با اشاره به اینکه عده‌ای به بهانه راه اندازی واحدهای تولیدی زمین‌های شهرک را مالک شده و امروزه این زمین‌ها را به قیمت بالا به فروش می‌رسانند، گفت: این سودجویان زمین‌های شهرک را تجاری کرده به صورت رهن و اجاره یا قیمت گزاف می‌فروشند، این افزایش قیمت مشکل جدی حوزه صنعت بابل شده است.

علی پیرفلک شامگاه سه شنبه ۷ فروردین در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان بابل با اشاره به ظرفیت ارزنده علمی، فرهنگی، تولیدی، کشاورزی، ورزشی، گردشگری و مذهبی، اظهار کرد: حوزه کشاورزی شهرستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده برنج، نیاز به توجه ویژه دارد.

وی بخش پسماند را یکی از محوری‌ترین مشکل بابل برشمرد و تصریح کرد: اخیرا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتباری که از سوی دولت به حوزه پسماند بابل اختصاص یافت ۵۰ میلیارد تومان انجام شده و نوزدهم فروردین پاکت مناقصه باز می‌شود.

پیر فلک ادامه داد: دادستانی ۱۵ اسفند را پایان انتقال زباله به انجیلیسی اعلام کرد ولی به دلیل نبود جایگاه مناسب فرصت انتقال به ۶ ماه تمدید شد که امیدوارم امسال این مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی ساماندهی بازار برنج وحفظ حقوق کشاورزان و ایجاد تعادل بین عرضه وتقاضا امری ضروریست.

فرماندار ویژه شهرستان بابل خاطرنشان کرد: بابل با داشتن سه شهرک و سه ناحیه صنعتی با مشکل واحدهای راکد مواجه است.

این مسئول با اشاره به اینکه بابل فاقد استادیوم ورزشی آبرومند متناسب با ظرفیت این شهرستان است، گفت: خواستار احداث استادیوم در زمین هفت هکتاری حیدرکلا بابل هستیم .

ستاد پیگیری مطالبات مردمی در بابل تشکیل شود

امام جمعه بابل نیز در این جلسه اظهار کرد: هدف از ایجاد این جلسه ایجاد انسجام و تعامل بین مدیران اجرایی برای ارائه خدمات بهینه به مردم است.

حجت الاسلام حسن روحانی افزود: مهم‌ترین رکن دست یابی به هر موفقیتی تعامل وانسجام است و ارتباط قلبی زمینه ایجاد ارتباط کاری است.

 وی بر ضرورت شعار سال تاکید کرد و گفت: جهش تولید منحصر به صنعت نیست؛ در بخش تولیدات فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی و بخصوص تولیدات رسانه‌ای باید توجه بیشتری شود.

وی گفت: گرچه بابل ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد اما محرومیت‌هایی دارد که امیدواریم امسال دایره محرومیت آن کاهش یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محرومیت در راه‌های مواصلاتی بزرگترین مشکل شهرستان بردسکن است
  • بانک‌ها سقف خط اعتباری مورد نیاز خود را مشخص کنند
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • توزیع کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان و نوروز در گناوه
  • واحدهای راکد مشکل اصلی صنعت بابل
  • تولید، تنها راهبرد حل مسائل جامعه
  • پتانسیل خودکفایی محصولات اساسی در کشور وجود دارد
  • «تولید» تنها راهبرد مهم در حل مسائل جامعه است
  • ایجاد درآمد پایدار با محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی
  • ۵ راهبرد اساسی در حوزه کشاورزی مازندران تعریف شد