Web Analytics Made Easy - Statcounter

در فصل تابستان و اوج گرما صحبت داغ اکثر محافل اشتهارد بحث شوری دوباره ی آب شرب و دستگاه تصفیه ی آب شهری است چرا که تازه چند ماه از نصب دستگاه آب شیرین کن نگذشته است که دوباره مردم شاهد شوری آب شرب هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازتات خبر، در فصل تابستان و اوج گرما صحبت داغ اکثر محافل اشتهارد بحث شوری دوباره ی آب شرب و دستگاه تصفیه ی آب شهری است چرا که تازه چند ماه از نصب دستگاه آب شیرین کن نگذشته است که دوباره مردم شاهد شوری آب شرب هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخ مسئولین این است که چون در فصل تابستان مصرف آب بالاست و بعضی از شهروندان نیز در مصرف آب رعایت صرفه جویی را نداشته اند لذا آب شیرین کفاف مصرف را نداشته و آب شور چاه وارد شریان آب شرب شده است تا جوابگوی مصرف باشد. در یک پرس و جوی اجمالی در میان مردم اشتهارد معلوم می شود که حرف و حدیث های فراوانی در رابطه با موضوع آب شرب و دستگاه آب شیرین کن گویا مطرح است و پر طرفدارترین بحث این است که چرا قبل از نصب دستگاه تصفیه ی آب لوله کشی آب شیرین از آب شور جداسازی نشده است تا مردم برای مصارف جانبی از آب شور استفاده کنند، وقتی یک لوله کشی آب وجود دارد، مردم به ناچار هم برای آب آشامیدنی و هم برای سایر مصارف از آن استفاده می کنند.

صحبت دیگر این است که کاش مدیریت شهری به جای هزینه کرد برای نصب دستگاه تصفیه آب شهری، به هر خانوار کمک هزینه خرید دستگاه آب شیرین کن خانگی را پرداخت می کرد تا دیگر نیاز به جداسازی لوله کشی آب نباشد و نه این که آب شیرین بی رویه مصرف شود و هر خانوار خود مدیریت مصارف آب شرب و غیر شرب خود را به عهده داشته باشد.از طرفی برخی دیگر می گویند دستگاه تصفیه آب شهری کلا از کار افتاده و دیگر نیازی به صرفه جویی در مصرف آب نیست؛ چون همان آب چاه است که وارد لوله کشی شده و برای تمام مصارف به هر مقدار میتوان از آن استفاده کرد.

در این رابطه باید گفت که بعید است دستگاه تصفیه آب شهری به این زودی کارایی خود را از دست داده باشد؛ تازه اگر هم چنین باشد آب چاه که به عنوان آب شرب وارد سیستم لوله کشی شهری می شود از دیگر چاه ها گزینش شده و از لحاظ درجه شوری و سلامت آب با چاه های دیگر متفاوت است دوماً این که موضوع کلی کم آبی مطرح است، آبی که از سفره های زیر زمین استحصال می شود و در سطح زمین قرار می گیرد سالیان بسیار متمادی طول می کشد تا درصد کوچکی از آن دوباره به داخل سفره ها باز گردانده شود و در واقع منابع آب بسیار محدود بوده و در شرایط فعلی حتی بسیار ارزشمندتر از منابع نفتی است و در سالیان نه چندان دور، جنگ های استراتژیک بر سر منابع آب پیش بینی شده است بنابراین لازم است تحت هر شرایط در مصرف آب به خصوص آب لوله کشی شهری که به منظور شرب شهرستان در نظر گرفته شده است، نهایت دقت و صرفه جویی را داشته باشیم.

موضوع دیگری که مطرح می شود، بحث نظارت است چون متاسفانه تعدادی از شهروندان رعایت صرفه جویی را نکرده و برای شستن فرش و ماشین و حتی آسفالت کوچه از آب لوله کشی استفاده می کنند در صورتی که با کمی درایت می بینیم که در یک شهر لازم است نظم و انضباط وجود داشته باشد و شستن فرش در مراکز فرش شویی و شستن ماشین در کارواش صورت پذیرد و کوچه و حیاط با جارو رفته شود و نه با شیلنگ آب، در این رابطه جمله ی معروفی است که می گویند: آب مایه ی حیات است؛ نه جاروی حیاط!

مسئله ی دیگر بحث ساخت و سازهای شهری است که متاسفانه اکثراً از آب لوله کشی استفاده می کنند در صورتی که بهتر است برای ساخت و ساز از آب تانکر استفاده شود و مهندسین ناظر در پروژه ها تانکر آب را مورد بازدید قرار دهند و حتی بعضاً مشاهده شده است که متاسفانه در ساخت و ساز ها از آب لوله کشی بدون کنتور استفاده می کنند و در این میان باز عده ای ممکن است حتی زحمت باز و بسته کردن شیر فلکه را هم به خود ندهند وقتی که بشکه ها پر شد و ملات نیز آماده شد، شلنگ آب را روی آجر، سفال یا یک طرف زمین خالی رها می کنند که این گونه فرهنگ در مصرف آب از سوی بعضی شهروندان بسیار جای تاسف دارد.

در جمع بندی آنچه که گفته شد، به این نتیجه می رسیم که در فصل تابستان که مصرف آب بالاست، لازم است نظارت بیشتری صورت گیرد و بعضی موارد که رعایت صرفه جویی نمی شود، تذکر داده شود و هم این که مردم عزیز خودشان کمک کنند و علاوه بر رعایت صرفه جویی، اگر به مواردی برخورد کردند به مسئولین مربوطه اطلاع دهند.

با توجه به مسئله ی کمبود آب که در منطقه با آن مواجه هستیم، لازم است که درخصوص مصرف بهینه ی آب کار بیشتری صورت گیرد، مطبوعات و دیگر رسانه ها و کسانی که به هرحال نوعی میکروفن در اختیار دارند وارد شوند و در این زمینه فرهنگ سازی لازم انجام شود، نکات آموزش داده شود، از جملات زیبا استفاده شود، کارهای هنری همراه شود، موارد به اشخاص مختلف تذکر داده شود تا مسئله ی کم آبی برای جامعه بیشتر از پیش ملموس گردد و صرفه جویی در مصرف آب به فرهنگ غالب تبدیل گردد و جدی گرفته شود.

محمد علی بهادری

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۲۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری بیش از ۹ هزار فقره انشعاب آب در استان مرکزی

مدیر عامل شرکت آبفا استان مرکزی گفت: در سال گذشته ۹ هزارو ۱۷۶ فقره انشعاب آب به متقاضیان شهری و روستایی استان واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی آبفا، حشمت اله عباسی با بیان اینکه با توسعه شهرها و روستاها، واگذاری انشعاب آب افزایش می یابد، اظهارکرد: طی سال گذشته، ۹ هزار و ۱۷۶ فقره انشعاب آب به متقاضیان جدید واگذار شده است.

وی افزود: از این تعداد چهار هزار و ۹۲۵ فقره در شهرهای استان و تعداد چهار هزار و ۲۵۱ فقره در روستاها بوده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی یکی از مهمترین اقدامات در حوزه خدمات مشترکین را هوشمند سازی کنتور های آب عنوان کرد و گفت: در راستای کنترل، مدیریت و بهینه سازی مصارف وهمچنین مشاهده آنلاین و تسهیل در فرآیند قرائت کنتور و جلوگیری از هرگونه خطاهای مرتبط با کنترل مصارف، شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با شناسایی دستگاه ها و اماکن پرمصرف، عملیات تجهیز این اماکن به کنتور های هوشمند را آغاز کرده و تا کنون ١٣٤کنتور هوشمند در سطح استان مرکزی نصب شده است.

عباسی سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در استان را ٢٠٠ لیتر در شبانه روز اعلام وتاکید کرد: مدیریت صحیح مصرف آب در جامعه فرهنگ سازی، جلب اعتماد عمومی و مشارکت همگانی مردم را میطلبد.

وی افزود: ٩٩.٩٩درصد جمعیت شهری و ٩١درصد از جمعیت روستایی از خدمات آب شرب پایدار در استان بهره مند هستند.

کد خبر 749450

دیگر خبرها

  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • نتانیاهو دست به دامن مقامات غربی شد
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • اصلاح خط لوله فاضلاب و ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی انجام شد
  • واگذاری بیش از ۹ هزار فقره انشعاب آب در استان مرکزی
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!