Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، کره شمالی از آمادگی حمله به جزیره گواممقر نیروهایآمریکاییبا استفاده از موشک بالستیک خبر داده است. ادامه این تهدیدات، تحلیلگران را به اظهارنظرهایی در این خصوص واداشته است.

سی ان ان: آمریکا آمادگی حمله به کره شمالی را ندارد

سی ان ان گزارش داد به رغم اوج گرفتن تهدیدات میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، تحلیلگران معتقدند هیچ نشانه ای وجود ندارد که آمریکا دست به حمله پیشدستانه بزند و یا کیم به تهدیدش برای حمله به گوام جامه عمل بپوشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیلگران می گویند ارتش آمریکا در حال حاضر آمادگی حمله به کره شمالی را ندارد و برای تدارک این جنگ، به هفته ها و شاید ماه ها زمینه چینی نیاز دارد.

«مارک هرتلینگ» ژنرال بازنشسته ارتش امریکا و تحلیلگر سی ان ان می گوید پیش از اقدام به چنین کاری، ده ها هزار شهروند آمریکایی باید از کره جنوبی خارج شوند.

مقرهای آمریکا در منطقه

به گفته هرتلینگ، همچنین لازم است آمریکا بر شمار نیروهای خود در منطقه بیافزاید. او ادامه داد: «تقویت تجهیزات، همچنین باید شامل کشتی های نیروی دریایی آمریکا و زیردریایی های مجهز به کروز به علاوه بمب افکن هایی که خارج از مقرها در ژاپن یا گوام فعالیت می کنند هم باشد.»

هرتلینگ گفت: « برخی از این تسلیحات در منطقه وجود دارند اما برای هدف قرار دادن کره شمالی کافی نیستند.»

کره شمالی هزاران توپخانه متعارف با بُرد هدف قرار دادن «سئول» پایتخت کره جنوبی در اختیار دارد. وی گفت: «در مقایسه با عملیات علیه صدام حسین در سال 1991، این بار آمریکا به جنگنده، بمب، سوخت و پرسنل پشتیبانی بسیاری در این عملیات نیاز خواهد داشت.»

در جنگ عراق موسوم به عملیات «طوفان صحرا» ائتلاف به رهبری آمریکا بمباران های خود را علیه عراق بیش از پنج ماه پس از آغاز خصومت ها از تهاجم عراق به کویت شروع کرد.

«کارل شاستر» فرمانده سابق مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام گفت: «آمریکا باید اطمینان یابد که بمب ها، موشک ها و تجهیزات کافی برای مختل کردن سامانه هوایی کره شمالی در اختیار دارد.»

هرتلینگ گفت بیشتر تجهیزاتی که آمریکا به آنها نیاز دارد اکنون در مقرهای آمریکا علیه داعش در خاورمیانه یا طالبان در افغانستان مستقر شده اند.

با این حال شاستر معتقد است بعید نیست اگر که آمریکا در روزهای آینده بخشی از این تجهیزات را به شبه جزیره کره منتقل کند.

او گفت با این حال ماهیت این اقدام بیشتر هشدار به کره شمالی خواهد بود تا نشان دادن اینکه حمله آمریکا قریب الوقوع است.

خبرگزاری فرانسه: نقاطی از اروپا و آمریکا در تیررس موشک‌ های کره شمالی

خبرگزاری فرانسه گزارش داد کره شمالی ظاهرا موفق به تولید کلاهک‌ های هسته ‌ای کوچکی شده که می ‌توانند بر روی موشک‌ های بالستیک نصب شوند. در این صورت نقاطی از اروپا و آمریکا در تیررس موشک‌ های قاره‌ پیمای این کشور خواهند بود.

با توجه به افزایش تنش بین کره شمالی و آمریکا و متحدانش در منطقه یعنی ژاپن و کره جنوبی، خبر ساخت یک کلاهک کوچک هسته ‌ای توسط کره شمالی، خبر نگران کننده ای است.

کلاهک‌ های هسته ‌ای کره شمالی کوچک و سبک بوده و می ‌توانند توسط موشک‌ های قاره ‌پیمای این کشور حمل شوند.

روزنامه واشنگتن پست خبر ساخت این کلاهک‌ های هسته ‌ای کوچک توسط کره شمالی را به نقل از سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا اعلام کرده است. سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش خود اعلام کرده که سرعت پیشرفت فعالیت ‌های هسته ‌ای کره شمالی بیش از برآوردها و ارزیابی‌ ها بوده است.

کره شمالی موشک‌ های گوناگونی تولید کرده که برخی از آنها می ‌توانند نقاطی از اروپا و آمریکا را هدف قرار دهند. تهدید برای حمله به جزیره گوام و پایگاه های نظامی آمریکا در همین راستا صورت می گیرد.

ژاپن و کره جنوبی نیز به موازات آمریکا نگران آزمایش‌ های اتمی و موشکی کره شمالی هستند. این دو کشور نیز از سوی رهبری کره شمالی بارها تهدید شده‌ اند. چین نیز از کره شمالی خواسته است به آزمایش ‌های هسته‌ ای و موشکی خود خاتمه دهد.

رهبر کره شمالی اعلام کرده است که تاکنون پنج بار اقدام به آزمایش هسته ‌ای کرده است. اوایل ماه ژوئیه کره شمالی اقدام به آزمایش موشک جدیدی به نام «هواسونگ‌ ۱۲» کرد که بنا بر ارزیابی کارشناسان نظامی آمریکا بُرد آن ۶۷۰۰ کیلومتر است. به این ترتیب، این موشک می ‌تواند نقاطی در ایالت «آلاسکا» در آمریکا را هدف قرار دهد. موشک ‌هایی که برد آنها بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر باشد، در شمار موشک‌ های قاره‌ پیما هستند.

«زیگفرید هکر» کارشناس تسلیحات هسته ‌ای در دانشگاه «استنفورد» معتقد است که کره شمالی فاقد تجربه لازم در آزمایش ‌های موشکی و هسته‌ ای است و از این رو هنوز در موقعیتی نیست که بتواند کلاهک‌ های هسته ‌ای مقاومی برای تجهیز موشک‌ های قاره ‌پیما تولید کند. به اعتقاد او، کره شمالی برای رسیدن به چنین هدفی به ۵ سال فعالیت هسته ‌ای و موشکی نیاز دارد. به این ترتیب، کره شمالی هنوز به یک قدرت اتمی تبدیل نشده است.

نشنال اینترست: آمریکا چگونه دست به جنگ هسته ای علیه کره می زند؟/ نتیجه چیست؟

مجله آمریکایی نشنال اینترست گزارش داد هر روز که می گذرد احتمال جنگ میان کره شمالی و آمریکا افزایش می یابد. در حقیقت ابتدا دونالد ترامپ در روزهای اخیر احتمال حمله اتمی به کره شمالی را مطرح کرد. سپس کره شمالی تهدید به حمله به گوام کرد.

در عین حال «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در بیانیه ای به کره شمالی هشدار داد که سلاح های هسته ای خود را کنار گذارد.

اگر تنش ها بالا بگیرد و یا اگر ترامپ دست به حمله پیشگیرانه بزند، گزینه های نظامی برای آمریکا موجود است. با این حال آسیب هایی که به کره جنوبی یا ژاپن وارد خواهد آمد، مرگبار خواهد بود.

یک مقام ارشد بازنشسته وزارت دفاع آمریکا به نشنال اینترست گفت: کره شمالی یک مشکل پیچیده و چند بعدی است. موضوعی نیست که آمریکا بتواند آن را به تنهایی و یا با حمله نظامی حل کند. همه کشورهای منطقه از جمله ژاپن، کره جنوبی، چین و روسیه هم باید بخشی از راه حل باشند.

برخی تحلیلگران معتقدند حمله پیشدستانه آمریکا، نقض قوانین بین المللی خواهد بود.

«جیمز آر هولمز» استاد دانشگاه کالج جنگ دریایی آمریکا می گوید: «اگر تهدیدات ترامپ درست باشد و جنگ هسته ای گزینه واقعی آمریکا باشد، «نورثروپ گرومن بی-۲ اسپیریت» این وظیفه را برعهده خواهد گرفت. بی-۲ اسپیریت، نام بمب ‌افکن رادارگریز چندمنظوره شرکت نورتروپ گرومن با کمک شرکت بوئینگ است که توانایی پرتاب جنگ ‌افزارهای هسته ‌ای و متعارف را دارد. این هواپیما قابلیت حمل 80 بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی JDAM با سیستم جی ‌پی ‌اس یا ۱۶ بمب هسته ‌ای ۱۱۰۰ کیلوگرمی کلاس D83 را دارد. ما از دوره دولت بوش پدر تسلیخات هسته ای تاکتیکی در ناوگانمان نداشته ایم. بنابراین حمله اول از دریا صورت نخواهد گرفت. حمله با زیردریایی و یا با موشک قاره پیمای با قابلیت حمل کلاهک هسته ای می تواند از سوی چین و روسیه به عنوان حمله علیه آنها تلقی شود، پس تنها بی-۲ اسپیریت می تواند این ماموریت را انجام دهد.»

اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این حمله تا چه حد موثر خواهد بود؟

بلومبرگ: رونق یافتن بازار ارز و طلا

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد هشدار رئیس جمهور آمریکا به کره شمالی درباره «روبه رویی با آتش و خشم» و پاسخ پیونگ یانگ درباره «بررسی حمله به گوام» سرمایه گذاران بورس را به سوی بازارهای ارز و طلا کشانده است.

«نعیم اسلام» تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «تینک مارکتس» لندن گفت: این تهدیدات موجب نگرانی بازار شده است و سرمایه گذاران به سرعت سرمایه خود را به دارایی های مطمئن مانند طلا تبدیل می کنند.

شاخص بورس کشورهای آسیایی امروز پنج شنبه باز هم به دلیل ادامه تنش میان آمریکا و کره شمالی با روند نزولی روبرو شد.

ان ‌بی ‌سی: پنتاگون طرح حمله پیش ‌دستانه به کره ‌شمالی را آماده کرده است

شبکه تلویزیونی ان ‌بی ‌سی گزارش داد پنتاگون طرح حمله پیش ‌دستانه به کره ‌شمالی را آماده کرده است.

منابعی در ارتش آمریکا فاش کردند که پنتاگون طرحی برای حمله پیش ‌دستانه علیه کره شمالی را آماده کرده است تا هرگونه اقدام این کشور برای شلیک موشک را ناکام بگذارد.

منابعی در نیروهای مسلح آمریکا که نام آنها ذکر نشده، می‌ گویند: طرح پنتاگون شامل حمله هوایی با استفاده از بمب افکن‌ های بی1 بی لانسر است که طبق برنامه از پایگاه هوایی «اندرسون» در جزیره گوآم به پرواز در می ‌آیند و بیش از 20 نقطه حساس از جمله پایگاه‌ های شلیک موشک در کره شمالی را هدف قرار می دهند.

بنا بر این ادعا، مراحل مختلف این طرح آماده شده است پنتاگون و تنها منتظر فرمان دونالد ترامپ است تا به کره شمالی حمله کند.

در پی بالا گرفتن تنش میان آمریکا و کره شمالی، پیونگ‌ یانگ اعلام کرده است که طرحی برای حمله به جزیره گوآم در دست بررسی دارد.

گوآم که نزدیک ‌ترین نقطه از خاک آمریکا به کره شمالی محسوب می ‌شود، محل استقرار یکی از پایگاه ‌های هوایی راهبردی آمریکا است که وظیفه اصلی پشتیبانی عملیات در شبه جزیره کره را برعهده دارد.

این طرح در حالی اعلام می شود که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا همزمان با تشدید تنش‌ ها در شبه جزیره کره اظهارات متفاوتی را مطرح کرد و تاکید داشت که هیچ تهدید قریب ‌الوقوعی از سوی کره شمالی وجود ندارد و آمریکایی‌ ها باید شب را در آرامش بخوابند.

یورونیوز: تاریخ حمله موشکی کره اعلام شد

در ادامه جنگ لفظی میان آمریکا و کره شمالی، پیونگ یانگ اعلام کرد که برنامه ‌اش برای شلیک چهار موشک به سمت قلمرو آمریکا در جزیره گوام به زودی آماده خواهد شد.

بنا بر اعلام رسانه ‌های رسمی کره شمالی، قرار است موشک های «هواسونگ ۱۲» پس از پرتاب، با عبور از آسمان استان ‌های «شیمانه»، «هیروشیما» و «کوایچی» در ژاپن در نهایت در دریا و در حدود ۳۰ کیلومتری جزیره گوام فرود آیند.

این طرح پیش از اجرا باید به تایید کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برسد.

این بیانیه همچنین با محکوم کردن هشدارهای ترامپ مبنی بر اینکه کره شمالی «با آتش و خشمی روبرو خواهد شد که جهان هرگز به خود ندیده است»، سخنان رئیس جمهور آمریکا را «بی اساس» خواند و در ادامه افزود گفت و گو با چنین فردی که بی‌اساس سخن می گوید ممکن نیست و تنها نیروی مطلق می تواند در او اثر بگذارد.

آمریکا همچنین پیش از این به کره شمالی هشدار داده بود که رفتارهایش ممکن است به عمر این رژیم پایان دهد.

در واکنش «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پیونگ یانگ در هر جنگی علیه آمریکا و متحدانش به شدت مغلوب خواهد شد.

دونالد ترامپ نیز از ایالت «نیوجرسی» - مکانی که تعطیلاتش را در آنجا سپری می کند - در یک پیام توییتری نوشت که قدرت هسته ‌ای آمریکا هم اکنون از هر زمانی بیشتر است.

اما رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که به گوام سفر کرده است، ابراز امیدواری کرد که فشارهای جامعه بین الملل به ویژه تلاش ‌های روسیه و چین منجر به خلق فرصت جدیدی برای گفتگو با پیونگ یانگ شود.

ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که هیچ حرکت غیرمعمول و تحریک آمیزی از سوی همسایه شمالی خود ندیده است.

جزیره گوام که بین مجمع الجزایر فیلیپین و هاوایی قرار دارد، یک جزیره آتشفشانی به وسعت ۵۴۱ کیلومتر مربع در اقیانوس آرام است.

این جزیره با حدود 163 هزار سکنه در قلمرو است و حدود یک چهارم آن در اختیار پایگاه های نظامی آمریکا قرار دارد. هم اکنون حدود ۶ هزار نفر از پرسنل نظامی آمریکا در این جزیره مستقر هستند و قرار است بر شمار این نیروها افزوده شود.

گوام در جریان جنگ جهانی دوم از پایگاه های کلیدی آمریکا محسوب می شد و همچنان نیز یک پست حیاتی برای عملیات نظامی آمریکا است؛ به ویژه آنکه از طریق این جزیره امکان دسترسی آمریکا به دریای چین جنوبی، شبه جزیره کره و تنگه تایوان فراهم است.

آناتولی: حمله به گوام تا چند روز دیگر نهایی می شود

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد «ژنرال کیم راک گیوم» فرمانده عملیات یگان موشکی کره شمالی در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ، وی را «دیوانه» خوانده و مذاکره با چنین فردی را غیرممکن دانست.

ژنرال کیم راک گیوم در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «کره شمالی باید به خاطر خودش بیش از این آمریکا را تهدید نکند، در غیر این‌ صورت تهدیدها با خشم و‌آتشی پاسخ داده خواهد شد که جهان تاکنون شاهد آن نبوده است»، وی را به دلیل تهدید دولت پیونگ یونگ «دیوانه» خواند.

وی همچنین افزود: کره شمالی در جزیره گوآم در نزدیکی اقیانوس آرام آماده انجام عملیات نظامی است، طرح آزمایش موشک های دوربردی که قابلیت پرتاب تا مسافت 30 تا 40 متری از ساحل این جزیره دارد، تا اواسط ماه جاری شکل نهایی خود را یافته و پس از آن با تایید رهبر آماده شلیک خواهد بود.

کیم در ادامه تصریح اظهارات دونالد ترامپ را «اراجیف» خوانده و اعلام کرد: مذاکره با چنین فرد دیوانه ای که فاقد عقل سلیم است غیرممکن بوده و تنها قدرت مطلق در قبال آن موثر خواهد بود.

تحلیلگران معتقدند برخی موشک‌ های این کشور قابلیت اصابت به جزیره مذکور را دارند.

واشنگتن پست: نظم جهانی جدیدی شکل می گیرد

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: تهدید هسته ای کره شمالی لحظه تعیین کننده ای برای آمریکا و چین و برای نظم بین المللی است که هر دو کشور از آن دم می زنند.

اگر واشنگتن و پکن در رویارویی با پیونگ یانگ در کنار هم بمانند، درب ها برای عصر جدیدی باز خواهد شد که در آن، چین نقش بزرگ تری در امور جهانی ایفا خواهد کرد. در غیر این صورت، درگیری فاجعه بار نظامی در شبه جزیره کره رخ خواهد داد.

رویکرد «قلدرمابانه» ترامپ، همکاری آمریکا با چین را برای حل بحران کره شمالی سخت ساخته است.

در میان روشن ترین نکات اجماع این است که بحران کره شمالی چیزی را فراهم کرده که آن را «لحظه کاتالیزوری» نامیده اند. اگر چین و آمریکا بتوانند مسیر مشترکی را پیدا کنند و بحران را با مسالمت حل کنند، آنها در «مدرنیزه کردن نظم جهانی» موفق خواهند بود.

یو اس ای تودی: حرف زدن از جنگ کجا و خود جنگ کجا!

روزنامه یو اس ای تودی نوشت: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه در اظهاراتی اعلام کرد: فکر نمی کنم تهدید کره شمالی، قریب ‌الوقوع باشد؛ آمریکایی ‌ها می توانند شب ‌ها آسوده بخوابند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به تهدیدات رئیس ‌جمهور این کشور علیه کره شمالی گفت: ترامپ پیام محکمی را برای کره شمالی فرستاد که کیم جون اون بتواند آن را درک کند.

اما حرف زدن از جنگ کجا و خود جنگ کجا!

ترسناک ترین نتیجه، جنگ است. جنگ هسته ای چیزی است که مردم را شب ها بیدار نگاه می دارد. اما بهترین نتیجه برای تنش های اخیر، حل و فصل آن با دیپلماسی و نه از طریق نظامی است.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۳۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات با مقامات نیجر برای خروج نظامیان آمریکا از این کشور آغاز شده است.

این مقام پنتاگون مدعی شد که این کشور به ماموریت خود برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل، با وجود مذاکرات برای خروج نظامی خود از نیجر، ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش های رسانه ای، دولت واشنگتن یک هیات از نمایندگان پنتاگون و فرماندهی آفریقای آمریکا را برای شرکت در مذاکرات به نیجر اعزام کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز این هفته به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا به شورای نظامی حاکم بر نیجر اطلاع داده که در ماه‌های آینده هزار نظامی آمریکایی را از خاک نیجر خارج می‌کند.

کد خبر 6086845

دیگر خبرها

  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • اولین آزمایش ضد حمله هسته‌ای کره شمالی
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور
  • اسپوتنیک: موشک‌های ایران به حفاظت‌شده‌ترین نقطه اصابت کرد
  • اصابت ۵ موشک از ۷ موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • تحلیل اکونومیست؛ ایران تابوی حمله به اسرائیل را شکست
  • اکونومیست: ایران تابوی حمله به اسرائیل را شکست
  • دفاع موشکی ایران در برابر رژیم صهیونیستی غرب و اروپا را مبهوت خود کرد