Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کارشناسان در ميزگرد بررسي تحولات فلسطين گفتند بازگشت نگاه ها به قدس فرصت مناسبي براي احياي بيداري اسلامي است و بايد از موسم حج براي تبيين جنايات صهيونيست ها بهره برد.

خبرگزاري مهر، گروه بين الملل-مريم جراح لايق- محمد فاطمي زاده: ميزگرد بررسي تحولات اخير در قدس اشغالي و مسجد الاقصي با حضور دکتر «صادق رمضاني گل افزاني» دبير کميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين و رئيس مرکز مطالعات فلسطين رياست جمهوري، «مهدي شکيبايي» مديرعامل خبرگزاري قدس و «سلمان رضوي» معاون آموزش و پژوهش موسسه ندا در خبرگزاري مهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتداي اين نشست، رمضاني در پاسخ به سوالي در خصوص اهميت اقداماتي مانند اقدام اخير صهيونيست ها در بستن مسجد الاقصي اظهار داشت: در خصوص اهميت کار رژيم صهيونيستي و تحولات اخير فلسطين به ويژه مسجد الاقصي بايد چند نکته را مورد توجه قرار داد. اين مسئله را بايد از بعد مکان، زمان و اهداف رژيم صهيونيستي مورد بررسي قرار داد؛ از بعد زماني رژيم صهيونيستي بهترين زمان را انتخاب کرد به اين دليل که شکست هاي پي در پي آنها و داعش در منطقه در حوزه مقاومت و در عراق و سوريه نگراني هاي زيادي را براي آنها ايجاد کرده بود. داعش از فرزندان مشروع رژيم صهيونيستي است که به منظور مقابله با مقاومت مشروعي که ملت هاي مظلوم در مقابل ظالمان دارند، به وجود آمده است.
وي افزود: از بعد مکاني مسجد الاقصي در نگاه مسلمانان از اماکن مقدس و اولين قبله مسلمانان است و انتخاب اين مکان از سوي رژيم صهيونيستي بسيار دقيق و کارشناسانه بوده است و در اتاق هاي فکر رژيم صهيونيستي اين تصميم گرفته شده است اقدام يک فرد و يک مسئول نيست اگر چه برخي از مقامات رژيم صهيونيستي خطاب به نتانياهو اين مسئله را محکوم ميکنند و اين اقدام را يک اشتباه استراتژيک مي دانند اما اينها بازي هاي سياسي است و ما نبايد به اين بازي ها توجهي بکنيم اين يک تصميم جمعي است و مکان را دقيق مورد هدف قرار داده اند.
مسئله تسليم شدن در برابر رژيم صهيونيستي است
رمضاني ادامه داد: اهداف اين اقدام در چند حوزه تعريف مي شود، مهم ترين هدف همان چيزي است که رژيم صهيونيستي براي آن شکل گرفت. مسئله اشغال يک مکان مقدس و منع مسلمانان از اقامه نماز در مسجد الاقصي نيست بلکه مسئله تسليم شدن در برابر رژيم صهيونيستي است که با توجه به اقداماتي که در ماه هاي گذشته توسط برخي از گروه هاي فلسطيني صورت گرفت و بيانيه هايي صادر شد و بحث دو دولت را مورد توجه قرار دادند.

رئيس مرکز مطالعات فلسطين رياست جمهوري گفت: مسئله بسيار مهم بود و رژيم صهيونيستي تصورش بر اين بود که آمادگي کامل وجود دارد براي آنکه در اين جداسازي و عمليات سياسي که توانسته است جريان هاي مقاومت در فلسطين را به ظن خود با رژيم صهيونيستي همراه کند، فرصتي پيش آمده تا اين جريان ها را يکپارچه کند. اين اتفاق مهم زماني مي افتد که وحدت گروه هاي فلسطيني محقق نشده و تشتت در تصميم سازي وجود دارد و اسرائيل مي تواند از اين شرايط بهره برداري کند و آن هم از مقدس ترين مکان که حساسيت نه تنها فلسطيني ها بلکه حساسيت تمام جوامع مسلمان را به دنبال دارد.
بحث اصلي ادامه انتفاضه است و تنها راه رهايي اين سرزمين مقدس از دست رژيم صهيونيستي انتفاضه و استمرار مقاومت خواهد بودوي همچنين بيان داشت: مسئله گيت ها و مراقبت هاي الکترونيکي بازي هايي است که نبايد ما را به خود مشغول کند هيچ فلسطيني اي به خود مواد منفجره نمي بندد که برود و در مسجد الاقصي منفجر کند، اين نظاميان رژيم صهيونيستي هستند که بايد مورد بازرسي قرار بگيرند نه فلسطيني هايي که خودشان به عنوان پاسداران و حاميان اصلي اين مکان مقدس هستند. جريان مهندسي معکوس در اينجا شکل گرفت و نوعي فرافکني شد در آغاز اين فعاليت به دليل اينکه رسانه ها دراختيار رژيم صهيونيستي است تلاش شد تا اين با جانبداري و حق طلبي به نفع رژيم صهيونيستي اين مسئله را جا بيندازند.
رمضاني گفت: همانگونه که امام سجاد (ع) فرمودند "خدا را سپاس ميگذاريم که دشمنان ما را از احمق ها قرار داد" رژيم صهيونيستي هرگز پيش بيني امروز را نمي کرد که در ورطه اي گرفتار شده و امکان خروج از آن را ندارد و اسير مجموعه اي از نسل جوان و جديدي شده است که عمدتا در گروه فتح بودند و تصور نمي توانست بکند که اين نسل جديد که نگاهي اصولي و مبنايي به همه سرزمين فلسطين دارند در مسجد الاقصي و کرانه باختري بتوانند اين عمليات هاي شهادت طلبانه را انجام دهند پيامي که در واقع فلسطيني هاي جوان به رژيم صهيونيستي دادند اين بود که مقاومت ادامه دارد انتفاضه ادامه دارد و اتفاقي که ما در مسجد الاقصي شاهد آن بوديم استمرار انتفاضه است يعني همان فرمايشي که مقام معظم رهبري در ششمين اجلاس حمايت از فلسطين مطرح فرمودند بحث اصلي ادامه انتفاضه است و تنها راه رهايي اين سرزمين مقدس از دست رژيم صهيونيستي انتفاضه و استمرار مقاومت خواهد بود.
انتظارات از نظام، دولت، رسانه ها و مردم بيشتر است
در ادامه شکيبايي مديرعامل خبرگزاري قدس به بررسي تجاوزات صهيونيست ها عليه قبله نخست مسلمين پرداخت و اظهار داشت: اين اتفاق براي رژيم صهيونيستي اهميت خاصي نداشت چرا که تازگي نداشت از زمانيکه قدس به اشغال رژيم صهيونيستي درآمده است ما همواره شاهد اين دست از اتفاقات بوده ايم به ويژه در سال 1969 يکبار اين اتفاق افتاد و درهاي مسجد الاقصي را بستند و مقداري از آثار باستاني و اسناد را به غارت بردند و سپس در پي اعتراضات فلسطيني ها بعداز مدتي بازگشايي شد و مدتي پس از آن رژيم صهيونيستي تدارک ورود غيرقانوني شهرک نشينان را ديد و از اين طريق به هتک حرمت مسجدالاقصي هم اقدام کرد.


مديرعامل خبرگزاري قدس اضافه کرد: اين اتفاق براي صهيونيست ها اهميتي از اين حيث نداشت اما از اين منظر که خطاي محاسباتي اي صورت گرفته باشد بله اين اتفاق افتاد و رژيم صهيونيستي با اين اقدامي که صورت داد، هرچند که اعلام کردند که اقدام شهادت طلبانه سه جوان باعث شده که براي ايجاد تدابير امنيتي بهتر درهاي مسجد الاقصي را ببندند ولي همين اين اتفاق باعث شد که يک اجماعي در بين کشورها عربي اسلامي به ويژه ملت ها در موضوع فلسطين صورت بگيرد و به نظر من فرصت خوبي بود که خود فلسطيني ها هم اگر مي خواستند که دنياي اسلام و کشورهاي عربي به کمک آنها بيايند و فلسطين را به دستورکار مجدد کشورهاي عربي اسلامي بازگردانند نمي توانستند.
تحرکات براي رفع انشقاق و اختلافات موجود ميان گروه هاي فلسطيني
شکيبايي همچنين بيان داشت: اتفاقي که افتاد اول درون فلسطين را متحد کرد پيامي که حماس براي فتح که در حال حاضر بر سر برخي مسائل سياسي با آن درگير است فرستاد اتفاقي بود که در دو سال اخير و به ويژه بعد از توافق قاهره کمتر اتفاق افتاده بود و اتفاق مسجد الاقصي اين زمينه را فراهم کرد که حماس در پيامي به فتح از آنها بخواهد که به خاطر سرنوشت مسجد الاقصي با يکديگر گفتگو داشته باشند و همچنين هشت گروه فلسطيني در چارچوب توافق غزه کميته اي را تشکيل دادند و به دنبال اين هستند که انشقاق و اختلافاتي که بين گروه هاي فلسطيني وجود دارد را برطرف کنند.
نتانياهو تلاش ميکرد با رقم زدن اين اتفاق فشارهاي دروني که به خاطر پرونده فساد اقتصادي گريبان گيرش شده کم کند و افکار عمومي را از اين موضوع منحرف کند وي تصريح کرد: حوادث مسجد الاقصي براي رژيم صهيونيستي جز يک خطاي محاسباتي چيزي نداشت البته نتانياهو تلاش ميکرد با رقم زدن اين اتفاق فشارهاي دروني که به خاطر پرونده فساد اقتصادي گريبان گيرش شده کم کند و افکار عمومي را از اين موضوع منحرف کند و اتفاقي جديد را رقم بزند که بتواند گروه هاي تند رو را به سمت خود جلب کند و اين يک خطا بود چرا که پس از اين حوادث دو اتفاق بزرگ افتاد يکي اينکه شکافي که رژيم صهيونيستي و آمريکا بر سر موضوع سوريه توانسته بودند بين کشورهاي عربي و اسلامي ايجاد کنند با دست خود پر کردند و اين خطري براي رژيم صهيونيستي است چرا که آنها تلاش زيادي کرده بودند که از پنجره تحولات سوريه بتوانند بين کشورهاي عربي نفاق ايجاد کنند تا از آن طريق بتوانند به اهداف خود برسند و محاسبه شان اين بود که الان فرصت خوبي است.
شکيبايي گفت: اتفاقي که در چهاردهم جولاي افتاد در امتداد اتفاقي بود که دو سال پيش رقم خورد و براساس آن انتفاضه سوم شکل گرفت، انتفاضه سوم زماني شکل گرفت که کنيسه رژيم صهيونيستي قانون تقسيم مکاني و زماني مسجد الاقصي را تصويب کرد و زماني که نتانياهو ميخواست آن را اجرا کند منجر به درگيري هايي در مسجد الاقصي شد که آغازگر انتفاضه سوم بود.
بعد از 6 سال يک بار ديگر فلسطين به اولويت اول ملت ها و دولت ها بازگشت
مديرعامل خبرگزاري قدس همچنين تصريح کرد: الان مي بينيم اين اتفاق در امتداد آن اتفاق است و بعداز دو سال ديگر اتفاقات در سوريه، يمن و ديگر کشورهاي عربي و به ويژه بحث عادي سازي روابط بين رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي عربي به ويژه عربستان سعودي که مطرح شد، رژيم صهيونيستي به اين نتيجه رسيد که مي تواند آن طرح را مجددا اجرا کند يا اينکه دست کم افکار عمومي دنياي اسلام و عرب را تست بزند که با مقاوت شديد فلسطين و حمايت کشورهاي عربي مواجه شد و ملت ها و دولت هاي عربي پاي کار آمدند و بعد از 6 سال يک بار ديگر همه را متوجه فلسطين کرد و بعد از تحولات سوريه و بعد از 6 سال يک بار ديگر فلسطين به اولويت اول ملت ها و دولت ها بازگشت.
تنها راهي که بتواند حرف خود را به کرسي بنشاند مقاومت و جهاد استوي افزود: يکي از مهم ترين ويژگي هاي عملياتي که منجر به بسته شدن درهاي مسجد الاقصي شد اين بود که اين سه جوان از منطقه اي آمدند که جزو اراضي اشغالي 1948 بود و آنها داراي شناسنامه اسرائيلي بودند و اکثر آنها بين 18 تا 22 سال سن داشتند يعني نسل چهارم و پنجم فلسطين هستند و اين نشان مي دهند از قبل از اشغال فلسطين که مقاومت در فلسطين تنها راه احقاق حقوق فلسطيني ها بود و بعد از گذشت حدود 70 سال نسل پنجم فلسطين نيز به اين نتيجه رسيده است که تنها راهي که بتواند حرف خود را به کرسي بنشاند مقاومت و جهاد است.
شکيبايي همچنين اظهار داشت: رژيم صهيونيستي در اين 70 سال چند کار را جزو پايه هاي اصلي سياست هاي خود قرار داده بودند، يکي بحث تخريب مسجد الاقصي، بحث توسعه اراضي اشغالي و شهرک سازي و ديگري اينکه فلسطيني هايي که درون اراضي اشغالي 1948 زندگي مي کردند در پروژه اي که از آن به نام پروژه اسرائيلي سازي نام مي برند بتوانند هضم کنند و امروز بعد از 70 سال نتوانسته اند توفيق زيادي در اين اهداف خود بيابند.
اسرائيلي ها در صدد موج سواري بر تحولات مسجد الاقصي بودند
سپس رضوي به بيان ديدگاه و تحليل خود در اين زمينه پرداخت و عنوان کرد: من از بعد ديگر مي خواهم به عاملان انجام اين عمليات بپردازم، اينکه اين افراد مسيري را از شمال فلسطين طي کرده و تا قدس آمده اند و در طول اين مسير موانعي را رد کرده و داخل مسجد الاقصي شده اند و سلاح ها را با خود به داخل مسجد برده اند اين سوال را پيش مي آورد که آيا اسرائيلي ها واقعا متوجه ورود اين افراد و به همراه آوردن اين سلاح ها نشده اند؟ يا حتي اين سوال پيش مي آيد که نکند خود اسرائيلي ها غيرمستقيم تحريک به اين کار کرده باشند؟ يا اينکه اسرائيلي ها خبر داشته اند، اما مانع نشده اند چون مي خواستند بر روي اين حوادث موج سواري کنند.

وي در ادامه افزود: بخشي از حوادث اخير به رقابت هاي داخلي در کابينه رژيم صهيونيستي باز ميگردد، در کابينه رژيم صهيونيستي در عين حال که طيف افراطي هستند باز در درون اين افراطي ها تندرو و تند رو تر وجود دارد و در بين خودشان نيز رقابت وجود دارد و برخي از راست گرايان در کابينه در همين قضاياي مسجد الاقصي انتقادهاي شديدي را عليه نتانياهو مطرح کردند.
معاون موسسه پژوهشي ندا اضافه کرد: به نظر مي رسد که وقوع اين عمليات در بيت المقدس و نتيجه انجام عمليات منجر به اقدامي پيش دستانه و نصب گيت و دوربين باعث شد که قيامي عليه اين قضيه رخ بدهد که در بر دارنده چند نتيجه بود. مفتي هاي فلسطين پس از اين حوادث حکم دادند که عبور از اين گيت ها حرام است و نبايد فلسطيني ها براي خواندن نماز در مسجد الاقصي از اين گيت ها عبور کنند و اين باعث شد که فضاي همبستگي بين فلسطيني ها جدي تر شود و اين موضوع چند درس در پي داشته است يکي اينکه فلسطيني ها مي تواند در چنين مواقعي توان خود را روي هم بگذارند و اسرائيل را به عقب براند و نکته دوم اينکه مسجد الاقصي همچنان خط قرمز است.
فقط روي دو عامل مردم فلسطين و ملت هاي منطقه مي توان حساب کرد
رضوي همچنين گفت: نکته سوم بحث کشورهاي اسلامي است و متاسفانه نمي شود روي سازمان ها و کشورهاي اسلامي در اين گونه مواقع حسابي باز کرد هرچند که رژيم صهيونيستي برداشتن گيت ها را به درخواست ملک سلمان ربط داد اما واقعيت اين است که مردم هستند که پاي آرمان هاي فلسطين ايستاده اند. به نظر مي رسد اين ها بيشتر فرار از شکست نتانياهو باشد که براي آن سناريوسازي کرده است.
وي افزود: در اين حادثه تاثيرگذاري ملت هاي اسلامي بيشتر از دولت هاي اسلامي بود و تظاهرات هايي که در کشورهاي اسلامي صورت گرفت اين را نشان مي دهد و از طرفي بحث سازمان ملل و اتحاديه عرب است که متاسفانه اتحاديه عرب جلسه خود را به تعويق انداخت و سازمان ملل نيز بدون هيچ نتيجه اي جلسه خود را به پايان رساند، در نتيجه تنها دو عامل مردم فلسطين و ملت هاي منطقه هستند که مي توانند از ظرفيت هاي مسجد الاقصي استفاده کنند.
مقاومت غربي و حامي رژيم صهيونيستي رو به شکست است
رمضاني در خصوص تاثير تحولات فلسطين و مسجد الاقصي بر روي منطقه و برچيدن برخي از رژيم هاي مرتجع عربي منطقه نيز گفت: در سال 2011 وقتي که شاهد شکل گيري موج بيداري اسلامي بوديم اين مسئله بسيار خودش را نشان داد به عنوان ظرفيتي براي اسلامي ماندن حوزه مقاومت. جريان هاي اسلامي خودشان را باور کردند و توانستند عليرغم ميل و اراده آمريکا و رژيم صهيونيستي و کشورهاي همراه آنها پيروزي هاي خوبي را در سرنگوني ديکتاتورها داشته باشند. سرنگوني مبارک، بن علي و قذافي از نمونه هاي تاثيرات بيداري اسلامي بود.
بعد از گذشت 6 سال مي بينيد که مقاومت هر روز به خود نزديک تر مي شود و هويت پيدا مي کند و دفاع از فلسطين به عنوان يک هدف و اصل شناخته مي شودوي افزود: اگر آنچه امروز در استمرار انتفاضه در فلسطين رخ مي دهد را خارج از بيداري اسلامي بخواهيم ارزيابي کنيم قطعا دچار يک خطاي راهبردي خواهيم شد به دليل اينکه اسلام داراي ظرفيت بزرگي است و مي تواند اساسا در برابر استکبار بايستد و اسلام آمد که در برابر ظالم بايستند. پس بنابراين ادامه اين قضايا در فلسطين دنبال خواهد شد. شما تنش هايي که در منطقه خاورميانه شاهد هستيم بعد از گذشت 6 سال مي بينيد که مقاومت هر روز به خود نزديک تر مي شود و هويت پيدا مي کند و دفاع از فلسطين به عنوان يک هدف و اصل شناخته مي شود و آنچه به عنوان مقاومت غربي و حامي رژيم صهيونيستي مطرح بود رو به شکست است.
رئيس مرکز مطالعات فلسطين رياست جمهوري همچنين اظهار داشت: تمام وقايعي که در منطقه خاورميانه مديريت شد براي فراموشي مسئله فلسطين بود براي اينکه فلسطين از اولويت خارح شود و رژيم صهيونيستي و آمريکا و برخي از کشورهاي منطقه سرمايه گذاري هاي کلاني را براي اين موضوع انجام دادند اما با وجود اينکه بر اين باور بودند که در يک تا 2 سال اول مي توانند اين موفقيت را به دست بياورند اما امروز در کمال ناباوري به اين نتيجه رسيده اند که ظرفيت هاي جديد و جواني که در سايه بيداري اسلامي رشد کرد مانع از موفقيت آنها شد و فلسطين مجددا به صحنه بازگشت و ما امروز وظيفه داريم پس از پيروزي هاي مستمري که در موصل، سوريه و عرسال به دست مي آيد برمسئله فلسطين تاکيد بورزيم و نگذاريم فلسطين مجددا به فراموشي سپرده شود.
نگذاريم فلسطين مجددا به فراموشي سپرده شود
رمضاني به وظيفه امت اسلامي در قبال فلسطين اشاره و تاکيد کرد: شما بعد از واقعه مسجد الاقصي شاهد تظاهرات هايي در يمن و اردن بوديد و عليه رژيم صهيونيستي جبهه متحد مردمي شکل گرفت حتي فراتر از مرزهاي جغرافياي اسلامي اين اعتراضات به کشورهاي غربي رسيد شنيدن اين پيام از سوي مردم توسط حاکمان مي تواند کمک کند که ما آينده رژيم هاي سياسي را اينگونه مطالعه کنيم که حاکماني مي توانند دوام بياورند که تکيه گاه شان مردم باشد مردم امروز در دنياي بيداري اسلامي حاکمان ظالم و يک سويه نگر، مدافع رژيم صهيونيستي و غرق شده در آمريکا را بر نمي تابند.
تا حدودي واقعه مسجد الاقصي توانست تکاني در حکومت هاي منطقه ايجاد کند البته موج بيداري اسلامي همچنان ادامه داردوي افزود: مشخصا تمام ملل به اين سو حرکت ميکنند که آمريکا به عنوان يکي از قدرت هاي استعماري و استکباري به دنبال ديکته کردن سياست هاي خود در راستاي جلب منافع اسرائيل است بنابراين هزينه کردن براي گرايش و نزديکي به سياست هاي آمريکايي جز خسارت براي کشورها نخواهد داشت. مردم ازاينکه هزينه مي کنند براي اينکه حاکمانشان در کنار رژيم هاي استکباري بمانند نگران شده اند و تا حدودي واقعه مسجد الاقصي توانست تکاني در حکومت هاي منطقه ايجاد کند البته موج بيداري اسلامي همچنان ادامه دارد و اين بدان معناست که عده اي از حاکمان که تصور مي کردند بيداري اسلامي مهار شد و آمريکا توانست آن را متوقف کند در اشتباه محض هستند.
رئيس مرکز مطالعات فلسطين رياست جمهوري تصريح کرد: اگر چه جريان هاي حزبي و تشکل هايي که مدعي اين بودند که در چارچوب اسلام منادي اسلام هستند وقتي به حکومت رسيدند نتوانستند پرچم داري حکومت اسلامي را بکنند، تسليم نسل جوان خود شدند. اگر حاکمان اسلامي جديد، آنهايي که بعد از موج بيداري اسلامي به حکومت رسيدند همسو با مقاومت نباشند و همراه با جمهوري اسلامي ايران در نگرش هاي ضد استکباري نباشند محکوم به شکست هستند.امروزه جريان هاي غربي به دنبال ايجاد يک بيداري از نوع مطلوب خودشان هستند به دنبال تغييرات حاکميتي هستند. چرا که احساس مي کنند موج بيداري اسلامي و احياي مجدد آرمان فلسطين ممکن است حاکمان فعلي را مضطرب کرده باشد لذا غرب به دنبال تغيير حاکماني که با اون همسو نيستند است.
وي در خصوص اقدامات و مداخله هاي آمريکا در منطقه نيز عنوان کرد: سفر ترامپ به منطقه و اختلافاتي که توانست بين کشورهاي عربي اسلامي ايجاد کند و متاسفانه اين کشورها به اين اختلافات تن دادند نمونه بارزي است که نيازمند ضرورت هوشمندي مردم و حاکمان منطقه است. جمهوري اسلامي ايران معتقد است که آرامش و آسايش مردمان منطقه و حاکميت ها مي تواند به امنيت داخلي ما کمک کند و در زمينه ثبات حکومت ها هميشه جمهوري اسلامي ايران تلاش مي کند. ايران به دنبال تنش نيست و جزو باورها و آرزوهايش تغيير نبوده است بلکه همراهي حاکمان با مردم منطقه خودشان است.
هراس رژيم صهيونيستي از سرنگوني دولت هاي حامي خود و روي کار آمدن حکومت هاي مردمي
شکيبايي روند تحولات منطقه را به ضرر صهيونيست ها دانست و تشريح کرد: واقعيت اين است که آنچه رژيم صهيونيستي را وادار کرد که بدون قيد و شرط از تصميمات خود عجب نشيني کند ظهور و بروز انتفاضه جديد در کشورهاي عربي بود. رژيم صهيونيستي از اين ترس دارد که اطرافش خالي شود و دولت هاي حامي خود را از دست بدهد و حکومت هايي بر سر کار بياد که مردمي باشند. فلسطين اين ظرفيت را دارد و داشته که يک بار ديگر بيداري اسلامي را زنده کند، غرب با ايجاد بحران ساختگي در سوريه تلاش کرد تا بيداري اسلامي را به فراموشي بسپارد و موفق شده بود.
فلسطين اين ظرفيت را دارد و داشته که يک بار ديگر بيداري اسلامي را زنده کندوي افزود: معتقدم که سنگيني ظلمي که رژيم صهيونيستي در اين 70 سال بر فلسطيني ها کرد بر وجدان کشورهاي عربي موجب شد که بيداري اسلامي در کشورهاي مانند تونس و مصر اتفاق بيفتد و فلسطين مي توان با ظرفيت خود دوباره خيزش هاي عربي را زنده کند و مردم را عليه حکومت ها به خيابان بياورد. انقلاب ها يا ضد استبدادي است يا ضد استعماري، تا پيش از 2011 اکثر کشورها عربي وابسته بودند و زماني که رژيم صهيونيستي ظلم ميکرد وابستگي حکومت ها به اين رژيم اجازه نمي داد که واکنشي نشان دهند و با آنها هم پيمان بودند.
هدف از ايجاد تنش بين سعودي ها و قطر، دور کردن افکار عمومي از بيداري اسلامي است
مديرعامل خبرگزاري قدس با تاکيد بر امکان وحدت مسلمانان حول محور فلسطين اظهار داشت: فلسطين اين ظرفيت را دارد که عامل وحدت بخش بين ملت هاي مسلمان باشد و امروز بعد از 6 سال مي توان گفت که موضوع سوريه از منظر نظامي پايان يافته و اين فرصت براي وحدت پيش آمده است در اين 6 سال غرب، رژيم صهيونيستي و هم پيمانان منطقه اي شان دست به هر کاري زدند تا نظام سوريه را ساقط کنند، اما نتوانستند. من معتقدم که اتفاقي که بين سعودي و قطر افتاده است به منظور ايجاد فضايي براي ايجاد يک بحران جديد و دور کردن افکار عمومي از بيداري اسلامي است تا نگاه ها دوباره به سمت فلسطين بازنگردد.
بازگشت نگاه ها به فلسطين فرصت مناسبي براي زنده شدن مجدد بيداري اسلامي است و اين امر براي رژيم صهيونيستي بسيار خطرناک استوي در خصوص سخن رهبر معظم انقلاب مبني بر نابودي اسرائيل در 25 سال آينده نيز گفت: اينکه مقام معظم رهبري فرمودند رژيم صهيونيستي تا 25 سال آينده نابود مي شود روي حساب و کتاب است، بازگشت نگاه ها به فلسطين فرصت مناسبي براي زنده شدن مجدد بيداري اسلامي است و اين امر براي رژيم صهيونيستي بسيار خطرناک است. شرايط جغرافيايي منطقه در حال عوض شدن و ارتش آزادي بخش جهان اسلام در حال شکل گرفتن است و به مرزهاي فلسطين رسيده است. هيچ دولتي در کشورهاي عربي و اسلامي اين اطمينان را ندارد که با ضمانت بگويد که دو سال بر سر کار خواهد ماند و اين به دليل موج بيداري اسلامي است که دنياي اسلام را گرفته است.
شکيبايي افزود: اسرائيل دست به هر کاري مي زند که ارتش آزادي بخش جهان اسلام شکل نگيرد. مردم عربستان براي دنياي اسلام يک ظرفيت هستند و در حال حاضر حکام اين کشور اجازه نمي دهند که اين ظرفيت در خدمت جهان اسلام باشد. حماس آنطور که خودش مي گويد مي خواهد از ظرفيت تمام دنياي اسلام استفاده کند و درست است که سعودي ها خواسته يا ناخواسته مخالف منافع فلسطين حرکت مي کنند اما حماس نمي خواهد که اين ظرفيت را از دست بدهد.
برنامه و اهداف مقاومت در مقابله با رژيم صهيونيستي موفق بوده است
رضوي در رابطه با دستاوردهاي محور مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي اظهار داشت: روندي که ميرفت بحران سوريه را با کنار رفتن بشار اسد به نتيجه برساند متوقف شده و حزب الله توانسته در لبنان و سوريه عملکرد موفقي داشته باشد. امروز سيد حسن نصرالله به رژيم صهيونيستي هشدار مي دهد که اگر جنگ ديگري با لبنان شکل بگيرد، ديگر تنها با حزب الله درگير نيستيد بلکه گردان ها و نيروهاي از ديگر کشورها براي مقاومت شکل گرفته است و اين يعني به ثمر نشستن برنامه و اهدافي که مقاومت سعي کرده در مقابله با رژيم صهيونيستي در پيش بگيرد و موفق هم شده است.
اساسا اسلام داراي يک ظرفيت تجميعي واحد است و در درون خود امکان وحدت را دارددر ادامه رمضاني گفت: هرگونه تفرقه باعث تضعيف توانمندي و امکانات خواهد شد. خطاب ما به جريان هاي درون فلسطين است که بشتابند و به سرعت به انسجام و وحدت برسند.
رئيس مرکز مطالعات فلسطين رياست جمهوري ادامه داد: بحث شکل گيري دو دولت؛ بيش از اينکه فرصت را در اختيار جوانان مبارز بگذارد، آينده را به نفع رژيم صهيونيستي رقم خواهد زد و به نظر مي رسد که برخي از جريان هاي فلسطيني در زمين دشمن بازي مي کنند و اين امر کمک مي کند به سرعت گرفتن جريان سازش و رژيم صهيونيستي به کمک برخي از حاکمان کشورهاي عربي اسلامي روند سازش را دارد دنبال مي کند و اين روند سازش در غفلت جريان هاي درون فلسطيني به نتايج ناگواري مي رسد.
ما اين فرصت به دست آمده در حادثه مسجد الاقصي را بايد تبديل کنيم به استمرار مقاومت و شکل گيري جريان مقاومت در کشورهاي مختلفوي همچنين بيان داشت: ما اين فرصت به دست آمده در حادثه مسجد الاقصي را بايد تبديل کنيم به استمرار مقاومت و شکل گيري جريان مقاومت در کشورهاي مختلف. اخيرا هوشمندي سازمان هاي بين المللي است و حق طلبي اين سازمان ها موجب عصبانيت رژيم صهيونيستي شده است بايد قدر اين هوشمندي و بيداري را بدانيم و مديريت کنيم. به نظر مي رسد نسل جوان و جديدي در تمام احزاب و جريان هاي فلسطيني در حال شکل گيري است و تمام اميد ما به اين نسل است بايد پيام هاي اين نسل را دريافت کرد.
رمضاني اظهار داشت: بايد در واقع بدون اينکه به يک جريان فلسطيني جواب منفي بدهيم از اين ظرفيت هاي به وجود آمده استفاده کنيم هرنگاهي که به دنبال جداسازي جريان هاي فلسطيني است يک نگاه صهيونيستي است يک نگاه اسلامي، منطقي و خردورزانه اين است که همه فلسطيني ها در يک چيز اتفاق نظر دارند و آن آزادسازي کامل فلسطين، بازگرداندن تمام فلسطيني هاي آواره در سراسر دنيا و برگزاري رفراندومي است که مقام معظم رهبري مطرح کردند.
لزوم وحدت صفوف فلسطيني ها
شکيبايي در ادامه به بررسي وضعيت داخلي فلسطيني ها و لزوم وحدت آنها پرداخت و گفت: تنها راه پيش روي فلسطيني ها وحدت است. اگر اين وحدت بين آنها ايجاد نشود حتي اگر همه دنياي عرب و اسلام هم ظرفيت هاي خود را رو کنند نمي توانند کمکي به آنها کنند. اگر آمريکايي ها و غربي ها حمايت خود را از رژيم صهيونيستي بردارند فلسطيني ها يک گام براي ايجاد وحدت به پيش رفته اند.
در حال حاضر تمام راه هاي کمک به فلسطين متاسفانه از راه مذاکره است و از همين منظر هم دخالت ها صورت ميگيردوي افزود: فلسطين شاهد دو جريان عمده است: جريان مذاکره و جريان مقاومت. در حال حاضر تمام راه هاي کمک به فلسطين متاسفانه از راه مذاکره است و اين جريان از سوي نهادهاي بين المللي مورد شناسايي واقع شده است و از همين منظر هم دخالت ها صورت ميگيرد. اين دخالت ها با اسم حمايت صورت مي گيرد اگر اين سازمان ها حمايت هاي سياسي خود را که در ظاهر حمايت و در باطن حمايت از پروژه صهيونيست ها در فلسطين است را بردارند فلسطيني ها به وحدت نزديک تر مي شوند.
مديرعامل خبرگزاري قدس همچنين در خصوص پيشنهاد برگزاري رفراندوم ميان فلسطيني ها براي تعيين سرنوشتشان نيز گفت: آمريکايي ها و غرب نمي خواهد ديدگاه جهادي در کل فلسطين بسط داده شود. جريان مقاومت تاکنون دستاوردهاي قابل توجهي داشته است و اقبال عمومي در فلسطين به سوي اين جريان است. رفراندوم يک راه حل دموکراتيک است و ايران به عنوان راهکار تعيين سرنوشت فلسطين آن را ارائه داده اما فکر نميکنم که در شرايط کنوني زمينه اش وجود داشته باشد.
همصدايي مسلمانان در موسم حج راه کمک به آزادسازي قدس
شکيبايي موسم حج را فرصتي مناسب براي تبيين مظلوميت مردم فلسطين دانست و تصريح کرد: تنها راهي که مي شود به فلسطين کمک کرد روشنگري است و حج فرصتي است براي روشنگري. ما هيچ همايش عبادي سياسي اي به بزرگي حج نداريم و تاکيد رهبري براي استفاده از فرصت حج بسيار هوشمندانه بوده است.
در پايان رضوي کارشناس حوزه فلسطين و معاون موسسه پژوهشي ندا نيز به اهميت استفاده از فرصت حج براي تبيين جنايات صهيونيست ها عليه مردم مظلوم فلسطين اشاره و تاکيد کرد: حج بهترين فرصت براي آگاه سازي است و اين فضا در حج موجود است و مي توان گفتماني را در فرصت حج ايجاد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره رژیم صهیونیستی در جهان رو به افول است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با تجمع در گلزار شهدای گمنام بندرعباس، حمایت خود را از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین اعلام کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این تجمع با محکومیت حرکت مذبوحانه رژیم صهیونیستی در غزه، فلسطین و برخورد پلیس آمریکا و اروپا با دانشجویان معترض حامی فلسطینیان اظهار کرد: آنان که در ظاهر شعار حقوق بشر سر می‌دهند با حرکت‌های ضد انسانی و ضد بشری از ظلم و ستم حمایت می‌کنند در این وانفسا از هیچ ستم و زوری علیه دانشجویان حامی فلسطین نیز کوتاه نمی‌آیند و در عمل، خباثت و ضد بشر بودن رفتار و حرکات خود را به نمایش می‌گذارند.

محمدحسین رنجبر افزود: ستاره رژیم صهیونیستی در جهان رو به افول است. بیداری مظلومان جهان امان را از دولتمردان استکبار و حامیان آنان در منطقه گرفته و آنان را در آینده‌ای نزدیک مجبور به تسلیم خواهد کرد. امروز بیداری جهان اسلام به پشتوانه انقلاب اسلامی و رهبری مدبرانه امام خامنه‌ای موجب گسترده شدن و بیداری سایر ملل و ادیان نیز شده و نشان می‌دهد که وعده الهی در تحقق نابودی ظلم و ستم به‌زودی به وقوع خواهد پیوست.

نقاب از چهره مدعیان حقوق بشر برداشته شد

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز با محکومیت حرکت نابخردانه پلیس آمریکا و اروپا گفت: امروز مبارزه علیه ظلم و ستم به‌عنوان نقطه مشترک مظلومان جهان به اوج رسیده، نقاب از چهره مدعیان حقوق بشر برداشته، موجب رسوایی آنان شده و نشان داده دیر یا زود، حق بر باطل پیروز است.

حجت‌الاسلام اسماعیل پاک‌نژاد با تأکید بر اینکه، هیمنه پوشالی دشمن در عملیات «وعده صادق» به‌وضوح در هم شکست و نشان داد ایران اسلامی به پشتوانه مردم و مسلمانان جهان به قدرت فراگیر و بزرگ مبدل شده، اضافه کرد: عملیات «وعده صادق» گوشه کوچکی از قدرت نظامی ایران اسلامی به‌عنوان پرچم‌دار مبارزه با ظلم و ستم بود که در حرکت هماهنگ و اقتدارگرایانه دشمن را به پستی و زبونی کشاند و اثبات کرد امروز اتحاد مردم مظلوم جهان با ایران اسلامی می‌تواند به نابودی اسرائیل ختم شود.

وی ابراز امیدواری کرد که به‌زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی در منطقه خواهیم بود و این وعده صادق خداوند بوده که توسط جوانان و غیورمردان مسلمان و سایر ادیان الهی در حال عملیاتی و اجرایی شدن است.

به گزارش آنا، این مراسم با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ادامه یافت و در پایان دانشجویان دانشگاه آزاد بندرعباس با حضور در گلزار شهدای گمنام این دانشگاه، با قرائت بیانیه پایانی، با محکومیت حرکات ضد انسانی پلیس آمریکا و اروپا؛ حمایت قاطع خود را از دانشجویان این مناطق در حمایت از مردم مظلوم و ستم‌کشیده فلسطین اعلام کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شلیک ۴۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز
  • سابقه سیاه تشکیلات خودگردان از «انتفاضه فلسطین» تا «طوفان الاقصی»
  • ستاره رژیم صهیونیستی در جهان رو به افول است
  • شهادت اسیر فلسطینی ۱۰ روز بعد از بازداشت توسط نظامیان صهیونیست
  • نبرد مسلحانه رزمندگان فلسطینی با اشغالگران در کرانه باختری
  • شهادت ۳۷ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • تأکید مجدد السیسی بر ضرورت آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه
  • شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه