Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با استناد به اسناد افشا شده توسط پایگاه اینترنتی ویکی لیکس به تشریح نحوه برقراری روابط میان رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود و تقویت این روابط طی دهه های گذشته پرداخت.

رأی الیوم در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: عربستان سعودی از سال 2002 مذاکرات سازش با اسرائیل و طرح صلح سعودی را که همان سال در نشست سران عرب در بیروت تصویب شده بود، آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته رای الیوم، پایگاه ویکی لیکس فاش کرد پس از این رویداد، شخصیت های با نفوذ سعودی در سال 2006 به طور علنی اعلام کردند که دیگر اسرائیل را دشمن به شمار نمی آورند بلکه به عنوان متحدی غیررسمی به آن نزدیک شده اند. این گفتمان در سال 2008 منجر به برقراری رابطه میان عربستان و اسرائیل شد. از آن پس تحرکات برای هرچه نزدیک شدن تل آویو و ریاض به یکدیگر آغاز شد.

براساس اسناد ویکی لیکس، ریاض به تازگی مرحله تازه ای از نزدیک شدن به اسرائیل را آغاز کرده که البته در سطح همکاری اطلاعاتی و امنیتی نیست. محتوای یکی از نامه ها که معاون وزیر مشاور در امور اقتصادی و فرهنگی اسرائیل به تاریخ 27 آوریل 2005 به وزیر امور خارجه سعودی فرستاده است، درخصوص نامه رئیس کابینه سعودی برای تشریح چگونگی تعاملات سعودی با شرکت های اسرائیلی است. معاون وزارت امور خارجه عربستان به مصوبه شماره 5 مورخ 13 ژوئن 1995 شورای وزیران سعودی اشاره کرده است. این مصوبه درباره تعلیق تحریم اسرائیل در دو سطح دوم و سوم و اکتفا به سطح اول است که طبق آن سعودی باید شرکت های اسرائیلی را به طور کامل تحریم کند اما شرکت هایی که اسرائیل در آنها مشارکت دارد، یا اشخاصی که تابعیت اسرائیلی دارند، یا شرکت های خارجی را که با شرکت های اسرائیلی تعامل دارند، تحریم نمی کند.

این موضوع به معنای آن است که مقامات سعودی از اواسط دهه 90 به شرکت های مرتبط با اسرائیل اجازه داده اند در حوزه های مختلف عربستان فعالیت داشته باشند.

براساس اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرده، نایف بن احمد بن عبدالعزیز از مهمترین فرماندهان نظامی سعودی که در امور عملیات ویژه و جنگ الکترونیک تخصص دارد، در مقاله ای در مجله متعلق به نیروهای مشترک آمریکایی مطالب مثبتی درباره اسرائیل مطرح کرده و از ضرورت گسترش روابط کشورش با تل آویو سخن گفت.

وی همچنین بر ضرورت تلاش طرفین برای گسترش همکاری و نزدیک شدن اسرائیل با فلسطینی ها و عرب ها تاکید کرده است.

روزنامه رای الیوم همچنین به موارد متعدد دیگری از اسنادی پرداخته که پایگاه اینترنتی ویکی لیکس فاش ساخته، اسنادی که درخصوص روابط رژیم سعودی با رژیم صهیونیستی از جمله اعزام دانشجویان سعودی به فلسطین اشغالی برای فراهم سازی زمینه تقویت ارتباطات اجتماعی و عادی سازی روابط دو جانبه است.

انتهای پیام/

تلاش چند ساله عربستان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۶۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی

موج باران و سیل آسا همراه با وزش باد و گرد و خاک بخش‌هایی از مناطق مدینه و طائف به ویژه مناطق باز و بزرگراه‌ها را درنوردید. منبع: آخرین خبر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند