Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جاده‌سازي و تخريب منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه اين روزها دغدغه فعالان محيط‌زيست شده و اين در حالي است که مسئولان در واکنش‌هاي مختلف اين موضوع را به‌کلي رد مي‌کنند.

خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها: منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه يکي از مناطق منحصربه‌فرد و پرجاذبه طبيعي غرب کشور است که به لحاظ برخورداري از شرايط زيست‌محيطي و ويژگي‌هاي زمين‌شناسي زيستگاه مناسب و مستعدي براي رشد و تکثير وحوش به‌خصوص پستانداران محسوب مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آلپ ايران را بشناسيد
اشترانکوه به دليل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس داراي قلل سرد مرتفع بالاي سه هزار و 500 متر از سطح دريا و همچنين دره‌هاي نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهي به طول تقريبي 50 کيلومتر است که در جهت شمال غربي-جنوب شرقي امتداد دارد.
يخچال‌هاي طبيعي و دائمي اين رشته‌کوه که يکي از زيباترين کوه‌هاي کشور به شمار مي‌رود، در تمام سال از برف و يخ پوشيده است. اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد و به «آلپ ايران» نيز معروف است؛ البته اين نام تنها به خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است بلکه به دليل شيب تند کوه‌هايش و دره‌هاي جوان و «وي» شکل و يخچال‌هاي طبيعي است. ارتفاع بلندترين قله آن سن بران 4150 است.
يکي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي اين منطقه حفاظت‌شده وجود زيباترين درياچه آب شيرين ايران است که سالانه گردشگراني زيادي را ميزباني مي‌کند و البته ظرفيت‌هاي موجود در منطقه پذيراي اين حجم گردشگر نيست.
درياچه گهر که به «نگين اشترانکوه» معروف است يکي از زيباترين درياچه‌هاي طبيعي ايران به شمار مي‌رود و با ارتفاع 2360 متر از سطح دريا در ميان منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه واقع‌شده است.
اين درياچه به سبب نداشتن راه ماشين‌رو تا حد زيادي از خرابي و آلودگي به دست انسان به دور مانده است که طي سال‌هاي گذشته همواره احداث جاده براي دسترسي به اين جاذبه محل مناقشه مسئولان و فعالان محيط زيست بوده است.

تائيد و تکذيب احداث جاده در منطقه پناهگاه حيات وحش
اما در روزها و هفته‌هاي اخير موضوع احداث جاده در اين منطقه گردشگري به سرخط خبرهاي رسانه‌هاي مختلف رفته و همچنين در فضاي مجازي به عنوان دغدغه‌ فعالان زيست‌محيطي و مردم پيچيده است تا از يک‌سو تشکل‌هاي زيست‌محيطي از احداث جاده در اين منطقه انتقاد و از طرف ديگر مسئولان اجرايي استاني و همچنين ملي احداث جاده در اين منطقه را تکذيب کنند و مدعي باشند، جاده‌اي که در منطقه حفاظت‌شده وجود دارد، جاده‌اي براي تردد عشاير بوده و سال‌ها پيش احداث‌شده است.
موضوع احداث جاده در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه در هفته‌هاي اخير ابتدا از سوي «مجيد کيان پور» نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي موردانتقاد قرار گرفت تا وي در گفتگو با رسانه‌هاي مختلف خبر از احداث جاده در اين منطقه حفاظت‌شده بدهد و بر ضرورت جلوگيري از آن تأکيد کند.
محيط‌زيست ملک شخصي نيست که هرکسي بنا به خواست و سليقه خود در آن دخل تصرف کند مجيد کيان پور نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي در اين باره عنوان کرد: محيط‌زيست ملک شخصي نيست که هرکسي بنا به خواست و سليقه خود در آن دخل تصرف کند زيرا طبيعت بکر استان ازجمله منطقه زيباي اشترانکوه در غفلت مسئولان در حال نابودي است و کسي نيز پاسخگوي اين مسئله نيست.
عضو هيئت‌رئيسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: بارها اين موضوع را به استاندار و مديران محيط‌زيست استان يادآوري کرده‌ايم اما به نظر مي‌رسد که اراده‌اي براي مقابله با چنين تخلفاتي وجود ندارد.
وي خاطرنشان کرد: در استان لرستان منطقه اشترانکوه به‌عنوان يکي از مناطق حفاظت‌شده محيط‌زيست شناخته مي‌شود که در قلب آن نيز درياچه گَهر قرارگرفته است.

اين نماينده مجلس بابيان اينکه سازمان حفاظت از محيط‌زيست بايد از هرگونه تخريب در اين منطقه جلوگيري کند، تصريح کرد: در اين ميان وظيفه سازمان محيط‌زيست وظيفه‌اي کاملاً حساس و ويژه‌ است که نبايد اجازه دهد هر راهي که باعث از بين رفتن اين طبيعت بکر مي‌شود، ايجاد شود؛ چراکه اين ميراث متعلق به آيندگان است و بايد بکر باقي بماند.
واکنش محيط زيست
اين انتقادات واکنش مسئولان محيط‌زيست لرستان را نيز در پي داشت تا با انتشار بيانيه‌اي اعلام کنند: «برابر بررسي‌هاي به‌عمل‌آمده در خصوص جاده دسترسي اليگودرز به درياچه گهر به آگاهي مي‌رساند که جاده جديدي در منطقه احداث نشده، جاده موجود جاده عشايري است که در سال 1381 احياء و محيط‌زيست از ادامه آن به سمت درياچه گهر در همان سال جلوگيري کرد.»
در ادامه اين توضيحات آمده است: «جاده مورزرين - تاپله بيش از 20 کيلومتر است که فقط 10 کيلومتر آن در داخل منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است و ما باقي آن خارج از منطقه است، در مسير اين جاده فرعي تعدادي از عشاير همان منطقه بر اساس پروانه چرائي که دارند در فصل چراي دام (پانزدهم ارديبهشت‌ماه تا پانزدهم مردادماه هرسال) به منطقه واردشده و از اين جاده قديمي که سال‌هاست وجود دارد به‌عنوان تنها راه دسترسي استفاده مي‌کنند.»
محيط‌زيست لرستان اعلام کرد: «جاده مذکور که بخشي از آن خارج از منطقه حفاظت‌شده است گاهاً در اثر بارش‌هاي سالانه به دليل توپوگرافي منطقه دچار ريزش و تخريب مي‌شود که پس از بررسي ساليانه در صورت نياز به ريزش برداري و بهسازي در فصل کوچ عشاير با هماهنگي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و رعايت قوانين و مقررات حاکم بر مناطق تحت مديريت محيط‌زيست ريزش‌ برداري و بازگشايي لازم براي تسهيل تردد عشاير منطقه انجام مي‌شود و در اين مسير جاده جديدي ايجاد نشده است که با عنوان جاده کشي و تخريب در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه از آن ياد مي‌شود، بلکه همان‌طور که قبلاً هم گفته شد اقدامات صورت گرفته در راستاي بهسازي و مرمت جاده قديم و موجود در عرض جاده و اصلاح آبراه‌هاي ايجادشده در اثر بارش‌هاي ساليانه و فرسايش در سطح جاده بوده که در حال حاضر هم متوقف و هيچ‌گونه عملياتي در آن انجام نمي‌شود.»
اما اين توضيحات نيز نماينده مردم و تشکل‌هاي زيست‌محيطي را قانع نکرد تا مجيد کيان پور در ادامه انتقادات خود در تماس تلفني با «معصومه ابتکار» رئيس سازمان محيط‌زيست کشور خواستار جلوگيري از احداث اين جاده در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه شود و اين امر موجب شد که معصومه ابتکار نماينده خود را به منطقه براي بررسي موضوع اعزام کند.

سفر نماينده «ابتکار»
در اين راستا مديرکل دفتر مشارکت‌هاي مردمي به همراه مديرکل حفاظت محيط‌زيست لرستان، نايب دبير شوراي هماهنگي سازمان‌هاي مردم‌نهاد محيط‌زيست و منابع طبيعي استان با حضور دوروزه در منطقه اشترانکوه، ضمن پيمايش هر دو مسير ورود به درياچه گهر از طرف شهرستان‌هاي اليگودرز و دورود و رصد دقيق فعاليت‌ها و اقدامات صورت گرفته در اين منطقه اذعان داشتند که سازمان حفاظت محيط‌زيست اجازه ساخت هيچ جاده جديدي در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه را نداده و نخواهد دادمحيط‌زيست اجازه ساخت هيچ جاده جديدي در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه را نداده و نخواهد داد.
محمد درويش گفت: محور «مورزرين» به اليگودرز نيز که يک جاده خاکي بوده و در سال 1380 براي تسهيل تردد عشاير منطقه ساخته‌شده هرگز اجازه مرمت و آسفالت نخواهد يافت.
مديرکل دفتر مشارکت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اقدام محيط‌زيست لرستان مبني بر احداث پاسگاه جديد محيط‌باني در انتهاي مسير نهايي تردد و در جاده عشايري از محل قبرستان «تاپله» اين موضوع را باعث افزايش ضريب حفاظتي و امنيتي منطقه دانست و گفت: حدود سه کيلومتر مسير تردد نسبت به قبل از درياچه دورتر شده است و اين عمل شايسته در خور تحسين و ستايش است.

پست اينستاگرامي «ابتکار» براي درياچه گهر
در همين روزها بود که معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با انتشار پستي در صفحه شخصي خود در اينستاگرام بر اهميت حفظ درياچه گهر تأکيد کرد.
معصومه ابتکار با انتشار تصويري از طبيعت زيباي درياچه گهر در لرستان، پس از پاک‌سازي توسط فعالان و تشکل‌هاي زيست‌محيطي بر حفظ اين درياچه ارزشمند تأکيد کرد.
وي با اشاره به ظرفيت‌هاي بوم‌شناختي درياچه گهر بر هماهنگي و همکاري شبکه سمن‌هاي محيط‌زيست استان براي حفظ اين اکوسيستم بي‌نظير تأکيد کرد.

واکنش تند معاون استاندار به تشکل‌هاي زيست‌محيطي
اما آنچه بعد از حضور «محمد درويش» نماينده رئيس سازمان محيط‌زيست کشور در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه صورت گرفت اين بود که تشکل‌هاي زيست‌محيطي لرستان از گزارش نماينده معصومه ابتکار در رابطه با وضعيت اين منطقه بازهم انتقاد کردند و مدعي شدند که خلاف وضعيت و شرايط منطقه اشترانکوه است و اعتراضات و دغدغه‌هاي خود را در فضاي مجازي و رسانه‌هاي مختلف دوباره مطرح کردند تا اين امر با واکنش تند معاون عمراني استانداري لرستان مواجه شود.
بحث احداث راه دسترسي به درياچه گهر از اساس کذب است محمد اصلاني در سخناني در گفتگو با يکي از خبرگزاري‌ها ضمن رد هرگونه احداث راه دسترسي به درياچه گهر افزود: به‌رغم اينکه بحث احداث راه دسترسي به اين درياچه از اساس کذب بوده و مسئولان کشور و مديريت استان اين مهم را بارها رد کرده‌اند ولي متأسفانه اين روزها عده‌اي بر طبل بي‌اعتمادي مردم مي‌کوبند و با موج‌سواري بر احساسات پاک آن‌ها به شايعات دامن مي‌زنند.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار لرستان با بيان اينکه ازاين‌پس با شايعه‌پراکنان برخورد جدي و قانوني مي‌شود، گفت: هرسال گردشگران خارجي و داخلي زيادي جذب اين درياچه مي‌شوند که يکي از نعمت‌هاي خدادادي استان است، لذا هرگونه احداث راه دسترسي به آن غيرقانوني است.

احداث 16 کيلومتر جاده در منطقه حفاظت‌شده
مدير يکي از تشکل‌هاي زيست‌محيطي لرستان در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابيان اينکه اين جاده از سال 79 تا 81 عليرغم مجوز سازمان محيط‌زيست و به بهانه تردد عشاير تعريض شده و حدود 20 کيلومتر به‌صورت خاکي از ابتداي جاده «مورزرين» تا قبرستان «تاپله» احداث‌شده است اظهار داشت: از اين 20 کيلومتر، 16 کيلومتر، طبق نقشه سازمان محيط‌زيست وارد منطقه حفاظت‌شده «اشترانکوه» شده است.
موضوعي که باعث اعتراض سازمان‌هاي مردم‌نهاد از سال 81 تاکنون شده، اين‌ است که منطقه «اشترانکوه» رهاشده استاسدي بابيان اينکه اين جاده زماني که احداث شد، مديران وقت محيط‌زيست حکم توقف آن را از دادستاني اليگودرز گرفتند و عمليات اجرايي آن متوقف شد گفت: اين جاده براي عشاير نبوده، بلکه براي توسعه گردشگري بوده است.
دبير شوراي هماهنگي تشکل‌هاي زيست‌محيطي لرستان در ادامه سخنان خود بابيان اينکه موضوعي که باعث اعتراض سازمان‌هاي مردم‌نهاد از سال 81 تاکنون بوده، اين‌ است که، منطقه «اشترانکوه» رهاشده و هيچ‌گونه کنترل و نظارتي از طرف سازمان محيط‌زيست در اين منطقه وجود ندارد گفت: نظارت و کنترلي در رابطه با حجم سرريز گردشگران، شکارچيان، متخلفان و ... وجود نداشته و اين حجم جمعيت گردشگران خارج از ظرفيت «اشترانکوه» و درياچه «گهر» بوده و اين امر موجب تخريب، سرريز شدن آب درياچه، رشد نيزارها و مشکلات عديده زيست‌محيطي شده است.

اسدي بابيان اينکه اعتراضات تشکل‌هاي زيست‌محيطي در اين رابطه همچنان ادامه داشته و مديران مختلف محيط‌زيست براي احداث پاسگاه يک سال «آره» و يک سال «نه» تحويل مي‌دادند، گفت: اما موضوعي که هم‌اکنون به‌صورت حاد درآمده اين بوده که قول‌ها و وعده‌هاي مختلفي که طي مراحل مختلف براي احداث پاسگاه و ... داده شده عملي نشده است.
کانکس محيط زيست را در منطقه جمع‌آوري کردند و هم‌اکنون منطقه آزاد و رهاشده است وي با بيان اينکه اين وعده‌ها عملي که نشده است هيچ، بلکه تخريب، تعرض، طناب‌کشي سياسي بين مقامات همچنان ادامه دارد گفت: نماينده شهرستان دورود به‌حق وارد اين قضيه شدند و به رئيس سازمان محيط‌زيست تذکر دادند، معصومه ابتکار نيز به مدير وقت استان تأکيد کردند که جاده را ببندند، که کانکسي را در انتهاي اين جاده قراردادند و دوباره آن را دو کيلومتر پايين‌تر آوردند تا گردشگر و شکارچيان وارد نشوند.
اسدي تصريح کرد: اخيرا خبر تأسف‌بار اين بوده که اين کانکس را در منطقه جمع‌آوري کردند و هم‌اکنون منطقه آزاد و رهاشده است.
وي با اشاره به حضور اخير نماينده رئيس سازمان محيط‌زيست کشور در منطقه گفت: متأسفانه در بند يک گزارش «محمد درويش» به‌ناحق اين مسئله را انکار کرده است، درحالي‌که دستگاه‌هاي نظارتي مي‌توانند با ماهواره اين منطقه را ببينند.

گزارش نماينده «ابتکار» کاملاً غير کارشناسي است
دبير شوراي تشکل‌هاي زيست‌محيطي لرستان بابيان اينکه نگراني ما اين بوده که چرا سازمان محيط‌زيست عليرغم وظيفه قانوني در منطقه «اشترانکوه» پاسگاه و کانکس ايجاد نکرده است، ادامه داد: بند يک گزارش نماينده رئيس سازمان محيط‌زيست کاملاً غير کارشناسي و غيرفني بوده است و انکار کرده‌اند که جاده‌اي وجود دارد، جاده کشي نشده است و همين گزارش وي نيز دستمايه مسئولان استان شده که بعضاً يک سري توهين‌ها هم به تشکل‌هاي زيست‌محيطي کرده‌اند و جاي گله دارد.
اسدي با ابراز گلايه از واکنش تند اخير معاون عمراني استانداري لرستان گفت: ما حضوراً با ايشان ملاقات خواهيم کرد و گلايه مي‌کنيم که سخنان و واکنش وي خلاف صحبت هاي مسئولان از جمله رئيس‌جمهور درزمينهٔ بها دادن به مشارکت‌هاي مردمي است.
مقصر اصلي تنش‌ها سهل‌انگاري و بي‌تفاوتي محيط‌زيست است وي با تأکيد بر اينکه تشکل‌هاي زيست‌محيطي کل کشور طي سال گذشته در نيشابور نامه‌اي با موضوعات مختلف زيست‌محيطي ازجمله تخريب جاده غيرقانوني منطقه اشترانکوه و ارتقاي منطقه حفاظت‌شده به پارک ملي، ايجاد مراکز تحقيقاتي و آموزشي براي احياي درياچه «گهر»، رفع زمين‌خواري در منطقه حفاظت‌شده «اشترانکوه» را امضا کردند گفت: ما نيز ازنظر اداري دو مرحله نامه را براي رئيس سازمان محيط‌زيست کشور ارسال کرديم.
اسدي بابيان اينکه تاکنون راجع به اين نامه هيچ‌گونه واکنشي داده نشده است گفت: مقصر اصلي اين تنش و مشکلات ايجادشده بين مردم و شهرستان‌ها، سهل‌انگاري و بي‌تفاوتي سازمان محيط‌زيست است که نمي‌توانند مقتدرانه در مورد حفظ منطقه خود اقدام کند.

مسئولان فرافکني مي‌کنند
وي بابيان اينکه ظاهرا وظايف سازمان محيط‌زيست با سازمان امور عشاير تداخل پيداکرده و محيط‌زيست خود را مدافع عشاير مي‌داند گفت: اگر جرمي رخ مي‌دهد، ازنظر حقوقي مشمول زمان که نمي‌شود و اين جاده که از سال 79 احداث‌شده، تخلف بوده است.
وي ادامه داد: بر اساس قانون سازمان محيط‌زيست جاده کشي و ساخت‌وساز در مناطق حفاظت‌شده، ممنوع است و نبايد اعلام کنند که اين جاده در گذشته ايجادشده و نبايد جلوي آن را بگيريم، چراکه اين امر به نظر نادرست است و اين جاده هم‌اکنون عوارض خود را در منطقه نشان مي‌دهد.
اگر تشکل‌هاي زيست‌محيطي در رابطه با تخلفات اعتراض مي‌کنند حق‌دارند دبير شوراي تشکل‌هاي زيست‌محيطي لرستان بابيان اينکه مسئولان در اين رابطه فرافکني مي‌کنند گفت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با محيط‌زيست منشور داده اند و رئيس‌جمهور نيز همواره بر اين موضوع تأکيد دارد، اگر تشکل‌هاي زيست‌محيطي در رابطه با تخلفات اعتراض مي‌کنند حق‌دارند و حتي در رابطه با تخلفات بر اساس قانون حق شکايت دارند.
مدير يکي ديگر از تشکل‌هاي زيست‌محيطي لرستان نيز در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابيان اينکه اين جاده از سال 81 در منطقه «اشترانکوه» احداث‌شده است گفت: با توجه به پيگيري‌هاي صورت گرفته جاده يک تا دو سال بسته شد و تاکنون سعي ما بر اين بوده در اين منطقه جاده احداث نشود.

جلوگيري از احداث «تله کابين» تا هتل‌سازي در منطقه
کاوياني بابيان اينکه تاکنون از فعاليت چند سرمايه‌گذار براي احداث «تله کابين» و احداث جاده در اين منطقه جلوگيري کرده‌ايم گفت: ما بر اساس قانون اعلام نظر مي‌کنيم و بر اساس قانون احداث هرگونه جاده در مناطق حفاظت‌شده ممنوع است.
کاوياني بابيان اينکه اگر قرار باشد که براي عشاير جاده احداث شود در تمام ارتفاعات با توجه به اينکه منطقه ييلاقي است بايد جاده‌هاي فراواني احداث شود گفت: بر اساس مستندات در برهه‌اي از زمان قرار بود که در منطقه هتل‌سازي صورت گيرد.
بر اساس مستندات در برهه‌اي از زمان قرار بود که در منطقه هتل‌سازي صورت گيرد وي بابيان اينکه به خاطر برف‌گير بودن منطقه زمستان هرسال 70 درصد اين جاده که احداث‌شده است از بين مي‌رود گفت: اين در حالي است ابتداي هر فصل دوباره اين جاده را آواربرداري مي‌کنند و اين در حالي است که اين کار جاده‌سازي بوده و اين‌ها نام آن را آواربرداري گذاشته‌اند.
کاوياني بابيان اينکه نيمي از منطقه حفاظت‌شده از حفاظت سازمان محيط‌زيست خارج است گفت: تمام فعالان محيط‌زيست کشور براي حفاظت از اين منطقه دغدغه دارند.
اين سخنان تشکل‌هاي زيست‌محيطي در حالي مطرح مي‌شود که مسئولان استانداري و همچنين محيط‌زيست لرستان همچنان مدعي کذب بودن هرگونه احداث جاده و تخريب منطقه حفاظت‌شده «اشترانکوه» هستند.
بنابراين گزارش اهميت منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه در ابعاد مختلف است که وجود زيباترين درياچه آب شيرين ايران در اين منطقه و معرفي به‌عنوان پناهگاه حيات‌وحش تنها بخشي از اين اهميت را نشان مي‌دهد. اين منطقه در آستانه معرفي به عنوان «پارک ملي» نيز قرار دارد.
اخيراً در گزارش‌هايي رد پاي پلنگ در منطقه نيز پيداشده است که نشان‌دهنده ضرورت توجه هرچه بيشتر به اين منطقه به‌عنوان ذخيره گاه منحصربه‌فرد زاگرس است. اين منطقه زيباي کوهستاني از مناطق رويشي نادر و ارزشمند براي گونه‌هاي کمياب جانوري محسوب مي‌شود.
اين منطقه با وسعت 98,407 هکتار در جنوب و جنوب شرقي شهرستان دورود و در بخش غربي شهرستان ازنا و اليگودرز در استان لرستان واقع‌شده است و تاکنون 600 گونه گياهي و 274 گونه جانوري در اين منطقه شناسايي‌شده که از 600 گونه گياهي شناسايي‌شده 68 گونه آن انحصاري اين منطقه بوده چراکه اين منطقه ازنظر حفظ ذخاير ژنتيکي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۷۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره قاچاق حیات وحش گفت: با حضور رییس سازمان محیط زیست و مقامات کشوری که دارای مسئولیت هستند از جمله فراجا، گمرک قوه قضاییه یک نشست هم اندیشی را در راستای مسئله حیات وحش برگزار کردیم.

او ادامه داد: در این نشست مسئله قاچاق حیات وحش را تبیین کردیم. قاچاق حیات وحش قاچاقی است که رتبه دوم یا سوم را به خود اختصاص داده است. قاچاق حیات وحش بسیار پر سود بوده که تمام کشور‌ها و به خصوص کشور خودمان به دلیل کریدور بودن مبدا قاچاقچیان قرار گرفته است.حیات وحش نقش اساسی و کلیدی در زندگی ما دارند که اگر بی تفاوت باشیم قطعا ژن‌های بی بدل را از دست خواهیم داد.

ابدالی تصریح کرد: امسال کمیته ملی قاچاق جانوری را تشکیل داده ایم که بتوانیم این رتبه را تغییر دهیم. 

او گفت: موضوع مهمی که تا به الان باید توجه شود آموزش است. آموزش لازم را به نیرو‌هایی که در ورودی‌های گمرک و فراجا هستند باید به خوبی ارائه شود تا بتوانند در کمترین زمان اقدام مناسبی را از خود نشان دهند. انواع و گونه‌های مختلف قاچاق را شناسایی بشناسند تا بتوانند موارد قاچاق را تشخیص دهند. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست  تصریح کرد: فقر و بیکاری از علل قاچاق محسوب می‌شوند. ناآگاهی از عواقب قاچاق نیز باید مورد توجه قرار گیرد برخی از بازار قاچاق، حیوانات را خریداری می‌کنند و این موضوع‌ها باید فرهنگ سازی شود.

ابدالی بیان کرد: متولی اصلی در کشور ستاد مرکزی مقابله با کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری است. اما دستگاه‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند پلیس فراجا از جمله پلیس فرودگاه، راه آهن، قوه قضاییه، هستند که می‌توانند کمک کننده باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است