Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:15:52 GMT

نگاهی به شعر غلامرضا شکوهی پس از درگذشتش

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۴۸۱۸۷

خدابخش صفادل گفت: غلامرضا شکوهی با نگاه به شعرهای بزرگانی چون مولانا، حافظ و سعدی و نگاهی امروزی، پل و پیوندی بین شعر گذشته و امروز بود.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره غلامرضا شکوهی غزلسرا و شاعر آیینی که به تازگی از دنیا رفت اظهار کرد: شعر نئوکلاسیک و غزل نو را پس از شهریار، سایه، سیمین بهبهانی، منزوی و بهمنی، برای نخستین‌بار در خراسان از ایشان شنیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به این‌که شکوهی کارشناس و دبیر زبان و ادبیات فارسی بود، ادامه داد: اگرچه ایشان به سنت‌های ادبی دلبستگی داشت، ولی بیشتر از دریچه نگاه شعری خود به جهان می‌نگریست؛ هرچند دلبستگی به ادبیات گذشته مانع از آن می‌شد که شعر وی صرفا به‌سمت شعرهای امروزی و مستقل از گذشته سوق یابد.

صفادل با اشاره به‌ این‌که شکوهی در قالب‌های غزل، مثنوی و رباعی شعر می‌سرود، بیان کرد: ایشان بیشتر غزلسرا بود و برجستگی شعر وی در غزل نو یا نئوکلاسیک به‌چشم می‌خورد.

او اضافه کرد: غلامرضا شکوهی را می‌توان به‌عنوان شکوه غزل نئوکلاسیک در ردیف نام‌هایی چون شهریار، سایه، بهبهانی، منزوی، بهمنی، قیصر امین‌پور و فاضل نظری قرار داد؛ ولی با ویژگی‌های شعری و تصویرسازی‌هایی که خاص او بود و مضامینی که تلاش می‌کرد برای خواننده دستمالی و نخ‌نما نباشد، به‌ طوری‌که آن‌ها را برای نخستین‌بار بشنود.

این شاعر غلامرضا شکوهی را شاعری به تمام معنا خواند و گفت: شکوهی تنها یک شاعر آیینی نبود؛ بلکه به‌عنوان شاعری چندبعدی، در حیطه‌ها و موضوعات بسیاری دارای آثار است و بنابراین وی را نباید محدود به شعر آیینی کرد؛ به‌طوری‌که تمام نحله‌ها و گروه‌ها، از شعر، نگاه و شعور شکوهی بهره ببرند.

صفادل با اشاره به آشنایی خود با غلامرضا شکوهی در سال ۱۳۸۰، در بیان شخصیت این شاعر خراسانی گفت: شکوهی شاعری بی‌حاشیه بود؛ هنگام شعرگویی صرفا به سرایش آن بسنده می‌کرد و تنش و اصطکاک در کلامش به‌چشم نمی‌خورد.

او در توصیف ویژگی‌های شخصیتی شکوهی ادامه داد: قیافه شاعرانگی در ظاهر ایشان فریاد می‌زد، مردم‌دوست بود، در شعرهای خود بدگویی نداشت و هیچ‌گاه با حالت خشم، تحکم و پرخاش از شعری انتقاد نمی‌کرد.

صفادل با ابراز اندوه برای از دست‌دادن غلامرضا شکوهی گفت: ای‌ کاش پیش‌از این‌که اتفاقی رخ دهد قدر امثال شکوهی را بدانیم و به آن‌ها بپردازیم و از تنگ‌نظری‌ها بپرهیزیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۸۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزای علم وفناوری آنا، در پی انتشار شایعات و گمانه زنی ها در خصوص تولید برنامه تلویزیونی «جام جم»، روابط عمومی  معاونت سیما اعلام کرد فصل جدید برنامه «جام جم» در دست طراحی است، زمانبندی تولید و پخش آن از طریق درگاه‌های رسمی معاونت سیما اطلاع رسانی خواهد شد.

برنامه «جام جم» تولید مرکز سیمرغ که نگاهی نقادانه به رویکردهای کلان حوزه فرهنگ و رسانه دارد، با نگاهی تحلیلی موضوعات بحث برانگیزی را که سازمان صداوسیما با آنها مواجه بوده، نقد و بررسی می کرد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • «بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»