Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-23@20:34:19 GMT

هالوکس والگوس یا انحراف و کجی شست پا

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۴۸۶۵۴

هالوکس والگوس که در فارسی به آن انحراف شست پا نیز گفته می شود یک عارضه شایع در میان مردان و زنان است. در این مقاله با علل و دلایل وقوع این عارضه در پا آشنا می شویم و راه های درمان انحراف شست پا را برسی می کنیم.

 

هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس (کجی انگشت شست پا) به صورتی است که اولین مفصل MTP به سمت بیرون منحرف می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انحراف 15-20° غیر عادی استکه باعث ناراحتی حرکتی (بیومکانیک) پا می شود. این وضعیت می تواند باعث جابجایی اولین مفصل MTP شود به صورتی که شست پا روی انگشت مجاور قرار گیرد. جابجایی شست پا به طرفین باعث ایجاد پیشامدگی در سر استخوان متاتارسال می شود ؛ (پینه پا) که اغلب حاوی یک کیسه پر از مایع است و هنگامی که به کفش مالیده می شود فرد احساس درد می کند.

دلایل ایجاد هالوکس والگوس (انحراف در انگشت شست پا):

هالوکس والگوس (انحراف شست پا) معمولاً باگذشت زمان بدتر می‌شود. موارد زیر می‌توانند این عارضه را تشدید کنند:

استفاده از کفش کوچک و تنگ که باعث به هم فشرده شدن انگشتان و تحت‌فشار قرار گرفتن شست پا می‌شود.
استفاده از کفش‌های دارای پاشنه‌ی بلند و یا نوک‌تیز – این مدل کفش‌ها باعث به هم فشرده شدن انگشتان پا می‌شوند.
ایستادن به مدت‌زمان طولانی
علائم آرتروز در پاها

 

علائم هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست پا):

علاوه بر برآمدگی کنار پا، موارد زیر نیز می‌توانند از علائم این عارضه باشند:

پوست قرمز و ملتهب شده در کنار انگشت شست پا
منحرف شدن انگشت شست به سمت دیگر انگشتان پا
ضخیم شدن پوست زیر انگشت شست پا
ایجاد پینه بر روی انگشت دوم پا
احساس درد ممتد و یا مکرر در پا
سختی حرکت دادن انگشت شست پا

درد ایجادشده توسط انگشت شست منحرف، می‌تواند راه رفتن را دشوار کند. در صورت دیده شدن علائم زیر، به پزشک خود مراجعه کنید:

احساس درد ممتد در پا
پیدا نشدن کفشی که هم‌اندازه‌ی پای شما باشد
کاهش انعطاف‌پذیری انگشت شست پا
ایجاد یک توده‌ی بزرگ در کنار و یا روی مفصل انگشت شست پا

 

 

 

 

 

روش های تشخیص هالوکس والگوس (انحراف شست پا) :

معاینه‌ی فیزیکی. ازآنجایی‌که علائم این عارضه به‌وضوح مشخص‌اند، با معاینه فیزیکی می تون این عارضه تشخیص داد.

عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس. در صورت وجود آسیب و بدشکلی، دکتر  عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس را تجویز خواهد کرد. این کار می‌تواند شدت هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست پا) را با دقت زیادی مشخص کرده و علت آن را نیز توضیح دهد.

آزمایش خون. همچنین برای رد احتمال آرتروز به‌عنوان یک دلیل ایجاد عارضه، ممکن است آزمایش خون انجام شود.

 

 

 

درمان هالوکس والگوس:

اغلب موارد انحراف شست پا بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان هستند. پزشک ارتوپد معمولاً در ابتدا سعی میکند بدون انجام عمل جراحی این عارضه را درمان کند و تنها در صورت عدم موفقیت، ممکن است تصمیم به استفاده از جراحی بگیرد.

طبق یک قاعده کلی اگر انحراف شست پا درد نداشته باشد لزوما نیاز به عمل جراحی ندارد. حتی در مواردی که این انحراف همراه درد باشد در بسیاری اوقات میتوان با پوشیدن کفش مناسب درد را از بین برد.

در پوشیدن کفش به نکات زیر دقت کنید.

هیچوقت معیار شما برای انتخاب اندازه کفش شماره ای که روی آن نوشته شده است نباشد. این اندازه ها بر حسب شکل و سازنده کفش متفاوت است. همیشه کفش را به پا کرده و امتحان کنید. کفشی را انتخاب کنید که تا حد امکان به شکل پایتان باشد. در بسیاری افراد یک پا بزرگتر از پای دیگر است. کفشتان را برحسب پای بزرگترتان انتخاب کنید. کفش را در عصر ها بخرید چون در این موقع از روز پای شما در حداکثر اندازه خود است. وقتی برای امتحان کردن کفش سرپا می ایستید باید حدود یک سانتیمتر در جلوی بلندترین انگشت پایتان در داخل کفش فضای خالی وجود داشته باشد. مطمئن شوید پنجه کفشتان به اندازه پنجه پایتان است. پنجه پهن ترین قسمت پا و کفش است. هیچوقت کفش تنگ نخرید و فکر نکنید کفش بتدریج و با پوشیدن جا باز میکند. پاشنه پا در عین اینکه باید در کفش احساس راحتی کند، باید فیت هم باشد. پشت کفش باید پاشنه پایتان را کاملا دربر گرفته و اجازه سرخوردن و حرکت در کفش را به آن ندهد. با کفش چند قدم راه بروید تا مطمئن شوید اندازه پای شما است.

 

آیا جراحی انحراف شست پا به شما کمک میکند:

قاعده کلی، شروع درمان با روش های غیر جراحی است. اگر این روش ها موثر واقع نشدند عمل جراحی میتواند به شما کمک کند. 90-85 درصد کسانی که برای درمان انحراف شست جراحی شده اند از نتیجه درمان راضی هستند. در حالات زیر معمولاً شما نیاز به عمل جراحی دارید.

درد شدید در پنجه پا که مانع از انجام فعالیت های روزمره زندگی میشود. درد یکه نمیگذارد شما خوب راه بروید و کفش بپوشید ( البته منظور کفش های راحت است). تورم و التهاب مفصل شست پا که با استراحت و دارو خوب نمیشود. در مواقعی که شست پا کاملاً به طرف دیگر انگشتان پا منحرف شده است. خشکی و محدودیت حرکت در شست پا وقتی درد با داروی مسکن و پوشیدن کفش مناسب بهبود نمیابد. گاهی انحراف شست پا در سنین نوجوانی در حدود سنی 15-10 سال بخصوص دختران بوجود میاید. در این سنین اصلاً توصیه به عمل جراحی نمیشود چون احتمال عود زیاد است.

 

هرگونه استفاده با درج نام مجله پزشکی دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

 

مطالب مرتبط :

درمان قوز شست یا هالوکس والگوس

مشکل در استخوان شست پا

همه چیز درباره بیرون زدگی شست پا

انحراف در انگشت شست پا

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۸۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!

همشهری آنلاین – مجید جباری: افغانستان سال‌هاست از آزادسازی حقابه رودخانه مرزی هیرمند سر باز می‌زند. با اینکه مقامات افغانستان، آزادسازی حقابه رودخانه هیرمند را به بارندگی های مناسب در این کشور مشروط کرده اند اما با وجود بارش‌های فرا نرمال در این کشور، نه تنها حقابه ایران از رودخانه هیرمند آزاد نشده، بلکه این کشور با استفاده از بندهای کوچک و متعدد انتقال و انحراف آب، مانع از جاری شدن رودخانه به پایین دست حوضه آبریز هیرمند در ایران می شود. با اینکه انتشار برخی تصاویر جاری شدن آب در پایین دست حوضه آبریز رودخانه هیرمند در سیستان و بلوچستان هراز گاهی در فضای مجازی دست به دست می شود و موجی از شادمانی را در بین مردم محلی سبب می شود اما پرداخت حقابه براساس معاهده سال ۱۳۵۱ تعریف مشخصی دارد و آزادسازی سیلاب سرشکن از سدهای بالادست که محدود به یکی دو نوبت در سال است، به معنای عمل افغانستان به تعهدات قانونی اش در زمینه پرداخت حقابه هیرمند نیست.

عدم پرداخت حقابه ایران از سوی افغانستان در حالی است که انتشار تصاویر ماهواره ای از انحراف بخش عمده ای از آب این رودخانه مرزی مشترک به سمت شوره زار گودزره در این کشور و در همسایگی با ایران، بار دیگر حاشیه ساز شده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف شده مساحتی بالغ بر ۴۰۰ کیلیومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین روزدخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است. آبی که می تواند در صورت رسیدن به پایین دست، تالاب بین المللی هامون ایران به وسعت ۴۱۰ کیلومتر مربع (معادل وسعت گودزره) را احیا و از مرگ این اکوسیستم ارزشمند و تبدیل آن به کانون گرد و غبار جلوگیری کند.

در همین زمینه بخوانید یک استان بزرگ ایران در حال مدفون شدن است | ببینید بدعهدی کشور همسایه چه بلایی بر سر این استان آورد | شهری که ۷ سال پیاپی آلوده‌ترین شهر کشور شد سلاجقه: برای نرسیدن آب به تالاب هامون دست‌هایی در کار است

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره خلف وعده های افغانستان در عمل به آزاد سازی حقابه هامون از روزدخانه هیرمند گفت: «متاسفانه با وجود بارش های خوبی که در حوضه هیرمند و کل کشور افغانستان اتفاق افتاده است و رودخانه های ورودی تالاب هامون، وضعیت مناسب و سیلابی دارند، اما دستکاری هایی که در بالادست اتفاق افتاده و انحراف آبی که به وسیله بندهای انحرافی ایجاد شده، باعث شده است که آب از مسیر طبیعی خود منحرف شده و مسیر طبیعی را طی نکند.»

آرزو اشرفی زاده، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کشور

آرزو اشرفی زاده در گفت و گو با همشهری آنلاین اضافه کرد: «مسیر طبیعی آب در این حوضه آبریز به این صورت است که آب باید از رودخانه هیرمند وارد ایران شده و تالاب هامون را سیراب کند؛ در ادامه از طریق رودخانه شیرین به افغانستان بر گردد و وارد گودزره شود. اما متاسفانه دستکاری در مسیر طبیعی و عدم تامین حقابه پایین دست، این مسیرطبیعی را منحرف کرده است.»

اشرفی زاده تصریح کرد: «این اقدام افغانستان از نظر حقوق عرف بین الملل محکوم است و ما در این خصوص اعتراض خود را اعلام کرده ایم. پیگیری‌هایی هم از طریق مراجع ذیربط (وزارت امور خارجه) در حال انجام است که اکوسیستم ها به صورت یکپارچه و طبیعی آبگیری شوند.»

این مدیر ارشد محیط زیستی کشور در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین درباره آخرین وضعیت تالاب بین المللی هامون گفت: «تالاب هامون از رودخانه فراه مقدار کمی مرطوب و مقداری آب نیز از طریق رودخانه هیرمند وارد تالاب شده است که حجم آن در مقایسه با حجم سیلاب و دبی بسیار بالای آبی که در رودخانه هیرمند جریان دارد، بسیار ناچیز است. درواقع مداخلات انسانی که در مسیر اتفاق افتاده منجر به این شده است که ورودی تالاب بین المللی هامون که همیشه وابسته به سیلاب‌ها بوده، دچار چالش شود و آب کمی وارد آن شود.»

دروغ طالبان به ایران درباره نبود آب کافی در پشت سدهای کجکی و کمال‌خان | این تصاویر ماهواره‌ای گویای واقعیت است

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور به انحراف آب هیرمند به گودزره اشاره کرد و افزود: «گودزره درواقع یک شوره زار است و از نظر اکولوژیکی هیچ ارزشی ندارد. از قدیم و از گذشته به دلیل واقع شدن در انتهای حوضه آبریز، مردم منطقه هیچ وابستگی معیشتی به آن ندارند. درمقابل اما تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیره زیست کره که در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارد. بر همین اساس، هم به لحاظ عرفی و هم از نظر قوانین بین الملل انحراف مسیر طبیعی هیرمند محکوم است.»

تصاویر ماهواره ای از انحراف آب هیرمند به شوره زار گودزره افغانستان

اشرفی زاده در پاسخ به دلیل دستکاری های کشور افغانستان در مسیر روردخانه مشترک مرزی هیرمند، گفت: «این سوال را باید از مسئولان افغانستان پرسید که با چه هدفی این کار را انجام می دهند. دو کشور مسلمان منطقه باید حسن همجواری و حقوق همدیگر را رعایت کنند. ضمن اینکه رعایت حقوق اکوسیستم‌های طبیعی مشترک که در دنیا هم وجود دارد باید توسط همه کشورهایی که آب های هم مرز دارند صورت بگیرد و افغانستان هم از این موضوع مستثنی نیست.»

اشرفی زاده به پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین حقابه هامون از رودخانه هیرمند اشاره کرد و به همشهری آنلاین گفت: «مکاتبات زیادی در این زمینه داشته ایم و حتی مذاکرات متعددی از طریق وزارت امور خارجه صورت گرفته است. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم شخصا پیگیر موضوع است و امیدواریم این پیگیری ها در نهایت به نتیجه برسد.»

بند کمالخان قابلیت ذخیره تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد، اما در واقعیت بند انحرافی آن توانایی انحراف بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب از رودخانه هیرمند پیش از سرریز سد مخزنی را دارد. اقدامات چند سال اخیر در انحراف آب هیرمند و تحقق پیدا نکردن حق آبه ایران نشان می‌دهد که طالبان از بالادست بودن خود در رودخانه هیرمند سوء استفاده می‌کند و مانع جاری شدن آب در پایین دست می شود. چهار روز از سیلاب در افغانستان و هدررفت چند میلیارد مترمکعبی آب در این حوضه می‌گذرد اما به غیر از جاری شدن بخش اندکی از سیلاب افغانستان در جریکه سیستان و بلوچستان، آبی به پایین دست نرسیده است.

کد خبر 846748 برچسب‌ها كنوانسيون رامسر خبر ویژه مدیریت بحران محیط زیست ایران سيل محیط زیست دریایی آب بحران تالاب استان سیستان و بلوچستان آب و هوا - ایران باران افغانستان طالبان افغانستان گرد و خاک رود هيرمند گرد و غبار

دیگر خبرها

  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • ۷ کشته و ۲۰ زخمی بر اثر انحراف ماشین از پیست مسابقه
  • سندرم انگشت آیفون چیست و پزشکان در موردش چه می‌گویند؟
  • تراژدی در پیست اتومبیلرانی سریلانکا؛ ۷ نفر کشته شدند (+فیلم)
  • انحراف در بودجه شهرداری کرمانشاه
  • ساخت انگشت مصنوعی انعطاف‌پذیر بدون اتصال مکانیکی
  • سندرم انگشت آیفون چیست و پزشکان در مورد آن چه می گویند؟
  • سیلاب هیرمند به گودزره انحراف پیدا کرد / تکرار بدعهدی‌ طالبان و وعده‌های نافرجام مسئولین