Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سالی است که با افزایش استفاده کنندگان گوشی‌های هوشمند و توسعه شبکه‌های مجازی، مردم به راحتی می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند و کارکرد شبکه‌های اجتماعی در فضای رسانه غیر قابل کتمان است که در هشتمین نمایشگاه مطبوعات ارومیه ثابت شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، امروزه با افزایش استفاده کنندگان از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و از طرف دیگر با توسعه زیرساخت‌های اینترتی و فضای مجازی، امکان دسترسی به اطلاعات حتی اگر دسترسی فیزیکی به آن کمی غیر ممکن به نظر برسد بسیار آسان شدهو بیشتر اطلاعات مورد نیاز افراد از طریق همین گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های مجازی به صورت سریع در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه دسترسی به اطلاعات در چند سال پیشسریع نبود و امکان دسترسی به اخبار و اطلاعات برای بیشتر افراد وجود نداشت و همین فقدان وجود سرعت در تهیه و پخش اخبار سبب بروز مشکل و اختلال در گردش سریع اطلاعات شده و عملا خبرنگاران را با مشکلات فراوانی رو به رو می‌کرد به گونه‌ای که چند دهه پیش از این خبرنگاران شهرستانی برای مخابره اخبار به تهران محبور بودند که خبر را در کاغذ نوشته و آن را حتیبعضاٌاز طریق اتوبوس به تهران برای انتشار بفرستند.

افزایش سرعت گردش اخبار و اطلاعات به وسیله شبکه‌های اجتماعی

ولی امروز دیگر خبری از اتوبوس یا فکس و تلگراف و امثالهمبرای ارسال خبر جود ندارد چرا که اینترنت و شبکه های اجتماعیبه کمک خبرنگاران آمده و سبب شده تا اخبار و اطلاعات به صورت لحظه‌ای نه تنها به تهران بلکه به تمام دنیا مخابره شود و اپلیکیشن‌های مختلف و متعدد جای‌‌ پیام رسان های قدیمی را گرفته‌به طوریکه این اپلیکیشن‌ها و گوشی‌های هوشمند در حرفه خبرنگاری تاثیر فراوانی گذاشته‌اند و آرام آرام دیگر خبرنکاران حتی از کاغذ و خودکار نیز استفاده نمی‌کنند و خبر خود را درگوشی می‌نویسند و به صورت آنی خبررا مخابره یا منتشر می‌کنند.

اگر سری به فضای مجازی بزینم با انبوهی از کانال‌های خبری مواجه می‌شویم که این موضوع نیز مانند دیگر مسائل هم تاثیرات منفی و هم تاثیرات مثبت خود را دارد و اگر بخواهیم به جنبه‌های مثبت آن اشاره کنیم در اولویت اول می‌توان به موضوع گردش سریع اطلاعات از طریق گسترش و افزایش تعداد کانال‌ها و شبکه‌های خبری پرداخت.

تاثیرات منفی افزایش غیر اصولی کانال‌ها و شبکه‌های اطلاع رسانی

ولی اگرنیم نگاهی به ابعاد منفی این موضوع بیاندازیمبه راحتی می‌توان دریافت که حرفه خبرنگاری با افزایش شبکه‌های خبری بدون پایبندی به اصول حرفه‌ای آسیب می‌بیند چرا که افراد غیر حرفه‌ای به راحتی می‌توانند برای خود یک رسانه ایجاد کرده و اقدام به تهیه و تولید اخبار کنند.

بیشتر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مکتوب آذربایجان غربی نیز به سمت و سوی گفت‌و‌گو‌ها و گزارش‌های مصور رفته‌اند و دیگر صرفا مکتوب کار نمی‌کنند که این مورد در هشتمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان غربی مشهود بود و رسانه‌های مکتوبی که در حوزه فیلم و عکس کم کاری کرده بودند از این به بعد تصمیم به فعالیت بیشتری در این خصوص گرفته اند.

ظرفیت خوب خبرگزاری‌ها و مطبوعات آذربایجان غربی

علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در ارومیه اظهار کرد: این نمایشگاه نشان داد که آذربایجان غربی ظرفیت‌ها خوبی را در عرصه خبر و مطبوعات دارا است و امیدواریم با ادامه همین روند پویایی مطبوعات و فعالین عرصه خبر بیشتر شود.

وی گفت: با توحه به بررسی‌هایی که خودم انجام داده‌ام و هرچند که ممکن است چندان این بررسی علمی نباشد ولی نشان داده است که توانمندی و فعالیت مطبوعات و خبرگزاری‌های آذربایجان غربی در سطح کشور خوب است.

تسنیم یک خبرگزاری وزین و امانت دار

عباس حسنخانی فرماندار ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به فعالیت خوب و صادقانه خبرگزاری تسنیم در آذربایجان غربی اظهار کرد: می‌خواهم قبل از آنکه موضوعی را مطرح کنم در ابتدا یک تشکر ویژه‌ای از خبرگزاری وزین و خوب تسنیم داشته باشم.

فرماندار ارومیه بیان کرد: به هر حال همه ما جهت گیری‌های خاص سیاسی خود را داریم ولی در عرصه اطلاع‌رسانی خبرگزاری تسنیم امانت داری خوبی را انجام داده ‌و جا دارد در این زمینه از خبرنگاران تسنیم تقدیر و تشکر کنم.

وی گفت: عرصه مطبوعات و اطلاع‌رسانی در استان ما اگر در 3 دهه مد نظر قرار دهیم، در دهه 70 به لحاظ کمی مطبوعات تعدادشان زیاد نبود ولی از لحاظ کیفیت وضعیت بسیار خوبی را داشتند.

حسنخانی افزود: در دهه 80 از لحاظ کمی رشد یافت و از لحاظ کیفی نیز بد نبود ولی یک مقدار رکود بر مطبوعات حاکم شد و در دهه نبود مطبوعات از لحاظ کمی رشد قابل توجهی یافتند.

نقش مطبوعات و تاثیرگذاری ان‌ها بر عملکرد مسئولین

فرماندار ارومیه تصریح کرد: مطبوعات بسیار تاثیرگذارند هم از لحاظ اینکه مسئولان مملکت از لحاظ اعمال و کارهایی که انجام می‌دهند پاسخگو باشند و هم انتقاداتی که در عرصه مطبوعات از عملکرد مسئولین می‌شود در بهبود امور و ارتقا سطح خدمت رسانی به مردم تاثیر گذار است.

وی گفت: اختلاف نظر و اختلاف دیدگاه‌ها وجود دارد و این اختلاف‌ها و انتقاد‌ها مایه پیشرفت و توسعه جامعه است و ما باید این موارد را پاس بداریم چرا که موجب پیشرفت امور می‌شوند.

حسنخانی افزود: در جنگ رسانه‌ای بین کشور‌ها نیز باید به علم روز دسترسی پیدا کنیم و خبرنگاران نیز باید آموزش‌های لازم را نسبت به اوضاع و احوالات کشورهای اطراف ببینند و با علم و اطلاعات کافی ورود پیدا کنند.

نمایش توانمندی‌های آذربایجان غربی در نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری

محمد حضرت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، در ارتباط با فعالیت خبرنگاران و رسانه‌های آذربایجان غربی اظهار کرد: روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران تبریک می‌گویم و از برگزار‌کنندگان نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان غربی تشکر می‌کنم که رسانه‌ها در این نمایشگاه توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.

شهردار ارومیه بیان کرد: نمایشگاه به معنی ارائه توانمندی‌هاست و در این نمایشگاه نیز توانمندی‌های گروهی و فردی زحمتکشان عرصه خبر ارائه می‌شود که این اقدامات به توسعه جامعه ما کمک می‌کند.

وی افزود: نقاط ضعف و قوت رسانه‌ها در این نمایشگاه دیده می‌شود که امیدواریم نقاط ضعف رسانه‌ها پوشش داده شود و نقاط قوت نیز تقویت شود تا بتوان به رسالت خبرنگاری که عمدتا تنویر افکار عمومی است دست پیدا کنیم.

رسانه چشم بینا و گوش شنوای مردم

حضرت‌پور تصریح کرد: مجموعه روابط عمومی شهرداری در این گونه فعالیت‌ها کمک‌های لازم را انجام می‌دهد و شهرداری نیز در راستای برگزاری چنین نمایشگاه‌های برای رسانه‌ها کمک می‌کند تا به رسالت خود در این حوزه نیز عمل کرده باشد.

شهردار ارومیه گفت: رسالت خبرنگاران عمدتا 2 موضوع تنویر و تحلیل است و از خبرنگاران انتظار درج خبر چه در شبکه‌های مجازی و چه در روزنامه داریم و رسانه باید چشم بینای مردم و گوش شنوای مردم باشند.

وی بیان کرد: رسانه نیز باید کاستی‌ها را در حوزه‌های مختلف دنبال کرده و آن‌ها را به عوامل اجرایی مربوطه انتقال دهد تا مشکلات را به گوش مسئولین و مردم برساند و به توسعه جامعه کمک کند.

ارتباط ضعیف بین مردم و رسانه‌ها

رضوان آیرملو سرپرست روزنامه ایران در آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات فواید زیادی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها برای روزنامه‌ها این است که می‌توانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و مخاطبان می‌توانند اطلاعات بیشتری از آنچه که دوست دارند بدانند را از طریق مسئولان حاضر در نمایشگاه کسب کنند و این نمایشگاه‌ها ارتباطی بین مردم، مسئولین و نشریات مکتوب و مجازی برقرار می‌کند.

محمد آقایی پر مدیر نمایندگی خبرگزاری تسنیم در آذربایجان غربی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار کرد: متاسفانه مردم با رسانه‌ها ارتباط خوبی نداشته و ارتباطی اندک و ضعیفی بین آنها وجود دارد که ناشی از ساختار دولتی اغلب رسانه هاست.

میثم قربانی مدیر نمایندگی خبرگزاری فارس در آذربایجان غربی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: امروزه خبرگزاری‌ها به سمت تهیه اخبار همراه با صوت و تصویر روی آورده‌اند و بیشتر اخبار خود را به‌صورت تصویری تهیه می‌کنند که خبرگزاری فارس نیز از این به بعد سعی در فعالیت بیشتر در زمینه تهیه اخبار به صورت صوتی و تصویری خواهد داشت.

سینا افشاریان مدیر نمایندگی خبرگزاری خبر آنلاین در آذربایجان غربی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: نمایشگاه مطبوعات می‌تواند یک دید کلی از مطبوعات استان را به مردم و مسئولان نشان دهد تا آن‌ها با فضای رسانه‌ها بیشتر آشنا شوند و اگر بتوانیم این نمایشگاه را هر ساله در قالب یک نمایشگاه بهتر و با حضور بیشتر رسانه‌ها برگزار کنیم خیلی مفید می‌تواند باشد.

گزارش از: سهند احمدزاده و یوسف عباسی

انتهای پیام/

نمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهپای درد دل اهالی رسانه و مسئولین در هشتمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان غربی/کارکرد شبکه‌های اجتماعی در فضای رسانه غیرقابل کتمان است +فیلمنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیهنمایشگاه مطبوعات ارومیه R41361/P4001/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۹۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد

محمد مهدی کوثری، کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که نقش رسانه تا چه اندازه می‌تواند در تربیت بچه‌ها تأثیرگذار باشد؟ گفت: در حال حاضر، رسانه مثل هوا در زندگی همه ما جاری است. زیرا ما؛ از همه اقشار و سنین و با افکار و عقاید مختلف با رسانه درگیر هستیم و با این مقوله و ابزار ارتباطی کار می‌کنیم و از مزایای آن بهره مند می‌شویم. به همین دلیل، طبیعتاً اگر بتوانیم این فضا را به سمت بهره‌وری و استفاده بیشتر پیش ببریم و از مزایای آن در زمینه‌های مختلف آموزش، توانمندی‌های فردی و... بیشتر استفاده کنیم کمک کننده است؛ بنابراین هر قدر به این سمت برویم و پیشرفت کنیم بدنبال آن، می‌توانیم از ابزار رسانه نیز، بهتر بهره‌مند شویم.

این کارشناس رسانه با اشاره به فراگیری رسانه در زندگی افراد بعد از شیوع ویروس کرونا در سال‌های گذشته تصریح کرد: رسانه به ویژه فضای مجازی بعد از شیوع بیماری کرونا در میان گروه‌های مختلف سنی بسیار فراگیر شد و به همین دلیل، هرقدر بتوانیم منابع و آورده‌های رسانه‌ای بهتری را برای همه اقشار جامعه فراهم کنیم و در اختیار آن‌ها قرار دهیم مفیدتر است و الان هم، می‌بینیم که به لطف خدا، تولیدات رسانه‌ای ما بیشتر شده اند؛ هم در سازمان صدا و سیما و هم در خارج از آن؛ به طوری که در فضای مجازی شاهد تولید بعضی از برنامه‌های خوبی هستیم. 

کوثری با اشاره به نقش والدین برای هدایت فرزندان در استفاده از ابزار رسانه ادامه داد: هنر والدین این است که در وهله اول، بتوانند فضای خانواده را به سمت و سویی پیش ببرند تا فرزندان و افراد خانواده بتوانند آورده و بهره‌وری بهتری از رسانه داشته باشند و در مرحله بعدی، همه افراد خانواده هم بتوانند از این طریق رشد کنند و خانواده بتواند به سمت متعالی شدن و بهره‌وری بیشتر از این ابزار پیش برود.

این کارشناس رسانه افزود: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از فضای زندگی افراد را رسانه تشکیل می‌دهد حتی می‌توان خانواده را از طریق رسانه جهت داد که این موضوع می‌تواند از فرزندان شکل بگیرد چراکه رسانه می‌تواند این اختیار را به پدر و مادر دهد تا مطالبی که آموزش آن‌ها و دسترسی به این مطالب سخت و دشوار است را راحت‌تر در اختیار داشته باشند و باید توجه کرد که در بحث رسانه برای کودکان می‌توان از فضاسازی استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد
  • قیمت شاهین از ۸۰۰ میلیون تومان گذشت
  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!