Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز؛ مجیدرضا حریری در مورد کاهش 9.5 درصدی صادرات غیرنفتی گفت: طی چند سال گذشته و از سال 92 تاکنون کاهش صادرات را داشته‌ایم اما در دو سال اخیر با توجه به اینکه کاهش واردات بیشتر بوده، کاهش صادرات تحت پوشش کاهش واردات نمایان نشد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان داشت: بنابراین با توجه به اینکه کاهش واردات از کاهش صادرات بیشتر بوده، تراز تجاری مثبت شد و این امر منجر به ذوق‌زدگی برخی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سهم ایران از تجارت جهانی روزبه‌روز در حال کمتر شدن است، افزود: در حال حاضر سهم ایران از تجارت جهانی با احتساب صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی 35 صدم درصد، در حالی‌که با توجه به اینکه ایران 1.2 درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شود، سهم ما از تجارت جهانی باید 1.2 درصد باشد.

حریری به یکی از علل کاهش صادرات اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی ما را محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تشکیل می‌دهد که قیمت این محصولات متأثر از قیمت نفت است و با کاهش ارزش نفت، ارزش صادرات هم کاهش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه برای اقتصاد کشور سیاست تجاری بین‌المللی تعریف نشده است، افزود: تحت عنوان شعار دلسوزانه حمایت از تولید، سیاست اقتصادی ما سیاست جایگزینی واردات است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه سیاست درست این است که سیاست توسعه صادرات را پیش بگیریم، اظهار داشت: برای تحقق این سیاست هم باید همه ابزارهای تولیدمان در اختیار صادرات باشد.

او گفت: وقتی سیاست حمایت از تولید تحت عنوان جایگزینی واردات را انجام می‌دهیم، یعنی اینکه قرار است ما فقط برای داخل کشور تولید کنیم و بنابراین کالاهایی هم که تولید می‌شود به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با کالاها در سطح بین‌المللی نیست.

حریری بیان داشت: وحشت ما از پیوستن به WTO تحت عنوان شعارهای حمایت از تولید است.

او بابیان اینکه در سال‌های بسیار نزدیک حدود 4-3 سال آینده همین مقدار صادرات غیرنفتی را هم به‌جز محصولات پتروشیمی و میعانات گازی نمی‌توانیم انجام دهیم، گفت: زیرا کشورهای عضو WTO با یکدیگر تجارت می‌کنند و کشورهایی که بیرون از این سازمان بیرون هستند یا از گردونه تجارت با این کشورها خارج می‌شوند یا با تعرفه‌های تبعیض‌آمیز مواجه می‌شوند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: تعرفه‌های بالا منجر به از دست رفتن قدرت رقابت ما می‌شود، بنابراین باید یک بازنگری عاقلانه در تجارت انجام دهیم.

منبع: فارس

402

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۹۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند

رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

به گزارش ایسنا، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین، در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی کنیم و بعد به صادرات کالاها کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده، گفت: چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده، تصریح کرد: چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشورما عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارهای برای با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

در ادامه این نشست نادر رشیدی، مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین ۵ تا ۱۰ نوامبر  (۱۵ تا ۲۰ آبان) برگزار می‌شود که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. از سال ۲۰۱۸ به دستور رئیس جمهور وقت چین هر ساله در آبان‌ماه در شانگهای برگزار می‌شود. دفاتر بین المللی و نمایندگی‌هایی در شانگهای چین قرار دارد و هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.

وی با بیان اینکه در دوره سال گذشته این نمایشگاه، ۳۰ شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند. چینی‌ها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند. باید از ظرفیت‌های صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • حمایت از بخش خصوصی سیاست استان است
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • همراه پرخرج
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد