Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برکات حديث کساء و آثار آن قابل دفاع است زيرا خداوند رحمت را بر هر محفلي که اين حديث در آن خوانده شود، نازل، غم و اندوه آن جمع را برطرف و حاجاتشان را برآورده مي‌کند.

به گزارش جام نيوز، حديث کساء که حديثي قدسي و در فضيلت پيامبر(ص)، اميرالمومنين امام علي(ع)، حضرت فاطمه(س) و امامان حسن(ع) و حسين(ع) است يک دوره ناب از معرفت اهل بيت(ع) و امامان را طي فرازهايي کوتاه مرور مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت الاسلام سيدمجتبي معنوي، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سنديت حديث کساء اظهار کرد: از احاديث مشهوري که در کتاب مفاتيح الجنان و ديگر کتب ادعيه و ارتباط با خدا، نقل شده، حديث کساء است.


وي با اشاره به اينکه حديث کساء در کتاب مفاتيح الجنان توسط نويسنده کتاب گنجانده نشده است، افزود: اين رويداد خللي به جايگاه و اعتبار اين حديث وارد نمي کند زيرا حديث کساء داراي سندي موثق است اما متن مشهور مطرح شده از آن در کتاب مفاتيح الجنان، سازگاري تطبيقي چنداني با ديگر روايات اين حديث ندارد، و متن اصلي اين حديث بسيار بيشتر است.


متن مشهور«حديث کساء» متناظر با آيه تطهير نگارش شده است

معنوي اضافه کرد: اين متن، بيشتر با رويکرد «خبر واحد» نقل شده و کمتر احاديث متواتر در آن مدنظر قرار گرفته است اما مطلبي هم نيست که قابل انکار باشد بلکه تنها متن اين حديث متفاوت است و آنچه در کتاب مفاتيح الجنان و ديگر کتب برگرفته از آن آمده، متني است که از احاديث قبلي اقتباس شده و در ادعيه و زيارات نيز اين روش معمول است و اين متن مشهور، متناظر با آيه شريفه تطهير نگارش شده است.


اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح کرد: با بررسي سند حديث کساء، مشاهده مي شود که اين حديث، از لحاظ خبري، در کتاب دلائل الامامه وارد و ذيل آيه تطهير ذکر شده است که پيامبر (ص) در خصوص آن آيه فرمودند: «اللّهُمَّ هؤُلاءِ اهلُ بَيتي، اللّهُمَّ اذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهِّرهُم تَطهيراً ؛ بار خدايا! اينان اهل‌بيت من هستند. خدايا پليدي را از ايشان دور کن و کاملاً پاکشان گردان».


نقل «حديث کساء» در کتب شيعه و اهل تسنن

وي با اشاره به نقل اين حديث در کتب شيعي گفت: در تفسير قمي، تفسير فرات کوفي، تفسير البرهان في تفسير القرآن و ... به اين حديث پرداخته شده است و حتي متن حديث در اصول کافي و الأمالى شيخ طوسي نيز آمده است و در کتب حديثي اهل سنت از جمله کتاب صحيح مسلم، به اين حديث اشاره شده است که عايشه، همسر پيامبر(ص) گفت: روزي پيامبر(ص) خارج شد و عبايي نقش دار که از موي سياه بافته شده بود، روي دوش داشت و ابتدا امام حسن(ع) آمد، سپس امام حسين(ع) و پس از آنها، حضرت زهرا(س) و در آخر اميرالمومنين(ع) و ايشان تمام آنها را زير عبا جاي دادند و فرمودند: «انَّما يريدُ اللّهُ لِيذهِبَ عَنکمُ الرِّجسَ اهلَ البَيتِ و يطَهِّرَکم تَطهيراً؛ خداوند فقط مي‌خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.»


معنوي اضافه کرد: حتي ابن حجر در «صواعق المحرقه» به سند صحيح رسيده است که پيامبر(ص) کساء را روي اين چهار نفر انداخت، به اين معنا که اين حديث را درباره اهل بيت(ع) بصورت ويژه و خاص پذيرفته است و همچنين ابن اثير در «اسدالغابه»، احمد بن حنبل در مسند خود و حتي ابن تيميه که از مخالفين است، در «منهاج السنة»، حديث کساء را صحيح السند دانسته است.


اين استاد حوزه و دانشگاه گفت: ترمذي در «مسند أحمد» به اين حديث اشاره کرده است که حديث کساء در خانه ام سلمه اتفاق افتاده است و زمخشري در «الکشاف»، فخر رازي در «تفسير الکبير» و قرطبي، ابن کثير و سيوطي نيز در تفسيرهاي خود، حديث کساء را نقل کرده‌اند بنابراين اصل اين حديث مورد سوال نيست بلکه متن آن متفاوت از متن مشهور است و در حقيقت اين کتب، هر کدام به بخشي از اين حديث مشهور پرداخته اند.


وي ادامه داد: اصل اين حديث مورد وفاق است و به عنوان دعا و توسل مي توان به آن پرداخت اما در توسلات، براساس اين حديث، بيشتر با يک نگاه راهبردي رو به رو هستيم، يعني در اين حديث مواجه شده ايم، با يک نگاه راهبردي، براي شناخت اهل بيت پيامبر(ص) که اين افراد چه کساني هستند؟ و آيا تمام افرادي که در خانه و خانواده ايشان زندگي مي کردند، جزء اهل بيت(ع) محسوب مي شوند؟ که اين راهبرد از حديث کساء به دست مي آيد.


راز برکات «حديث کساء»

معنوي با طرح اين سوال که در صلوات بر پيامبر(ص) که از کوتاه ترين و بهترين دعاهاست و اجابت آن مسلم و قطعي است، بر ايشان و خاندانش درود مي فرستيم، اما در اين دعا منظور از خاندان ايشان کيست؟ تصريح کرد: اهل بيت(ع) در پرتو حديث کساء شناخته مي شوند و در توسل به اين حديث، اگر آثاري براي شيعيان حاصل مي شود، به اين دليل است که در آن، خاندان پيامبر(ص) که در آيه تطهير مورد اشاره قرار مي گيرند، معرفي مي شوند.


اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه شيعيان امروز به دليل فاصله گرفتن از تاريخ و مشاهده واضح دوران گذشته، به سهولت، اهل بيت(ع) را تشخيص مي دهند اما در زمان پيامبر(ص)، اين تشخيص راحت نبود و ابهاماتي وجود داشت، گفت: هم اکنون نيز البته ابهاماتي وجود دارد و برخي معتقدند چگونه همسران پيامبر(ص) در آل ايشان نيستند بنابراين حديث کساء، توجه ما را در توسل به پيامبر(ص) و اهل بيت(ع)، به مقصد اصلي سوق مي دهد.


آثار توسل و دعا در قالب «حديث کساء»

وي با اشاره به آثار توسل و دعا در قالب حديث کساء گفت: در اين حديث آثار فراواني نقل شده که «ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفيهِ جَمْعٌ مِنْ شيعَتِنا وَمُحِبّينا وَفيهِمْ مَهْمُومٌ اِلاّ وَفَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ وَلا مَغْمُومٌ اِلاّ وَکَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ وَلا طالِبُ حاجَهٍ اِلاّ وَقَضَى اللّهُ حاجَتَهُ؛ ذکر نشود اين خبر (و سرگذشت ) ما درانجمن ومحفلى از محافل مردم زمين که در آن گروهى از شيعيان و دوستان ما باشند و در ميان آنها اندوهناکى باشد جز آنکه خدا اندوهش را برطرف کند و نه غمناکى جز آنکه خدا غمش را بگشايد و نه حاجتخواهى باشد جز آنکه خدا حاجتش را برآورد» و اين آثار قابل دفاع است زيرا خداوند رحمت را بر هر محفلي که اين حديث در آن خوانده شود، نازل مي کند و فرشتگان براي آنان استغفار مي کنند، غم و اندوه آن جمع را برطرف و حاجات آنان را برآورده مي کند.


معنوي تاکيد کرد: اين آثار براي ما قابل درک است اما آنان به صورت تعبدي در کتب حديثي وارد نشده است و اهل بيت(ع) به آن اشاره نکرده اند، مگر اينکه گفته شود، از آثار تکويني توسل به اهل بيت(ع) است، بويژه اينکه امام علي(ع)، همسر و فرزندان ايشان براي ما، محبت راهگشايي دارند و انديشه، سبک و سيره آنان، براي ما راهبردي است و از اين طريق اعلام مي کنيم که اين حديث متناظر به آثار تکويني اهل بيت(ع) است و لوازمي را براي ما بيان مي کند که موجب استغفار ملائکه، نزول رحمت و ... است.


اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه بايد حديث کساء را به شيوه فلسفي و کلامي تحليل کنيم، افزود: از براهين مستدل و قابل اعتماد مي توان آثار آن را درک کرد.


وي در پاسخ به اين سوال که آيا نقل متن مشهور اين حديث در مفاتيح الجنان، داراي چنين آثاري است، تصريح کرد: اصل اين حديث به صورت پراکنده بيان شده است و اگر اين پازل ها را کنار هم قرار دهيم، به اين متن مشهور مي رسيم و توسل به اهل بيت(ع) از اين طريق داراي فوايد و آثار فراواني است.


معنوي در پايان اين بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: در احاديث عام داريم: «ذکر علي عبادة؛ ياد کردن از اميرالمومنين علي(ع) عبادت است» که در اين حديث هم به نام ايشان اشاره شده بنابراين، مي توان با استنباط از ديگر احاديث و روايات موجود، آثار تکويني توسل به اهل بيت(ع) به وسيله حديث کساء را درک کرد.

ايکنا



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۵۳۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا در بحث فلسطین در حال تحول است

  با دکتر فواد ایزدی،استاددانشگاه وتحلیلگرمسائل آمریکا دراین زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم. او تاکیددارد این جنبش‌ها نشان‌می‌دهد آمریکا درزمینه فلسطین درحال تحول است ودرطولانی مدت شاهد توقف  یا کاهش حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی خواهیم بود. 

سرکوب اعتراض دانشجویان آمریکایی از سوی پلیس این کشور و گسترش موج اعتراضات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جنبش اعتراضی دانشجویان در آمریکا و تحولاتی که این روزها در این کشور در حال وقوع است، بسیار مهم بوده و از ابعاد مختلف باید بررسی شود.درواقع باید گفت این اعتراضات وسرکوب آن از سوی پلیس آمریکا یک تأثیر کوتاه مدت دارد و یک تأثیر بلند مدت که تأثیر کوتاه مدت آن می‌تواند طی چند ماه آینده و احتمالا در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نمود کند و تأثیرات بلندمدت آن به تحول عمیق‌تر در آمریکا منجر خواهد شد. 

در مورد تأثیر کوتاه مدت این تحولات بیشتر توضیح می‌دهید. تأثیر آن بر انتخابات ریاست‌جمهوری آینده چه خواهد بود؟
افرادی که در این تظاهرات شرکت می‌کنند معمولا در انتخابات به دموکرات‌ها رأی می‌دهند. برخورد شدید پلیس با این افراد در نحوه فعالیت‌ آنها در انتخابات آتی تأثیر خواهد گذاشت.البته آنها در انتخابات آینده به جمهوریخواهان رأی نخواهند داد اما این تحولات باعث می‌شود در خانه بنشینند و اصلا در انتخابات شرکت نکنند و همین ضربه بزرگی به جو بایدن و دموکرات‌ها می‌زند. 

تأثیرات بلند مدت این تحولات به چه شکلی خواهد بود و چه تأثیری بر آینده آمریکا می‌گذارد؟
در بلند مدت باید گفت آمریکا در بحث فلسطین در حال تحول است. دانشگاه‌هایی که این روزها درگیر تظاهرات در حمایت از فلسطین هستند ازجمله دانشگاه کلمبیا، ییل، پرینستون و...درزمره۱۰دانشگاه برتر آمریکاهستند وبه صورت سنتی،کار این دانشگاه‌ها تربیت نیرو برای آمریکا بوده است.افرادی که اکنون در این دانشگا‌ه‌ها در حال تظاهرات علیه اسرائیل و حمایت از فلسطین هستند، بچه‌های مسئولان فعلی آمریکا هستند. این ماجرا ما را یاد داستان حضرت موسی(ع) می‌اندازد که در خانه فرعون بزرگ شد و به نظر می‌رسد این داستان اکنون درحال تکرار است و دانشگاه‌هایی که باید نسل بعد مسئولان آمریکایی را تربیت کنند اکنون به محلی برای حمایت ازفلسطین تبدیل شده‌اند.دانشجویانی که اکنون درحال تظاهرات هستند در واقع آقازاده‌های آمریکایی‌اند و فرزندان مسئولان آمریکایی، اغلب به این دانشگاه‌ها می‌روند و اکنون مشاهده می‌کنیم همین دانشجویان برای حمایت از فلسطین تظاهرات می‌کنند و دستگیر و اخراج می‌شوند. 
 
آیا چنین حرکتی از سوی دانشجویان آمریکایی مسبوق به سابقه است؟

این اتفاق عجیب و جالب و بسیار مهم است. اززمان اعتراض‌های جنگ ویتنام در محیط‌های دانشگاهی، این حجم از اعتراض‌ها بی‌سابقه است. آقای مایک جانسون،رئیس مجلس نمایندگان آمریکاکه برای حمایت از جریان صهیونیست در دانشگاه کلمبیا سخنرانی کرده، گفته بود بیش از ۲۰۰دانشگاه درگیر این تظاهرات است. البته این آمار مربوط به ‌روز پنجشنبه است و اکنون بسیار بیشتر شده است. بنابراین با موضوع بسیار مهم و تأثیرگذاری روبه‌رو هستیم و در آینده این افراد، مسیر آمریکا را تعیین خواهند کرد. آینده فلسطین روشن است و حمایت رژیم آمریکا از رژیم‌صهیونیستی در درازمدت با این اتفاقاتی که در حال وقوع است متوقف خواهد شد یا بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. 

آیا تظاهرات اخیر ممکن است در کوتاه‌مدت در تصمیم‌گیری دولت آمریکا درخصوص جنگ غزه تأثیر بگذارد؟
از همین الان شاهد تأثیرات آن در مواضع دولت بایدن بوده‌ایم، البته ازبعدمنافقانه. دولت بایدن مجبور است برای آرام کردن جمعیتی که این روزها در حال اعتراض هستند حرف‌هایی بزند. بایدن در عمل به صورت تمام‌قد از رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کند اما نقش پلیس خوب را بازی می‌کند. سیاست حمایت از رژیم‌صهیونیستی در دولت بایدن عوض نمی‌شود ولی مجبور هستند عملیات روانی انجام بدهند. اما در دراز‌مدت این حرکت ادامه پیدا خواهد کرد و چارچوبی که در آمریکا درخصوص رژیم‌صهیونیستی سعی کردند ایجاد کنند ترک خورده و این مهم است و در آینده شاهد تأثیرات آن خواهیم بود. 


دیگر خبرها

  • دست‌کم گرفته‌ شده همچون آلبرتو جیلاردینو؛ بقای جنوا در سری آ به راحتی تضمین شد
  • تضمین آتش بس دایمی رکن اساسی مذاکرات است
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • چرا برخی از دوقلوها یکی چپ‌دست دیگری راست‌دست هستند
  • آمریکا در بحث فلسطین در حال تحول است
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود