Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@14:14:16 GMT

چه کنيم که فرزندانمان يکديگر را دوست بدارند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۵۵۰۲۵

خبرگزاري آريا -

 
 

 
 
همه‌ي والدين اميدوارند که فرزندانشان به يکديگر عشق ورزيده و احترام بگذارند، يا حداقل از آنها ‌انتظار دارند که همبازي خوبي براي يکديگر باشند و رفاقت و سازگاري داشته باشند. با وجود اين، سر و صداها‌و برخوردهاي بين فرزندان تنش‌هاي زيادي در خانه ايجاد مي‌کند و پدرو مادر را درمانده مي‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
اما چه کنيم تا فرزندانمان يکديگر را دوست بدارند، همان قدر که ما دوستشان داريم؟ و چگونه مي‌توان کمي صلح و آرامش به فضاي خانه هديه کرد؟
 
 
نکات مهمي در باره روابط بين خواهرها ‌و برادرها‌ وجود دارد، ازجمله:


هريک از فرزندان به طور طبيعي به خواهر يا برادر خود عشق مي‌ورزند. آنها‌ مي‌خواهند که دوست بدارند و دوست داشته شوند.
 
همه فرزندان نيازمند توجه و آغوش گرم والدين خود هستند. توجه مستقيم و انديشيدن به نيازها‌ و خواسته‌هاي آنان و در دسترس بودن والدين از مهمترين نيازهاي کودکان به شمار مي‌آيند.
 
زماني که والدين به نيازهاي مهم کودکان توجه نکنند، آنها‌ به آسيب‌ديدگي روحي دچار مي‌شوند که به صورت نااميدي و بي اعتنايي بروز مي‌کند.
 
در بيشتر موارد ، فرزندان، احساسات خود را پنهان مي‌کنند ؛ زيرا کسي در اطراف و نزديکي آنان وجود ندارد تا شنونده گفته‌هاي آنان باشد و از احساسات نهفته آنها‌با خبر شود.
 
زماني که والدين به فرزند ديگر توجه مي‌کنند يا اينکه با دوست خود به گفتگو مشغولند ، احساسات کودک آسيب ديده تحريک مي‌شود. او بيش از پيش نسبت به توجه والدين احساس نياز مي‌کند، نيازي فوري و اضطراري که بايد به آن پاسخ داد.
 
کودکي که نسبت به توجه والدين خود احساس نياز مي‌کند، به طور طبيعي ولي در شرايطي دور از انتظار والدين احساس دروني و نهفته خود را آشکار مي‌سازد. احساساتي که به شکل گريه کردن، خنديدن، بدخلقي، عرق کردن، لرزيدن، دعوا کردن بروز مي‌کند و به منظور جلب توجه و رضايت پدر و مادر آشکار مي‌شود. اين رفتارها ‌ادامه مي‌يابد تا عملکرد والدين متوقف شود و توجه آنها‌به سوي فرزندشان معطوف گردد.
 
شنيدن حرفهاي فرزندان بدون قضاوت کردن راه مناسبي است که به فرزندان کمک مي‌کند تا بتوانند فشار رواني موجود را بر طرف سازند. پس از يک گريه طولاني ، کودک مي‌داند که جايگاه مطمئني براي عشق ورزيدن درانتظار اوست و همه اطرافيان از اضطراب و نگراني حاصل از فشار رواني‌اي که او را آزار مي‌دهد، باخبر شده‌اند.
 
مداخله کردن در درگيريهاي کودکان ممکن است آسيب‌ديدگي را بيشتر کند. در اين هنگام به فرصت کافي نياز داريم تا گفته‌هاي آنان را بشنويم و درفرصتي مناسب احساسات خود را بيان کنيم . توجه به اين مطالب به والدين کمک مي‌کند تا هنگام در گيري فرزندان برخورد مناسبي داشته باشند.
 
بيشتر کودکان نسبت به فرزند ديگر احساس حسادت و خشم دارند. اما هرگز احساسات کودک به اين دو محدود نمي‌شود، اگر چه از نظر پدر ومادر، شاخص‌ترين احساسات کودک به حساب مي‌آيند. فرزندان ما زمان زيادي را براي بازي کردن و همکاري با يکديگر صرف مي‌کنند ، در حالي که درهمين زمان که آنها‌رفتاري دوستانه با يکديگر دارند، ما مشغول شستن ، پختن ، نظافت کردن و پرداختن به کارهاي روزانه هستيم.
 
 

 
 
بهترين توصيه ها‌ هنگام درگيري خواهران و برادران :
 
اگر براي هر يک از فرزندان زماني مناسب صرف کنيم و شنونده اظهارات و احساسات آنها‌باشيم ، احساس آنها‌درباره توجه ما به آنها‌بدون خدشه مي‌ماند و مطمئن هستند که براي والدين خود اهميت دارند. با دقت وهوشياري مداخله کنيد يا حداقل پس از 5 دقيقه ي اول درصحنه حاضر شويد .
 
حضور به موقع شما درصحنه درگيري ، کمک مي‌کند تا بتوانيد به مسئله پي ببريد و مانع عصبانيت فرزندان و صدمه زدن يا اهانت کردن آنها‌به هم بشويد . پيش از شروع و ادامه يافتن درگيري ، راحت تر مي‌توان اضطراب و ناراحتي موجود را برطرف ساخت. اگر نتوانستيد به موقع حاضر شويد از فرزندانتان عذرخواهي کنيد
 
: " متأسفم از اين که نتوانستم به موقع حاضر شوم و از بروز حوادث ناراحت کننده جلوگيري کنم . به من بگوييد چه اتفاقي افتاده است؟" فرزندان ما پس از درگيري مي‌توانند به راحتي رفتاري دوستانه با يکديگر داشته باشند، البته درصورتي که مورد سرزنش قرا رنگيرند. اگر والدين بتوانند درخانواده به طور منصفانه رفتار کنند و مسئوليت ها‌را برعهده بگيرند، فرزندان مي‌توانند احساسات دروني خود را بهتر ابراز کنند و از آسيب ديدگي هاي روحي در امان بمانند. به آرامي و نرمي با آنها‌گفت و گو کنيد.
 
به نوبت از هر يک از آنها‌بپرسيد که چه اتفاقي افتاده و به سخنان هردو با دقت گوش دهيد. بيان کردن احساسات دروني مهمترين بخش درگيري است . به آنها‌فرصت کافي بدهيد ؛ زيرا برقراري پيوند دوباره نياز به زمان کافي دارد. در برخي موارد، يکي از کودکان به ديگري ضربه وارد کرده و فرار مي‌کند. در اين گونه موارد، واکنشهاي خود را تغيير دهيد؛ به طور مثال بار اول وقت بيشتري با کودک آسيب ديده يا مجروح صرف کنيد و سپس به سوي فرد ديگر برويد. بار دوم فقط به کودک آسيب ديده توجه کنيد. هر دو کودک به کمک شما نيازمندند . کودکي که ضربه را وارد کرده احساس پشيماني مي‌کند ، او فرد بي مسئوليتي نيست بلکه نتوانسته احساس خود را بيان کند و کنترل خود را ازدست داده است .
 
اغلب کودکان يکديگر را دوست دارند و به طور طبيعي به سوي هم کشيده مي‌شوند . اگر والدين به موضوع هايي که دوستي فرزندانشان را پايدار و مستحکم تر مي‌کند توجه داشته باشند، روابط دوستانه بين فرزندان تداوم خواهد يافت. بچه ها‌هميشه به دنبال بهانه مي‌گردند تا بتوانند احساسات دروني خود را بيرون بريزند، به طور مثال هنگامي که بستني مي‌خورند اگر فرزند ديگر يک قاشق بيشتر بستني بخورد، درگيري شروع مي‌شود و از اين طريق احساس حسادت، نياز، درماندگي و عدم پذيرش از سوي آنها‌ابراز مي‌گردد. زماني که والدين گريه ، بدخلقي و خشم فرزند خود را تحمل کنند و با حوصله به حرف هاي او گوش کنند ، به اشتباه خود پي مي‌برد . گوش دادن به سخنان کودکان آسيب ديدگي روحي آنها‌را ترميم مي‌کند و روابط موجود را محکمتر مي‌سازد.
 
 
 



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۵۵۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند

کاظم فلاحی دوست در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: متأسفانه ساخت خانه در مسیر سیلاب‌ها و رودخانه‌های فصلی قدیمی که اکنون خشک شده‌اند، سبب می‌شود که در بارندگی‌ها، این خانه‌ها دچار تخریب و آسیب دیدگی شوند.

وی بیان داشت: در منطقه دشت بازار شهرستان دنا، ۱۰ خانوار عشایری به علت اسکان در محل نامناسب گرفتار سیلاب شدند و تیم امدادی شهرستان دنا به منطقه حادثه اعزام شد.

فلاحی دوست افزود: ۱۲ عملیات امدادرسانی در این بارش‌ها انجام و ۱۶۰ کیلوگرم نایلون نیز بین ۶۰ خانواده کهگیلویه و بویراحمدی توزیع شد.

وی اظهار داشت: عملیات امداد و نجات توسط ۳۰ نیروی عملیاتی در قالب ۱۲ تیم و با هشت دستگاه پیکاب و شش دستگاه پمپ لجن کش انجام شد.

فلاحی دوست با بیان اینکه مردم باید در بارندگی‌ها به هشدارها توجه کنند، گفت: متأسفانه علی رغم هشدارها، برخی افراد در بارندگی‌ها به حاشیه رودخانه‌ها رفته یا در مناطق کوهستانی حضور می‌یابند که با توجه به وقوع سیلاب و یا احتمال ریزش سنگ و رانش زمین این امر خطرناک است.

کد خبر 6096270

دیگر خبرها

  • در بلوجونیور حساب باز کنید، 50 هزار تومان هدیه نقدی دریافت کنید
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • والدین دارای نوآموز بخوانند
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • اولین مصاحبه شهاب زاهدی با شبکه معروف ژاپنی
  • زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم
  • امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • ۶ ویژگی منحصر به فردی که تک فرزند‌ها دارند