Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -


ساده زيستي با آراستگي منافاتي ندارد هم ميتوان ساده بود و هم آراسته

شايد بعضي تصور کنند ساده زيستي با آراستگي ، منافات دارد، در حالي که بين اين دو هيچ گونه تضادي وجود ندارد. مي توان هم ساده بود و هم آراسته. اسلام بر لزوم آراستگي مسلمانان تأکيد کرده است.

من فرحناز هستم، 26 ساله. براي ازدواج دچار يک ترديد بزرگ شده ام و به همين دليل تا به حال هيچ خواستگاري را به منزل راه نداده ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



موقعيت اجتماعي خوبي دارم ، ظاهري زيبا دارم ، بيماري جسمي يا روحي خاصي ندارم، حجاب مناسب دارم ، والدينم خوش نام هستند اما يک مشکل بزرگ دارم.سر و وضع زندگي ما بسيار ساده است. پدرم کارمند ساده است و مادرم خانه دار.

يک برادر بزرگتر دارم که سالهاست ازدواج کرده و بر سر زندگي خودش است.خانه ما کلا شامل دو اتاق است که بخش به اصطلاح پذيرايي آن با دو قطعه فرش ماشيني رنگ و رو رفته و چند پشتي پر شده است. يک تلويزيون بسيار قديمي هم داريم که متعلق به دوران کودکي من و برادرم است يعني حداقل بيست و چند سال ازعمر آن مي گذرد. از طرف ديگر سالهاست که از اخرين نقاشي خانه ما مي گذرد و در خيلي از قسمتهاي خانه، ديوارها طبله کرده و حتي ريخته.اين کل وضعيت ظاهري اتاق پذيرايي ماست.

هر چقدر من و مادرم اصرار مي کنيم، پدرم براي اصلاح وضعيت خانه کاري نمي کند و بيان مي کند که براي ما کافي است و نيازي به ايجاد تجملات در خانه و زندگي نمي باشد. نمي گويم وضعيت مالي خوبي دارد اما فقير هم نيست. پس انداز مناسبي دارد و اخيرا هم اموالي به ما ارث خواهد رسيد که البته به خاطر طمع خانواده پدري مانع از فروش آن مي شوند تا شايد بر قيمت آن افزوده شود ولي اخيرا زمزمه هايي هست که اين ملک به فروش برسد و پول قابل ملاحظه اي به ما مي رسد.

به خاطر وضعيت زندگي مان اصلا دوست ندارم کسي به نام خواستگار وارد خانه مان شود چون تصور مي کنم تحقير مي شوم. بارها اتفاق افتاده که اقوام به منزل ما آمده اند و در لفافه وضعيت زندگي ما را شماتت و حتي مسخره کرده اند.

من تحمل آن را ندارم که با اين موقعيت اجتماعي که دارم ، پسري به خواستگاري من بيايد و صرفا به خاطر وضعيت خانه مان، جواب رد دهد. در عصر حاضر، دو نگاه افراطي و تفريطي به بهره مندي از مواهب الهي و ماديات ديده مي شود.

در اين فکر هستم که شايد اين ارث به پدرم برسد و بتوانيم تغييراتي در ظاهر خانه بدهيم و سپس خواستگاران را راه دهم. يکي از موضوعاتي که در زندگي فردي و اجتماعي و مادي ومعنوي انسان تأثير بسزايي دارد، ساده زيستي و قناعت است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است، در حالي که از نظر فرهنگ ديني، يکي از ارزش هاي متعالي به حساب مي آيد.

ساده زيستي، پاسخ انسان هاي دانا به زندگي ناپايدار دنياست که در پرتو آن، آرامش درون و برون حاصل مي شود. بنا براين، ساده زيستي با نوع شناخت انسان و نگرش او به زندگي دنيا مرتبط است.

در عصر حاضر، دو نگاه افراطي و تفريطي به بهره مندي از مواهب الهي و ماديات ديده مي شود. عده اي در ماديات دنيا غوطه ور شده و اسير زرق و برق و تجملات آن گرديده اند و برخي تارک دنيا شده و از جهان ماده يا به کلي بي خبرند و يا مي خواهند با زندگي زاهدانه، افکار مردم را به خود جلب کنند.

شايد بعضي تصور کنند ساده زيستي با آراستگي ، منافات دارد، در حالي که بين اين دو هيچ گونه تضادي وجود ندارد. مي توان هم ساده بود و هم آراسته. اسلام بر لزوم آراستگي مسلمانان تأکيد کرده است. پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد : خداي تعالي دوست دارد وقتي بنده اش نزد برادران خود مي رود، با ظاهري آراسته رو به رو شود. آن حضرت از مردي که موهاي ژوليده و لباسي کثيف داشت، انتقاد کرد و فرمود :بهره بردن از نعمت هاي الهي و نماياندن نعمت، جزءدين است.


اسلام بر لزوم آراستگي مسلمانان تأکيد کرده است

ساده زيستي و مقتضيات زمان
هر چند ساده زيستي به عنوان اصلي ثابت در زندگي پيامبر (ص) و ائمه (عليهم السلام) شناخته مي شود، اما طبيعي است که اين اصل در او ضاع و احوال گوناگون و اعصار مختلف، صورت و شکل مناسب آن زمان را پيدا مي کند. بر اين اساس، پيشوايان دين با حفظ اصل ساده زيستي، مقتضيات زمان خود را در نظر مي گرفتند. اين نکته مهمي است که بايد در شناخت سيره ي معصومان مورد توجه قرار گيرد، چرا که در غير اين صورت باعث ايجاد شک و شبهه درباره ي زندگي آن بزرگواران مي گردد. نمونه اي که بيان شد، حاصل عدم شناخت اين نکته ي مهم است.

فرحناز عزيزم؛ آنچه که از يادداشت شما کاملا مشخص است، پدر شما مردي ساده زيست است که البته در اين رويه، بسيار زياده روي کرده اند و به تغيير و تحولات اجتماعي توجه لازم را مبذول ندارند. يعني در درک اين مفهوم، دچار زياده روي شده اند.

منظور اين نيست که تجملات زياد در سر و وضع زندگي و بريز و بپاشهاي افراطي، فضيلت است و باعث رخ دادن ازدواجهاي شاد و موفق مي گردد اما در هر حال ضرورت دارد که امکانات اوليه يک زندگي مهيا باشد تا شرايط تحقير و زير سوال رفتن خانواده هم مهيا نگردد.

اگر پدر شما توانايي مالي نداشت هيچکس نبايد توقع داشت که تغييراتي در وضعيت ظاهري زندگيتان ايجاد کند، اما چون توانايي آن هست ولي کوتاهي مي شود، در هر حال امري نکوهيده است.بهره بردن از نعمت هاي الهي و نماياندن نعمت، جزءدين است.

اما من تصور مي کنم پرداختن به اين مساله نيز ارزش چنداني ندارد چرا که اگر امکان ايجاد تغيير در سبک نگاه پدرتان بود، تا به حال اين اتفاق افتاده بود و شما و مادرتان توانسته بوديد تغييراتي در وضعيت زندگي تان ايجاد کنيد؛ لذا بايد با همين شرايط موجود خود را وفق دهيد.

پس توصيه جدي دارم به انتظار ارثي که قرار است به پدرتان برسد نمانيد چون درصورت آمدن اين پول در زندگي تان نيز، پدرتان با روحيات خاصي که دارد در سر و ضع زندگي تان تغييري ايجاد نخواهد کرد لذا بيهوده خواستگاري ها را لغو نکنيد بلکه فرصتهاي ازدواج را خيلي دقيق بررسي کنيد و به افراد مناسب و شايسته که از لحاظ اخلاقي تاييد شده هستند، حتما اجازه خواستگاري رسمي دهيد.

ضمن اينکه توجه جدي داشته باشيد که اگر مردي براي ازدواج، دنبال همسري شايسته، با وقار، خانواده دار و پاکدامن باشد، قطعا شما يک کانديد خوب هستيد حال آنکه کساني که به خاطر سر و وضع زندگي به تمسخر پرداخته و يا خواستگاري را ادامه نمي دهند؛ افرادي ظاهر بين هستند که اصلا مناسب ازدواج با شما نمي باشند. چرا که اين همه ويژگي مثبت شما را ناديده گرفته وفقط به يک فاکتور حاشيه اي توجه کرده اند.

من تصور ميکنم اگر خواستگاران خود را به طور دقيق بررسي کنيد حتما در ميان آنها، افرادي هستند که صرفا دنبال انتخاب دختري خانواده دار و باوقارهستند و به سر و وضع زندگي شما کاري ندارند.

منبع: تبيان




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۵۵۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است

به گزارش خبرنگار مهر، یونس فاتح صبح امروز چهارشنبه نشست تخصصی جوانی جمعیت که در محل فرمانداری تبریز برگزار می‌شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: مسئله ازدواج با دید فرهنگی و با ظرافت های فنی خاص قابل حل است که باید تلاش کرد تا با فرهنگ سازی و برگزاری برنامه های فرهنگ محور به سمت حل مسئله ازدواج جوانان حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی همراهی و همکاری برای تحقق ازدواج آسان جوانان گام بردارند، افزود: ظرفیت بزرگ خیرین و سازمان‌های مردم نهاد در کنار گروه‌های مردمی می تواند به این مسیر پر پیچ و خم کمک شایانی کند.

فرماندار تبریز با اشاره به شعار ازدواج آسان و آسمانی تصریح کرد: فرهنگ سازی مقابله با رسومات نوظهور و تشریفات دست و پاگیر در امر ازدواج جوانان و همچنین معرفی الگوهای ازدواج ساده و موفق و هم افزایی از جمله اقداماتی است که راه را برای ازدواج جوانان تسهیل‌می‌کند.

فاتح همچنین ادامه داد: زمانی منابع دینی ما می گوید که اکمال دین و نصف دین در امر ازدواج اتفاق می افتد پس تردید نکنید اگر جوانی ازدواج کند از بیشتر آسیب‌های اجتماعی جامعه در امان خواهد بود.

وی به نقش کلیدی خیرین در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و افزود: از مسئولان درخواست می‌شود در راستای شناسایی خیرین و جذب ظرفیت آنان در آسان کردن امر ازدواج برای جوانان، اقدامات لازم را مد نظر قرار دهند.

کد خبر 6094003

دیگر خبرها

  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • نحوه ساخت یک ابزار ساده و کارآمد برای تیز کردن چاقو در خانه (فیلم)
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید