Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چهره‌هاي اصلاح‌طلب، ساعاتي پس از انتصاب محمدعلي نجفي بعنوان شهردار جديد تهران، پروژه «قاليباف‌سوزي» و «ترور مديريت جهادي» را آغاز کردند...

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

***

«خشم عارف...» اصلاح‌طلبان عصيانگر را اخراج مي‌کنيم؛ نگران شوراي شهر هستم

محمدرضا عارف روز جمعه گذشته در نشست دو تشکل سياسي اصلاح‌طلب حضور يافت و صحبت‌هايي غير منتظره را بيان کرد.
او در اظهارات خود در نخستين کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب با کنايه به برخي افراد معلوم‌الحال گفته است:
اگر باورمان شود که شايستگي من نوعي موجب راي‌آوري شده است، گرفتار خواهيم شد و اين گرفتاري در گذشته ما را به مسيرهاي خطرناکي سوق داد.
به گزارش ايسنا، عارف تصريح کرده است ما نگرانيم که رفتارهاي فردي و شخصي در شوراها به گفتمان ضربه بزند چرا که همه ما موظف به حفظ مسئوليت گفتماني خود هستيم. تجربه سال 80 نبايد تکرار شود.
وي در ادامه نيز همچون ساير مشاهير اصلاح‌طلب به انتخابات‌هاي آينده اشاره مي‌کند و مي‌گويد: ما بايد آماده انتخابات 98 باشيم و تلاش کنيم زنان در آن انتخابات حضور و تاثير بيش‌تري داشته باشند.[1]
عارف همچنين در دوازدهمين کنگره سازمان عدالت و آزادي ايران اسلامي نيز گفته است:
اگر در گذشته از بيرون جبهه اصلاحات مي‌خواستند گفتمان اصلاحات را از بين ببرند الان از درون به دنبال جايگزيني گفتمان اصلاحات است(هستند!). از اين رو يک گفتمان جعلي نمي‌تواند جايگزين گفتمان ريشه دار اصلاحات شود.
به گزارش ايلنا، او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود بيان کرد: چندي پيش به يکي از دوستان ليست اميد در مجلس به صورت خصوصي گلايه کردم و چند روز بعد ديدم که گفته است حضور من در ليست اميد فلان شهرستان افتخاري براي اين ليست بوده است، مشکلي نيست. ما در انتخابات 98 خود را از اين افتخار محروم مي‌کنيم، ببينيم باز اين افراد راي مي‌آورند يا خير!
عارف در سخنراني دوم نيز بر لزوم آمادگي اصلاح‌طلبان براي انتخابات 98 تأکيد کرده است.[2]

*آقاي عارف در حالت معمولي کمتر از اين دست ادبيات و مفاهيم صحبت مي‌کند و در عين حال نيز بر ما مکشوف نيست که چه عاملي سبب شده است تا عارف در صبح روز معرفي شهردار اصلاح‌طلب تهران نسبت به عملکرد شوراي شهر ابراز نگراني و يا برخي نمايندگان اصلاح‌طلب را تهديد به اخراج از فهرست انتخاباتي کند؟!
بخش عجيب‌تر صحبت‌هاي عارف آنجاست که به تلاش عده‌اي از درون اردوگاه اصلاحات براي از بين بردن اصلاحات اشاره مي‌کند و آنها را صاحبان گفتمان جعلي معرفي مي‌کند.
امر واضح آنست که در ميان طيف چپ هرکس که از دلسوزي براي اصالت اصلاح‌طلبي سخن گفته و انگشت انتقاد خود را به سمت چهره‌هاي ستادي اين جريان دراز کرده است، جزو مغضوبين قرار گرفته و عملاً به يک حصر خودخواسته مبتلي مي‌شود.
کما اينکه غير از عارف، چهره‌هايي مثل «محمدصادق خرازي»، «مصطفي کواکبيان» و «محمدرضا تاجيک» نيز همين حالت را دارند و با چيزي به نام «دلسوزي براي اصالت اصلاحات» عملاً در حاشيه قرار گرفته‌اند. زيرا همه مي‌دانند اصالت اصلاح‌طلبي به معناي رايج همان چيزي است که تاجزاده و حجاريان مي‌گويند نه عارف و ديگران!
جالب آنکه محمدرضا تاجيک هم به تازگي طي اظهاراتي تأکيد کرده است که بايد تلاش شود تا اصلاح‌طلبي را از چنبره برخي اصلاح‌طلبان رهانيد.
اشاره‌هاي عارف به لزوم آمادگي چپ‌ها براي انتخابات 98 نيز حاوي 2 نکته مهم است.
نخست آنکه اگرچه عمده چهره‌هاي اصلاح‌طلب طي ماه‌هاي اخير به لزوم آمادگي جريان خود براي دو انتخابات 98 و 1400 اشاره کرده‌اند اما تقريبا هيچ چهره اصولگرايي در اين باره سخني نگفته است.
نکته دوم نيز آنست که اصلاح‌طلبان مجلس دهم کارنامه‌اي که از خود به جا گذاشته‌اند صرفاً شامل رئوسي مثل «تقلّاي احمقانه براي گرفتن عکس سلفي با موگريني»، «تلاش براي تصويب قانون زندان براي منتقدان»، «سکوت در مقابل نقض برجام» و «حاشيه‌سازي براي قوه قضائيه» است و لذا با اين کارنامه مشخص نيست مردم چه تصميمي براي گفتمان اصلاح‌طلبان در انتخابات‌هاي آينده خواهند گرفت...

***

فضا براي طرح روابط قبل از ازدواج بسته است!
ابتکار، نيامده فاز فمينيسم را کليد زد:
«ريشه مشکلات خانم‌ها، آقايان هستند»!

معصومه ابتکار، فعال اصلاح‌طلب و معاون رئيس‌جمهور روحاني در امور زنان به تازگي در بخشي از يک گفت‌وگو که سايت جماران آنرا منتشر کرد گفته است:
بايد اجازه دهيم در دبيرستان‌هاي ما به جاي بمباران تاريخ، جغرافيا، رياضي و فيزيک که ارزش بسيار دارد، کمي فضاي آموزش مهارت‌هاي زندگي براي جوانان ما اعم از دختران و پسران باز شود. ريشه‌ي بسياري از مشکلات خانم‌هاي ما آقايان هستند. براي آقايان هم بايد اين بحث‌ها باز شود.
او افزوده است:
«فضا براي طرح مشکلات جوانان و دختران و پسران بسته است. فضا براي طرح مسايلي مثل آسيب‌ها، اعتياد، روابط قبل از ازدواج و… بسته است.»
ابتکار در ادامه صحبت‌هاي خود تصريح مي‌کند:
اتفاق خوبي که در دولت آقاي روحاني افتاد، همين بود که فضا کمي سالم‌سازي شود. امکان طرح گفت‌وگوها فراهم باشد. يک دليل بالاتر رفتن آمارها همين است که فضا بسته است، شما اجازه نمي‌دهيد طرح کنند، اجازه نمي‌دهيد سوال کنند. اجازه بدهيد فرزندانمان بپرسند. نپرسند و چالش نکنند که نمي فهمند. فرشته‌ها هم از خدا سوال کردند که چرا اين آدم را خلق کردي؟ بعد ما مي‌خواهيم فضاها را ببنديم و همه چيز دستوري و اجباري باشد. جوان‌گرايي ما اين است که بگذاريم جوان‌ها حرفشان را بزنند، بشنويم و مهارت‌هاي زندگي را آموزش دهيم.[3]

*حتي در حالت غير بدبينانه هم بايد گفت که در اظهارات خانم ابتکار رگه‌هايي از فمينيسم ديده مي‌شود و معلوم نيست حضور چنين تفکرات خطرناکي در جايگاه معاونت امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور چه آسيب‌هايي را شامل کشور کند؟!
بديهيست ديدگاهي که آقايان را مشکل اصلي خانم‌ها مي‌داند، صبح فردا در امضاي چيزي همچون «سند 2030» هم اشتهاي زيادي از خود نشان مي‌دهد و در تسرّي روح خطرناک فمينيسم به دامان فکري جامعه نيز جدّ و جهدي عميق از خود نشان خواهد داد.
درباره مطرح بودن امکان گفت‌وگو در دولت آقاي روحاني هم بايستي خانم ابتکار را به مقولاتي مثل دعوت منتقدان به جهنم از سوي رئيس‌جمهور، تقلّا براي تصويب قانون زندان براي منتقدان توسط نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس، شکايت از افشاکننده حقوق‌هاي نجومي و برخوردهاي عجيب برخي وزراي دولت با خبرنگاران ارجاع داد تا ديگر چيزي نگويند که احتمال آن هم وجود ندارد، چه رسد به مثال عيني‌اش!
در اشاره به صحبت‌هاي خانم ابتکار مبني بر اينکه فضا براي طرح مسئله روابط قبل از ازدواج بسته است؛ اگرچه منظور دقيق ايشان از اين حرف قابل استحصال نيست اما گفتنيست، که چند سال قبل شخصي به نام ف.ح در خبرگزاري ايسنا اينطور گفته بود که «بايد عاشقانه‌هاي دختران و پسران نوجوان را در ادبيات ترويج کرد!»[4]
پس از اين اظهارات، روزنامه شرق هم در گزارشي پيرامون روابط دختران و پسران نوشت:
«در رشته‌هاي پزشکي‌اي که تعامل و کارِ گروهي ميان دانشجويان دختر و پسر بيشتر است، ازدواج‌هاي بيشتري صورت مي‌گيرد و بررسي‌هاي مجدد هم نشان داده که اين ازدواج‌ها از پايداري بيشتري نسبت به ديگر ازدواج‌ها برخوردار هستند...دست‌کم ٣٩ درصد از اين تعاملات به ازدواج منجر مي‌شود و تقريبا ٩٠ درصد اين ازدواج‌ها پايداري دارند».[5]
«تهمينه ميلاني» از زنان حاضر در سينماي ايران هم زماني در يک گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا درباره فيمينيسم، گفته بود:‌
«جامعه سالم، جامعه‌اي است که هر انساني با حفظ هويت فردي خود، عضو آن جامعه باشد، و آزادانه ابراز وجود کند و عقيده و نظر خود را بيان کند... فراموش نکنيد که فمينيسم زماني در جهان شکل گرفت که به خواسته‌هاي بر حق زنان توجهي نمي‌شد و دليل بوجود آمدن و رشد آن کاملا مترقي و در جهت سلامت جامعه بود...حال اگر عده‌اي تعبير غلط از آن دارند، مشکل از کم‌دانشي آنهاست. بنابر اين حتي اگر نگاه فيلمسازان فارغ از جنسيت، فمينيستي هم که باشد، نه تنها عيب نيست، بلکه بيانگر انديشهٔ متفاوت ايشان است که به درد و رنجي که بويژه زنان خاموش جامعه مي‌کشند، توجه دارند»![6]

***

آغاز قاليباف‌سوزي، يک روز پس از انتصاب نجفي!

«افشين حبيب‌زاده» عضو منتخب شوراي شهر پنجم تهران و از فعالان اصلاح‌طلب، روز جمعه گذشته و يک روز پس از انتصاب محمدعلي نجفي بعنوان شهردار تهران، حملات تندي را عليه مديريت جهادي محمدباقر قاليباف در شهرداري تهران ترتيب داد.
وي در مصاحبه با خبرگزاري ايسنا با بيان اينکه حال شهر تهران بد است و بايد شهردار جديد تهران براي اين موضوع چاره‌اي بينديشد، گفته است:
شيوه تصميم گيري در شهرداري فعلي يک شيوه نظامي است و حضور دائمي شهردار تهران در عرصه‌هاي رقابت سياسي باعث شده که کارشناسان اهل فن، در عرصه تصميم سازي حضور فعال نداشته باشند.
حبيب‌زاده همچنين گفته است:
انضباط مالي در شهرداري تهران بسيار مخدوش است و اين مخدوش بودن انضباط مالي مورد تاييد کارشناسان درون شهرداري نيز قرار گرفته است. به گونه‌اي که از نحوه واگذاري قراردادها تا قيمت تمام شده پروژه نحوه بستن قرارداد، انتخاب پيمانکار و ... دچار بي انضباطي است.
اين فعال اصلاح‌طلب تصريح مي‌کند:
تهران ديگر شهري براي زندگي نيست و اين در حاليست که تهران شهر ايمن نيست و وقوع هر گونه حادثه غير مترقبه، وقوع بحران بزرگي را در شهر فراهم مي‌کند. چرا که پلاسکو نشان داد هيچ آمادگي در برابر حوادث نداريم و بايد عنوان کنم پلاسکو آزمون بزرگي بود که در آن نتوانستند نمره قابل قبولي بگيرند. هر چند که مديران فعلي معتقدند چالش‌هاي بزرگ تهران را حل کرده و اين روزها تنها آلودگي هوا و ترافيک دو معضل تهران است که به اين افراد توصيه مي‌کنم چند ساعتي پاي صحبت کارشناسان و منتقدان بنشينند تا از خواب غفلت بيدار شوند.
عضو شوراي شهر پنجم تهران در خاتمه گفته است: شهردار تهران کارهاي زيادي پيش رو خواهد داشت که زمانبر است اما با توجه به سوابق، نگرش، تجربه و برنامه‌هاي دکتر نجفي به نظر مي‌رسد وي مي‌تواند بر چالش‌هاي زيادي از شهر تهران غلبه کند و ما نيز به عنوان اعضاي شوراي شهر تهران به وي کمک خواهيم کرد![7]

*نکته جالب توجه آنست که از زمان اعلام پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر تهران، حتي يک سطر برنامه براي شهر تهران نيز از سوي منتخبان و نامزدان تصدي پست شهرداري ارائه نشده است و صحبت‌هاي اين افراد را تا اين لحظه مي‌توان در دو حيطه «تخريب قاليباف و عملکرد جهادي او» و «حاشيه‌پردازي» خلاصه کرد.
قابل تأمل آنکه حتي در سراسر مصاحبه آقاي حبيب‌زاده هم اثري از برنامه اثباتي وجود ندارد و هرچه هست نفي قاليباف است.
ضمن اينکه مرتضي حاجي، از فعالان اصلاح‌طلب نيز چندي قبل صراحتا عنوان کرد که براي شهردار تهران اهميت سياست بيش از عمران است.
در اشاره به صحبت‌هاي اين عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر لازم به اشاره است که نمي‌توان به شهري با خطوط حمل و نقل عمومي ارزان قيمت و کامل و با 17 متر مربع سرانه فضاي سبز براي هر شهروند که از قضا پرجمعيت‌ترين کلانشهر ايران اسلامي نيز هست، به سادگي اطلاق «حال بد» را داشت.
در ماجراي پلاسکو نيز اگرچه چهره‌هاي جريان سياسي خاص با منطق حاضر به تعظيم در مقابل مديريت بحران مطلوب اين حادثه نشدند اما گويا رخداد حادثه مشابه در گرنفل لندن و جان باختن ده‌ها شهروند و عملکرد ديرهنگام آتش‌نشاني و البته عدم استفاده از بالگرد آتش‌نشاني توسط انگليسي‌ها هم آقايان را مجبور به انقياد عقلاني نمي‌کند!
در مبحث انضباط مالي و فساد نيز معلوم نيست اين چه ادعاييست که هيچ نهاد امنيتي و قضايي آنرا تأييد و حتي مطرح هم نکرده است و فقط چهره‌هاي جريان خاص همچون تقلّب در انتخابات سال 88 و يا هزاران بورسيه غير قانوني! موفق به کشف آن شده‌اند؟
همانطور که پيش‌بيني مي‌شد متأسفانه گويا اصلاح‌طلبان قصد دارند 4 سال فرصت خدمتگزاري به تهراني‌ها و شهر تهران را صرفا به نفي قاليباف و تحسين تمام قيام و قعود شهردار جديد بپردازند تا شايد از اين آتش، آبي براي دو انتخابات پيش رو گرم شود...
راهبرد تأسف برانگيزي که تحليلگران معتقدند احتمال تکرار سرنوشت شوراي شهر اول و انحلال آنرا براي شوراي پنجم نيز قوت مي‌بخشد و اينکه سرعت پيشرفت تهران بزرگ را کاهش خواهد داد.
مسئله‌اي در پروژه «قاليباف‌سوزي» و «ترور مديريت جهادي» جريان خاص به شدت پررنگ است غير واقعي بودن و اثبات نشدگي تمام هجمه‌هاي اين روزهاي اصلاح‌طلبان ستادي عليه محمدباقر قاليباف و کارنامه 12 ساله اوست.
بطوريکه حتي يک برگ سند امضا شده از سوي نهادهاي قضايي و امنيتي کشور درباره مقولاتي مثل فساد، کم‌کاري و يا عملکرد غير قانوني قاليباف وجود ندارد اما اصلاح‌طلبان چيز ديگري مي‌گويند.
در ميان حملات گسترده اين روزهاي اصلاح‌طلبان عليه قاليباف، جملات زير قابل اشاره است:
_غلامحسين کرباسچي: قاليباف کم‌کاري کرده و فعاليت‌هايش زير نظر شوراي شهر نبوده است.
_محمد هاشمي: قاليباف تهران را 100 سال به عقب برد.
_عبدالواحد موسوي لاري: اصلي‌ترين بازنده انتخابات قاليباف بود.
_محمدعلي افشاني: قاليباف مردم تهران را به جهنم برد.
_ولي‌ا... شجاع‌پوريان: قاليباف خود را موظف به پاسخگويي نمي‌دانست!
_الهه کولايي: نگاه قاليباف سخت‌افزاري و غافل از انسان بوده است.
_مصطفي ميرسليم: آقاي قاليباف ديگر نمي‌ماند تمام شد، اما هر جا باشد بايد مواظب او بود که خلافي نکند. اينها براي جامعه ما بسيار مضر است.
_محسن هاشمي: پيشرفت مترو در دوران قاليباف نمايشي و تبليغاتي بوده است.
_زهرا نژادبهرام: قاليباف ناکارآمد بود و اقدامات خود را تأييد نمي‌کرد!
جداي از اينکه اصلاح‌طلبان حاضر نيستند درباره دشمنان ايران هم چنين قضاوت‌هايي داشته باشند! اما لازم به ذکر است که عدم توانايي جريان خاص براي تکرار کارنامه اجرايي قاليباف در شهرداري تهران و تأثيرگذاري اين مسئله بر دو انتخابات پيش رو يکي از دغدغه‌هاي اصلي اصلاح‌طلبان است که براي ميزاني از استشفاي آن، راهکار تخريب قاليباف و حمله به دستاوردهاي او را پيش‌بيني کرده‌اند.

***
1_ http://www.isna.ir/news/96052012003/
2_ https://tnews.ir/news/42be91742889.html
3_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-718080
4_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931127001604
5_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941103001215
6_ http://entekhabat.farsnews.com/printable.php?nn=13930817001172
7_ http://www.isna.ir/news/96052012058/
8_ mshrgh.ir/749880

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۵۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها

به گزارش «نماینده»، سوده نجفی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود که به مناسبت روز شوراها انجام شد، گفت: ۹ اردیبهشت روز شوراهای اسلامی شهر و روستا را خدمت همه اعضای شوراهای اسلامی سراسر کشور به ویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و شورای اسلامی شهر و روستا نماد مردم سالاری و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا است که در راستای حاکمیت مردم بر سرنوشت خود به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد. هرچند سالهای زیادی از زمان صدور فرمان امام خمینی (ره) تا برگزاری اولین انتخابات شوراها طی شد؛ اما تشکیل این پارلمان محلی نشان داد جمهوری اسلامی ایران در اداره شهر و حتی روستا به نظر مردم توجه و با برگزاری انتخابات از آنها برای کمک به توسعه و آبادانی دعوت می‌کند و همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره داشتند انتخابات شوراها گامی بسوی تحقق کامل قانون اساسی و در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب و استحکام قدرت انقلاب در کشور است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل هفتم خود به موضوع شوراهای شهر و روستا اشاره داشته که این امر بیانگر توجه قانون اساسی به مسئله شوراها که پایین ترین سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا است، می‌باشد، اظهارکرد: بسیاری از شهروندان در شهر و روستاهای کشور که دل در گروی توسعه و آبادانی شهر و دیار خود دارند. بر همین اساس در مسیر خدمت قدم برداشته و اعتماد شهروندان را کسب کرده اند. وجود بیش از ۱۲۶ هزار نفر اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور نشان دهنده استقبال شهروندان از شوراها می باشد که این مسئله سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی را به ارمغان آورده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در ادامه نطق خود که متن آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، گفت: سیاستگذاری برای اداره روستا و شهر با توجه به فرصت ها، چالش ها، مطالبات شهروندان و موقعیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین نظارت بر عملکرد دهیاری و شهرداری یکی از مهمترین وظایف شورای اسلامی شهر و روستاست و اعضای شورا باید همانگونه که در قانون وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور تاکید شده عمل کنند. متاسفانه در سال های اخیر در برخی شهرها و روستاهای کشور تعدادی از اعضا فراتر از آنچه که قانون به آنها اجازه داده است عمل کردند که این مسئله مسیر توسعه و پیشرفت را با چالش مواجه کرده است.

وی بیان کرد: قدرت شورای اسلامی شهر و روستا در محدوده همان شهر و روستا و بیشتر معطوف به مدیریت شهری می باشد؛ لذا بی توجهی به برخی تصمیمات، نظرات و انتقادات اعضای آن توسط شهرداری ها بیش از آنکه متوجه عضو یا اعضایی از شورا شود، سبب خدشه به جایگاه شورای اسلامی و نظر و رای شهروندان می باشد؛ چرا که شهروندان با رأی خود، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا را انتخاب و اعضای شورا نیز دهیار و شهردار را انتخاب می کند؛ دهیاران و شهرداران به امکاناتی که به امانت در اختیار آنها قرار گرفته و قدرت اجرایی که در اداره امور شهر به واسطه رأی اعضای شورا دارند غره نشوند و فراموش نکنند که بر اساس بند یکم ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور با رای آنها که نماینده مردم هستند بر مستند خدمت به مردم قرار گرفته‌اند.

نجفی افزود: از سوی دیگر این امر نه تنها با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و تفرقه در تضاد است؛ بلکه سایر نهادها و سازمان ها تحت تاثیر این فضا در انجام وظایف خود نسبت به شهر و شهروندان بی توجه شده و جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا تضعیف و در نهایت خدمت به شهروندان که نیت قلبی همه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور می باشد با مشکل رو به رو می شود. امروز بسیاری از مشکلات و معضلات شهر روستا خارج از وظایف و اختیارات مدیریت شهری بوده و سایر نهادها و سازمان‌ها با بی توجهی خود به آن، سبب ظهور و بروز مشکلات شده‌اند و با عدم تبیین درست وظایف مدیریت شهری اولین نهادی که با هر پدیده و رخ دادی متوجه شهروندان است مدیریت شهری می باشد. فارغ از اینکه حل برخی از مشکلات و معضلات روستا و شهر وظیفه دهیاری و شهرداری نبوده و یا برای حل آن سایر سازمانها و نهادها نیز باید ورود جدی داشته باشند که در این راستا شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند با ابزار نظارتی و قانونی خود همچون اصل یکصدو سوم قانون اساسی ورود نمایند.

به گفته نجفی، شهر تهران به دلیل آنکه پایتخت جمهوری اسلامی ایران است و همچنین جمعیت آن دارای مشکلات و معضلات متفاوت‌تری نسبت به سایر کلانشهرهای کشور می باشد و یکی از بارزترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است که در این زمینه‌ تنها مدیریت شهری وظیفه ندارد؛ بلکه سایر نهادها و سازمان‌ها نیز دارای وظایفی هستند و باید نسبت به وظایف خود عمل کنند. از سوی دیگر برخی از مشکلات آن نیازمند همکاری و تعامل همه نهادها می‌باشد. همانگونه که شهر تهران را یک شهر ملی می‌دانیم باید یک عزم ملی نیز برای حل مشکلات آن شکل بگیرد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران افزود: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی یکی از راه های برون رفت شهرها شهر تهران، کلانشهر ها و شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت می باشد که این طرح با وجود تصویب در کمیسیون تخصصی هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده که مطالبه جدی شوراهای اسلامی شهر و روستا از مجلس دوازدهم تصویب و ابلاغ هرچه سریع‌تر آن است.

نجفی گفت: یکی از بهترین راه‌های اداره شهر و روستا مشارکت مردم در اداره امور است و مدیریت شهری باید با دعوت از صاحب نظران، متخصصان، معتمدین تلاش کند آنها را در آبادانی محله، منطقه و شهر به صورت مستقیم مرتبط کند. تا با مشارکت جدی و فعال مواردی که خواسته و مطالبه شهروندان و مطابق با فضای فرهنگی و اجتماعی آن محله و منطقه می باشد شکل بگیرد. اینکار قطعا سبب می‌شود تا از انجام پروژه‌ها و اقداماتی که هزینه‌ها زیادی برای اجرای آن صورت می‌گیرد و خواست و رضایت شهروندان را به همراه ندارد، جلوگیری شود و اقدامات مدیریت شهری به سمت مشکلات و معضلات ملموس‌تری حرکت کند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: مشارکت مردم که به درستی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان کلیدواژه و بخش مهم شعار سال ۱۴۰۳ انتخاب شده است از شوراهای اسلامی شهر و روستا که خود برآمده از رأی مردم بوده باید بیشتر و بهتر از سایر نهادها مورد توجه قرار گیرد. توسعه همه جانبه و عدالت محور شهر و روستا بدون در نظر گرفتن خواست شهروندان و مشارکت دادن آنها در امور شهر سخت و دشوار است. شورای اسلامی شهر تهران بر همین اساس تشکیل ستاد راهبری محلات را در دستور کار خود داشته که امروز همزمان با روز شوراها ارکان اجرایی محلات و معتمدین شورا در ترکیب هیئت امنای ۳۵۲ محله شهر تهران به صورت رسمی آغاز به کار می کند. امید است این موارد و استفاده از ظرفیت و معتمدین محلات در سایر کلانشهرها نیز مورد توجه قرار گیرد و از تجربیات آنها برای اداره بهتر شهر استفاده شود.

دیگر خبرها

  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • ◄ برگزاری دوره آموزش مهمانداری در هواپیمایی سپهران
  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!