Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-03@04:40:20 GMT

حقایق جالب در مورد رم ایتالیا (+عکس)

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۵۶۶۷۳

حقایق جالب در مورد رم ایتالیا (+عکس)

پول‌نیوز -رم به عنوان پایتخت کشور ایتالیا، مقصد بسیاری از گردشگران اقصی نقاط جهان محسوب می‌شود. همراه ما باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این منطقه آشنا شوید.



شهر رم به عنوان پایتخت کشور ایتالیا، از قدیمی‌ترین شهرها در طول زندگی بشر محسوب می‌شود. این شهر در گذر قرن‌ها، فراز و نشیب‌های بسیاری را نظاره‌گر بوده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین امر موجب رقم زدن تاریخ و فرهنگ غنی برای این منطقه شده است.



در پی این جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و البته با در نظر گرفتن جاذبه‌های طبیعی، این شهر به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار، چه در اروپا و چه در جهان، تبدیل شده است.



به همین بهانه به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته‌ایم.
۱. بدون شک رم یکی از قدیمی‌ترین شهرها در طول تاریخ محسوب می‌شود. قدمت پیدایش این شهر بر اساس مستندات به قرن ۷ پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.
۲. برای نام شهر رم نظریه‌های متفاوتی مطرح است. یکی از این نظریه‌ها بیانگر آن است که این واژه از اسم اولین پادشاه این شهر «رومولوس» (Romulus) گرفته شده است.
بر اساس نظریه‌ای دیگر، این اسم از واژه‌ی باستانی (Rhome) به معنای «قدرت» ریشه گرفته است.
در یکی دیگر از نظریه‌‌ها، به نام باستانی رودخانه‌ی «تایبر» (Tiber) اشاره می‌شود. در زمان باستان نام این رودخانه (Rumon) یا (Rumen) بوده است.

۳. در سال ۱۸۷۰ بود که شهر رم به عنوان پایتخت ایتالیای امروزی نام گرفت؛ تا قبل از آن، فلورانس پایتخت این کشور به شمار می‌رفته است.
۴. بنای «کولوسئوم» (Colosseum) یک تماشاخانه‌ی بزرگ برای مراسم گوناگون محسوب می‌شده است که در قرن اول میلادی ساخته شد. این بنای عظیم گنجایش ۷۰ هزار تماشاگر را داشت. از طرفی کولوسئوم با بیش از ۵ میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین جاذبه‌ی فعلی رم محسوب می‌شود.
۵. ساخت کولوسئوم ۱۲ سال زمان برد. با این وجود این بنا از بهترین معماری‌های تاریخ محسوب می‌شود. تصورش را کنید، به کمک مسیرهای خروج آن، تمامی ۷۰ هزار تماشاگر می‌توانستند در عرض ۳ دقیقه آن را تخلیه کنند!

۶. شاید باورش سخت باشد اما اگر بخواهیم امروز بنایی همانند کولوسئوم بسازیم، باید مبلغی نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار خرج کنیم!
۷. احتمالا نمی‌دانید که بتن از اختراعات رومیان باستان است! طبق شواهد، قدیمی‌ترین سازه‌های بتنی در جهان در این منطقه قرار گرفته‌اند. از ۲۱۰۰ سال پیش بتن به عنوان یکی از مواد سازنده‌ی بناها و پل‌های این منطقه به کار گرفته می‌شده است.
۸. اولین مرکز خرید جهان نیز در قرن اول توسط امپراطوری روم ساخته شد. این منطقه از ۴ ساختمان بلند موسوم به «تراجان» (Trajan) بهره می‌برده که ۱۵۰ مغازه را در خود جای داده بود.

۹. بنای «پانتئون» (Pantheon) رم نیز به عنوان یکی دیگر از اصلی‌ترین جاذبه‌های این شهر، با قدمتی بیش از ۲ هزار سال، عبادتگاه رومیان باستان محسوب می‌شده است.
۱۰. امید به زندگی در دوران روم باستان در حدود ۲۵ سال بود؛ در حالی که مردم کنونی رم به طور میانگین ۷۰ سال امید به زندگی دارند.

۱۱. جنگ بین امپراطوری روم و امپراطوری ایران ۷۲۱ سال به درازا انجامید. از این حیث این جنگ در طول تاریخ رکورددار است.

۱۲. با وجود تمام توصیفاتی که از روم باستان و امپراطوری آن کردیم، این امپراطوری در اوج دوران حکومت خود، تنها ۱۲٪ از جمعیت جهان را تشکیل می‌داد؛ به همین دلیل امپراطوری روم ۲۸امین امپراطوری بزرگ تاریخ لقب می‌گیرد! در حالی که جایگاه اول متعلق به امپراطوری بریتانیا است.
۱۳. شهر رم در مرکز ایتالیا، ناحیه‌ی «لاتزیو» (Lazio) و در کرانه‌ی رود تایبر در ارتفاع ۴ کیلومتری از سطح دریا واقع شده است.

۱۴. رم از آب و هوایی گرم در تابستان‌ها و سرد و مرطوب در زمستان‌ها بهره می‌برد. میانگین دمای این شهر در روزهای سرد سال ۴ درجه و در روزهای گرم سال ۲۹ است.

۱۵. رم با بیش از ۴ میلیون نفر شهروند، چهارمین شهر پرجمعیت اروپا محسوب می‌شود.
۱۶. میزان ۱۰٪ از جمعیت شهر رم را غیرایتالیایی‌ها تشکیل می‌دهند. نیمی از این میزان را مردم اروپایی با ملیت‌هایی از رومانی، لهستان و اوکراین و نیمی دیگر را مردم اهل فیلیپین و بنگلادش تشکیل می‌دهند.

۱۷. با برخورداری از ۹۰۰ کلیسای کوچک و بزرگ، مسیحیت دین غالب مردم رم محسوب می‌شود.

۱۸. امروزه شهر رم بیش از ۱۳ میلیون گردشگر را به طور سالانه به خود می‌بیند.
۱۹. در بین تمام موزه‌های کوچک و بزرگ شهر رم، موزه‌ای مخصوص «پاستا»، غذای ملی ایتالیا، وجود دارد که از ۱۱ اتاق در ۲ طبقه برخوردار است.

۲۰. یکی از مشخصه‌های رم چشمه‌های این شهر است. تعداد این چشمه‌ها نزدیک به ۳۰۰ عدد است. همچنین به رسمی دیرین، سنت سکه اندازی در این چشمه‌ها برقرار است. به طور مثال ارزش سکه‌هایی که سالانه از چشمه‌ی «تروی» (Trevi) جمع‌آوری می‌شود، بیش از یک میلیون دلار است که به خیریه‌ها اهدا می‌شود.
۲۱. کشور واتیکان به عنوان کوچک‌ترین کشور جهان با وسعت ۴۴ هکتاری و جمعیتی یک هزار نفری، در شهر رم قرار گرفته است.

۲۲. متروی رم در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و هم‌اکنون از ۷۳ ایستگاه در ۳ خط خود بهره می‌برد.
۲۳. رم علاوه‌بر پایتخت ایتالیا، مرکز اقتصادی این کشور نیز محسوب می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها، دفاتر و شرکت‌های این کشور در شهر رم واقع شده‌اند. صنایع ماشین‌آلات، کامپیوتر و هوافضا از جمله صنایع پررونق در این شهر به شمار می‌روند.

۲۴. رم به عنوان چهارمین مرکز مد، پس از شهرهای میلان، نیویورک و پاریس شناخته می‌شود
۲۵. برای آخرین مورد جالب است بدانید که شهرهای رم و تهران با یکدیگر پیمان خواهرخواندگی دارند.


منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۵۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود

فائزه امینی در گفت‌گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، سواد سلامت را با توجه به منابع مختلف، توانایی به دست آوردن، درک، ارزیابی و استفاده از اطلاعات بهداشتی و تصمیم‌ گیری‌های مرتبط با سلامت خواند و خاطر نشان کرد: سواد سلامت به پیمایش در منابع اطلاعات مرتبط با سلامت، استفاده موثر از این اطلاعات و درک بهتر افراد کمک می‌کند.

امینی با بیان اینکه سواد سلامت به عنوان یک عامل اصلی در کاهش نابرابری‌ های بهداشتی و بهبود سلامتی و وضعیت رفاه است، گفت: سواد سلامت یک رویکرد استراتژیک برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها است؛ بنابراین متخصصان مرتبط با سلامت قبل از ارائه مداخلات یا آموزش، لازم است از وضعیت سواد سلامت افراد، آگاهی داشته باشند تا بهتر بتوانند اقدامات مناسب را انجام دهند.

وی ادامه داد: سواد سلامت در حال حاضر به عنوان ابزاری اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در نظر گرفته می‌شود و بهبود سواد سلامت بیشتر از هر زمان دیگری برای آماده سازی افراد در موقعیت‌هایی که نیاز به واکنش سریع دارند، حیاتی است.

کارشناس سلامت با اشاره به چالش‌های دوران کووید۱۹ و انتشار اینفودمی‌ها که نوعی سونامی و اپیدمی از اطلاعات صحیح و غلط بودند، تشریح کرد: اینفودمی و اشتراک گذاری سهوی و عمدی اطلاعات غلط در دوران کووید ۱۹ باعث ایجاد سردرگمی برای شناسایی اطلاعات صحیح و قابل اعتماد از اطلاعات غیر قابل اعتماد و غلط می‌شد و برای جلوگیری از پیامدهای منفی این مسائل نیاز بود که افراد حتما به سلاح سواد سلامت مجهز شوند.

فائزه امینی با اشاره به پیامدهای پایین بودن سواد سلامت افراد، توضیح داد: سواد بهداشتی ضعیف می تواند منجر به چندین نتیجه سوء مانند تأخیر در تشخیص، عدم پایبندی به درمان، مرگ و میر، بستری شدن در بیمارستان و در نتیجه افزایش هزینه‌های مرتبط شود.

وی افزود: امروزه سواد سلامت به عنوان یکی از عوامل مهم برای ایجاد مداخلات موثر و به حداکثر رساندن نتایج بهداشتی در نظر گرفته شده است و محققان از رشته های مختلف بر لزوم در نظر گرفتن سواد بهداشتی شهروندان، سیاست گذاران، تولیدکنندگان و ارائه دهندگان اطلاعات تأکید کرده‌اند.

این کارشناس با بیان اینکه اولین قدم در جهت کاهش اثرات منفی سواد سلامت محدود، آگاه کردن و مسئولیت پذیری ارائه دهندگان خدمات سلامت در قبال سواد سلامت بیماران و مراجعه کنندگان است، تشریح کرد: سواد سلامت تأمین کنندگان اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات به اندازه سواد سلامت دیگر افراد مهم است؛ چرا که ارائه اطلاعات واضح و ساده قابل فهم نیز بر عهده تأمین کنندگان اطلاعات است.

فائزه امینی با بیان اینکه اپیدمی‌ها همانند کرونا و افزایش متعاقب آن اینفودمیک‌ها نقش خبرنگاری حرفه‌ای را پر رنگ‌تر کرده است، اظهار داشت: خبرنگاران وظیفه خاصی برای انتشار اخبار سلامت دارند چرا که در طی همه گیری، ضروری است که اطلاعات نه تنها به موقع و دقیق باشد، بلکه متناسب با جمعیت‌های مختلف باشد. بنابراین خبرنگارانی که اخبار سلامت کار می‌کنند بین مردم و متخصصان مرتبط با سلامت واسطه می‌شوند و در واقع این خبرنگاران منبع ارائه اطلاعات علمی در مورد بیماری‌ها و سلامت در جامعه هستند.

وی افزود: خبرنگاران حتی ممکن است جزو اولین افرادی باشند که به خطرات بالقوه سلامت در جوامع توجه می‌کنند. بنابراین، هم کمیت و هم کیفیت اخبار منتشر شده در رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و اینترنت مهم است زیرا این نوع ارتباطات بر پیشگیری از بیماری، ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی تأثیر مستقیم دارد. ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

امینی بر ارتباط خبرگزاری‌ها با متخصصین مرتبط با سلامت تأکید کرد و گفت: بهبود کیفیت اخبار مرتبط با سلامت در رسانه‌ها مستلزم ارتباط بیشتر رسانه‌ها و متخصصان سلامت، محققان و سیاست گذاران و همچنین موسسات آموزشی، سازمان‌های پزشکی و موسسات دخیل در تحقیقات علمی و بهداشتی است.

خبرنگار: ندا گودینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229205

دیگر خبرها

  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها که احتمالا نمی دانستید
  • پروژه «مرغ لاین» در میامی افتتاح می‌شود
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • حقایق پنهان درباره ماه
  • پسورد Password و حقایق جالب آن
  • پسورد و حقایق جالب آن
  • نگهداری تَک پلاک جرم محسوب می‌شود
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها
  • باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم
  • دامپروری یکی از مزیت‌های لرستان محسوب می‌شود