Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه ذیل آیه 37 سوره مبارکه «تحریم» و آیه 47 سوره مبارکه «زمر» به شدت عذاب در قیامت اشاره کرده است که متن آن در ادامه می‌آید؛

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«یُرِیدُونَ أَن یَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَمَا هُم بِخَارِجِینَ مِنْهَا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِیمٌ؛ پیوسته مى‌خواهند از دوزخ خارج شوند، ولى آنها نمى‌توانند از آن خارج گردند و براى آنها مجازاتى پایدار است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(مائده/ 37)

خداوند به مؤمنان دستور تقوا و جهاد و تهیه وسیله مى‌داد، در این آیه، به عنوان بیان علت دستور سابق به سرنوشت افراد بى‌ایمان و آلوده اشاره کرده، مى‌فرماید:

«افرادى که کافر شدند اگر تمام آنچه روى زمین است و همانند آن را داشته باشند تا براى نجات از مجازات روز قیامت بدهند از آنها پذیرفته نخواهد شد و عذاب دردناکى خواهند داشت» (إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ ما فِی الأَرْضِ جَمیعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لِیَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذابِ یَوْمِ الْقِیامَةِ ما تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ).

مضمون این آیه در سوره‌هاى «زمر» آیه 47، «رعد» آیه 18، و «یونس» آیه 54 نیز آمده است، منتها هر کدام با عنوان خاص، مثلاً در سوره «زمر» مى‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ لِلَّذِیْنَ ظَلَمُوا...»، و در سوره «رعد» مى‌فرماید: «وَ الَّذِیْنَ لَمْ یَسْتَجِیْبُوا لَهُ...»، و در سوره «یونس» مى‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْس ظَلَمَتْ...» که البته قابل ارجاع به یک معنى است و این نهایت تأکید در مسأله مجازات‌هاى الهى را مى‌رساند که با هیچ سرمایه و قدرتى از سرمایه‌ها و قدرت‌ها نمى‌توان از آن رهایى جست، هر چند تمام سرمایه‌هاى روى زمین، یا بیش از آن باشد، تنها در پرتو ایمان و تقوا و جهاد و عمل صالح مى‌توان رهایى یافت.

سپس به دوام این کیفر اشاره کرده، مى‌گوید: «آنها پیوسته مى‌خواهند از آتش دوزخ خارج شوند ولى توانایى بر آن را ندارند و کیفر آنها ثابت و برقرار خواهد بود» (یُریدُونَ أَنْ یَخْرُجُوا مِنَ النّارِ وَ ما هُمْ بِخارِجینَ مِنْها وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقیمٌ).

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«وَلَوْ أَنَّ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ مِن سُوءِ الْعَذَابِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۚ وَبَدَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ؛ اگر ستمکاران تمام آنچه را روى زمین است مالک باشند و همانند آن بر آن افزوده شود، حاضرند همه را فدا کنند تا از عذاب شدید روز قیامت رهایى یابند و از سوى خدا براى آنها امورى ظاهر مى شود که هرگز گمان نمى کردند». (زمر/ 47)

خداوند در این آیه نیز مى‌رماید: «در آن روز اعمال زشتى را که انجام داده‌اند، براى آنها ظاهر مى‌شود» (وَ بَدا لَهُمْ سَیِّئاتُ ما کَسَبُوا).

«و آنچه را به باد استهزا مى‌گرفتند، بر سر آنها مى‌آید» (وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ).

در حقیقت، چهار موضوع، در ارتباط با مشرکان و ظالمان در این آیات بیان شده است:

نخست این که: هول و وحشت عذاب الهى در آن روز، به قدرى زیاد است که اگر دو چندان تمام ثروت و اموال روى زمین را در اختیار داشته باشند، همه را مى‌دهند، تا از عذاب رهایى یابند، اما در آنجا معامله‌اى صورت نمى‌گیرد.

دیگر این که، انواعى از مجازات الهى که هرگز به فکر آنها خطور نمى‌کرد در برابر آنان ظاهر مى‌شود.

سوم این که، سیئات اعمالشان در برابر آنها حضور پیدا مى‌کند و تجسم مى‌یابد.

چهارم آن که، آنچه را در مورد معاد شوخى مى‌پنداشتند به صورت واقعیت عینى مى‌بینند، و تمام درهاى نجات، به روى آنها بسته مى‌شود.

منبع:فارس

انتهای پیام/

نکاتی درباره عذاب کافران و راه رهایی از خشم پروردگار

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۵۷۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهایی گروگان ۶ ساله و دستگیری گروگانگیران‌ در هرمزگان


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این کودک به دلیل اختلافات مالی در معاملات مواد مخدر از مقابل منزلی در بندرعباس ربوده و به زاهدان منتقل شده بود.

۲ آدم ربا نیز به رودان متواری شده بودند که در عملیات‌های جداگانه‌ای دستگیر شدند.

سرتیپ دوم علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان در این رابطه گفت: ساعت ۱۹:۵۰ عصر روزسیزدهم اردیبهشت  امسال در پی دریافت خبر آدم ربایی پسر بچه ای ۶ ساله از جلوی منزل پدرش در یکی از محلات شهر بندرعباس  بلافاصله با توجه به اهمیت وحساسیت موضوع ،مراتب به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی آگاهی استان قرار گرفت. 

وی ادامه داد :در بررسی های به عمل آمده از شاهدان عینی در محل حادثه مشخص شد سرنشینان یک دستگاه پژو ۴۰۵ نقره ای پسربچه ای ۶  ساله به نام "محمد صدیق" را از مقابل منزل پدرش ربوده و به سرعت از محل متواری شده اند. 

این مقام ارشد انتظامی استان اظهار داشت: در ادامه کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی با بررسی دقیق اظهارات خانواده فرد ربوده شده و سرنخ های به دست آمده پس از انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی ،تحقیقات گسترده ای را آغاز و هویت متهمان را در یکی از استان های همجوار شناسایی کردند. 

سردار جاویدان خاطر نشان کرد: ماموران با تشکیل تیمی ضمن هماهنگی با مقام قضائی به زاهدان اعزام شدند و سرانجام  در یک عملیات ضربتی موفق شدند کودک ربوده شده را صحیح و سالم از چنگال آدم ربایان آزاد و در اقدامی غافلگیرانه دو گروگانگیر راکه متواری شده و در شهرستان رودان مخفی شده بودند دستگیر کنند . 

وی تصریح کرد: متهمان در  بازجویی های اولیه لب به اعتراف گشودند و انگیزه آدم ربایی  را اختلافات مالی و مواد مخدر عنوان کردند. 

سردار جاویدان با اشاره به اینکه کودک ربوده شده  تحویل پدر وی شده تاکید کرد: پلیس با کسانی که بخواهند نظم و امنیت جامعه را برهم بزنند با قاطعیت برخورد کرده و اجازه جولان به آنها نخواهد داد.

دیگر خبرها

  • رهایی از اعدام به واسطه حضور خادم‌یاران رضوی
  • زوایای پنهان تاریخ در «هیس، هیچی نیس!»/ حضور استعدادهای شهرستان
  • رهایی گروگان ۶ ساله و دستگیری گروگانگیران در هرمزگان
  • رهایی گروگان ۶ ساله و دستگیری گروگانگیران‌ در هرمزگان
  • «اخت الرضا» راهی شبکه نمایش خانگی شد
  • محکوم به قصاص در دزفول از چوبه‌دار رهایی یافت
  • «آوای ابرها» راهی ایتالیا می‌شود 
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • نمایشگاه ابراهیم حقیقی به اعتماد رسید/ رهایی شورانگیز خط‌ فارسی
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد