Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با تاکید بر اینکه ۵۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها برای پرداخت بدهی خود به این صندوق اقدام نکرده‌اند گفت: در صورتی که این دانشجویان تا پایان مردادماه جاری برای پرداخت بدهی خود اقدام کنند، تمامی جرایم آنها به صورت یکجا بخشیده می شود.

مهندس ذوالفقار یزدان مهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برگزار شد، گزارشی از اقدامات این صندوق طی دو سال و نیم اخیر ارائه داد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان از سال ۵۳ با ماموریت حمایت از دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت در کشور تاسیس شد که البته این حمایت به دلیل مجزا بودن صندوق حمایت وزارت بهداشت شامل دانشجویان زیرمجموعه این وزارتخانه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خوشبختانه بر اساس یک آسیب‌شناسی از وضعیت صندوق که انجام دادیم، تلاش کردیم بتوانیم با کمک گرفتن از الگوی مدیریت مشارکتی مبنی بر دانایی و روحیه جهادی، کارهای در راستای ارائه تسهیلات به دانشجویان انجام بدهیم.

یزدان مهر در ادامه به تدوین سند راهبردی در صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد و گفت: این سند در بحث ارائه تسهیلات هدفمند و موثر به عنوان محور و رکن ارائه خدمات به منظور خدمات رسانی توام با کرامت مطرح شد. در بحث سرمایه‌گذاری و درآمدزایی متناسب با محور آموزش عالی را سرلوحه قرار دادیم و همچنین تا حدامکان هم افزایی خوبی نیز با دانشجوها و سایر مجموعه‌ها در حوزه مدیریت انبار صورت گرفته است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت که تمرکز اساسی در برنامه ریزی های این صندوق انجام شد که تقویت اعتبارات عمومی طی دو سال و نیم گذشته، تمرکز و تقویت درآمدزایی و همچنین جلب حمایت نهادهای عمومی، مردمی و خیرین که حوزه ای است که در مدیریت صندوق رفاه دانشجویان بر روی آن تمرکز کردیم و خوشبختانه توفیقاتی نیز در این راستا به دست آوردیم.

مهندس یزدان مهر همچنین تاکید کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در بخش درآمد اختصاصی با مجموعه حمایت ها و برنامه ریزی ها که با کمک مدیریت منابع بانکی انجام داد، بحث درآمدزایی و وصول مطالبات در دستور کار قرار گرفت به طوری که درآمدهای اختصاصی صندوق از ۱۸۰ میلیارد به ۳۸۰ میلیارد تومان در سال گذشته و همچنین این درآمدها به ۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است. در واقع از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۱ درآمد اختصاصی صندوق ۲۹۱ میلیارد تومان بود که از سال ۹۲ تا ۹۴ یعنی در چهار سال دولت تدبیر و امید این میزان به ۱۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان

مشاور وزیر علوم در ادامه افزود: در بحث اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان نیز علی رغم همه مسئولیت‌ها به دانشجویان توجه اساسی صورت گرفت به طوری که ما بیشترین رشد را در اعتبارات عمومی صندوق داشتیم. یعنی هر سال ۲۰ درصد اعتبارات این صندوق رشد داشته است. این در حالی است که متوسط رشد سایر مجموعه های وزارت علوم ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است.

ساخت ۲۰۰ خوابگاه دانشجویی تا برنامه ششم توسعه

به گفته وی در حوزه هم افزایی بین صندوق رفاه و سازمان برنامه ریزی و بودجه نیز خوشبختانه امسال اقدام خوبی انجام شد به طوری که حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق این هم افزایی که ۳۰ میلیارد آن توسط صندوق و ۳۰ میلیارد آن نیز توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شد در نظر گرفته ایم و با توجه به رفع محدودیت ساخت خوابگاه ها که در برنامه پنجم توسعه وجود داشت این محدودیت در برنامه ششم برطرف شد و با کمک این هم افزایی صورت گرفته سعی می کنیم تا پایان این برنامه کمبود خوابگاه ها را جبران نماییم. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است ۲۰۰ خوابگاه با کمک خیرین ساخته شود.

افزایش وام ویژه دکتری از ۳ به ۱۱۰ میلیارد تومان

مهندس یزدان مهر به وام ویژه دکتری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در بحث پرداخت وام ویژه دکتری به دانشجویان نیز با کمک سازمان برنامه و بودجه هم افزایی خوبی صورت گرفت به طوری که ما در سال ۹۳ حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان به دانشجویان دکتری که آزمون جامع را گذرانده بودند، ماهیانه حدود ۵۰۰ هزار تومان وام پرداخته بودیم اما با تاکیدات وزیر علوم این مبلغ در سال ۹۴ به ۲۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ به ۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت ضمن اینکه محدودیت آزمون جامع نیز برای دانشجویان در سال گذشته رفع شد که البته وام ویژه دکتری در سال جاری با کمک حدود ۳۰ میلیارد تومانی سازمان بودجه و برنامه ریزی به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده.

پرداخت وام ویژه دکتری به ۱۲ هزار دانشجو طی سه ماهه اول سال

رئیس صندوق رفاه دانشجویان از ثبت نام ۱۵ هزار دانشجوی دکتری برای دریافت وام ویژه دکتری خبر داد و گفت: برای سه ماه اول سال جاری تعداد ۱۵ هزار دانشجو برای دریافت وام ثبت نام نمودند که تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار نفر از دانشجویان وام خود را دریافت کردند و مابقی دانشجویان نیز نواقص پرونده خود برای دریافت این وام هستند.

افزایش طول پرداخت وام ویژه دکتری به ۱۲ ماه

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان وام در قالب وام ویژه دکتری برای سال جاری به دانشجویان پرداخت شده و خوشبختانه توافقی که با بانک عامل انجام دادیم، بانک عامل پذیرفته است که تمام مبلغ وام شش ماهه را به صورت یکجا به دانشجویان پرداخت کند ضمن اینکه با موافقت هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان سه ماه تابستان نیز دانشجویان می توانند از تسهیلات وام ویژه دکتری استفاده کنند.

ساخت ۲۸ خوابگاه توسط بنیاد ۱۵ خرداد

مهندس یزدان مهر به حمایت های نهادهای مردمی و خیرین از صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد و گفت: در سال های ۹۴ و ۹۵ توانستیم حدود ۲۳۲ میلیارد تومان از ظرفیت نهادهای عمومی، مردمی و خیرین استفاده کنیم و همچنین بالغ بر ۲۸ خوابگاه نیز از طرف بنیاد ۱۵ خرداد در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تاسیس می‌شود که خوشبختانه عملیات ۱۶ خوابگاه تا ۷۰ درصد پیش رفته است.

وی در خصوص ارائه تسهیلات هدفمند و موثر از طرف صندوق رفاه دانشجویان نیز گفت: در این زمینه با توسعه کمی وکیفی مواجه بودیم که بر اساس آن خوشبختانه همه دانشجویان می توانند از تسهیلات وام صندوق رفاه دانشجویان بهره ببرند به طوری که در بخش وام ها تا ۳۰۰ و در برخی نیز تا ۱۰۰ درصد رشد داشته ایم و در این زمینه مبلغ وام ضروری از یک میلیون به ۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

مشاور وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: در بخش وام ودیعه مسکن نیز خوشبختانه جهش خوبی در صندوق رفاه دانشجویان صورت گرفته به طوری که دانشجویان نخبه ساکن تهران مبلغ ۲۵ میلیون و شهرستان نیز تا سقف ۲۰ میلیون می توانند وام ودیعه مسکن بگیرند. همچنین دانشجویان غیرنخبه ساکن تهران با در نظر گرفتن شرط معدل تا سقف ۱۵ و سایر شهرستان ها نیز تا ۹ میلیون تومان می توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند.

پرداخت ۲۰ میلیارد تومان ودیعه مسکن به دانشجوها

وی همچنین به برنامه صندوق رفاه دانشجویان برای رفع مشکلات کمبود خوابگاه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که دانشگاه ها و دانشجویان با آن مواجه هستند، مشکل کمبود خوابگاه‌ها است، که ما در این زمینه حدود ۵۰ هزار نفر از دانشجویان با کمبود فضای خوابگاهی مواجه شدند که خوشبختانه این مشکل با ارائه ودیعه مسکن کوتاه مدت به دانشگاه‌ها رفع شد مثلا دانشگاه خوارزمی که با مشکل کمبود خوابگاه مواجه بود، حدود ۲ میلیارد تومان از صندوق رفاه دانشجویان به عنوان ودیعه مسکن دریافت کرد. یا دانشگاه چابهار ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت تا براساس این پرداخت‌ها هیچ دانشجویی بدون خوابگاه نماند. به طور کلی صندوق رفاه دانشجویان ۲۰ میلیارد تومان به عنوان ودیعه مسکن به دانشجوها پرداخت نموده است.

ارتقاء خوابگاه‌های رتبه ۴ و ۵ دانشگاه‌ها تا پایان سال جاری

مهندس یزدان مهر همچنین از ارتقای رتبه ۶۴ خوابگاه دانشگاه ها خبر داد و گفت: بر اساس رتبه بندی خوابگاه ها که سال گذشته از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت شد حدود ۶۴ خوابگاه از رتبه ۵ ارتقاء پیدا کردند و صندوق رفاه دانشجویان برای این برنامه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد و بر اساس برنامه ای که در دست است، تمامی خوابگاه های رتبه ۴ و ۵ نیز با مشارکت دانشجویان تا پایان سال جاری ارتقاء پیدا می‌کند.

مشاور وزیر علوم تاکید کرد: حدود ۲۳۰ خوابگاه با رتبه ۴ و ۲۳۰ خوابگاه نیز با رتبه ۳ در دانشگاه‌ها وجود دارد که امیدواریم تا مهرماه این خوابگاه‌ها ارتقاء پیدا کند که البته اعتبار اولیه آن به دانشگاه ها تزریق یافته است و اعتبارات بعدی نیز در هفته های جاری پرداخت می شود.

سلف سرویس دانشگاه ها ارتقاء پیدا می‌کند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ارتقای صنف دانشگاه ها را از دیگر برنامه های صندوق رفاه دانشجویان عنوان کرد و گفت: در سال جاری بانک اطلاعاتی و رتبه بندی صنف سرویس دانشگاه ها را خواهیم داشت که در این زمینه ۱۲۵ دانشگاه دولتی در ۳۱ استان را رتبه بندی کردیم که ۱۷۸ آشپزخانه و ۳۵۰ سالن غذاخوری در این دانشگاه ها وجود دارد و بر اساس شاخص های بانک اطلاعاتی که تکمیل شده است آشپزخانه سنتی به صنعتی تبدیل خواهند شد و تغذیه دانشجویان نیز از نظر تنوع و کیفیت ارتقا خواهند یافت.

ایجاد صندوق‌های خیریه در دانشگاه‌ها

وی در ادامه به راه اندازی صندوق‌های خیرین دردانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در طی دو سال و نیم مسئولیت خود بیش از ۱۴۵ بازدید از دانشگاه ها انجام دادم و در این بازدیدها متوجه شدم که بسیاری از دانشجویان به دلیل فقر مالی با مشکلات زیادی مواجه هستند و حتی در برخی مواقع اقدام به ترک تحصیل می کنند که این مشکل با موافقتی که وزیر علوم برای راه اندازی صندوق های خیریه و قرض الحسنه در دانشگاه ها به خصوص مناطق محروم راه اندازی شد خوشبختانه رفع و این صندوق ها در حال حاضر رونق خوبی گرفته اند.

محدودیت صندوق رفاه دانشجویان در پرداخت وام شهریه

مشاور وزیر علوم همچنین به محدودیت صندوق رفاه دانشجویان در پرداخت وام شهریه اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه این وام در ردیف تملک قرار گرفته است حمایت خوبی انجام نمی شود اگر چه ما در سال ۹۴ از محل درآمدهای اختصاصی خود بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان وام شهریه پرداخت کردیم اما با این وجود با محدودیت مواجه هستیم اما امیدواریم هم‌افزایی خوبی در این زمینه صورت گیرد و دولت با تخصیص صد در صدی وام شهریه به کمک صندوق رفاه دانشجویان بشتابد.

مهندس یزدان مهر در خصوص میزان مطالبات صندوق رفاه دانشجویان از فارغ التحصیلی نیز گفت: این مبلغ در سال ۹۴ بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان بود که با برنامه ریزی های انجام شده و کمک های نهادهای دیگر همچنین همکاری دانشگاه ها این مبلغ امروزه به ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده و تقریبا ۵۰۰ هزارنفر از فارغ التحصیلاندانشگاه ها بدهکار صندوق رفاه دانشجویان هستند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پایان به راه اندازی کمپینی برای بازگرداندن مطالبات این صندوق اشاره کرد و گفت: این کمپین از دوازدهم مرداد شروع شده و تا پایان ماه ادامه دارد و تممی جریمه‌های دانشجویانی که در مدت تعیین شده برای پرداخت بدهی خود اقدام کنند، به صورت یکجا بخشیده می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۰۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار

به گزارش خبرنگار مهر، فرشته امین، مدیر کل اداره مهارت دانشگاه و دبیر علمی دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران امروز در نشست خبری دومین نمایشگاه کار این دانشگاه اظهار کرد: انتخاب و جذب و استخدام نیروی انسانی متعهد و باانگیزه، چالش اساسی سازمان‌ها به شمار می‌آید، همچنین از دغدغه دانشجویان می‌توان به ارتباط رشته تحصیلی دانشجویان با شغل خود اشاره کرد، پس نمایشگاه بازار کار، انتخاب هوشمندانه بازار کار را در بین دانشجویان ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بیش از ۱۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در اولین نمایشگاه بازار کار دانشگاه تهران که سال گذشته برگزار شد، حضور داشتند. با ارزیابی‌های انجام شده متوجه شدیم که درصد خوبی از رضایت دو سویه بین دانشجویان و صنایع در قالب استخدام، کارآموزی، حمایت از پایان نامه‌ها و ... وجود داشته است.

امین تصریح کرد: امیدواریم امسال بتوانیم برنامه‌های مفرح‌تر و شادتری در نمایشگاه بازار کار دانشگاه تهران داشته باشیم. نه تنها این نمایشگاه فرصتی را برای جذب نیروی استخدامی به وجود آورد، بلکه ایجاد کنسرسیوم‌های بین سازمان‌ها برای تبادل نیروی انسانی و دانش یکی از اهداف ما بود؛ بنابراین امسال روی این موضوع تمرکز بیشتری خواهیم داشت و شعار خود را هم بر آن اساس انتخاب کردیم.

وی گفت: ارائه تنوع رشته و فرصت‌های شغلی شرط مهم دانشگاه تهران برای سازمان‌های مختلف در نمایشگاه بازار کار است، وظیفه دانشگاه تهران هم حمایت از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان جویای بازار کار است تا با نیازمندی سازمان‌ها و صنایع آشنا شوند.

امین ادامه داد: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار دانشجو از ۳ روز نمایشگاه بازدید کردند و از ۵ هزار رزومه به صنایع و شرکت‌ها توانستیم برای ۴۹۰ دانشجوی رشته‌های فنی و علوم انسانی از قبیل حسابداری و مدیریت فرصت شغلی فراهم کنیم.

امین گفت: از امروز درگاه سامانه باز و کارجویان و کارفرمایان می‌توانند ثبت‌نام کنند، ملاک ما این است که سازمان‌هایی که می‌توانند فرصت‌های شغلی متنوعی ارایه دهند حضور داشته باشند از این رو از طیف وسیع تری از سازمان‌ها در این نمایشگاه استفاده کردیم.

کد خبر 6085356

دیگر خبرها

  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • فرماندهی فارغ‌التحصیل از دانشگاه کوچه و بازار
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی