Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - از خطرات مسکن‌هاي بدون نسخه باخبريد، عواقب خطرناک خواب شبانه کمتر از 6 ساعت، نوشابه يا ماءالشعير کدام بهتر است و ... از جمله اخباري است که بسته سلامت ميزان امروز به آن‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، از خطرات مسکن‌هاي بدون نسخه باخبريد، عواقب خطرناک خواب شبانه کمتر از 6 ساعت، نوشابه يا ماءالشعير کدام بهتر است و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله اخباري است که بسته سلامت ميزان امروز به آن ها پرداخته است.
آداب استفاده از ضدآفتاب
جام جم: عوارض اصلي اشعه ماوراي بنفش خورشيد چيست؟ بخش اعظم اشعه ماوراي بنفش که از خورشيد متصاعد مي‌شود، در لايه‌هاي ازن توسط اکسيژن جذب مي‌شود. قسمت کمي از اشعه که به زمين مي‌رسد، براي پوست مضر است البته منافع خاص خودش را هم دارد‌. عوارض مي‌تواند سوختگي پوست و برنزه شدن بيش از حد آن باشد تا مستعد شدن براي يک سري سرطان پوست و پيري زودرس آن. دو مساله خيلي مهم است؛‌ يکي مدت زماني است که در برابر اشعه ماوراي بنفش خورشيد قرار مي‌گيريم و ديگر آفتاب سوختگي‌هايي است که در دوران کودکي بر اثر مواجهه با نور خورشيد ايجاد مي‌شود. اين حالت مي‌تواند فرد را در بزرگسالي مستعد بروز سرطان کند. اختلاف بين کرم با SPF 15 و 30 در حفاظت پوست، حدود سه چهار درصد است. آنچه اهميت دارد،‌ استفاده درست از ضد‌آفتاب است‌. اگر شما کرمي را که SPF آن 100 است،‌ درست استفاده نکنيد و کمتر مصرف کنيد و تکرار نکنيد، ‌محافظت کافي براي پوست ندارد و مثل اين است که شما در حد SPF 5، ضد‌آفتاب زده‌ايد. ضد‌آفتاب بايد طوري باشد که اشعه UVAو UVB هر دو را پوشش دهد. در بعضي ضد‌آفتاب‌ها نوشته شده UVA، چرا که اين اشعه هم به اندازه UVB مي‌تواند عارضه داشته باشد. مصرف ضد‌آفتاب بايد 15 تا30 دقيقه قبل از خروج از منزل باشد.در مسافرت هر دو ساعت يکبار و در حالت طبيعي هر سه ساعت يکبار ضدآفتاب را تمديد کنيد. البته فقط به زدن ضد‌آفتاب اکتفا نکنيد. کنار ضد‌آفتاب،‌ از پوشش‌هايي مانند کلاه لبه‌دار و عينک هم استفاده کنيد. افرادي ممکن است خوب کرم نزنند، تعريق داشته باشند و ضد‌آفتاب بريزد و ساعت‌هاي تکرار کرم را خوب رعايت نکنند و از کلاه و عينک استفاده نکرده باشند. افراد با مراجعه به پزشک متخصص پوست مي‌توانند بر اساس چرب يا خشک بودن پوست، آکنه داشتن يا نداشتن ضد‌آفتاب تهيه کنند.

سلامت خانه و آشپزخانه؛ دانستني‌هايي درباره بهترين نوع خيار
اصلي‌ترين مشکل خيارهاي گلخانه‌اي، سم‌هاي قوي است که در گلخانه به بوته‌هاي خيار زده مي‌شود. در نتيجه تا زماني که خيارهاي مزرعه‌اي در بازار موجود است، از خريد خيارهاي گلخانه‌اي خودداري کنيد. از نشانه‌هاي بارز تشخيص خيار مزرعه از انواع گلخانه‌اي، بذرهايي است که در گوشت ميوه پراکنده است. اگر خيار گلخانه را از وسط نصف کنيد، جاي بذر را مي‌بينيد، اما خود بذر وجود ندارد. در خيارهاي مزرعه بذر قابل مشاهده و زير دندان احساس مي‌شود. خيارهاي گلخانه‌اي ظاهري زيبا، کشيده، قلمي و پوست سبز پررنگ صاف دارند و بافت آنها ترد و آبکي است، اما برخلاف آب و رنگ وسوسه‌انگيزشان طعم دلچسبي ندارند و خيلي سريع پلاسيده مي‌شوند . خيارهاي مزرعه قطور و کوتاه قد و ظاهري کج و کوله دارند و اغلب به رنگ سبز روشن‌اند، اما گوشتي و خوش عطر و طعم هستند و ماندگاري آنها زيادتر از خيارهاي گلخانه‌اي است .چون سموم مصرفي در خيارهاي گلخانه‌اي مي‌تواند وارد شيره گياه و حتي گوشت آن شود، بهتر است از اين نوع خيارها استفاده نکنيد يا قبل از مصرف پوست بگيريد. با پوست کندن خيار، خطر ورود سم به بدن کاهش مي‌يابد اما حذف نمي‌شود. خيارهاي سالادي پرآب و حجيم هستند و مصرف نوع مزرعه‌اي آن در انواع سالادها و رنده‌شده آن در شربت سکنجبين بهترين رفع‌کننده تشنگي و تامين‌کننده آب بدن است. خيارهاي شکسته، ترک‌دار، لهيده و خراشيده محيط مساعدي براي تکثير و تجمع ميکروب‌ها هستند. از خريد خيارهاي آسيب‌ديده اجتناب کنيد و بدانيد که چروکيدگي و زرد شدن خيار از علائم ماندگي آن است .هنگام خريد خيار، انواعي را که رنگ سبز تيره و پوست درخشان و شفاف‌ دارند، انتخاب کنيد.

ورزش در بارداري چقدر و چگونه؟
نياز جسم و روان به ورزش به قدري حائز اهميت است که انجام حرکات ورزشي از همان روزهاي اول زندگي آغاز مي‌شود و اين فرآيند در هر سن و سال و شرايطي بايد ادامه يابد و تنها دلايل پزشکي مي‌تواند تحقق اين نياز را آن هم در شرايط خاصي همچون بارداري پرخطر محدود کند. همان‌گونه که همه ما مي‌دانيم، ورزش نکردن اثرات جبران ناپذيري به مرور بر سلامت مي‌گذارد و اين قاعده درباره حتي در دوران بارداري صدق مي‌کند. تأکيد متخصصان به انجام ورزش در اين دوران به معناي عملکرد بدون قاعده نيست بلکه انجام حرکات ورزشي توسط خانم‌ها در مدت زمان بارداري بر اساس شرايط فيزيکي آنها تعيين مي‌شود و بدون شک پزشکان متخصص در اين زمينه راهنمايي لازم را براي هر فرد خواهند داشت. دکتر شاهين صالحي به عنوان يک متخصص پزشکي ورزشي درباره بايد‌ها و نبايدهاي انجام حرکات ورزشي در دوران بارداري به جام‌جم مي‌گويد: مثل هر شرايط ديگري، ورزش در دوران بارداري شرايط خاص خود را دارد و ممکن است متناسب با شرايط هر فرد، ميزان و نوع ورزش متفاوت باشد. گاهي شرايطي وجود دارد که باعث ممنوعيت انجام ورزش در مادر باردار مي‌شود، ولي در خانم‌هايي که هيچ گونه عوارض بارداري ندارند، انجام ورزش را توصيه مي‌کنيم . انجام ورزش مي‌تواند در کاهش شدت کمردرد به عنوان يکي از شايع ترين عوارض بارداري بسيار موثر باشد، ضمن آن که ورزش باعث افزايش ظرفيت تنفسي و بهبود عملکرد مادر باردار مي‌شود. کاهش استرس، کنترل وزن و پيشگيري از چاقي بيش از حد، ديگر فوايد انجام ورزش در دوران بارداري است.


آيا دويدن در هواي گرم خطرناک است؟
ايسنا: در فصل گرما دويدن در دماي بالا کمي سخت‌تر است و ممکن است باعث گرمازدگي شود. براي بسياري از افراد اين سوال پيش مي‌آيد که دويدن در هواي گرم براي بدن مضر است يا خير. در ميانه تابستان زماني که دماي هوا بالاي 30 درجه است دويدن سخت‌تر مي‌شود. بسياري از مسابقه‌هاي دو در هواي بالاي 30 درجه انجام مي‌شود. متخصصان معتقدند اگر افراد آمادگي جسماني داشته باشند و آب بدن را تامين کنند دويدن در هواي گرم مشکلي ايجاد نمي‌کند. در صورتي که فرد عادت به هواي گرم نداشته باشد و از قبل تمرين نداشته باشد توصيه مي‌شود که دوي طولاني مدت در هواي گرم انجام ندهد. گرمازدگي بر اثر دويدن در هواي گرم ممکن است باعث کم شدن آب بدن، ايجاد سردرد، حالت تهوع و خستگي زياد شود. در صورتي که اين نشانه‌ها شديد باشد ممکن است فرد بيهوش شود. اگر به نشانه‌هاي بدن توجه کنيد و مرتبا آب بنوشيد مي‌توانيد در هواي گرم تمرين دو انجام دهيد. بهتر است لباس‌هاي خنک بپوشيد با سرعت کمتر بدويد. با ورزش کردن در هواي گرم در هر ساعت يک ليتر عرق از بدن خارج مي‌شود بنابراين بهتر است بدن به شرايط گرم عادت داشته باشد تا کمتر دچار آسيب شود.


خوراکي که براي کم‌خوني مفيد و براي فشار خون بالا مضر است
تسنيم: دانه فلفل به نام هاي گوناگوني خوانده مي‌شود از جمله پلپل، بلبل، رج، ارنيفس، استي‌اود، استراود، باباري، حافظ‌الکافور، شياف، خوذي، کوپر، شاب و قعير. گياه آن را سهنجه مي‌گويند که گياهي دولپه‌اي، بي‌گلبرگ از تيره ‌بيدها، با ريشه ساقه خيز و کوتاه که با آنها به درختان مجاور، بچسبد و اگر از درختان تکيه‌گاه خود کنده شود، از بين مي‌رود. برگ فلفل، منفرد و بيضوي و نوک‌تيز است؛ روي شاخه آن، 20 تا 30 ميوه کوچک و کروي آويزان مي‌شوند، منشاء اين گياه، هندوستان و جنوب شرق آسيا است. فلفل، به دوگونه فلفل سياه و فلفل سفيد در بازار عرضه مي‌شود؛ فلفل سياه، ميوه خشکي است که قبل از رسيدن، چيده مي‌شود؛ ميوه خشک آن ، به قدر يک «گردو» و خاکستري تيره يا قهوه‌اي است. فلفل سفيد، ميوه رسيده است که با خسياندن آن در آب، قسمت آبدار و خارجي ميوه را از آن جدا مي‌کنند؛ در تقلب فلفل، آن را با دانه دارفلفل‌(دارپلپل) که از گياهي مشابه فلفل و ارزان‌تر از آن است، مخلوط مي‌کنند تا قيمت آن پائين بيايد. مصرف اندک فلفل براي همگان، مناسب است اما استفاده درماني از آن بايد با ملاحظه وضع مزاجي فرد باشد مخصوصا اسراف در آن، موجب ترشحات معده و امراض مقعدي مي‌شود از همين جهت، کساني که مزاج گرم و خشک دارند، بايد در مصرف آن احتياط کنند. مزاج فلفل، گرم و خشک است براي همين در درمان به ضد، مي‌تواند کاربردهاي متنوعي داشته باشد؛ اثر فلفل، تحريک مخاط و عطسه‌آوري است از اين جهت براي عفونت ريه موثر است. فلفل ضد «مرض قند سرد» است؛ براي جبران فشار خون پائين و کم‌خوني مناسب است و براي کسي که فشار خون بالا دارد، مضر است؛ براي بانواني که خشکي واژن دارند، مضر است و براي بانواني که رطوبت اضافي دارند همچنين کساني که رطوبت دستگاه تنفسي دارند، مفيد است؛ براي تقويت قواي مردانه مفيد است. گَرد فلفل، حشرات را دور مي‌کند و پارچه آغشته به فلفل را بيد نمي‌زند از اين جهت مخصوصا اهالي مناطق شمالي کشور مي‌توانند براي در امان ماندن پارچه و لباس از بيد، به آن فلفل بپاشند.

عواقب خطرناک خواب شبانه کمتر از 6 ساعت
فارس: نتيجه تازه‌ترين تحقيقات نشان داده است خواب کمتر از 6 ساعت مي‌تواند بيش از هر عامل ديگري به مغز آسيب بزند. بر اساس مطالعات انجام شده، کمبود خواب بيشترين تأثير خود را در مغز مي‌گذارد و عواقب نگران کننده‌اي به جاي مي‌گذارد که زمينه بيماري‌هاي متعدد را فراهم مي‌کند. محققان دريافتند که محروميت از خواب با اختلال شناختي حاد مرتبط است، همچنين محروميت از خواب باعث افزايش چاقي، افسردگي، حمله قلبي و سکته مغزي مي‌شود. طبق يک مطالعه جديد نگران کننده، خواب شبانه کمتر از 6 ساعت، اگر به عادت تبديل شود، در دراز مدت مي‌تواند مشابه آسيب‌هاي مصرف الکل را در مغز ايجاد کند. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد، اثرات کمبود خواب، بسيار مخرب‌تر از آنچه که قبلا تصور مي‌شد، است؛ کارشناسان اين بيماري را مدرن مي‌دانند. طبق مطالعه صورت گرفته، خواب هورمون‌هاي گرسنگي را تحت تأثير قرار مي‌دهد لذا خوابيدن نقش مهمي در تنظيم هورمون‌هايي دارد که بر گرسنگي تأثير مي‌گذارند، به همين دليل محروميت از خواب باعث افزايش اشتها و در نهايت منجر به چاقي مي‌شود، ضمن اينکه محروميت از خواب يکي از عوامل مهم بروز آلزايمر است.

از خطرات مسکن‌هاي بدون نسخه باخبريد؟
عصرايران: داروهاي مسکن مي توانند با خطرات و عوارض جانبي بسياري همراه باشند. خطر اين عوارض جانبي در افرادي که روزانه و به مدت طولاني از اين داروها استفاده مي کنند و همچنين براي آنهايي که داروهاي تجويزي مصرف مي کنند، بالاتر است. اگر نگاهي به جعبه کمک هاي اوليه يا محل نگهداري داروهاي خود بيندازيد، احتمالا حداقل يک نوع داروي مسکن بي نياز از نسخه پزشک در آن يافت مي شود. اين داروها سريع‌ترين راه براي تسکين درد محسوب مي شوند، اين گونه نيست؟ اما آيا آنها بهترين راه حل هستند؟ پر استفاده‌ترين مسکن هاي بي نياز از نسخه پزشک داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي (NSAIDs)، مانند ايبوپروفن و ناپروکسن، به همراه استامينوفن، يک داروي ضد درد که براي تسکين درد يا کاهش تب استفاده مي شود، هستند. همانند بسياري افراد ديگر، شما نيز هنگامي که دچار سردرد يا کمردرد شده ايد، احتمالا در مصرف اين قبيل مسکن ها تامل نمي کنيد. از آنجايي که اين داروها تسکين سريع درد را در پي دارند و افراد بسياري از آن ها استفاده مي کنند، احتمالا فکر مي کنيد که داروهايي کامل امن هستند. اما در واقعيت، داروهاي مسکن مي توانند با خطرات و عوارض جانبي بسياري همراه باشند. خطر اين عوارض جانبي در افرادي که روزانه و به مدت طولاني از اين داروها استفاده مي کنند و همچنين براي آن هايي که داروهاي تجويزي مصرف مي کنند، بالاتر است. بانوان باردار يا آن هايي که در تلاش براي باردار شدن هستند نبايد هيچ دارويي، از جمله داروهاي مسکن بي نياز از تجويز پزشک، را بدون مشورن با پزشک خود مصرف کنند. مطالعات بسياري پيوند مصرف بيش از اندازه داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي با مشکلات کليوي را تاييد کرده اند. با مصرف مداوم ايبوپروفن يا ناپروکسن، برخي افراد ممکن است حتي با نارسايي کليوي مواجه شوند. با اين وجود، اين شرايط بيشتر در افرادي رخ مي دهد که داراي عوامل خطر آفرين ديگر مانند ديابت يا فشار خون بالا نيز هستند. داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي مي توانند اثربخشي برخي داروهاي ضد افسردگي که به نام مهارکننده هاي انتخابي بازجذب سروتونين (SSRIs) شناخته مي شوند را کاهش دهند. ايبوپروفن، ناپروکسن و آسپرين همگي داراي اثر رقيق کنندگي خون هستند. آسيب کبدي يک خطر شايع در صورت مصرف داروهاي مسکن بي نياز از تجويز پزشک بدون مشورت با يک پزشک است. ايبوپروفن و ناپروکسن در شرايطي که مي توانند بر عملکرد کبد تاثيرگذار باشند، براي معده نيز خوب نيستند. حتي آسپرين نيز براي سلامت معده بد است.


نوشابه يا ماء الشعير کدام بهتر است؟
باشگاه خبرنگاران: نوشابه‌هاي گازدار و ماءالشعير دو نوشيدني بسيار پرطرفدار هستند، اما ماءالشعير بدون شکر يا کم شيرين داراي خواص درماني است درصورتي که نوشابه گاز دار تنها به بدن آسيب مي‌رساند و مزيت درماني خاصي جز در درمان اسهال و استفراغ ندارد. ماء الشعير از عصاره مالت بدست مي‌آيد وداراي خواص درماني فراواني از جمله افزايش ترشح هورمون پرولاکتين در بدن مادر شيرده و افزايش قدرت شيردهي، رفع استرس و اضطراب در افراد، ادرار آور و برطرف کننده عفونت‌هاي مجاري ادراري و کمک به دفع سنگ کليه و مثانه، برطرف کردن خستگي عضلات و افزايش توان بدني پس از فعاليت‌هاي شديد ورزشي، کمک به افزايش کيفيت خواب، جلوگيري از بروز آکنه صورت، تقويت مو‌هاي سر و نيز جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي است. معمولاً مربيان ورزشي توصيه مي‌کنند ورزشکاران پس از اتمام تمرينات ورزشي براي رفع بي آبي بدن از ماء الشعير به عنوان يک نوشيدني ورزشي بهره بگيرند. نوشيدن ماء الشعير مي‌تواند به تقويت سلول‌هاي بنيادي ديواره رگ‌هاي خوني پرداخته مانع از گرفتگي و تنگي آن‌ها شود. اما درعين حال کارشناسان به مادران باردار توصيه مي‌کنند براي نوشيدن اين نوشيدني دراين زمان حتماً با پزشک متخصص مشاوره انجام دهند، زيرا تمامي مواد غذايي و نوشيدني‌هايي که مادر باردار مصرف مي‌کند از طريق جفت به جنين مي‌رسد و برروي او اثر مي‌گذارد. نوشابه گازدار فاقد ارزش تغذيه‌اي و تنها داراي مقادير بالاي شکر و گاز اسيد فسفريک و مواد افزودني است که دردراز مدت سبب آسيب شديد به بدن از جمله چاقي، ديابت، اعتياد به مصرف نوشابه، پرخاشگري در کودکان، خرابي دندان‌ها و نيز پوکي استخوان‌ها مي‌شود. کارشناسان به افراد توصيه مي‌کنند از آب سالم و بهداشتي به همراه عرقيجات گياهي به عنوان بهترين و سالم‌ترين نوشيدني استفاده کنند و از جمله نوشيدني‌هاي مفيد ديگر چاي سبز و چاي سياه، قهوه بدون شکر، لبنياتي، چون دوغ و آبميوه‌هاي طبيعي است. مصرف ماء الشعير شيرين نيز مي‌تواند سبب چاقي و افزايش قند خون شود به همين دليل نوع بدون قند و مواد افزودني آن توصيه مي‌شود.

ايمن درماني شيوه اي مناسب براي درمان ديابت نوع1
مهر: محققان دريافتند ايمن درماني به حفظ توليد مداوم انسولين در افراد مبتلا به اين بيماري کمک کرد. با اين حال محققان عنوان مي کنند به دليل کم بودن تعداد افراد حاضر در اين مطالعه، هنوز اطمينان از عملکرد درماني خوب اين شيوه درماني کافي نيست. به گفته محققان، اين شيوه درماني مشابه با زدن واکسن آلرژي و شيوه عملکرد آن است. دکتر مارک پيکمن، عضو تيم تحقيق از کالج کينگ لندن، در اين باره مي گويد: «ديابت نوع 1 زماني اتفاق مي افتد که سيستم ايمني به طور ناخواسته و غيرقابل جبران به سلول هاي بتا که انسولين توليد مي کنند، آسيب مي رساند». انسولين هورموني طبيعي است که به هدايت قند مواد غذايي به سلول هاي بدن براي استفاده به عنوان انرژي کمک مي کند. اگر سيستم ايمني به حمله به سلول هاي بتا که در لوزالمعده يافت مي شوند، ادامه دهد فرد مبتلا به ديابت نوع1 شده و ديگر قادر به توليد کافي انسولين موردنياز بدن نخواهد بود. در چنين مواقعي بيمار بايد انسولين تزريقي يا پمپ انسولين استفاده کند تا انسولين از دست رفته جبران شود. در حقيقت پيکمن و همکارانش درصدد توقف حمله به سلول هاي بتا برآمدند. وي در ادامه مي گويد: «ما متوجه شديم حملات ايمني نظير اين مورد از طريق سلول هاي ايمني موسوم به T-regs (سلول هاي تنظيمي T) قابل توقف هستند». افراد مبتلا به ديابت نوع1 درحقيقت داراي ميزان کافي نوع مناسب T-regs نيستند يا سلول هاي T-regs به خوبي عمل نمي کنند. به گفته محققان، ايمن درماني مجددا به سيستم ايمني آموزش مي دهد و به سلول ها مي آموزد که نبايد به سلول هاي بتا حمله کنند. تيم پيکمن با استفاده از ايمن درماني پپتيد، تلاش کردند اين سلول ها را بيشتر کرده يا عملکردشان را بهتر کنند. به گفته وي، نتايج مطالعه هم اميدبخش بوده است.



انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.





منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۱۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خواب خوب مقررات بگذارید

آیا شما هم این تجربه را داشته‌اید که شب‌های زیادی را صرف تلاش برای خوابیدن کنید و نگران هستید که خوابتان کافی نیست؟ و حتما می‌دانید که تنها نیستید و بسیاری از افراد این مشکل را دارند.

«مولی اتوود»، استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، می‌گوید: شما باید درک کنید که بدنتان به چه چیز‌هایی نیاز دارد و برای اولویت‌بندی آنها نهایت تلاش خود را بکنید و فقط خواب را به عنوان چیزی که می‌توان در زمان بیکاری به سراغ آن رفت، نبینید.

به دنبال روش‌های اثبات نشده برای به خواب رفتن و خواب ماندن نباشید. در عوض، این ترفند‌های ساده را که نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» به نقل از متخصصان خواب توصیه می‌کند، امتحان کنید.

یک «منطقه حائل» ایجاد کنید

استرس ناشی از کار اجتناب ناپذیر است. سعی کنید یک منطقه حائل بین پایان روز کاری و زمان خواب خود ایجاد کنید.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند حدود یک ساعت قبل از خواب، وظایف شغلی و مسئولیت‌های روزانه را به حال خود رها کنید. ایمیل خود را چک نکنید، صورتحساب‌ها را پرداخت نکنید، کار‌های خانه را انجام ندهید یا بی وقفه در رسانه‌های اجتماعی وقت نگذرانید. درعوض، روتینی ایجاد کنید که در آن یک کتاب بخوانید، به یک سرگرمی بپردازید یا زمانی را با عزیزان خود بگذرانید.

دکتر «آنیس ویلسون»، استادیار عصب شناسی و پزشکی در دانشگاه بیلور می‌گوید: این به ارزش اصلی ذهن آگاهی برمی گردد. هر چیزی که به تمرکز شما کمک می‌کند و تنش زیادی مربوط به فعالیت‌های روز را از بین می‌برد، به خواب بهتر کمک می‌کند.

مراقب آنچه می‌خورید، باشید

خوردن یک وعده غذایی بزرگ درست قبل از خواب می‌تواند خواب شما را مختل کند، بنابراین سعی کنید در ساعات اولیه عصر غذا بخورید.

اتوود گفت: من می‌توانم بگویم خوردن یک وعده غذایی بزرگ به این دلیل بد است که مانند این است که درست قبل از خواب، در زمانی که قرار است همه چیز در حال خاموش شدن باشد، به بدنتان کار بزرگی بدهید تا انجام دهد.

با این حال، خیلی گرسنه به رختخواب نروید. تنقلات حاوی پروتئین یا چربی‌های سالم مانند پنیر، بادام یا کره بادام زمینی را با نان غلات کامل امتحان کنید.

از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید

نوشیدن الکل یا اسپرسو بعد از شام ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

الکل می‌تواند چرخه خواب شما را مختل کند، کیفیت خواب را کاهش و احتمال بیدار شدن بیشتر در نیمه شب را افزایش دهد.

همچنین کافئین محرکی است که تاثیر «آدنوزین» (ماده‌ای شیمیایی که به احساس خواب آلودگی کمک می‌کند) را مسدود می‌کند.

به این دلایل، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند نوشیدنی‌های کافئین دار یا گازدار خود را چند ساعت قبل از خواب مصرف نکنید.

استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید

نور تلفن‌ها و صفحه‌های کامپیوتری می‌تواند ریتم شبانه‌روزی یا ساعت داخلی بدن را که به طور طبیعی ما را از خواب بیدار می‌کند، با سرکوب ملاتونین که به خواب کمک می‌کند، مختل کند.

متخصصان می‌گویند برای محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی، نیاز به نظم و اعمال قوانین شخصی دارید.

با یک متخصص صحبت کنید

اگر هیچ روشی جواب نمی‌دهد و بیش از یک ماه است که برای داشتن یک خواب خوب شبانه تلاش کرده‌اید، متخصصان می‌گویند زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. این امر به ویژه اگر بی‌خوابی در عملکرد کاری یا خلق و خوی شما اختلال ایجاد کند، مهم‌تر به نظر می‌رسد.

آتوود گفت: مهم نیست که چقدر آرامش داشته باشید. در یک نقطه خاص، اگر مقدار قابل توجهی استرس وجود داشته باشد، خواب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • آشنایی با روش‌های بدون جراحی کاشت موی طبیعی
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • مقرراتی برای داشتن خواب خوب
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • برای خواب خوب مقررات بگذارید