Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-04@20:41:00 GMT

۵۶ کتاب‌خانه پستی کانون کتاب امانت می دهند

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۶۳۳۰۵

رویداد۲۴-معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشست آموزشی مربیان کتاب‌خانه‌های پستی، تلاش‌های این مربیان را دلسوزانه، عاشقانه و با نگاه به مقصدی متعالی‌تر توصیف و تاکید کرد: این فعالیت شما برای مخاطبانی است که دست‌شان از دیگر منابع فرهنگی کوتاه است و باید قدر این مسولیت را بدانیم حتی اگر فعالیت‌های ما روی یک بچه تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا قمرزاده از برگزاری یک نشست مشترک بین مسولان شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و کانون برای بررسی راه‌های گسترش فعالیت و رفع موانع پیش روی کتاب‌خانه‌های پستی در آینده‌ی نزدیک خبر داد.

سابقه فعالیت‌های مراکز پستی کانون به بیش از ۳۰ سال باز می‌گردد و اکنون ۵۶ کتاب‌خانه پستی کانون کار ارسال امانی کتاب برای بخشی از کودکان و نوجوانان کشور را برعهده دارند.

این کتاب‌خانه‌ها در کنار ۷۸۷ مرکز ثابت، ۱۵۰ کتاب‌خانه سیار روستایی و ۲۰ کتاب‌خانه‌ سیار شهری، قطعه‌های پازل ۱۰۱۳ مرکز کانون در سراسر کشور را تشکیل می‌دهند.

کتاب‌خانه‌های پستی وظیفه دارند تا هر بار با ارسال دو کتاب به صورت امانتی - برای کودکان و نوجوانانی که در مناطق تحت پوشش دیگر مراکز کانون، زندگی نمی‌کنند - مسولیت بخشی از ترویج فرهنگ مطالعه در بین مخاطبان را برعهده بگیرند.

این خدمت‌رسانی رایگان است و کودک یا نوجوان پس از مطالعه کتاب‌ها، آن را در پاکت تمبردار دیگری - که برای او ارسال شده است - قرار می‌دهد و بدون صرف هزینه‌ای کتاب را به کانون بازمی‌گرداند.

در سال‌های گذشته افزایش هزینه‌های دریافتی از سوی پست جمهوری اسلامی به یکی از موانع گسترش این نوع خدمت‌رسانی فرهنگی از سوی کانون تبدیل شده بود، اما مسولان کانون و پست قصد دارند به زودی درباره‌ی راه‌کارها و موانع توسعه این کتاب‌خانه‌ها با یکدیگر مذاکره کنند.

بر اساس این گزارش روزهای ۱۸ و ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ نزدیک به ۵۶ مربی کتاب‌خانه‌های پستی برای شرکت در یک دوره آموزشی به تهران سفر کردند و درباره‌ی مسایل و مشکلات این مراکز کانون با یک دیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست معاون فرهنگی کانون از اهمیت این نوع خدمت‌رسانی در راهبردهای آینده مدیران ارشد کانون سخن گفت و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا بستری را برای انتقال خواسته‌ها و دیدگاه‌های مربیان فراهم کنیم. تجربه‌های این مربیان می‌تواند مانند یک «کتاب کار»، مورد استفاده مربیان کانون قرار بگیرد.

قمرزاده دنیای کانون را دنیایی متفاوت دانست که درک و همراهی‌اش مستلزم زندگی در آن است.

او تاکید کرد که سیاست مسولان فعلی کانون فکر کردن و برنامه‌ریزی درباره‌ی آینده با نگاه به گذشته است اما در گذشته باقی نمی‌مانیم و رو به جلو حرکت خواهیم کرد.

وی با اشاره به ارتباط مربیان کتاب‌خانه پستی با کودکان و نوجوانان در مناطق مختلف کشور، یادآور شد: فعالیت‌های این مربیان تنها به امانت دادن کتاب خلاصه نمی‌شود بلکه آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق نامه و ارتباط با بچه‌ها و دریافت آثار ادبی و هنری برخی از کمبودها را جبران کنند.

قمرزاده مربیان کتاب‌خانه‌های پستی را به خورشید پشت ابر تشبیه کرد که نور آن‌ها در دل و جان بچه‌ها می‌نشیند.

این تعبیر معاون فرهنگی کانون از آن روی است که بچه‌های عضو کتاب‌خانه پستی کانون مربیان خود را نمی‌شناسند و حرف‌ها، درددل‌ها و دل‌نوشته‌های خود را با یک مربی ناشناس کانون درمیان می‌گذارند.

در این نشست صدیقه حسن‌زاده مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون تاکید کرد: کتاب‌خانه‌های پستی کانون یک مرکز فرهنگی هنری است که با ویژگی‌ها و البته محدودیت‌های خودش اداره می‌شود.

وی توضیح داد که کانون در نظر دارد با ایجاد یک حلقه مشورتی از مربیان پستی به فعالیت‌های این کتاب‌خانه غنای بیشتری ببخشد و گام اول در این مسیر افزایش ارتباط این مربیان با کارشناسان ستاد مرکزی کانون است.

حسن‌زاده همچنین با بیان این که برگزاری این دوره می‌تواند آغازی برای یک اتفاق بزرگ در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کانون باشد، یادآور شد که نتیجه و جمع‌بندی دیدگاه‌های مربیان کتاب‌خانه پستی در کارگروه‌های تخصصی این دوره، ملاحظه‌ها و دیدگاه‌های مدیرعامل کانون در قالب گزارشی جمع‌بندی و به تمامی استان‌های کشور ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش مربیان کتاب‌خانه‌های پستی کانون سراسر کشور در سه کمیسیون تخصصی این دوره آموزشی بر موضوع‌هایی مانند تدوین شیوه‌نامه، یک‌دست کردن پاکت‌های پستی، لزوم حضور بیشتر در روستاها و مراکز تحت پوشش برای جذب عضو، تخصصی تلقی کردن این مسولیت مربیان پستی، کمک‌گرفتن از کودکان و نوجوانان عضو این کتاب‌خانه‌ها برای توزیع کتاب در بین بچه‌ها، لزوم ارسال برخی محصولات فرهنگی غیر از کتاب برای کودکان، گسترش ارتباط با مراکز آموزشی و مدارس، لزوم برگزاری بازدیدها و نشست‌های حضوری با بچه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان تاکید کردند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۳۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان گفت: در این کارگاه آموزشی ۱۴۰ نفر از مربیان فعال کانون‌های تربیت محور مساجد گیلان آموزش‌های لازم را برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و دینی در مساجد را از اساتید فرا گرفتند.
حجت الاسلام رضا حاجتی افزود: تفاوت کارفرهنگی با کارتربیتی، فرآیند جذب و حفظ نوجوان، رفتار شناسی، اختلال دوران نوجوانی، آشنایی با مسائل نوجوان، بازی، بازوی تربیت و برنامه سازی و قالب‌های تربیتی از موضوعات این کارگاه آموزشی یک روزه است. 
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه امروز دشمنان فرهنگ و دین را هدف قرار داده اند تصریح کرد: همه ما باید با بهره گیری از ظرفیت‌های مساجد با این ترفند‌ها و توطئه‌ها مقابله کنیم. 
وی با تاکید براینکه در مقابله با جنگ نرم جوانان و نوجوانان بایدآموزش‌های لازم را فرا گیرند افزود: از ظرفیت‌های مساجد در راستای تربیت درست نسل جدید باید بیش از پیش بهره گرفته شود.
وی با بیان اینکه مضمار به معنی میدان و عرصه است گفت: امروز همه ما باید در میدان جنگ نرم حضور داشته باشیم و با برپایی فعالیت‌های فرهنگی گسترده جوانان را بیش از پیش در برابر تهاجمات فرهنگی واکسینه کنیم.
وی افزود: طراحی بازی، تدوین قالب‌های تربیتی و برنامه سازی تربیتی از دیگر برنامه‌های است که در این کارگاه‌های آموزشی دنبال می‌شود.
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان به رویداد فرهنگی و هنری هزار مشعل اشاره و تصریح کرد: در میدان جنگ تمدنی نیازمندیم که مشعل‌های فراوان در همه مناطق داشته باشیم، و کارگاه آموزشی و تربیتی یک روزه مضمار در راستای این رویداد در استان اجرا شده است.
رحیم شوقی شهردار رشت هم در این کارگاه آموزشی گفت: امروز دشمنان در فضای مجازی فعالیت‌های گسترده‌ای علیه دین اسلام و نظام دارند و ما باید طرح‌های گسترده تری در مقابله با این ترفنده‌های دشمنان تدوین و اجرایی کنیم. 
وی با تاکید براینکه از ظرفیت‌های مساجد بهره گرفته شود افزود: کانون‌های مساجد امروز خط مقدم مقابله با این توطئه های دشمنان در فضای مجازی هستند. 
محمد حسین کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه برنامه‌های جوان پسند در مساجد برگزار شود، گفت: با برنامه‌ها و طرح‌های مسجد محور و تربیتی زمینه‌ی حضور مردم و جوانان را در مساجد افزایش دهیم.

دیگر خبرها

  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • برگزاری همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد