Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی معتقد است که فعالیت در بخش درمان ناباروری، خدمت به جامعه بوده و باقیات الصالحات است.

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر محسنی در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ی استان، با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: بنده نیز مدیر مسئول دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در استان بوده و به عنوان یک همکار با سختی شغل خبرنگاری آشنا هستم و امیدوارم با صداقت و به طور شفاف اتفاقات را اطلاع‌رسانی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تأسیس جهاد دانشگاهی در 16 مرداد ماه سال 59 با فرمان امام راحل، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی مولود مستقیم انقلاب است که خوشبختانه روز به روز حمایت مقامات نظام از این نهاد بیشتر شده و امسال سی و هفتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی را جشن گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان در سه حوزه‌ی اصلی پژوهشی، آموزشی و فرهنگی متمرکز است، اعلام کرد: اخیراً بخش‌های تجاری‌سازی، اشتغال و فناوری نیز به حوزه‌های فعالیت ما افزوده شده است؛ قبلاً دوره‌های کارآفرینی فعال بود که باتوجه به نیاز جامعه، بخش‌های تجاری‌سازی، اشتغال و فناوری در راستای اشتغال‌زایی و تجاری‌سازی ایده‌ها به حوزه‌های فعالیت سازمان اضافه شده است.

دکتر محسنی با بیان اینکه در حوزه‌ی پژوهش در سه حوزه‌ی درمان و پزشکی، فنی و مهندسی (انرژِی‌های تجدید پذیر و خورشیدی) و علوم انسانی (پژوهشکده‌ی توسعه و برنامه‌ریزی) فعالیت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی استان از سال 65 با تأسیس یک آزمایشگاه، فعالیتش در بخش درمان را آغاز کرده و هم اکنون بر اساس نیازهای جامعه، آن آزمایشگاه به دو بخش بزرگ مرکز درمان ناباروری و مرکز پزشکی متشکل از آزمایشگاه تشخیص طبی و طب کار تقسیم شده و از سال گذشته هم کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت به این مجموعه اضافه شده است؛ چرا که بر اساس آمارهای غیر رسمی 40 درصد مردم دچار چاقی و بیماری‌های مرتبط همچون بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت هستند و در راستای خدمات رسانی در این حوزه این بخش را راه اندازی کرده‌ایم که امسال به طور رسمی آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری از سال 90، اعلام کرد: حدود 22 درصد زوج‌ها مشکل ناباروری دارند و استاندارد جهانی در این بخش 15 درصد است که معتقدم فعالیت در بخش درمان ناباروری خدمت به جامعه و باقیات الصالحات است.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی سال گذشته بیش از 10 هزار نفر مراجعه کننده داشت، گفت: موضوع جمعیت و اصلاح هرم جمعیتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و مرکز درمان ناباروری آذربایجان نیز در راستای تحقق فرمایشات رهبری در زمینه‌ی افزایش جمعیت، فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: خدمات ارایه شده در مرکز درمان ناباروری منطبق با استانداردها و علوم و تکنولوژی جهانی است؛ مشکلات ناباروری‌ برخی‌ها ژنتیکی بوده و برخی‌ها هم مشکلات ناشناخته دارند، در کل بر اساس آمارهای جهانی میزان موفقیت روش درمانی IVF، حدود 40 درصد است و میزان موفقیت ما هم در درمان زوج‌ها مطابق با آمار جهانی است.

دکتر محسنی با بیان اینکه سلول درمانی روش مناسب برای درمان 80 نوع بیماری است، اظهار کرد: نمایندگی بانک خون بند ناف در جهاد دانشگاهی استان مستقر بوده و خوشبختانه اخیراً استقبال خانواده‌ها از ذخیره‌سازی خون بند ناف افزایش یافته است.

وی افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف قابلیت درمان 80 نوع بیماری را دارند که در حال حاضر در کشور ما برخی بیماری‌ها همچون فلج مغز، سرطان خون و کم خونی ژنتیکی توسط این سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند و لذا اعضای خانواده همچون پدر، مادر، خواهر و برادر هر فرد که خون بند نافش ذخیره شده، در صورت لزوم می‌توانند از این سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده‌ی توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی تنها پژوهشکده‌ی شمال غرب کشور است که در حوزه علوم انسانی فعال می‌باشد، تاکید کرد: این پژوهشکده در حال اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم است.

دکتر محسنی با اشاره به اینکه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مورد توجه همگان است، تصریح کرد: آلایندگی سوخت‌های فسیلی به یک معضل اساسی در کشورها تبدیل شده است که انرژی‌های تجدید پذیر به عنوان انرژی‌های سبز معروف بوده و روز به روز مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد و خوشبختانه مرکز فناوری انرژی‌های نو جهاد دانشگاهی با قدرت و قابلیت بالا در این حوزه فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با همکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مجموعه‌ای به عنوان انرژی‌های نو ایجاد کرده و بیشتر روی انرژی بادی و خورشیدی فعال است. چند سال قبل همکاران ما نیروگاه پرتابل با قابلیت روشنایی چادر در شب، شارژ تبلت و گوشی و ... برای عشایر تولید کردند و هم اکنون این مجموعه‌ی ما بر اساس نیاز جامعه در محصولات خود تنوع ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه برق رسانی به مناطق دور افتاده بسیار سخت و هزینه‌بر است، گفت: خوشبختانه همکاران ما نیروگاه پرتابل‌ روستایی را در سطح یک کیلو وات تولید کردند و اخیراً ۵۱ کیلووات در روستاهای یاسوج نصب شده و همچنین توانستیم این طرح را به نیروگاه پرتابل دو کیلو واتی ارتقاء دهیم.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه همکاران ما اخیراً پرتابل‌های پنج کیو واتی خورشیدی تولید کردند، اظهار کرد: کمیته‌ی امداد راغب است از محل فروش برق مازاد تولیدی به مددجویان کمک کند و همکارانمان در استان قم در حال نصب این نیروگاه‌ها هستند.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه در مقیاس‌های ۱۰۰ کیلو وات، ۱ مگاوات و ۱۰ مگاوات وارد مذاکره شده‌ایم. باتوجه به اینکه کشور ما عضو معاهده‌ی پاریس بوده و موظف است تولید co2 را کاهش دهد، این نیروگاه‌ها در این راستا ایفای نقش کرده و آلودگی سوخت‌های فسیلی هم رفع می‌شود.

دکتر محسنی با بیان اینکه در حوزه آموزش به صورت دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی بلند مدت توسط دانشگاه علمی کاربردی و دوره‌های کوتاه مدت توسط مرکز آموزش جهاد دانشگاهی ارایه می‌شود و عمده آموزش‌های ما مهارت محور است.

وی ادامه داد: در دو بخش تخصصی و عمومی آموزش‌های کوتاه مدت ارایه می‌دهیم که دوره‌های تخصصی در بخش‌های کشاورزی و درمانی متمرکز است؛ به طوری که در مجموع به ۲۰ هزار نفر تحت قالب ۲۰۰ عنوان دوره، آموزش ارایه شده است.

وی با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی استان در حوزه‌ی فرهنگی، خاطرنشان کرد: خبرگزاری ایسنا و ایکنا زیر نظر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فعالیت کرده و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز یکی دیگر از مراکز تحت نظر معاونت فرهنگی می‌باشد که اخیرا ایسپا توانست ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ۹۹ درصد نتایج انتخابات را درست پیش‌بینی کند.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برنامه‌های متعددی علاوه بر این سه مرکز اجرا می کند که از جمله آنها برگزاری مناظرات دانشگاهی است.

دکتر محسنی با اشاره به ارتقای جهاد دانشگاهی از واحد به سازمان در سال ۹۵، اظهار کرد: این مهم با تلاش‌های دکتر قراچورلو، رئیس سابق سازمان جهاددانشگاهی استان محقق شد.

وی با بیان اینکه با اخذ مجوز فعالیت پژوهشکده‌ی توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی که در سازمان جهاددانشگاهی استان مستقر استُ از وزارت علوم شاهد اختصاص ردیف بودجه مستقل خواهیم بود، گفت: این موضوع منجر به توسعه‌ی استان در بخش‌های مختلف می‌شود.

دکتر محسنی با بیان اینکه به دنبال پوشش خلاهای کشور در بخش آموزش هستیم، اظهار کرد: متاسفانه دانشگاه‌های ما فارغ التحصیلان کارآمد و توانمند تحویل جامعه نمی‌دهد و به همین دلیل ما با ارایه آموزش‌هایی درصدد رفع این خلاء و توانمندسازی و مهارت افزایی فارغ التحصیلان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه زندگی‌های‌ امروزی متفاوت شده و ماشینی‌تر شده‌اند، بیان کرد: طبیعتاً در زندگی ماشینی، کم‌تحرکی منجر به چاقی افراد شده و متعاقبا به واسطه‌ی چاقی نیز افراد مستعد مبتلا به بیماری‌ها می‌شوند و با توجه به اینکه بیماری‌های ناشی از چاقی از اولین علل مرگ و میر در کشور است، به همین دلیل وزرات بهداشت تحت عنوان طب پیشگیری و ارتقای سلامت ساختاری را تعریف کرده تا از معضلات این بیماری‌ها پیشگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه، سن جامعه‌ی ما رو به پیری است، افزود: اگر از امروز بر روی این موضوع و عواقب آن کار نکنیم، در آینده آسیب‌های فراوانی را متحمل خواهیم شد؛ از این رو طب پیشگیری و ارتقای سلامت در این راستا موثر بوده و قبل از اینکه بیماری به وضعیت حاد برسد مورد پیشگیری قرار می‌گیرد؛ ما نیز در این راستا اقداماتی را شروع کرده‌ایم و کلینیک طب پیشگیری و درمان طی روزهای آینده شروع به فعالیت خواهد کرد و گستره‌ی فعالیت آن نیز از نوزادی تا زمان مرگ خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این کلینیک از تمامی تخصص‌ها استفاده کرده و در صورت نیاز افراد را به این متخصصان معرفی می‌کنیم، این کلینیک قابلیت آن را خواهد داشت که با کمترین هزینه بیشترین بهره‌ی درمانی را ارایه نماید.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان با اشاره به جایگاه جهانی خودروهایی که با انرژی‌ خورشیدی کار می‌کنند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا ده سال آینده این نوع ماشین‌ها در کشور ما نیز جایگزین خودروهای با سوخت فسیلی شوند؛ سازمان جهاددانشگاهی با همکاری دانشگاه تبریز و اداره‌ی نیروی توزیع برق استان نیز بر حسب این ضرورت در این راستا فعالیت کرده و طراحی و ساخت شارژرهای سریع خودرو متمرکز شده است که خودروهای تمام برقی را در عرض نصف ساعت شارژ می‌کند.

وی ادامه داد: کشورهای آمریکا و آلمان این تکنولوژی را دارند و ما اگر بخواهیم این تکنولوژی را از خارج کشور وارد کنیم در نتیجه هزینه‌ی زیادی لازم خواهد بود؛ از این رو ما خودمان در این زمینه وارد عمل شدیم و جهاد دانشگاهی با مهندسی معکوس این تکنولوژی، در این راستا گام برمی‌دارد، چراکه در آینده با توجه به آسیب آلاینده‌های فسیلی جایگزینی این نوع خودروها با خودروهای فعلی ضروری به نظر می‌رسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه جهاددانشگاهی استان با توجه به قدمت آن، آنگونه که باید توسعه نیافته است، افزود: جهاددانشگاهی استان جزو اولین جهادهای دانشگاهی کشور بوده و ۳۷ سال فعالیت را در کارنامه‌ی خود دارد و به نظر می‌رسد که تغییرات مدیریتی زیاد و عدم حمایت استانی از جمله‌ی چالش‌هایی است که در پیشرفت و توسعه‌ی این نهاد تاثیر داشته است؛ به عنوان مثال استانداری لرستان معادل ۹ میلیارد تومان کمک مالی به جهاددانشگاهی این استان کرده و محیط‌هایی را برای فعالیت آن در اختیار گذاشته است، جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز صرفا از پنج درصد بودجه‌ی دولتی استفاده کرده و مابقی مخارج و هزینه‌ها را از طریق درآمدزایی تامین می‌کند؛ اما در کنار چالش‌های موجود، طی سه سال اخیر واحد جهاد دانشگاهی استان به واسطه‌ی فعالیت‌ها و پیشرفت‌های خود به سازمان تبدیل شد و ارتقا یافته و همواره در تلاش برای ارتقای فعالیت‌ها است.

دکتر محسنی بیان کرد: هدف ما این است که فعالیت‌های علمی و پژوهشی را تعمیق دهیم و عواید این پیشرفت‌ها نیز در وهله‌ی اول برای خود جهاد بوده و سپس در خدمت جامعه خواهد بود، در این راستا ضروری است که برای مرکز درمان ناباروری و همچنین در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر مراکز تحقیقاتی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور، هشت سازمان جهاد دانشگاهی و ۳۳ واحد جهاددانشگاهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: سازمان جهاددانشگاهی استان، در کشور به نوعی در رتبه‌ی هشتم قرار داشته و فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان جهاددانشگاهی استان در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی، بیان کرد: نمایندگی بانک خون بند ناف رویان از سال ۸۷ در استان ما شروع به فعالیت کرده و سال گذشته نیز در جذب خانوانده‌ها نسبت به سال‌های قبل، ۷۰ درصد پیشرفت داشته و ۳۵۰۰ نمونه از طریق نمایندگی استان ذخیره و به رویان منتقل شده است؛ موارد استفاده از سلول‌های بنیادی بسیار بوده و حتی در ارتوپدی نیز بخشی از درمان با سلول‌های بنیادی انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما شناساندن جایگاه سلول‌های بنیادی و بانک خون بند ناف است، افزود: میزان استقبال مردم استان در مقایسه با اصفهان کم بوده و در استان اصفهان ماهانه ۱۵۰ نمونه ذخیره می‌شود اما در استان ما طی ماه اول میزان مراجعان ۲۰ نمونه بود که اکنون به ۵۰ نمونه رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۳۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که صبح دوشنبه در سالن شهید سلیمانی جهاد دانشگاهی اردبیل برگزار شد، رییس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل اظهار کرد: تقدیر از مفاخر قرآنی استان اردبیل با محوریت تجلیل از مقام شامخ حجت الاسلام و المسلمین شیخ جمال تعدیلی مفسر برجسته قرآن کریم و در قالب طرح ملی مفاخر قرآنی برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: جهان بشریت رفته رفته به مسیری پیش می رود که تشنه قرآن می شود و با گذشت زمان بشریت بیشتر به آشنایی با قرآن و لزوم بهره مندی از آن پی می برد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل ادامه داد: هرچند که در جهان معاصر افرادی هستند که چهره های قرآنی را مخدوش می کنند و دفاع نادرست از دین انجام می دهند که مهمترین مانع برای روی آوردن به قرآن و دین اسلام است اما اهل تفسیر هستند که باطن قرآن را درک کرده و می توانند چهره واقعی دین و اسلام را به بشریت نشان دهند.

رسولی با بیان اینکه قرآن کتاب خداست و خدا خود این کتاب را حفظ و نگهداری می کند، افزود: قرآن کریم سطح دارد که همه بشریت از آن بهره مند هستند ولی لایه های عمقی قرآن و فهم قرآن را «الراسخون فی العلم» و کسانی که مطهر هستند و به طهارت و پاکی مشهور هستند می توانند درک کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سازمان فعالیت های قرآنی و خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا سبب ورود جهاددانشگاهی به حوزه قرآنی است، گفت: این برنامه فاخر به عنوان پنجره ورود به تکریم چهره های فرهنگی و اجتماعی در جهاددانشگاهی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان اجرایی می شود و در آینده تلاش خواهد شد، آن را به شکل بهتری برگزار نمایی.

رسولی تصریح کرد: تقدیر از فعالان قرآنی در قالب طرح هماهنگ و سراسری تدارک دیده شده که هدف آن، تکریم و گرامیداشت شخصیت و مقام علمی فعالان حوزه قرآن می باشد، و در ادامه روند آن دستگاه های فرهنگی و دانشگاه ها نیز مشارکت پررنگی خواهند داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: اهل تفسیر هستند که باطن قرآن را درک می کنند و می توانند چهره واقعی دین و اسلام را به بشریت نشان دهند.

پیشرفت تمدن بشری در قدرشناسی از بزرگان است

در این مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز اظهار کرد: ما به تجلیل از بزرگان نیازمندیم و مفاخر نیازی به تجلیل ندارند چرا که ملتی که قدر و ارزش بزرگان خود را نداند، پیشرفت نمی کند.

امیر رجبی ادامه داد: در بحث چاپ کتاب و مکتوب شدن جلسات تفسیر استاد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تمام توان در خدمت این بزرگوار است و ما قول مساعد و حمایت لازم خود را اعلام می کنیم.

در زمان اضطراب و نگرانی 66 مرتبه «الله» بگویید

در این مراسم همچنین مفسر قرآن کریم نیز بیان کرد: ظاهر قرآن شگفت انگیز و باطن آن عمیق و ژرف است که انسان با کمی تعمق در آن به شگفتی ذات خلقت پی می برد.

حجت الاسلام شیخ جمال تعدیلی افزود: به همه مردم توصیه می کنم هر زمان در زندگی دچار اضطراب و نگرانی شدید 66 مرتبه فقط « الله» بگویید چرا که می فرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب». همچنین امام صادق(ع) فرمود هر زمان گرفتار شدید آیات 190 تا 194 سوره آل عمران را بخوانید و بعد دعا کنید، مطمئن باشید که دعایتان مستجاب می شود.

وی گفت: اهل بیت(ع) مطهر هستند و حقیقت اهل قرآن در نزد اهل بیت است.

در این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدایایی توسط جهاد دانشگاهی، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی دانشگاه محقق اردبیلی و سایر دستگاه های اجرایی از مقام استاد شیخ جمال تعدیلی تجلیل و تکریم شد.

کد خبر 6097880

دیگر خبرها

  • تکثیر گاوهای پربازده با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین
  • حضور جهاد دانشگاهی در بخش‌های عمومی و دانشگاهی نمایشگاه کتاب
  • اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • برگزاری نخستین رویداد ملی غذایی «فبین فود» در مشهد
  • رقابت داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سمنان
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • فعالیت ۵ هزار گروه جهادی در آذربایجان‌شرقی
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی