Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار برنا،هفدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ شامگاه شنبه ۲۱ مردادماه در تالار وزارت کشور برگزار شد. این برای نخستین بار بود که مرحوم علی معلم بنیانگذار جشن در این مراسم حضور نداشت.

مراسم با یک ساعت تاخیر و با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد. در ابتدای این مراسم با پخش کلیپی از شهید محسن حججی، یاد این شهید گرامی داشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس امین معلم فرزند کوچک علی معلم به حضار خوشامد گفت. در ادامه ضمن پخش تصویری از مرحوم علی معلم، کلیپی از مراسم جشن حافظ در سال های گذشته پخش شد. سپس رضا یزدانی به اجرای چند قطعه موسیقی پرداخت. شیلا خداداد در ادامه مراسم شعر خواند.

سپس امید معلم گفت: به هفدهمین جشن حافظ این بار بدون پدر خوش آمدید. اگر انرژی شما نبود این جشن برگزار نمی شد. شما حامی ما در برگزاری تنها جشن خصوصی و مستقل ایران هستید. نبود پدرم باور کردنی نیست اما تقاضا می کنم انرژی خود را نگه دارید و کاری می کنیم که حضور پدر حس شود.

سپس مهران مدیری به عنوان مجری به روی سن آمد و گفت: کار سختی به من واگذار شده است که به جای علی معلم امشب قرار بگیرم و برنامه را اجرا کنم، امشب شب پرستاره ای است، جای علی معلم خالی است اما مطمئنم او اینجا است و از شور و نشاط شما کیف می کند. خواهش می کنم به یاد علی معلم همه بمانید چون در جشن های این چنینی اینطور است که اواسط برنامه عده ای می روند.

مدیری در ادامه از حضار خواست به یاد علی معلم یک دقیقه سکوت کنند.

در ادامه آذر معماریان همسر علی معلم به صحنه آمد و گفت: از همه شما تشکر می کنم که امشب به یاد علی معلم چراغ این جشن را روشن نگه داشتید. امسال به دلیل اینکه علی معلم تندیس های حافظ را پسندیده بود یکی از این تندیس ها را به نام او طراحی کردیم و در آن از فیروزه ایی که نشانی از علی معلم است استفاده کردیم. این نشان امسال به یکی از سینماگران تعلق می گیرد اما از سال های بعد ممکن است به یک ایرانی برسد که نام ایران را پر آوازه کرده است.

ساره بیات برای اهدای تندیس علی معلم روی صحنه آمد و این تندیس به اصغر فرهادی تعلق گرفت. سپس پیام تصویری اصغر فرهادی پخش شد.

ساره بیات گفت: نمی دانم چه باید بگویم فقط می خواستم امشب جای علی معلم را خالی کنم و خوشحالم این تندیس را از طرف او به اصغر فرهادی می رسانم.

برای اهدای جایزه دستاورد نوشتاری جواد طوسی روی صحنه آمد و این جایزه را به شهرام جعفری نژاد اهدا کرد.

جواد طوسی گفت: «شهرام جعفری نژاد دوست و هم محله علی معلم عزیز بود. بنابراین تقدیر از او، لطفی دارد که ان یاد مجدد از علی معلم است. من و این دو نفر چند سال از عمرمان را در خانه فرهنگ گذراندیم. ویژگی بارز شهرام جعفری نژاد، استقلال کاری اوست. او از شماره های نخست، فعالیت خود را در مجله فیلم آغاز کرد و از همان ابتدا نیز گزیده کار بود. او بر پایه همان استقلال، نشریه‌ای به نام صنعت سینما را با یک نگاه و افق آرمانی تاسیس کرد و سالها پایمردانه انتشار آن را استمرار داد.»

شهرام جعفری نژاد در سخنان طولانی خود بارها احساسی شد و بغض کرد: «...علی جان سلام! خوبی؟ دیدی بالاخره به جشن امدم؟ اصلا فکر نمی‌کردم زمانی این جایزه را ببرم که تو نباشی. هنوز هم باورم نمی‌شود. کاش باز هم بیایی و از آن قهقهه‌های مستانه سر بدهی...
...من و علی سال‌ها در خانه فرهنگ کنار هم فعالیت می‌کردیم. آن‌قدر به این‌کار ادامه دادیم که انگار فقط برای نمایش فیلم به آن‌جا نمی‌رفتیم. سال‌ها از خانه هنر تا تلویزیون و جشنواره فجر، با هم و در کنار هم بودیم... همیشه دوست داشتی با کارهایت همه را مبهوت کنی، همان‌طور که با رفتنت هم با ما همین کار را کردی...»

در ادامه مراسم، بزرگداشت محمدعلی کشاورز انجام شد و جمشید مشایخی برای اهدای جایزه به سن آمد اما از انجایی که برخاستن برای استاد کشاورز سخت بود مهران مدیری گفت ما برای اهدای جایزه به سوی او می رویم و سپس به سمت او رفتند و جایزه را اهدا کردند. کشاورز در سخنانی گفت: یاد آن بزرگوار علی معلم را گرامی می دارم، او در مجله خود تنها درباره سینما حرف نمی زد بلکه درباره تئاتر هم صحبت می کرد. اگر ما اعتقاد داریم که سینمایمان باید در دنیا شاخص باشد باید تئاتر قوی داشته باشیم. من خوشحالم که امشب سرورانم همچون جمشید مشایخی را می بینم. برای مردم ایران ارزوی موفقیت دارم این را هم باید بگویم که اگر تئاتر، تئاتر شود سینما هم جان می گیرد.

جمشید مشایخی هم بیان کرد: علی در قلب ما جا دارد. من خاک پای همه شما هستم. سپس لوح حافظ را به استاد کشاورز اهدا کرد.

در بخش دیگری از مراسم، مدیری که امین حیایی را در تصویر دید، گفت: ما سلیبریتی هستیم اما او چارلیبریتی است، اصلا ماها یه لیبریتی هستیم. گلزار را ببینید، اصلا با این تیپ ها من باید به خانه بروم.

در بخش بهترین فیلم مستند نیز تندیس حافظ به بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم برای ساخت فیلم دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری اهدا شد.

جایزه بهترین فیملمنامه تلویزیونی توسط کوروش تهامی و آزیتا حاجیان به سروش صحت و ایمان صفایی برای سریال لیسانسه‌ها اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران توسط امیر پوریا، علیرضا رئیسیان و حمید نعمت الله به محمدرضا گلزار برای فیلم سلام بمبئ و سریال عاشقانه اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر زن مجموعه کمدی تلویزیون توسط میلاد کی مرام و الهام حمیدی به سیما تیرانداز برای سریال پادری اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر مرد مجموعه کمدی تلویزیون توسط مرجانه گلچین به هوتن شکیبا بازیگر سریال لیسانسه‌ها اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر مرد مجموعه درام تلویزیون توسط اسحاق خانزداه و پوران درخشنده به هومن سیدی بازیگر سریال عاشقانه اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر زن مجموعه درام تلویزیون توسط هنگامه قاضیانی و امین حیایی به ساره بیات بازیگر سریال عاشقانه اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردان سریال تلویزیونی توسط مهناز افشار و بهاره کیان افشار به منوچهر هادی کارگردان سریال عاشقانه اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردان سریال تلویزیونی به رضا جودی تهیه کننده سریال لیسانسه‌ها اهدا شد.

جایزه بهترین چهره تلویزیونی توسط لادن مستوفی، یکتا ناصر و سعید راد به احسان علیخانی و مهران مدیری اهدا شد. مهران مدیری با این تندیس رکورد دار بیشترین تندیس حافظ شد و پنجمین تندیسی بود که مدیری گرفت.

جایزه و نشان عباس کیارستمی توسط همایون ارشادی به رضا درمیشیان اهدا شد.

جایزه بهترین موسیقی متن توسط مهران مدیری به کیهان کلهر اهدا شد.

جایزه بهترین دستاورد هنری به عبدالله اسکندری برای لانتوری اهدا شد.

جایزه بهترین تیتراژ توسط لوریس چکناوارایان به سالار عقیلی اهدا شد.

سالار عقیلی یاد افشین یداللهی را گرامی داشت و قطعه ای را اجرا کرد.

تندیس بهترین تدوین به سجاد پهلوان زاده برای فیلم «ماجرای نیمروز» رسید و تندیس بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای فیلم «اژدها وارد می‌شود» رسید.

تندیس حافظ بهترین فیلمنامه به رضا عطاران برای فیلمنامه «دراکولا» تعلق گرفت. از آنجا که امسال دو جایزه فیلمنامه اهدا می‌شود تندیس دوم حافظ برای بهترین فیلمنامه سینمایی اهدا شد به نرگس آبیار برای فیلمنامه «نفس».

جایزه بهترین بازیگر زن را سارا رسول‌زاده اهدا کرد که جایزه اول به فاطمه معتمدآریا برای آباجان رسید. برنده جایزه دوم بهترین بازیگر زن نیز الناز شاکردوست برای فیلم «مبارک» بود.

نخستین تندیس بهترین بازیگر مرد سینما به جواد عزتی برای بازی در «ماجرای نیمروز» رسید.

تندیس دوم بهترین بازیگر مرد به شهاب حسینی برای فیلم «فروشنده» اهدا شد.

تندیس سوم بهترین بازیگر مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «لانتوری» اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردان سینما به محمدحسین مهدویان برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد. او در سالن حضور نداشت و جایزه محمود رضوی تهیه کننده فیلم گرفت.

فاطمه معتمدآریا آخرین و مهم‌ترین جایزه جشن حافظ را اعلام کرد جایزه بهترین فیلم به «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی رسید. فرید مصطفوی، مدیر تولید «فروشنده» روی سن آمد تا پیام اصغر فرهادی را قرائت کند.

هنرمندانی چون جمشید مشایخی، رضا عطاران، مهران مدیری، مهران غفوریان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، الناز شاکردوست، نوید محمدزاده، احسان علیخانی، ویشکا آسایش، یکتا ناصر، منوچهر هادی، مرجانه گلچین، شهرام شاه حسینی، مسعود جعفری جوزانی، داریوش ارجمند، اکرم محمدی، شیلا خداداد، جلیل، مونا و مارال فرجاد، مجید مظفری، مسعود فروتن، مریم کاویانی، محسن افشانی، ساعد هدایتی، دانیال عبادی، جواد عزتی، جواد طوسی، نورا هاشمی، فقیه سلطانی، داریوش ارجمند،کوروش تهامی، رضا داوودنژاد، ملیکا شریفی نیا، بهرنگ علوی، مجید مشیری،سارا بهرامی، پوران درخشنده، مجید مظفری، سروش صحت، سارا رسول زاده، بهرنگ علوی، محسن افشانی، بهروز شعیبی، حسین سلیمانی، بهرام افشاری، سعید راد، هوتن شکیبا، یوسف تیموری، متین سادات ستوده، امیر کاظمی،هومن سیدی، الهام حمیدی، الهام پاوه نژاد، سپیده خداوردی، پوریا پورسرخ، آزیتا حاجیان و ... در این مراسم حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

دیگر خبرها

  • نامزدی امباپه و انریکه برای دو جایزه ارزشمند
  • هدیه متفاوت به معلم
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • هدف از اهدا جایزه ملی جوانی جمعیت پایش و ارزیابی علاقمندان است
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
  • عنوان بهترین دروازه بان آسیا کف آرزوهای من بود
  • ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم