Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که ادعا شده بود طیب‌نیا به خاطر مشکل قلبی برای تصدی مجدد وزارت اقتصاد معرفی نشده، منابع آگاه می‌گویند که وی به خاطر زدن برخی حرف‌ها حذف شده است. به گزارش جهان نيوز؛ «کیهان» در ویژه های خود نوشت: علی‌ طیب‌نیا از سوی دولت و حامیانش به عنوان یکی از چهره‌های موفق کابینه یازدهم معرفی می‌شد اما در اتفاقی عجیب از معرفی دوباره برای وزارت بازماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه وقایع اتفاقیه درباره این اتفاق عجیب نوشت: غیبت علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در کابینه دوازدهم، حاشیه‌ساز شد. با اعلام اسامی وزرای پیشنهادی برای تشکیل کابینه دولت دوم حسن روحانی، نبود نام او، تعجب بسیاری را با خود همراه کرد.
این تغییر، صداهای مخالف بسیاری را بلند کرد؛ مخالفانی که معتقد بودند کرباسیان، صلاحیت چندانی برای نشستن روی کرسی وزارت امور اقتصاد و دارایی را ندارد و او از اقتصاد چیز زیادی نمی‌داند.
طیب‌نیا مشکل قلبی دارد؟ این پرسشی است که پس از حضور مشاور رئیس‌جمهوری در برنامه «چوب خط» در ذهن‌ها شکل گرفت. اکبر ترکان در این برنامه تلویزیونی، در مورد علت عدم حضور طیب‌نیا در کابینه دوازدهم گفت: «دکتر طیب‌نیا علم بسیار زیادی در علوم اقتصادی دارد و از کرباسیان، وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم نیز سواد بیشتری دارد اما مشکل قلبی طیب‌نیا باعث شد که وی از حضور در کابینه دوازدهم انصراف دهد و معاون او جایگزینش شود.» او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا کرباسیان همچون طیب‌نیا می‌تواند موفقیت دولت را در مهار و کنترل تورم دنبال کند، یادآوری کرد: «اکنون شرایط کشور به گونه‌ای است که شاید برای ایجاد رونق اقتصادی، دولت از مهار تورم کوتاه بیاید و با آزاد‌گذاشتن آن، شرایط را برای رونق در اقتصاد کشور مهیا کند.»
گفته‌های دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از وضعیت سلامتی وزیر اقتصاد را که مانع حضور او در کابینه دوازدهم شده است منابع آگاه پاسخ دادند. یک منبع آگاه در وزارت اقتصاد با تکذیب مشکل قلبی طیب‌نیا به «مهر» گفت: «علت اینکه روحانی، دکتر طیب‌نیا را در لیست پیشنهادی کابینه دوازدهم به‌عنوان وزیر اقتصاد قرار نداد، مشکل جسمی ایشان نبوده است.»
او با یادآوری اینکه طیب‌نیا در دیداری که مدتی قبل با رئیس‌جمهوری داشتند، درخواست‌هایی را جهت هماهنگی بیشتر تیم اقتصادی در دولت دوازدهم مطرح کردند، توضیح داد: «گویا تحقق این خواسته‌ها از نظر رئیس‌جمهوری امکان‌پذیر نبوده یا به مذاق ایشان خوش نیامده است.»
محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی نیز در یادداشتی ضمن تمجید از طیب‌نیا خاطرنشان کرد: تنها ایراد طیب‌نیا شاید کم‌تجربگی‌اش در تنظیم برخی مناسبات بود. شاید حرف‌هایی را زد که نباید می‌زد. شاید دست به قلم‌هایش به موقع نبود و شاید هم از دید بزرگان، کم «هماهنگ» بود.
از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد، از اخراج طیب‌نیا خبر داده و نوشت: طیب‌نیا سهم پررنگی در موفقیت‌های اقتصادی دولت داشت. اما از چند ماه قبل منابع خبری از نبودن وی در کابینه جدید خبر دارند شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم بود. برخی منابع، یکی از منتقدان طیب‌نیا را محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌دانند. ضمن اینکه مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور و محمد نهاوندیان رئیس دفتر اقتصاددان رئیس جمهور در دولت یازدهم نیز به لحاظ نگاه و بینش اقتصادی، قرابت فکری چندانی با طیب‌نیا نداشتند. در واقع این افراد بیشتر از حامیان اقتصاد نئوکلاسیک و بازار آزاد بودند و طیب‌نیا یک اقتصاددان نهادگرا بود که به رغم اعتقاد راسخ به تقویت بخش خصوصی با نگاه و بینش نوبخت، نهاوندیان و نیلی فاصله داشت.
لاپوشانی حذف طیب‌نیا به بهانه بیماری قلبی در حالی است که اخیراً محمدعلی نجفی با وجود بیماری قلبی و منع رسمی پزشکان از کار اجرایی، در ۶۶ سالگی نامزد تصدی شهرداری تهران شده است!

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۸۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مجلس و دولت برای اصلاح سیاست‌های ارزی

نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با حضور معاون اول رییس‌جمهور با هدف بررسی وضعیت سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم برگزار شد.

به گزارش مشرق، روز گذشته نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور و رئیس کل بانک‌مرکزی برگزار شد؛ هدف از برگزاری این نشست بررسی وضعیت سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم در مجموعه بخش‌های اقتصادی کشور بود.

در این نشست اعضای کمیسیون اقتصادی، بانک مرکزی، مخبر معاون اول رئیس جمهور و حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور حضور داشتند و در مورد شرایط اقتصادی کشور و پیامدهای مرتبط با انتقال سیاست‌های ارزی در طول ۲ سال اخیر به بیان نکاتی پرداختند.

همچنین ضمن بررسی شاخص‌های مثبت همانند نرخ رشد و نرخ تورم و نقدینگی به اهم مشکلات مربوط به سیاست‌ها اشاره کردند.

در این نشست وضعیت تراز تجاری، افزایش نرخ تورم کالاهای اساسی و غیر اساسی، قاچاق، وضعیت تولید کالاهای اساسی در داخل کشور و شاخص سرانه مصرف واردات کالاهای اساسی مطرح شد.

همچنین در این جلسه، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجموعه بسته پیشنهادی کمیسیون را به معاون اول رئیس جمهور تقدیم و بیان کرد که ما آماده همکاری در جهت بهبود شرایط اقتصادی در کشور هستیم.

فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه توضیحات مربوط با شاخص‌های کلان اقتصادی و اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور را توضیح داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافقات خوب این کمیسیون با معاون اول رئیس جمهور برای اصلاح سیاست‌های ارزی جهت ارتقای توانمندی اقتصادی کشور خبر داد و گفت: ما آماده همکاری در جهت بهبود شرایط اقتصادی در کشور هستیم.

پیش از این، پورابراهیمی در نامه‌ای به رئیس جمهور ضمن تبیین مشکلات در رابطه با پیامدهای ارزی دولت در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، پیشنهاداتی را مطرح کرده بود.

دیگر خبرها

  • توجه به تولید دانش بنیان کلید حل مشکل اقتصادی کشور است
  • دستور ویژه رئیس‌جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری
  • جذب ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه ارزی در استان هرمزگان
  • توافق مجلس و دولت برای اصلاح سیاست‌های ارزی
  • ۲ دستور کار کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت
  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت دولتند
  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • رادان: حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • ناظر داوری بازی گل گهر و شمس آذر: لباس دو تیم در جلسه هماهنگی مشکلی نداشت، زیر نور مشکل ایجاد شد!
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است