Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب‌سايت گجت نيوز - رضا موسوي: گوام جزيره‌اي کوچک واقع در اقيانوس آرام و متعلق به آمريکاست که کره شمالي اخيرا زبان به تهديد آن گشوده است. اما اين جزيره کوچک چه اهميتي براي کره شمالي دارد؟

اخيرا در پي اعزام دو فروند بمب افکن راهبري فراصوت آمريکايي B-1B لنسر (Lancer) به جزيره گوام واقع در اقيانوس آرام، کره شمالي دوباره تهديد کرده که به اين جزيره حمله خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چرا کره شمالي اينقدر روي اين جزيره کوچک تاکيد دارد؟ دليل اين است که گوام نمادي از قلمروي آمريکا بشمار مي‌رود و يکي از پايگاه‌هاي اصلي آمريکا در جنگ احتمالي عليه کره شمالي است.


فرود بمب افکن‌هاي لنسر در گوام


در واکنش به اعزام بمب افکن‌ها به گوام،‌ آژانس خبري مرکزي کره شمالي موسوم به KCNA اظهار داشت:

نيروهاي راهبردي ارتش کره شمالي با دقت مشغول بررسي و آزمايش طرح حمله عملي به مناطق پيرامون جزيره گوام شامل پايگاه اصلي نظامي ارتش آمريکا و به ويژه پايگاه هوايي اندرسون هستند.




نيروهاي راهبردي ارتش کره شمالي بخشي از ارتش اين کشور بوده و موشک‌هاي بالستيک کره شمالي به ويژه آن دسته از موشک‌هايي که دست کم به صورت تئوري توان هدف قرار دادن گوام را دارند، در اختيار اين نيرو است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، کره شمالي تا اواسط ماه ميلادي جاري (آگوست)،‌ طرح شليک چهار موشک بالستيک هاسوانگ-12 (معروف به HS-12) به سمت گوام را نهايي و در صورت صدور اجازه از پيشواي اين کشور، اين طرح را عملي خواهد کرد.

اين موشک‌هاي از بالاي ژاپن عبور کرده و پس از پروازي 18 دقيقه‌اي و پيمودن مسافت 3356.7 کيلومتري، در فاصله 30 تا 40 کيلومتري از جزيره گوام در آب خواهند افتاد. در واکنش به اين خبر ژاپن نيز براي سرنگوني موشک‌هايي که قرار است به سمت گوام نشانه روند به ارتشش اعلام آماده باش داده است. آمريکا نيز به کره شمالي هشدار داده است که اين اقدام مي‌تواند منجر به نابودي رژيم کره شمالي شود.


گوام و يک ابرناو هواپيمابر آمريکايي در يک قاب


گوام يک جزيره کوچک از مجموعه جزيره‌هاي ماريانا و واقع در غرب اقيانوس آرام است. اين جزيره 544 کيلومتر مربع مساحت داشته که تقريبا 9 برابر منطقه منهتن در نيويورک و 5 برابر شهر سان فرانسيسکو در ايالت کاليفرنيا است. جمعيت اين جزيره 162 هزار نفر است که به دليل مالکيت آمريکا بر اين جزيره، بيشتر جمعيت آن از شهروندان آمريکايي بشمار مي‌روند. فاصله ياين جزيره از سان فرانسيسکو 9418 کيلومتر است،‌ درحالي که فاصله‌اش تا پايتخت کره شمالي 3430 کيلومتر است.

يکي ديگر از دلايلي که کره شمالي تا اين حد به گوام علاقه‌مند است،‌ در تيررس بودن آن است. درحالي که ديگر بخش‌هاي خاک آمريکا خارج از برد موشک‌هاي کره شمالي قرار دارد، جزيره گوام به راحتي در تيررس و برد موشک‌هاي بالستيک دوربرد اين کشور قرار گرفته است. ساخت موشک‌هاي بالستيک دوربرد ساده‌تر از طراحي و ساخت موشک‌هاي بالستيک قاره پيما (ICBM) است،‌ گرچه نسبت به قاره پيماها برد کمتري دارند.

درحال حاضر حمله به گوام براي کره شمالي ممکن‌تر است،‌ اما به محض اينکه موشک‌هاي بالستيک قاره پيماي اين کشور نيز عملياتي شوند، مابقي خاک آمريکا نيز در برد موشک‌هاي کره شمالي قرار مي‌گيرد و اين ديکتاتوري کوچک مسلما به طور پيوسته زبان به تهديد خاک اصلي ايالات متحده آمريکا نيز خواهد گشود.


پايگاه هوايي اندرسون


گوام پذيراي چند پايگاه نظامي بسيار بزرگ و به شدت قدرتمند متعلق به ارتش آمريکا است که در بين پايگاه‌هاي نظامي مستقر در خارج از خاک اصلي ايالات متحده،‌ از قوي‌ترين‌ها بشمار ميروند و همانطور که پيش‌تر اشاره شد،‌ يکي از اصلي‌ترين پايگاه‌هاي نظامي آمريکا براي حمله به کره شمالي است. پايگاه هوايي اندرسون (Andersen) يکي از اين مراکز نظامي نظامي بسيار مهم است.

اندرسون يک پايگاه هوايي در غرب هاوايي و تنها پايگاه مستقر در غرب اقيانوس آرام است که مي‌تواند پايگاه دائمي بمب افکن‌هاي راهبردي سنگين نيروي هوايي آمريکا شامل بمب افکن B-52 استراتوفروترس (Stratofortress)، بمب افکن پنهانکار و رادارگريز B-2 اسپيريت(Spirit) و بمب افکن فراصوت B-1B لنسر (Lancer) است.


از نزديک به دور: B-1B ،‌ B-52 و B-2


اين بمب افکن‌ها که کره شمالي تحت عنوان دزدان هوايي گوام از آن‌ها نام مي‌برد، به صورت چرخشي در اين پايگاه مستقر شده و همواره هنگام آزمايش‌هاي موشکي و اتمي کره شمالي، بر فراز شبه جزيره کره به پرواز در مي‌آيند. اين بمب افکن‌ها (بجز لسنر) توان حمل مهمات اتمي را خود دارند و پروازشان بر فراز شبه جزيره کره به منظور ترساندن اين کشور و انتقال اين پيام به رهبر کره شمالي است که ارتش آمريکا مي‌تواند پيش از آنکه کيم جون اون (پيشواي کره شمالي) دستور حمله اتمي را بدهد، وي را بکشد.

پايگاه هوايي اندرسون همچنين پذيراي جنگنده‌ها و هواپيماهاي سوخت رسان است که به لطف آن‌ها،‌ حمله هوايي دوربرد به کره شمالي ممکن مي‌شود. در زمان جنگ، پايگاه اندرسون يکي از توقف‌گاه‌هاي هواپيماي جنگي و ترابري براي حرکت به سمت غرب و ازعام به شبه جزيره کره محسوب مي‌شود.


پايگاه دريايي آمريکا در گوام


البته پايگاه اندرسون تنها پايگاه نظامي مهم ارتش آمريکا در جزيره گوام نيست. بلکه پايگاه دريايي آمريکا در بندر عميق آپرا (Apra) نيز يکي از مراکز مهم نظامي و پذيراي زيردريايي‌هاي نيروي دريايي آمريکا است. 4 فروند زيردريايي اتمي از نيروي دريايي آمريکا به نام‌هاي يواس‌اس توپکا (USS Topeka) با شناسه SSN-754، يواس‌اس شيکاگو (USS Chicago) با شناسه SSN-721، يواس‌اس اوکلاهما سيتي (USS Oklahoma City) با شناسه SSN-723 و يواس‌اس کي وست (USS Key West) با شناسه SSN-722 در اين جزيره مستقرند که هريک حامل موشک‌هاي کروز دوربرد تاماهاوک (Tomahawk) هستند، در اين جزيره مستقرند.

اين زيردريايي‌ها همگي تهاجمي (اصطلاحا تهاجم سريع) و از کلاس لس آنجلس (Los Angeles) هستند. اين زيردريايي‌هاي مي‌توانند اقدام به حمله موشکي دقيق به کره شمالي کرده و مراکز نظامي، اقتصادي، سياسي و ديگر زيرساخت‌ها و اهداف با ارزش کره شمالي کرده و حتي پيش از وقوع جنگ، با نابودي اين مراکز آن‌ها را از کار انداخته و غيرعملياتي کنند.



پرش نيروهاي ويژه سيلز از هواپيما بر فراز گوام


نيروهاي ويژه نيروي دريايي آمريکا موسوم به سيلز (SEALs) و ديگر يگان‌هاي عمليات ويژه نيروي دريايي نيز در اين جزيره مستقر هستند. کشتي‌هاي و زيردريايي‌هاي آمريکايي که پايگاهشان در ساحل غربي از خاک اصلي آمريکا قرار دارد نيز پيوسته در بين اعزام‌هاي عملياتي خود به غرب اقيانوس آرام که معمولا براي قدرت‌نمايي به چين و کره شمالي و همچنين اعلام اتحاد با کشورهاي همپانيش در منطقه صورت مي‌گيرد،‌ وارد پايگاه دريايي جزيره گوام مي‌شوند.

اين نکته را بيافزايم که گوام با اين ارزش بالايي که دارد، بي دفاع نيست. به لطف فاصله بسيار زياد اين جزيره با خاک کره شمالي و البته به دليل عقب ماندگي نيروي هوايي کره شمالي،‌ امکان حمله هوايي به اين جزيره وجود ندارد؛ ضمن آنکه نيروي هوايي و پدافند درياپايه و زمين پايه آمريکا به طور دقيق پيوسته از حريم هوايي گوام محافظت کرده و منطقه‌اي غيرقابل نفوذ پديد آورده‌اند.

تهاجم دريايي نيز وضعيتي مشابه تهاجم هوايي دارد و نزديک شدن به گوام چه به صورت سطحي و چه به صورت زير سطحي ممکن نيست. تنها راه ممکن براي کره شمالي به منظور حمله به گوام، موشک‌هاي بالستيک دوربرد اين کشور هستند که البته اين موشک‌هاي از درجه اعتمادپذيري و دقت بسيار پاييني برخوردار هستند.




در سال 2013 و در پي تهديد جزيره گوام از سوي کره شمالي،‌ ارتش آمريکا براي مقابله با موشک‌هاي بالستيک، يک آتشبار شامل 6 سامانه پدافند پاد بالستيک (ضد بالستيک) تاد (THAAD) را با بيش از 48 موشک رهگير و رادار AN/TPY-2 به اين جزيره اعزام کرد که همچنان در آن‌جا مستقر هستند.

AN/TPY-2 يک پويش الکترونيکي فعال يا همان آرايه فازي فعال (AESA)است که در باند X کار کرده و دقت و وضوح بسيار بالايي دارد. AN/TPY-2 قوي‌ترين و بزرگ‌ترين رادار زمين پايه‌ي متحرک است و مي‌‌تواند از فاصله بيش از 1000 کيلومتر اقدام به کشف و تعقيب موشک‌هاي بالستيک کند. ناگفته نماند تاد سامانه‌اي پدافندي براي مقابله با موشک‌هاي بالستيک کوتاه برد تا دوربرد است. اين سامانه تاکنون در تمامي آزمايش‌هاي خود کاملا موفق بوده و چندي پيش نيز در يک آزمايش موفق به رهگيري و سرنگوني موشک بالستيک دوربرد شد.


شليک استاندارد 3 از ناوشکن يواس‌اس فيتزجرالد مجهز به سيستم رزمي ايجيس


درکنار تاد، ناوشکن‌ها و رزم‌ناوهاي نيروي دريايي آمريکا که به سامانه رزمي ايجيس (Aegis) هستند نيز مي‌توانند به دفاع پاد بالستيک از جزيره پرداخته و لايه اول دفاعي در برابر موشک‌هاي بالستيک را تشکيل دهند. اين شناورها به قوي‌ترين رادارهاي کشتي‌ياپايه عملياتي مجهز و به موشک‌هاي پاد بالستيک RIM-161 Standard Missile 3 (SM-3) معروف به استاندارد 3 مسلح هستند که وظيفه آن سرنگوني موشک‌هاي بالستيک کوتاه برد تا دوربرد است. در نمونه جديد استاندارد 3 موسوم به SM-3 بلاک IIA،‌ به لطف برد زياد و سرعت بسيار بالاي موشک حتي امکان رهگيري و سرنگوني موشک‌هاي بالستيک قاره پيما نيز وجود دارد.


موشک HS-12


تاد و استاندارد 3 هر دو قادر به رهگيري و سرنگوني موشک بالستيک دوربرد HS-12 هستند. HS-12 اولين بار در ماه آوريل 2017 در يک رژه که به مناسبت سالگرد پايه‌گذاري حکومت فعلي کره شمالي برپا شد به نمايش درآمد. اين موشک از 4 آزمايشي که تاکنون داشته است تنها در يک مورد موفق بوده است.

به گفته کارشناسان اين موشک دايره خطاي احتمالي در حدود 10 کيلومتر دارد و حتي کوچک‌ترين اشتباه در فرايند آماده سازي و شليک آن منجر به خطار رفتن موشک مي‌شود. پرواز اين موشک از بالاي منطقه‌هاي مسکوني ژاپن مي‌تواند جمعيت ساکن در آن منطقه و حتي هواپيماها را مورد تهديد قرار دهد؛ چراکه به دليل اعتمادپذيري پايين آن امکان سقوط اين موشک وجود دارد.

آمريکا به منظور افزايش احتمال رهگيري، به ازاي هر موشک بالستيک مهاجم، دو موشک پاد بالستيک به سمت آن شليک مي‌کند که شانس شکار را افزايش مي‌هد. به گفته کارشناسان شانس آمريکايي‌ها براي سرنگوني هريک از موشک‌هاي بالستيک کره شمالي 96 درصد است.

اين موشک‌‌هاي به محض شليک توسط رادارها و ماهواره‌هاي نظارتي کشف و در تمام مسير تا زمان برخورد توسط اين سيستم ها تعقيب ميشوند. از اين رو سپر موشکي ايالات متحده آمريکا که وظيفه دفاع از گوام را بر عهده دارد، زمان کافي براي مقابله با اين موشک‌ها را خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۸۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب هواشناسی ؛ بارش‌های بهاری نیمی از کم‌بارشی‌های کشور را جبران کرد + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، گفت: سامانه بارشی که هفته گذشته وارد کشور شد، فعالیت خود را از روز چهارشنبه آغاز کرد که تا همین امروز جمعه نیز ادامه دارد و به این واسطه بارش‌های مناسبی رخ داده است.

وی یادآور شد: از فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت) شمال‌غرب، شمال‌شرق و نوار شمالی بارش باران خواهند داشت و سامانه بارشی بعدی روز دوشنبه به کشور نفوذ می‌کند و ابتدا شمال‌شرق کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: از ابتدای بهار ۱۴۰۳ تا نیمه اردیبهشت بارش‌های خوبی را شاهد بودیم که انتظار داریم بخش زیادی از کم بارشی‌های گذشته جبران شود؛ البته جبران کامل کم‌بارشی که شاهد آن بودیم یک مقداری سخت است اما بخشی از کم بارشی‌هایی که در کشور وجود داشت رفع شده است.

ضیائیان با تاکید بر اینکه پراکندگی بارش‌ها در کشور یکسان نیست، یادآور شد: بارش‌ها در کشور یکسان نیست. به طور مثال در سامانه بارشی قبلی بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از هر نطقه دیگری در کشور بود که حتی به سیل منجر شد؛ در حالی که برخی استان‌های کشور مانند تهران و نواحی نوار شمالی کمتر از نواحی جنوبی بارش باران داشتند.

وی ادامه داد: به همین دلیل احتمال دارد برخی نقاط کشور با کم‌آبی مواج شوند و برخی دیگر چنین مشکلی نداشته باشند.

کد خبر 849062 برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • خبر خوب هواشناسی ؛ بارش‌های بهاری نیمی از کم‌بارشی‌های کشور را جبران کرد + جزئیات
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • حمله پهپادی حزب الله به الجلیل اشغالی/ موشک‌باران جبل میرون+ فیلم
  • تداوم بارش‌ها در نیمه شمالی و شرقی استان یزد
  • بارش‌ها در نیمه شمالی و شرقی استان ادامه دارد
  • سرمایه گذاری مشترک آمریکا و ژاپن برای رهگیری موشک‌های مافوق صوت
  • (ویدئو) اصابت موشک بالستیک روسیه به شهر اودسا
  • بارش تگرگ در جزیره لاوان + ویدئو | شدت بارش تگرگ را ببینید
  • صدور هشدار زرد هواشناسی در خراسان شمالی
  • هشدار هواشناسی سطح زرد در خراسان شمالی صادر شد