پاسخ محمدکاظم کاظمی به حواشی ایجاد شده برای یادداشتی درباره غلامرضا شکوهی
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۶۸۷۶۶
محمدکاظم کاظمی، شاعر مهاجر افغانستانی در یادداشتی، به حواشی ایجاد شده پیرامون یادداشتش درباره غلاتمرضا شکوهی پاسخ گفت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چند روز پیش یادداشتی کوتاه درباره شاعر نامدار خراسانی شادروان غلامرضا شکوهی نوشتم و در آن پیشنهاد کردم که با توجه به این که شعر ایشان ساحات مختلفی دارد و در حوزههای آیینی، عاشقانه و اجتماعی گسترده است، ایشان را به صفت «شاعر آیینی» مقیّد نسازیم، تا دیگر آفاق شعر ایشان را نادیده نگرفته باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با این که من شعر آیینی را با قید «محتوایی ارجمند و ستودنی» یاد کرده بودم و پیام سخن من هم روشن بود که من از «مقید ساختن» انتقاد دارم نه از آیینی سرودن ایشان، گروهی از دوستان چنین برداشت کردند که هدف سخن من فروکاستن مقام شعر و شاعر آیینی است، یا آیینیبودن را دون شأن شاعری چون غلامرضا شکوهی دانستهام.
بعضی بیانصافیها هم در این میان رخ داد، از جمله این که دوستانی، بیتی از شعر «ستاره احمد» مرا بدون توجه به فضا و بافت محتوایی آن شعر و حتی ابیات قبل و بعد از آن، بیرون کشیدند و برداشتی را که خود از آن بیت کرده بودند ـ و این برداشت ایشان بود، نه منظور من ـ هیزم این جریان ساختند. حتی یکی از اعزّۀ شعر آیینی معاصر که من ارادت و احترام بسیاری به ایشان و شأن شاعری شان داشتم، سخن را به پشت تریبون کشیدند و پای ملیت مرا به میان آوردند و سخنانی گفتند که دور از شأن آن بزرگوار مینماید.
من چنان که در آن یادداشت هم اشاره شده است، شعر و شاعر آیینی را دارای مقامی ارجمند میدانم. مقالات و مطالب آموزشی بسیاری در این زمینه نوشتهام و آثار شماری از شاعران آیینی را در نقدها و مقالاتی ستودهام که از این میان میشود به شادروانان محمدرضا آغاسی، سید رضا مؤید، محمدجواد غفورزاده شفق و سیدحمیدرضا برقعی اشاره کرد. شماری از عزیزترین شعرهای خودم از همین جنس است و بدین میبالم که هرچند اندک و معدود، خداوند توفیق سرایش این شعرها را نصیب من کرد.
ولی آنچه درباره مرحوم شکوهی گفتم، از یک منظر دیگر است. میدانیم که در جامعه ادبی ما رسم شده است که صفت «شاعر آیینی» برای کسانی به کار رود که حوزۀ اصلی کارشان شعر هیئت و شعر آیینی است، هرچند ممکن است به صورت پراکنده شعرهایی در حوزههای دیگر هم گفته باشند. اتفاقاً خود این دوستان هم بر همین دستهبندی تأکید دارند، چنان که مثلاً علی معلم، حسن حسینی، علی موسوی گرمارودی، طاهره صفارزاده، علیرضا قزوه و سهیل محمودی را «شاعر آیینی» نمیشمارند، هرچند این عزیزان شعرهای فاخری در این زمینه دارند.
تصور من این است که اگر ما شاعرانی را که در ساحات مختلفی شعر سرودهاند، با قیدهایی مثل «شاعر آیینی»، «شاعر اعتراض»، «شاعر عاشقانه»، «شاعر اجتماعی» و غیره مقید کنیم، در حق آنان جفا کردهایم، چون پارهای از شعرهایشان را نادیده گرفتهایم. این تنها در این مورد خاص نبوده است. باری دیگر هم عزیزانی در یک خبرگزاری مرحوم استاد محمد قهرمان را «شاعر انقلاب و آیینی کشورمان» نام برده بودند و من به این کار اعتراض کردم و یادداشتی نوشتم که در روزنامه خراسان منتشر شد. البته اگر کسی مرحوم استاد قهرمان را «شاعر محلیسرا» هم بنامد، جای اعتراض دارد، یا اگر مرحوم شکوهی را به «عاشقانهسرایی» محدود سازد هم جفا کرده است. غرض ما بحث آیینی و مقام شعر آیینی نیست، بلکه این محدود ساختنهاست. این چیزی بود که متأسفانه درست دریافت نشد، شاید چون بعضی عزیزان بیشتر از سر تعصب با جریان برخورد کردند تا انصاف.
باری، خواهش من از دوستانی که شاید به بعضی نظرها و یا شعرهای من در زمینه مسائل مذهبی انتقاد داشتهاند و حالا فرصتی برای تجمیع آن انتقادات یافتهاند، خواهش میکنم که روح و پیام و خط اصلی مطالب من درباره شعر آیینی را دریابند و با رعایت ادب و انصاف، هر جا که نقصی در آن میبینند گوشزد کنند. ولی خیلی خوب است که نگاهی جامع داشته باشند، نه این که یک عبارت یا یک بیت شعر را بیرون بکشند و بدون پیکره اصلی شعر و روح کلی سخن نقد کنند.
انتهای پیام/
R1013198/P1013197/S4,35/CT4منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۸۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانههای جهان، شیما رفعت الاریر دختر شاعر فلسطینی، چهارماه پس از مرگ پدرش در حملهای مشابه، روز جمعه در حمله هوایی اسراییل به خانهای در غرب شهر غزه، در کنار خانوادهاش کشته شد.
به گفته شاهدان عینی و دوستان خانواده، شوهر الاریر و پسر دو ماهه آنها نیز در این موشکباران جان باختند. طبق اینروایت سه موشک رژیم صهیونیستی به خانهای که این خانواده در آن پناه گرفته بودند اصابت کرد.
نیروی دفاعی اسراییل درباره این حمله به شبکه سیانان گفت از قوانین بینالمللی پیروی میکند و تلاش میکند «آسیب غیرنظامیان را کاهش دهد».
شیما دختر رفعت الاریر شاعر فلسطینی بود. این شاعر همراه چند تن دیگر از اعضای خانوادهاش در حمله هوایی اسراییل به خانهشان در محله شجایا در ماه دسامبر کشته شد.
الاریر اکتبر با سیانان صحبت کرده بود و در آن زمان در حال بررسی بود که آیا در خانه خود در شهر غزه بماند یا همراه همسر و ۶ فرزندش به سمت جنوب فرار کند. در آن زمان، این نویسنده و چهره دانشگاهی ۴۴ ساله گفت که چارهای جز ماندن در شمال ندارند، زیرا «جای دیگری برای رفتن ندارند».
ساکنان محله الریمال گفتند شیما و خانواده اش چهار ماه پیش از خانه خود در شجاعیه آواره شده بودند.
مصعب ابوطها، شاعر فلسطینی اهل غزه و دوست رفعت که اکنون در قاهره آواره است، نیز گفت شیما به تازگی در پیامی خبر مادر شدن خود را منتشر کرده بود و نوشته خود خطاب به پدر مرحومش را به اشتراک گذاشت.
وی نوشت: پدر، این نوه تو عبدالرحمن است، اما هرگز تصور نمیکردم تو را به این زودی و حتی قبل از اینکه او را ببینی از دست بدهم.
به گفته دفاع غیرنظامی فلسطین در غزه، شب جمعه در حمله اسراییل به اردوگاه پناهجویان نصیرات در مرکز غزه، حداقل ۱۵ نفر کشته شدند و حداقل دو کودک زیر آوار مفقود هستند.
کد خبر 6090755