Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اکبر شوکت» فعال صنفی کارگر و عضو هیات امنی سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: در چهار سال گذشته شاهد حاکم شدن جو آرامی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی بودیم این در حالی است که در دولت گذشته مدیران نامرتبط در این وزارتخانه جولان می‌دادند و هشت مدیرعامل در سازمان تغییر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در هشت سال دولت‌های نهم و دهم ریزش نیروی کار و اخراج‌های گسترده موجب شده بود که کارگران هر روز تیغ بی‌دفاع شدن را بالای سر خود ببینند، افزود: در این شرایط بود که به علت بالا رفتن تورم تا ۴۰ درصد معیشتی؛ کارگران هر روز با سفره‌های خالی شرمنده خانواده‌های خود بودند و در شهرهای بزرگ دستمزهای کارگران تنها هزینه‌های یک تا دو هفته از زندگی آنان را پاسخگو بود.

شوکت با بیان اینکه وزارت کار در آن شرایط به آتش زیر خاکستر تبدیل شده بود، تصریح کرد: شاید در یک جمله کوتاه شرایط را بتوان اینگونه ترسیم کرد که وزارت کار آتش زیر خاکستری بود که مجموع عملکرد آن یکشنبه سیاه را در مجلس رقم زد که البته رئیس جمهوری وقت هم در آن سهم به‌سزایی داشت.

این عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، افزود: در یکشنبه سیاه در حالی که نمایندگان مجلس در حال استیضاح وزیر کار بودند و طرح پرسش از رئیس جمهوری در خصوص مقاومت در مقابل برکناری مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داده بودند آقای احمدی نژاد برای فرار به جلو از اتلاف بیت‌المال در سازمان تامین اجتماعی آن فیلم معروف را پخش کرد.

شوکت با بیان اینکه مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی، اموال سازمان تامین اجتماعی را بدون مصوبه هیات امنا با قیمت پایین با دریافت چند فقره چک ضمانتی بی‌اعتبار به بابک زنجانی واگذار کرده بود، افزود: همان چک‌ها به جای بدهی آقای زنجانی از محل فروش نفت به مسئولان وزارت نفت تحویل داده شد یا زمین چهارصد میلیاردی که به ده درصد قیمت یعنی چهل میلیارد به فروش رسید.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی افزود: مجموع این اقدامات گزارش هشتاد هزار صفحه‌ای هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی بود.

وی با اشاره به سوءمدیریت‌های حاکم بر وزارت کار در این بازه زمانی، تصریح کرد: در معاونت روابط کار هم شاهد هشت سال رکود با آمدن یک معاون نامرتبط با حوزه تخصصی روابط کار بودیم همین شرایط در سایر حوزه‌ها هم حاکم بود.

شوکت تصریح کرد: اکثر مدیران کل کار در استانها به صورت مامور از سایر ارگان‌ها آمده بودند و بیشتر این انتصاب‌ها سیاسی بود تا مرتبط با وزارت کار که البته این امر باعث ایجاد یاس و ناامیدی در بین کارمندان وزارت کار و تامین اجتماعی شده بود.

این فعال صنفی کارگری با اشاره به معرفی علی ربیعی به مجلس شورای اسلامی به منظور انتصاب مجدد در سمت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: قطعا ادامه حضور آقای ربیعی در سمت وزیر کار در مجموع در هماهنگی و همسویی کامل با منافع کارگران و جامعه تولید کشور است.

شوکت این انتخاب را انتخابی عقلانی در جهت جلوگیری از تکرار یکشنبه سیاه دیگری دانست و افزود: به نظر من با توجه به جمیع شرایط ازجمله شرایط ابتدای تحویل گرفتن وزارت کار و اقدامات به عمل آمده و استفاده از تجربه حضور وزیران کار پس از انقلاب، حضور آقای ربیعی برای یک دوره چهار ساله دیگر به صلاح است.

افزایش حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد

این فعال صنفی کارگری در ادامه با اشاره تغییر در معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: تکمیل شدن بانک اطلاعاتی سامانه خدمات رفاهی ایرانیان یکی از آرزوهای دیرین کشور در حوزه آی تی و اطلاعات بود که در معاونت رفاه به ثمر رسید. حال می‌توان با تکیه بر اطلاعات، برنامه‌ریزی درجهت برقراری عدالت اجتماعی صورت کارا عملیاتی نمود.

شوکت افزود: افزایش حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تا سه برابر با شناسایی افراد واقعا مستحق از نکات مثبت این معاونت است همچنین طرح جامع بیمه اجتماعی برای ایرانیان فاقد بیمه، طرحی بسیار کامل و جامع است که با یک بار مالی نه چندان زیاد می‌تواند تمام افراد فاقد تامین اجتماعی را تحت پوشش قراردهد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان قم در عین حال راه‌اندازی سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی را یکی از اقدامات مثبت دیگر دانست و افزود: قرار است تمامی بیمه‌های حمایتی مثل قالیبافان، رانندگان و...هم از این سامانه که در دو بخش بانک اطلاعاتی ایرانیان و استفاده از بازرسی میدانی تشکل‌های کارگری است، پالایش کامل بیمه‌شدگان را انجام دهد، هرچند در ابتدای کار کمی مشکل وجود دارد ولی مسلما در آینده نه چندان دور یکی از کارهای مثبت و ماندگار خواهد بود.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در ادامه به تشریح اقدامات سازمان تامین اجتماعی پرداخت و افزود: جایگزین شدن کارت هوشمند در مراکز ملکی سازمان به جای دفترچه‌های سنتی که سالیان سال فقط وعده جایگزینی داده می‌شد بالاخره اجرایی شد و بزودی در سایر مراکز غیرملکی سازمان هم اجرایی خواهد شد.

شوکت افزود: گسترش حوزه ای تی، راه‌اندازی و احیای مجدد معاونت فرهنگی سازمان و موسسه عالی پژوهش‌ها، نمونه‌ای دیگر از اقدامات صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی است. شاید برای اولین بار در تاریخ شورایعالی و هیئت امنای سازمان، دبیرخانه هیئت امنا با یک چارت منسجم، تمامی پیشنهادات صندوق‌ها را با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان یک به یک بررسی و بعد به هیئت امنا ارائه می‌دهد که این یعنی یعنی تمام مصوبات یک پیوست کامل و کارشناسی همراه دارد و دبیرخانه‌ای منسجم در راس صندوق‌ها تشکیل شده است.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه دبیرخانه این نهاد با مصوبه هیئت امنا برای اولین بار بعد از انقلاب در حال بررسی مجدد محاسبات بیمه‌ای صندوق‌ها با استفاده از کارشناسان بانک جهانی و سازمان جهانی کار است، افزود: تحت پوشش بیمه قرارگرفتن بسیاری از داروهای بیماری‌های خاص، پرداخت یکصد میلیارد تومان سالانه بابت بیمه تکمیلی بازنشستگان، راه‌اندازی طرح کرامت و سفرهای زیارتی بازنشستگان از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی افزود: در عین حال اجرای طرح افزایش هتلینگ و بازسازی بیمارستان‌های سازمان بعد از حدود دو دهه و راه‌اندازی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌هایی که برخی سالیان سال قبل کلنگ خورده و نیمه کاره مانده بود، بخشی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته است.

این فعال صنفی کارگری در ادامه با بیان اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یازده میلیون نفر از اقشار پایین دست و آسیب‌پذیر جامعه را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادند، افزود: هرچند برخی مدعی هستند که نباید این تعداد به یکباره تحت پوشش قرار می‌گرفت ولی باید به این نکته توجه داشت که وزیر رفاه با توجه به اصول قانون اساسی مبنی بر عدم تبعیض در ارائه خدمات درمانی به آحاد ملت تحت پوشش قرار دادن این افراد را انجام داد.

وی در ادامه افزود: هنگام شروع به کار علی ربیعی؛ سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه سلامت، صندوق بازنشستگی فولاد، صندوق بیمه روستاییان وعشایر حدودا شانزده سال مجموعا مجمع عقب افتاده داشتند که با پیگیری مجدانه هیئت امنا و شخص وزیر امروز تمامی مجامع صندوق‌ها به‌روز شده و بسیاری از ایرادات و مشکلاتی که حساب‌رسان در گزارش خود در مورد مجامع ارائه می‌کردند، برطرف شده است.

شوکت با بیان اینکه در حوزه روابط کار آقای مشیریان در اجرایی نمودن تبصره‌های ماده ۷ قانون کار عزم جدید از خود نشان داده‌اند، تصریح کرد: با راه‌اندازی نرم‌افزار جامع روابط کار انتظار می‌رود که آرزوی بیست ساله کارگران در خصوص حذف قراردادهای موقت، قراردادهای سفید امضا و تسویه حسابهای سفید امضا محقق شود که واقعا با اجرایی شدن آن یک شاهکار بعد از سالها در وزارت کار اتفاق خواهد افتاد.

دبیر اجرایی خانه کارگر قم درخصوص ساماندهی نحوه افزایش دستمزد کارگران در شورایعالی کار، گفت: شاید بتوان گفت که بعد از مرحوم فروهر که در ابتدای انقلاب به یکباره حقوق کارگران را افزایش مناسبی داد، آقای ربیعی تنها وزیری است با افزایش دستمزد بالاتر از تورم موافق بوده است.

شوکت افزود: حداقل دستمزد ۴۸۰هزار تومانی سال۹۲در سال۹۶به ۹۳۰هزار تمام رسید که اگر مجموع آن را با حق عائله‌مندی حداقل دو فرزند به همراه بن و حق مسکن و حق سنوات بررسی کنیم شاهد افزایش صد در صدی دستمزد آنهم در دوره رکود هستیم. هرچند هنوز فاصله زیادی با خط فقر داریم ولی روند افزایش حقوق با شیب مناسبی به سمت جبران این شکاف می‌رود.

رشد تشکل های کارگری و کارفرمایی

این فعال صنفی کارگری در ادامه با اشاره به رشد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، تصریح کرد: مسلما با اصلاح آیین‌نامه‌های خلاف قانونی که در دولت‌های گذشته بخصوص دولت دهم در حوزه نحوه شکل گیری تشکل‌های عالی کارگری، وزارت کار می‌تواند یکی از وظایف اصلی خود که تقویت و توانمندسازی شرکای اجتماعی است را محقق کند.

وی در ادامه با بیان اینکه انتقادها در خصوص سوده نبودن فعالیت‌های هلدینگ شستا مغرضانه است، گفت: باید از منتقدین پرسید که میانگین ارزش و سوددهی شرکت‌های شستا و همچنین بنگاههای اقتصادی زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۹۲ با چه رقمی تحویل ربیعی شد و امروز این رقم چه میزان است؟

این فعال صنفی کارگری افزود: تا جایی که من به عنوان نماینده کارگران در سازمان تامین اجتماعی اطلاع دارم این رقم نزدیک به دو برابرشده است یعنی رشد صد درصدی سرمایه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری. در نتیجه هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های زیان ده امروز از این حالت خارج شده و به مرحله سود دهی رسیده‌اند.

دبیر خانه کارگر قم در پایان افزود: بدین منظور از ریاست مجلس شورای اسلامی و تمامی نمایندگان محترم مجلس که دلسوز مطالبات کارگران و خانواده‌های آنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، می‌خواهیم که با رای حداکثری خود به آقای ربیعی روند مثبتی که در حوزه کار ورفاه اجتماعی در کشور آغاز شده را تقویت نمایید.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۹۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲

خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا پایان سال ۱۴۰۲ به صورت صدرصد پرداخت شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی و کانون بازنشستگان، قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای آذرماه سال 1402 تا پایان آبان‌ماه 1403 با شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ  به امضاء رسیده است که براساس این قرارداد، مبلغ بیمه تکمیلی برای بازنشستگان با قیمت 305 هزار تومان برای هر نفر به صورت ماهانه تعیین شده که 50 درصد آن توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

در این قرارداد سقف بستری فوق تخصصی 85 میلیون تومان،  بیماران خاص و صعب‌العلاج 35 میلیون تومان، بستری عمومی 40 میلیون تومان،  خدمات پاراکلینیکی و خدمات تشخیصی، درمانی و سرپایی 6 میلیون تومان، خدمات تشخیصی درمانی ـ سرپایی 4 میلیون تومان، خدمات آزمایشگاهی و پاتولوژی 2 میلیون و 250 هزار تومان، رفع عیوب انکساری چشم 6 میلیون تومان برای یک چشم و 12 میلیون تومان برای دو چشم و آمبولانس داخل شهری 2 میلیون تومان و آمبولانس بین شهری 3 میلیون تومان است.

در همین ارتباط با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی نسبت به پرداخت حق بیمه بهمن‌ماه 1402 که با تاخیر قابل توجهی روبرو شده بود، اقدام کرده ، تمامی خسارات درمان مستقیم اسناد درمانی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تا پایان  اسفند سال 1402 پرداخت شد.

سقف تعهدات قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد

همچنین باعنایت به دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت مطالبات اسفندماه شرکت از محل قرارداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تاپایان اردیبهشت ماه، در صورت تحقق این وعده مطالبات مراکزدرمانی طرف قرارداد شرکت نیز  به صورت کامل بروز رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • شگرد جالب محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان
  • پرداخت ۷۲۴ میلیاردی مستمری تامین اجتماعی آران و بیدگل
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • احمدی نژاد می‌گفت مشکل ما خود رهبری است!