Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يکي از صحنه‌هايي که شايد در بدو ورود به استان اردبيل توجه گردشگران را به خود جلب کند صفوف وانت‌بارها در حاشيه خيابان‌ها و جاده‌هاست. به گزارش خبرگزاري تسنيم از اردبيل، يکي از صحنه‌هاي جالب که در بدو ورود به استان اردبيل شايد توجه بسياري از گردشگران را به خود معطوف سازد به صف شدن تعداد زيادي از وانت‌بارهاي ميوه‌فروش در حاشيه جاده‌ها و خيابانهاي اين استان است که سالهاست باوجود وعده‌هاي خرد و کلان مسئولان مبني بر ساماندهي آنها هنوز هم که هنوز است به طور کامل ساماندهي نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اينکه مدتي هست جلسات ساماندهي وانت‌بارها در استان اردبيل با شرکت نهادهاي مختلف از جمله فرمانداري، پليس راهنمايي و رانندگي و شهرداري اردبيل برگزار مي‌شود اما شايد اين جلسات آنطور که بايد خروجي مثبتي نداشته چرا که در هر بار پس از اتمام نشستها و هم‌انديشيها در اين خصوص مديران خروجي اين جلسات را مثبت اعلام کرده و بر ساماندهي ميوه‌فروشهاي سيار در اردبيل و انتقال آنان به يک محل به صورت بازار روزانه وعده مي‌دهند اما هنوز هيچ اتفاقي در اين خصوص نيافتاده است.

ميوه‌فروشي سيار؛ ارزان‌ترين شغل در اردبيل
باتوجه به اينکه نمودار آمار بيکاري در چند سال اخير در استان اردبيل سر به فلک کشيده است و جايگاه اين استان در بين استانهاي با آمار بالاي بيکاري است که نسبت به کل جمعيت اين استان آماري بسيار بالا را نشان مي‌دهد در نتيجه مردم براي فرار از خيل مشکلات در زندگي روزمرگي در اين استان به سمت مشاغلي روي مي‌آورند که هم هزينه کمتري براي آنان داشته و هم از اين راه بتوانند نان شبي به دست آورند.
به همين منظور شايد ميوه‌فروشي سيار و يا همان وانت‌بارهاي کنار خيابانهاي اردبيل ساده‌ترين ، کم‌هزينه‌ترين و دم دست‌ترين شغل براي هر يک از مردم استان اردبيل از جوان تازه به دوران رسيده گرفته تا پيرمرد بازنشسته باشد چرا که اين مردم براي تامين نيازهاي زندگي حتما به يک منبع درآمد نياز دارند.
رحيمي، مديرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعي استان اردبيل گفت: آمار بيکاري هم‌اکنون در استان اردبيل باتوجه به سرشماري سال گذشته چيزي حدود بالاي 65 هزار نفر است که بايد به منظور ارتقاي نياز بازار کار در صدد گسترش کارگاه‌هاي صنعتي و توليدي در استان باشيم.
وي با اشاره به اينکه يکي از دلايل روي آوردن مردم استان اردبيل به مشاغل کم‌هزينه و کم‌دردسر نبود تقاضا در بازار کار است، افزود: بسياري از مديران استاني معتقد هستند که جوانان نبايد به دنبال مشاغل دولتي باشند و فقط به فکر کارآفريني و ايجاد اشتغال بوده و براي خود منبع درآمدي داشته باشند که در واقع نبايد اين تفکر در جامعه رواج يابد چون در اين صورت بيشتر مردم به سمت مشاغل حاشيه و خارج از چارچوب مي‌روند که شايد اين به نفع يک جامعه نباشد.
البته در اين ميان بعضي ‌ها ادعا داشتند و همچنان هم ادعا دارند که اگر تعريف بيکاري در کشور عوض شود، نرخ بيکاري 22 درصد خواهد شد و همچنين مي‌گويند که بالاترين حد بيکاري در کشور اگر قرار باشد برآورد شود و همه کساني که کمتر از 44 ساعت کار مي‌کنند، بيکار محاسبه شود، بايد 10 درصد به 12 درصد نرخ بيکاري اضافه کند ولي در دنيا تعريف اين است که هر فردي يک ساعت در هفته کار کند، بيکار نيست. اما سوال ما اينجاست؛ کسي که در هفته که نه بلکه اگر در روز هم يک ساعت کار کند و نتواند از پس مخارج سنگين زندگي برآيد که يقينا نمي‌تواند، آن موقع چه کسي پاسخگو خواهد بود وقتي اينها جزو بيکاران محسوب نمي‌شوند؟ البته ذکر اين نکته هم ضروري است که آقازاده‌هايي که به وقتش نرخ تورم تعيين کرده، يارانه بيچارگان و بيکاراني را قطع مي‌کنند و روز به روز بر نرخ کالاهاي عرضه شده در بازار مي‌افزايند چرا به وقت چاره‌جويي به حال همين بينوايان شانه خالي مي‌کنند. به گونه‌اي که انگار نه انگار مسئوليتي در قبال اين مردم در دولت دارند.

وانتي‌ها مکان مناسبي براي بساط ندارند
باگذشت چندين سال از استقرار وانت‌بارهاي سيار در کنار خيابانها و جاده‌هاي استان اردبيل که اقلام مختلفي از موادغذايي و خوراکي گرفته تا پوشاک و لوازم موردنياز روز را به فروش مي‌گذارند مي‌گذرد اما تا به اين روز اقداماتي آنچناني در اين راستا انجام نشده است که بتوان در کنار آن که اين وانتي‌ها را ساماندهي و به نقطه‌اي از شهر براي بساط انتقال داد، منابع درآمد و شغل آنان را نيز حفظ کرد چرا که اين افراد از سر نداري و ناچاري رو به اين شغل آوردند.
شايد همه ما در گذر از کنار خيابانها برخي از اسامي و عناوين رو به کرات و ده‌ها بار در طول روز ببينيم که نوشته مي‌شود: تخمه تازه، هندوانه به شرط چاقو، چاقاله بادام نيم کيلويي چهار هزار، صندل فقط 10 هزار، پوشاک تابستاني به قيمت حراج، پياز کيلويي چهار هزار، خيار و گوجه فرنگي به قيمت تره بار و خيلي ديگر از اسامي اينچنين که همه را پشت وانت‌بارها و نيسان‌بارها مي‌بينيم که اينها در واقع چارچوب شغلي مردم همين دور و اطراف‌مان هستند که شايد براي ما ديگر عادي شده باشد اما آنها هر روز با اين اسامي و عناوين زندگي مي‌کنند و روزشان را به شب مي‌رسانند تا بلکه پس از يک روز سخت زير آفتاب گرم، شب لقمه ناني بر سر سفره اهل و عيالشان ببرند.
حالا نبايد اين افراد مکان مشخص و معيني را براي بساط داشته باشند؟ يا بايد بعد از جمع‌آوري بساطشان توسط شهرداري ماشين کرايه‌اي و قرضي خود را پس داده و به همراه زن و فرزندان خود در خانه بنشينند؟ يا نه اصلا بايد بار و بنديل بسته و از اينجا کوچ کنند؟ کدام يک؟
شهرام لازمي زارع، معاون خدمات شهري شهرداري اردبيل در جواب به اين پرسش ما که کي اين وانت‌بارها ساماندهي مي‌شوند، گفت: بعد از جلسه‌اي که طول هفته گذشته با سه نهاد راهنمايي و رانندگي، فرمانداري و شهرداري داشتيم قرار بر اين شد تا اکيپها و گشتهاي تلفيقي در سطح استان فعال شده و نسبت به ساماندهي و جمع‌آوري وانت‌بارها اقدام نمايند.
وي با اشاره به اينکه در طول چند سال اخير آمار اين ميوه‌فروش‌هاي سيار در کنار خيابانهاي استان اردبيل به شدت بالا رفته است، افزود: در سال 94 ما توانستيم براي حدود 600 وانت‌بار کارت‌شناسايي صادر کنيم تا بتوانند با خيال راحت در مکانهاي مشخص شده بساط کنند که در حال‌حاضر اين تعداد به يک هزار خودرو ارتقا يافته است که اين تعداد وانت‌بارها در اولويت ساماندهي هستند.
معاون خدمات شهري شهرداري اردبيل تصريح کرد: شهرداري اردبيل 4 نقطه در شهر را براي اسکان وانت‌بارهاي سيار در استان اردبيل تدارک ديده است که قرار است تا بعد از ساماندهي اين خودروها از کنار جاده‌ها و خيابانها بتوانيم به عنوان بازار روز آنان را به مناطق پيش‌بيني شده انتقال دهيم.
اگر چه در سالها و ماههاي اخير بسياري از اين دارندگان وانت‌بارها به سلب آرامش و آسايش عمومي، افزايش ترافيک سنگين در خيابانها و معابر و آلودگي محيط زيست محکوم شدند اما هيچ کسي در اين ميان به اين توجه نداشت که چرا اين افراد به اين شغل روي آوردند تا مجبور باشند اين همه حجم بار سنگين را تحمل کنند.
بايد توجه داشت که اين شغل در زمره مشاغلي قرار دارد که تضميني براي آينده آن وجود ندارد و بهتر است تا مسئولان به جاي ساماندهي آنان به فکر ايجاد فرصتهاي شغلي مناسب و بالا بردن تقاضاي بازار کار باشند که اين اقدام براي همه بهتر خواهد بود.
به اميد روزي که قلمي در راستاي ترويج فرهنگ عمومي و فرهنگ‌سازي در اين کشور زده نشود تا بلکه آن موقع شاهد تحقق تمامي آرزوها و آرمانهاي بلند بالايي که براي کشورمان داريم، باشيم.
گزارش از نوشين سلامت
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث بوستان ۲۲۰۰۰ متری در منطقه ۱۶

شهردار منطقه ۱۶ گفت: در حوزه توسعه فضای سبز منطقه زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع در علی‌آباد جنوبی تملک شده که برای احداث بوستان شهری در نظر گرفته شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امین سالاری‌پور؛ شهردار منطقه 16 امروز در حاشیه دویست‌وسی‌ودومین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص رفع سد معبر وانتی‌ها در سطح این منطقه اظهار کرد: در جوابیه فرهنگ خاصی حاکم است و موضوعاتی مربوط به جگرکی‌ها، گوشت فروش‌ها و سد معبر وانتی‌ها وجود دارد که در همین راستا ساماندهی محدوده شوش با هماهنگی پلیس و راهور برای رفع سد معبر وانتی‌ها آغاز شده است.

وی افزود: در سطح منطقه 16 سد معبر صنفی زیادی نداریم. آنچه که بعضاً به صورت مقطعی دیده می‌شود تذکرات لازم را می‌دهیم و با این موضوع برخورد می‌کنیم اما برای سد معبر وانتی‌ها در محله خزانه و جوادیه کار آغاز شده ولی باید سرعت بیشتری بگیرد.

سالاری‌پور در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سطح منطقه 16 شهرداری تهران نیز اظهار کرد: در این دوره اتوبوس زیادی به ناوگان تزریق نشده اما دو پایانه اتوبوسرانی به همراه یک پایانه تاکسیرانی به همراه تمامی زیرساخت‌های لازم پایانه‌ای احداث شده است.

ساماندهی دستفروشان منطقه 16 در خیابان دشتبان‌زاده

شهردار منطقه 16 تاکید کرد: علاوه بر این در حوزه توسعه فضای سبز منطقه زمینی به مساحت 22 هزار مترمربع در علی‌آباد جنوبی تملک شده که برای احداث بوستان شهری در نظر گرفته شده است. اعتبار ریالی احداث این بوستان در سال جاری لحاظ شده که پس از طراحی امیدواریم عملیات اجرایی احداث را از خردادماه آغاز کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • احداث بوستان ۲۲۰۰۰ متری در منطقه ۱۶
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • تصادف وانت نیسان و پژو ۴۰۵، جان چهار نفر را گرفت
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج
  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • وعده شهردار سنندج برای ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش ‌
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است